InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > GeenPeil: Politieke partij zonder standpunten

GeenPeil: Politieke partij zonder standpunten

GeenPeil: Politieke partij zonder standpunten Voor de Tweede Kamerverkiezing van 2017 doet een nieuwe partij mee: GeenPeil. In 2014 bestond er al een gelijknamige politieke beweging waaruit de partij is voortgekomen. Zoals de naam al doet vermoeden is er een relatie met de weblog GeenStijl. De laatstgenoemde organisatie staat bekend om maatschappij-kritische publicaties die worden besproken op hun website. De voornaamste kritiek, in politiek opzicht, gaat uit naar het gebrek aan transparantie van traditionele politici. GeenPeil wil daarom de 'achterkamertjespolitiek' in Den Haag doorbreken met een permanente vorm van referenda. De leden stemmen eerst partij intern over een wetsvoorstel, om vervolgens aan hun Kamerleden door te geven wat zij moeten gaan stemmen. De toekomstige Kamerleden van GeenPeil zullen dus fungeren als een soort 'levend stemkastje' voor de leden.

De politieke partij GeenPeil staat statutair ingeschreven in Amsterdam

Een protestactie als onderdeel van het weblog GeenStijl

Op de weblog GeenStijl worden vaak diverse kritische onderwerpen besproken en becommentarieerd door ‘reaguurders’. De vrijheid van het geven van commentaar is zeer belangrijk voor het weblog. In 2014 stonden de Europese verkiezingen gepland voor 22 mei 2014. Het was een doorn in het oog voor GeenStijl dat de uitslag van zo een belangrijk evenement enkele dagen in beslag zou gaan nemen. GeenStijl kwam erachter dat, volgens de kieswet, een kiezer aan de voorzitter van het stembureau mag vragen de uitslag voor te lezen na sluitingstijd. Deze extra mogelijkheid in de wet, zorgde ervoor dat GeenStijl ongeveer 500 personen mobiliseerde om fysiek bij de stembureau’s aanwezig te zijn in 2014. Vervolgens gaven de GeenStijl-ers de uitslag door aan de weblog. Na het gebruik van diverse berekenmodellen kon uiteindelijk een prognose worden gegeven die maar één zetel afweek van de totale uitslag enkele dagen later.

Van protestactie naar politieke beweging: Het raadgevend referendum

Een jaar later, op 1 juli 2015, werd de wet raadgevend referendum van kracht. Voor GeenStijl was dit een mogelijkheid om de Nederlandse kiezers te vragen wat ze nu vonden van een EU-voorstel. Op de EU-agenda stond namelijk een associatieverdrag met de Oekraïne. GeenStijl-leden kregen de indruk dat in het politieke klimaat van Rutte II, praktisch elk EU-voorstel werd geaccepteerd. Als protest ontwierp de weblog eigen software om digitale handtekeningen te kunnen verzamelen en vroeg hun leden om mee te doen aan de petitie. Om mee te doen aan een raadgevend referendum moest er worden voldaan aan de volgende voorwaarden:
  1. binnen vier weken een inleidend verzoek met 30.000 handtekeningen verzamelen en in de zes weken daarop minimaal 300.000 handtekeningen.
  2. binnen zes maanden na het te bereiken aantal handtekeningen, dient een nationaal referendum te worden georganiseerd.
  3. de opkomst bij het referendum dient minimaal 30% te zijn van het aantal kiesgerechtigden in Nederland.

Al binnen 24 uur had GeenPeil de eerste 30.000 handtekeningen. Ook kreeg de beweging het uiteindelijk voor elkaar dat 451.666 stemgerechtigden hun handtekening hadden gezet in de zes weken erop. Verder was de uiteindelijke opkomst tijdens het referendum op 6 april 2016 32% (4,1 miljoen stemgerechtigden). De uitslag was daarmee rechtsgeldig. Van de kiezers die stemden was in totaal 62% tegen een associatieverdrag van de EU met de Oekraïne.

GeenPeil 3.0: de politieke partij is geboren

Het succes van het raadgevend referendum was een teken voor de organisatoren dat over belangrijke zaken in Nederland een referendum gehouden moet worden. Volgens de huidige partijvoorzitter, Bart Nijman, was de reactie van premier Mark Rutte (VVD) op 31 oktober 2015 de reden voor hem om een politieke partij op te richten. De premier sprak toen uit niet blij te zijn met de uitslag van het referendum en probeerde er, volgens Nijman, onderuit te komen. Samen met journalist Jan Roos (1977) en EU-criticus Thierry Baudet (1981) begon Nijman aan de grondslagen voor een politieke partij die directe democratie propageerde binnen het politieke bestel. Voor hem was het dan ook een teleurstelling dat zowel Roos als Baudet lijsttrekker werden voor, respectievelijk, VoorNederland (VNL) en Forum voor Democratie (FvD). Nijman gaf aan dat de essentie van GeenPeil is om niet als een traditionele partij te acteren. Het ongenoegen was dan ook groot dat zijn beide medestrijders toch voor een traditionele politieke partij kozen, aldus Nijman. Ook al kan Bart Nijman als de centrale spil van de partij gezien worden, Jan Dijkgraaf stemde in om lijsttrekker te worden. Op 3 december 2016 werd Dijkgraaf publiekelijk aangekondigd als lijsttrekker van de partij.

De hoofdpersonen van de politieke partij GeenPeil

  • Bart Nijman (1981), partijvoorzitter. Redacteur van de weblog GeenStijl en publiceert onder de pseudoniem Van Rossem. Hij is de drijvende kracht achter de partij, maar wil meer op de achtergrond blijven.
  • Brenno de Winter (1971), secretaris van de partij. Een ICT-journalist die in 2011 bekendheid genoot door het blootleggen van zwakheden met de OV chipkaart.
  • Jan Dijkgraaf (1962), lijsttrekker. Journalist en voormalig hoofdredacteur van de krant Metro. Vanaf 2010 werkzaam als eindredacteur bij PowNews. Hij wordt gezien als communicatief zeer sterk.

Wat voor een partij is GeenPeil?

Doelgroep voor de Tweede Kamerverkiezing 2017
GeenPeil richt zich voornamelijk op de circa 700.000 jongeren en jong volwassenen in Nederland. Een doelgroep die hoofdzakelijk is opgegroeid met social media en veelal GeenStijl gebruikt als nieuwsbron. De achterban van de partij zal dus grotendeels komen uit de leden van GeenStijl. In begin 2017 had de website ongeveer 328.000 leden en is daarmee wellicht de grootste weblog van Nederland. Voor de Tweede Kamerverkiezingen in 2017 doet GeenPeil mee aan 19 van de 20 kieskringen (uitgezonderd Bonaire). Om gebruik te kunnen maken van zendtijd voor politieke partijen is dit het minimaal aantal benodigde kieskringen.

Verregaande transparantie
GeenPeil is van plan om een webcam te plaatsen in de fractiekamer, zodat leden op elk moment van de dag kunnen zien wat er gebeurt. Niet alleen visueel hebben de toekomstige Kamerleden geen privacy, maar ook financieel. GeenPeil verlangt namelijk dat elk bonnetje van de Kamerleden transparant is voor de leden om in te zien.

Geen standpunten
De politieke partij wil van elk wetsvoorstel een soor 'micro-referendum' maken. Volgens GeenPeil zijn hun Kamerleden geen politici en zullen ze dus ook niet meedoen aan coalitievorming of ‘achterkamertjespolitiek’ in Den Haag. Kamerleden zijn geen vertegenwoordigers, maar een soort ‘levende stemkastjes’. Zij dienen exact uit te voeren waar de GeenPeil leden intern voor of tegen hebben gestemd. In begin 2017 kostte het 12 euro om een jaar lid te worden van de partij en op deze manier toegang te krijgen tot het intern stemrecht voor nationale wetsvoorstellen. De partijorganisatie is daarmee eigenlijk een soort permanente vorm van directe democratie binnen een representatieve democratie en kan niet als traditioneel links, rechts of midden worden beschouwd. Op basis van het wetsvoorstel zal de partij dus een positie in het politieke spectrum kiezen.

Lees verder

© 2017 Ambrosius77, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Referendum over de wet associatieverdrag met OekraïneReferendum over de wet associatieverdrag met OekraïneOp 6 april 2016 mag Nederland weer naar de stembus. Dit maal vanwege een referendum over het associatieverdrag tussen de…
PowNed, GeenStijl's mogelijke publieke omroepBijna iedereen kent het weblog GeenStijl.nl wel: het weblog met de vaak provocerende aanpak. Op het moment is GeenStijl…
Het Oekraïne-referendum van 6 april 2016Het Oekraïne-referendum van 6 april 2016Op 6 april 2016 kon de stemgerechtigde Nederlander naar de stembus om zich uit te spreken in een raadgevend referendum.…
Geenstijl; een van de populairste weblogs van het landGeenstijl.nl is zo bekend dat niemand er niet van gehoord kan hebben. Hun website, die voor het gemak een weblog genoemd…
Boek Mijn Ibiza van Rutger CastricumBoek Mijn Ibiza van Rutger CastricumHet boek Mijn Ibiza van Rutger Castricum is een reisgids over het eiland Ibiza. In het boek schrijft Castricum over de d…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Hermanvisscher / Wikimedia Commons
  • http://www.volkskrant.nl/binnenland/geenpeil-bij-elk-wetsvoorstel-in-de-kamer-stemt-de-kiezer-mee~a4428235/
  • https://www.nrc.nl/nieuws/2016/12/04/jan-dijkgraaf-lijsttrekker-voor-politiek-vervolg-op-referendumpartij-geenpeil-5645249-a1535009
  • https://www.businessinsider.nl/jan-roos-baalt-ontzettend-van-de-politieke-carrieres-van-thierry-baudet-en-bart-nijman/
  • https://opiniez.com/2017/02/12/splinterview-1-bart-nijman-voorzitter-geenpeil-2/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/GeenPeil

Reageer op het artikel "GeenPeil: Politieke partij zonder standpunten"

Infoteur: Ambrosius77
Laatste update: 25-02-2017
Gepubliceerd: 24-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!