InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Pim Fortuyn: de vermoorde politicus

Pim Fortuyn: de vermoorde politicus

Pim fortuyn is op 6 mei 2002 vermoord. Hij was een politicus die net nieuw was in de politiek. Toen hij werd vermoord door Volkert van der G. zorgde dit voor veel opschudding bij het volk.

De opkomst van Pim Fortuyn

In 2001 voelde hij zich geroepen om zich in de politiek te gaan roeren en op 25 november werd hij lijsttrekker van leefbaar Nederland, een voor het grote publiek onbekende partij. Terwijl Pim Fortuyn lijsttrekker was steeg het aantal zetels in de peilingen binnen een week naar 22 zetels. Het ging de partij en Pim Fortuyn voor de wind, maar toen hij zich in een interview niet aan de afgesproken regels hield werd hij aan de kant geschoven. Hij zei o.a. dat de islam een achterlijke cultuur is. Pim Fortuyn richtte zijn eigen partij op, de LPF (Lijst Pim Fortuyn). Het gemis van Pim Fortuyns charisma bij Leefbaar Nederland was duidelijk merkbaar want het aantal zetels daalde meteen tot beneden de 10, terwijl het aantal zetels van de L.P.F. steeg tot 26. Vele kiezers gingen met hem mee van Leefbaar Nederland naar de L.P.F. Vele mensen waren het met hem eens wat betreft de allochtonenproblematiek en vele andere kwesties. Hij zette zich ook in voor het verkorten van de wachtlijsten in de gezondheidszorg. Zijn enige manco was dat hij niet geliefd was bij zijn collega’s door zijn hevige discussies en sommige uitspraken die hij deed. Zo viel hij vaak het paarse kabinet aan omdat ze er volgens hem een grote puinhoop van hadden gemaakt. Pim Fortuyn wist het altijd beter en hij wilde dat bewijzen, dit was een van zijn redenen om in de politiek te stappen. Pim Fortuyn was een man die zei wat hij dacht en deed wat hij zei.

De moord op Pim Fortuyn

Dit viel niet bij iedereen in de smaak en op 6 mei 2002 werd hij vermoord. Hij kwam net uit een gebouw op het mediapark in Hilversum waar hij een interview had geven, toen hij werd doodgeschoten. Op de parkeerplaats schoot een man hem door het hoofd, hals en rug. De man werd vlak na de moord al opgespoord en aangehouden. Het was een 32-jarige man uit Harderwijk te zijn, Volkert van der G. Van der G. werkt voor het Wageningen Milieu-Offensief en zette zich fanatiek in voor de dierenrechten. Hierdoor kreeg de Milieubeweging een zeer slechte naam, ook al distantieerde deze zich vrijwel meteen van de daad. In eerste instantie weigerde Volkert van der G. zijn motieven openbaar te maken hoewel hij de moord wel bekende. Later zegt hij dat hij Fortuyn als een steeds groter gevaar voor de samenleving zag. Pim Fortuyn is op 10 mei 2002 in Driehuizen begraven en is op 20 juli in Italië herbegraven. Volkert van der G. is in hoger beroep tot 18 jaar cel veroordeeld.

Reacties op de moord op Pim Fortuyn

Er waren veel emotionele reacties op deze politieke moord. Bij de moord op Pim Fortuyn gingen veel mensen de straat op. Sommigen vonden dat ‘het linkse blok’ medeplichtig was aan de moord. Zijn tegenstanders zouden Pim Fortuyn teveel bekritiseerd hebben en de regering kreeg het verwijt hem niet genoeg te hebben beschermd.

De moord werd vooral gezien als een moord op de democratie. Het motief was namelijk totaal niet democratisch. Van der G. dacht invloed op het beleid uit te oefenen door de vertegenwoordiger hiervan om te brengen en hiermee de mening van de samenleving te beïnvloeden. Het idee van democratie berust echter op het feit dat iedereen zelf kan en mag beslissen op wie hij stemt. Als dit recht wordt bedreigt door iemand die meent het beter te weten, valt deze persoon de democratie aan. Hij probeert een zeker macht te krijgen over het beleid d.m.v. geweld, en niet door ‘gewoon’ te stemmen.

De nalatenschap van Fortuyn

Na de moord werd er veel gesproken over ‘het gedachtegoed van Pim’. Het signaal dat het volk via hem gaf, was dat de politiek te ver van het volk afstond, dat de politici te weinig in het land waren. Na de moord op Pim Fortuyn zie je duidelijke verbeteringen, hoewel het wel beter kan. Politici luisteren beter naar wat leeft onder de bevolking. Ook wordt er vaker gedacht aan een referendum. (EU grondwet) Toch hoor je nog vaak dat de mensen vinden dat de politiek te ver van het volk afstaat. Er is dus nog veel te verbeteren. Hier ligt een belangrijke rol voor de huidige regering. Het is hun taak om de betrokkenheid bij en het vertrouwen in de politiek te verbeteren.

Een ander belangrijk standpunt van Fortuyn was zijn mening t.a.v. het asielbeleid. Hij maakte het probleem met allochtonen bespreekbaar. Gevolg is, dat de huidige politici meer bezig zijn met het asielbeleid. Ook is er een stuk meer duidelijkheid gekomen en is het asielbeleid veel strenger geworden. Of je het met het beleid eens bent of niet, duidelijk is wel dat er nu meer gedaan wordt om de problemen op te lossen.
© 2007 - 2017 Krohndehli, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Pim Fortuyn: de vermoorde politicus"

Infoteur: Krohndehli
Gepubliceerd: 22-02-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!