InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Renovatie het Binnenhof in 2020: geschiedenis en achtergrond

Renovatie het Binnenhof in 2020: geschiedenis en achtergrond

Renovatie het Binnenhof in 2020: geschiedenis en achtergrond Vanaf 2020 zal het Binnenhof in Den Haag grondig gerenoveerd gaan worden. Het Binnenhof heeft een rijke geschiedenis en bestaat waarschijnlijk al sinds het jaar 1230. De renovatie zal vijfenhalf jaar gaan duren en zal naar verwachting maximaal 475 miljoen euro gaan kosten. Tijdens deze periode zullen zowel de Eerste Kamer als de Tweede Kamer gerenoveerd worden, waardoor beide Kamers zich dus op een andere plek zullen vestigen. De Eerste Kamer zal gebruik mogen maken van Huis Huguetan op het Lange Voorhout in Den Haag. De Tweede Kamer mag gebruik maken van het gebouw van het ministerie van Buitenlandse Zaken aan de Bezuidenhoutseweg in Den Haag.

Geschiedenis Binnenhof

Graaf Floris IV

Het Binnenhof is in meerdere fasen en in verschillende jaren opgebouwd. Het oudste deel zou er al voor 1230 gestaan hebben. Het zou goed kunnen dat het terrein van het Binnenhof in 1229 gekocht is door graaf Floris IV. Het is dus lastig om een vaste tijd aan te duiden als het begin van het Binnenhof. Zeker is in elk geval dat graaf Willem II, de zoon van graaf Floris IV, tussen 1248 en 1280 begon met een uitbreiding van het Binnenhof. Op dat moment werd het terrein gebruikt als executieplek. Deze executies gebeurden in de Gevangenpoort, die anno 2017 nog altijd te vinden is op het Binnenhof als museum. Graaf Willem II bouwde tussen 1248 en 1280 de Ridderzaal en aan de Hofvijver bouwde hij de hofkapel, als rustplek voor bezoekende ridders. Later werden er ook woonvertrekken gebouwd. Het is waarschijnlijk dat de bouw van het kasteel dat het Binnenhof was, afgerond werd tijdens de regering van Floris V, de zoon van Willem II. Vanaf deze tijd werd het land geregeerd vanuit deze plek in Den Haag.

Afbreken Binnenhof

Het leek er tweemaal op dat het Binnenhof afgebroken zou worden. Dit vond plaats tussen 1806 en 1810, aangezien het Binnenhof toen leeg stond doordat koning Lodewijk Napoleon besloot om het centrum van de macht naar Amsterdam te verplaatsen. Het andere moment was in 1848, toen er in de grondwet werd vastgelegd dat de macht bij de Staten Generaal kwam te liggen in plaats van bij de koning. Als symbool van het oude machtssysteem leek het de leden van de Staten Generaal een goed idee om het Binnenhof te slopen, maar de lokale bevolking kwam hiertegen in opstand en zorgde ervoor dat de historische waarde van het Binnenhof bewaard bleef. Uiteindelijk is de Staten Generaal dus juist in het Binnenhof gebleven. De Tweede Kamer heeft dan ook sinds het ontstaan van het koninkrijk in 1813 tot en met 1992 zijn vergaderingen gehad in de Oude Zaal van het Binnenhof. Toen deze zaal te klein werd voor de 150 leden, is er een nieuwe zaal geopend aan de overkant van het Binnenhof. De Eerste Kamer zit anno 2017 nog altijd in het Binnenhof.

Bron: Skitterphoto / PixabayBron: Skitterphoto / Pixabay

Inhoud van renovatie

De renovatie in 2020 is niet de enige keer dat het Binnenhof onder handen wordt genomen. Zo is er in 1992 een verbouwing van het Binnenhof geweest, waarbij de nieuwe zaal van de Tweede Kamer geopend werd. De oude gebouwen heeft men toen laten staan. Sinds 1992 is er alleen nog klein onderhoud geweest aan het Binnenhof en werd het steeds duidelijker dat er ook groot onderhoud gepleegd moest worden. De werkgroep 'Renovatie Binnenhof' is in 2014 gekomen met een voorstel en in 2015 werd duidelijk dat het minstens vijf jaar zou duren voordat het gehele Binnenhof gerenoveerd is. In 2015 werd het plan gemaakt om de renovatie in 2020 te beginnen. De doelstelling anno 2017 is om in vijfenhalf jaar met 750 bouwvakkers de oudste gebouwen naast de Hofvijver, zoals het Torentje, de Trêveszaal waarin elke week vergaderingen van het kabinet plaatsvinden en de Eerste Kamer op te knappen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld het opknappen van vijf hectare aan daken. Het gebouw aan de andere kant van het Binnenhof, waar de Tweede Kamer gevestigd is, moet ook worden gerenoveerd. Het gaat hierbij onder andere om de airconditioning, de ICT-systemen, liften en cv-installaties. Daarnaast zal er ook gekeken moeten worden naar mogelijkheden voor de brandveiligheid van het gebouw van de Tweede Kamer.

Rijksvastgoedbedrijf

In 2017 werd duidelijk dat het Rijksvastgoedbedrijf ervoor gekozen heeft om de renovatie door twee architecten te laten coördineren, te weten Ellen van Loon, werkzaam bij Office for Metropolitan Architecture met vestigingen over de gehele wereld en Liesbeth van der Pol, werkzaam bij het Amsterdamse Dok Architecten. Het Rijksvastgoedbedrijf zal zelf ook op de achtergrond voorbereidingen treffen voor deze grondige renovatie. Zo zal het kijken naar de specifieke eisen die aan de renovatie gesteld (moeten) worden door alle betrokken partijen. Ook zal het ervoor zorgen dat de ontwerpen voor de renovatie van het Binnenhof uitgewerkt worden voordat er gerenoveerd kan gaan worden. Uiteraard zullen er bij de gemeente Den Haag vergunningen moeten worden aangevraagd en moeten er bouwbedrijven gevonden worden die mee willen werken aan deze grondige renovatie, ook deze zaken vallen onder de verantwoordelijkheid van het Rijksvastgoedbedrijf. Tot slot zorgt het Rijksvastgoedbedrijf er ook voor dat de tijdelijke huisvestigingen voor alle betrokkenen van het Binnenhof goed geregeld zijn tijdens de renovatie. Dit alles om een zo vlekkeloos en snel mogelijke start van de renovatie in 2020 te bewerkstelligen.

Tijdelijke verhuizing Kamers

Eerste Kamer

De Eerste Kamer zal tijdens deze periode verhuizen naar Huis Huguetan in Den Haag. Dit is een stadspaleis, waar van 1988 tot 2016 de Hoge Raad gevestigd was. Daarvoor, tussen 1819 en 1982 zat de Koninklijke Bibliotheek in dit stadspaleis. Tussen 1982 en 1988 heeft het gebouw een grondige renovatie meegemaakt. Naast de Eerste Kamer, zullen ook het Ministerie voor Algemene Zaken en de Raad van State zich tijdelijk vestigen in Huis Huguetan.

Tweede Kamer

De Tweede Kamer zal in de periode van de renovatie gevestigd zijn in het Ministerie van Buitenlandse Zaken in Den Haag. Dit complex zal hiervoor opnieuw ingericht moeten worden. In 2017 werd al duidelijk dat de algemene vergaderingen in de kelder gehouden zullen worden, die qua grootte veel weg heeft van de huidige vergaderzaal in de Tweede Kamer. Ook met zaken als beveiliging voor de PVV en de restaurants moet rekening gehouden worden.

In 2015 werd duidelijk dat het interieur van zowel de Eerste als de Tweede Kamer overgebracht zal worden naar de tijdelijke locaties en men zal proberen om het interieur zoveel mogelijk op dezelfde manier als voor de renovatie neer te zetten in de tijdelijke setting.

Meerdere opties

Er bestonden twee opties voor het renoveren van het Binnenhof. Naast de gekozen optie van een vijfenhalf jaar durende renovatie van maximaal 475 miljoen, kon de Tweede Kamer ook kiezen voor een renovatie die dertien jaar zou duren en ongeveer 600 tot 700 miljoen zou kosten. Het grote verschil zou zijn dat alle activiteiten in het Binnenhof gewoon door zouden kunnen gaan zoals normaal. Doordat deze optie duurder is en het een langere tijd zou kosten voordat de renovatie afgerond zou zijn, heeft het kabinet in 2015 de knoop doorgehakt en voor deze relatief korte en goedkope renovatie gekozen.
© 2017 Goudvisje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Recensie: Ferry Mingelen 'Graven rond het Binnenhof'Den Haag zal nooit meer hetzelfde zijn. In ieder geval niet het gebied rondom het Binnenhof. Ferry Mingelen graaft in zi…
Lekker weg in... Den HaagLekker weg in... Den HaagVeel mensen bezoeken nooit hun eigen land. Het wordt eens tijd dat we ons eigen land gaan ontdekken. Er is namelijk geno…
Politiek voor kinderen: hoe werkt de regering?Nederland heeft een regering die bestaat uit ministers en een koning(in). Maar wat doet een regering precies en hoe is d…
Taken en rechten Eerste en Tweede KamerDe volksvertegenwoordiging in Nederland bestaat uit de Eerste en de Tweede Kamer, oftewel de Staten-Generaal. Welke take…
Prinsjesdag en de miljoenennotaPrinsjesdag en de miljoenennotaElk jaar is het op de derde dinsdag van september Prinsjesdag. Veel mensen luisteren en kijken hierbij naar de Troonrede…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Dmitryelj / Flickr
  • https://www.tweedekamer.nl/debat_en_vergadering/uitgelicht/renovatie_van_het_binnenhof
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenhof_(Den_Haag)
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Tweede_Kamer_der_Staten-Generaal
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Huis_Huguetan
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2017/04/14/debatteren-in-de-kelder-van-buitenlandse-zaken-8226336-a1554681
  • http://www.volkskrant.nl/politiek/interieurs-eerste-en-tweede-kamer-kunnen-een-op-een-verhuisd~a4205387/
  • https://www.rijksvastgoedbedrijf.nl/vastgoed/projecten-in-uitvoering/den-haag-binnenhof/hoe-renoveren
  • http://oma.eu/office
  • http://dokarchitecten.nl/contact
  • Afbeelding bron 1: Skitterphoto / Pixabay

Reageer op het artikel "Renovatie het Binnenhof in 2020: geschiedenis en achtergrond"

Infoteur: Goudvisje
Gepubliceerd: 20-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!