InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Verkiezingen 2017: op welke partijen kan er gestemd worden?

Verkiezingen 2017: op welke partijen kan er gestemd worden?

Verkiezingen 2017: op welke partijen kan er gestemd worden? In Nederland kan er iedere vier jaar gestemd worden voor de leden van de Tweede Kamer. In 2017 zijn de verkiezingen op woensdag 15 maart 2017. Op vrijdag 3 februari 2017 werd bekend dat 28 partijen zijn goedgekeurd door de Kiesraad. Aanvankelijk leek nog een recordaantal van 81 partijen mee te dingen, maar 53 van de 81 partijen zijn afgevallen. Deze vijftig partijen konden niet aan de regels van de Kiesraad voldoen. Van de 28 die deel mogen nemen aan de verkiezingen op 15 maart 2017 doen er zestien mee in alle kieskringen. Op het stembiljet komen veel bekende partijen te staan. Oude vertrouwde partijen als PvdA, VVD, CDA, SP, GroenLinks en PVV, maar ook een groot aantal nieuwe partijen. Het gaat dan bijvoorbeeld om DENK, GeenPeil, JEZUS LEEFT en Artikel 1.

Op Bonaire wordt er ook gestemd op woensdag 15 maart 2017

Deelnemende partijen Tweede Kamer Verkiezingen 2017

Geen 81 partijen, maar 28 partijen tijdens de verkiezingen 2017

In december 2016 werd er bekend gemaakt dat een record van 81 partijen interesse had getoond om deel te nemen aan de Tweede Kamerverkiezingen op woensdag 15 maart 2017. Op maandag 31 januari bleek dat veel partijen afhaakten. De hoofdreden van het afhaken was het niet lukte om genoeg steunverklaringen verzamelen. Uiteindelijk melden 31 partijen zich op maandag 30 januari 2017 bij de Kiesraad met steunverklaringen uit de verschillende provincies. Op vrijdag 3 februari 2017 maakte de Kiesraad bekend dat er, ondanks dat er door deze partijen steunverklaringen waren ingeleverd, toch nog drie partijen afvielen. Het ging om de partij Respect, de Vrouwen Partij en om de door Rita Verdonk op 17 oktober 2007 opgerichte partij, Trots op Nederland. Alle drie de partijen hadden de verplichte waarborgsom van 11.250 euro niet op tijd betaald.

Steunbetuigingen

Nieuwe partijen die willen deelnemen aan de verkiezingen moeten steunbetuigingen verzamelen en deze inleveren bij de Kiesraad. Wanneer een partij de intentie heeft om in heel Nederland op de kieslijst te komen, dan moet deze partij in alle twintig kiesdistricten dertig steunbetuigingen laten tekenen. Alleen in het kiesdistrict Bonaire heeft een partij voldoende aan 10 steunbetuigingen. Hierdoor heeft een partij minimaal 580 steunbetuigingen nodig om in heel Nederland mee te mogen doen aan de verkiezingen.

Waarborgsom

Bron: Rhodes / FlickrBron: Rhodes / Flickr
Nieuwe partijen moeten een waarborgsom van 11.250 betalen om mee te mogen doen aan de verkiezingen. Wanneer een partij tijdens de verkiezingen genoeg stemmen heeft behaald, dan krijgt de partij de betaalde waarborgsom van 11.250 weer terug. Om de waarborgsom terug te krijgen heeft een partij de stemmen voor driekwart zetel nodig. Wanneer het een partij dus niet lukt, om op 15 maart 2017 voldoende stemmen te behalen voor een driekwart zetel, dan wordt de waarborgsom aan deze partij niet terugbetaald. De door de partij betaalde waarborgsom verdwijnt dan in de staatskas. De regel van het betalen van een waarborgsom is ingesteld om te voorkomen dat iedereen zich zomaar voor de verkiezingen met een partijnaam gaat inschrijven. Tijdens de verkiezingen van 2017 zijn in vergelijking met de verkiezingen van 2012, 300.000 meer mensen stemgerechtigd. Het fors gestegen aantal kiesgerechtigden betekent dat de kiesdrempel voor een zetel in 2017 bij een gelijke opkomst als in 2012, ( 74,6 % in 2012) zal stijgen en dat er meer stemmen nodig zijn om de waarborgsom terug te krijgen.

Naar de rechter

De Vrouwen Partij en Trots op Nederland lieten weten dat zij naar de rechter zullen stappen. Beide partijen vinden het niet democratisch dat een nieuwe partij een waarborgsom van 11.250 moet betalen. Trots op Nederland had daarom als statement 11,25 overgemaakt naar de Kiesraad.

Kiesraad

Hoewel er geen 81 partijen deelnemen aan de verkiezingen 2017, is het aantal van 28 partijen toch een evenaring van het naoorlogse record. Drie maal eerder deden er 28 partijen mee aan de Tweede Kamerverkiezingen. Het gaat om de verkiezingen van 1971, 1981 en 1986. Tijdens de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 deden 21 partijen mee, terwijl in 2012 er 48 partijen zich bij de Kiesraad hadden laten registreren.

De lijstnummers Tweede Kamerverkiezingen 2017

Het centraal stembureau (de Kiesraad) kent alle ingediende kandidatenlijsten een nummer toe. De eerste elf partijen op het stembiljet zijn de partijen die ook al deelgenomen hebben aan de Tweede Kamerverkiezingen 2012 en daarmee minimaal één zetel voor de Tweede Kamer hebben behaald. De lijstnummers van deze partijen zijn tevens zo verdeeld dat de grootste partij van de verkiezingen 2012, de VVD, nummer 1 heeft en de PvdA als tweede partij, nummer 2. Deze procedure van het toekennen van de lijstnummers is vastgelegd in Kieswet afdeling 1 artikel 14.

Afgesplitste en oud-Kamerleden

De lijstnummers 12 tot en met 15 zijn vergeven aan partijen van afgesplitste en oud-Kamerleden. De Ondernemerspartij van oud-Kamerlid Hero Brinkman wordt lijst 12. Lijst 13 is vergeven aan de groep Bontes en Van Klaveren en de door hun in mei 2014 opgerichte partij VoorNederland. Lijstnummer 14 wordt de beweging Denk van Kuzu en Öztürk en lijstnummer 15 is vergeven aan de partij Nieuwe Wegen van ex-PvdA'er Monasch.

Loting

De partijen die hierna nog geen lijstnummer hadden, kregen doormiddel van loting een lijstnummer. Hierbij is er voorrang verleend aan de partijen die in alle kieskringen meedoen. De loting voor de lijstnummers met betrekking tot de Tweede Kamerverkiezingen 2017 heeft plaats gevonden op vrijdag 3 februari 2017 nadat de vergadering een uur was geschorst.

De 28 partijen en de lijstnummers

De 28 politieke partijen die door de Kiesraad zijn toegelaten tot de verkiezingen voor de leden van de Tweede Kamer op woensdag 15 maart 2017 zijn te verdelen in twee groepen:
  • De groep die in alle kieskringen deelnemen.
  • De groep die niet in alle kieskringen meedoen.

De zestien politieke partijen die in alle twintig kieskringen zullen deelnemen zijn:
  • Lijst 1: VVD
  • Lijst 2: Partij van de Arbeid
  • Lijst 3: PVV (Partij voor de Vrijheid)
  • Lijst 4: SP (Socialistische Partij)
  • Lijst 5: CDA
  • Lijst 6: Democraten 66 (D66)
  • Lijst 7: ChristenUnie
  • Lijst 8: GROENLINKS
  • Lijst 9: Staatkundig Gereformeerde Partij (SGP)
  • Lijst 10: Partij voor de Dieren
  • Lijst 11: 50PLUS
  • Lijst 12: OndernemersPartij
  • Lijst 13: VNL (VoorNederland)
  • Lijst 14: DENK
  • Lijst 15: NIEUWE WEGEN
  • Lijst 16: Forum voor Democratie

De twaalf politieke partijen die niet in alle kiesdistricten zullen deelnemen zijn:
  • Lijst 17: De Burger Beweging
  • Lijst 18: Vrijzinnige Partij
  • Lijst 19: GeenPeil
  • Lijst 20: Piratenpartij
  • Lijst 21: Artikel 1
  • Lijst 22: Niet Stemmers
  • Lijst 23: Libertarische Partij (LP)
  • Lijst 24: Lokaal in de Kamer
  • Lijst 25: JEZUS LEEFT
  • Lijst 26: StemNL
  • Lijst 27: MenS en Spirit/Basisinkomen Partij/V-R
  • Lijst 28: Vrije Democratische Partij (VDP)

Lees verder

© 2017 Tekstschrijvert, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tweede Kamerverkiezingen 15 maart 2017: peilingen, uitslagenTweede Kamerverkiezingen 15 maart 2017: peilingen, uitslagenEr deden 28 partijen mee aan de verkiezingen voor de Tweede Kamer die op woensdag 15 maart 2017 plaatsvonden. De voorlaa…
Verkiezingen 2017: stemgedrag eerdere jaren & achtergrondenVerkiezingen 2017: stemgedrag eerdere jaren & achtergrondenIn Nederland wordt het stemgedrag van stemgerechtigde burgers vastgelegd door het Centraal Bureau voor de Statistiek (CB…
Tweede Kamerverkiezingen in NederlandSinds 1922 mogen alle volwassen Nederlandse staatsburgers stemmen voor de Tweede Kamer. In de Tweede Kamer worden volksv…
Verkiezingen Tweede Kamer 2017: overzicht stemwijzersVerkiezingen Tweede Kamer 2017: overzicht stemwijzersOp 15 maart 2017 zijn er weer verkiezingen in Nederland. De leden van de Tweede Kamer worden dan gekozen. Voor veel mens…
Verkiezingen 2012Op 12 september 2012 zijn er verkiezingen voor de Tweede Kamer. Inmiddels hebben de deelnemende partijen hun kandidatenl…
Bronnen en referenties
  • http://wetten.overheid.nl/BWBR0004627/2016-01-01#AfdelingII_HoofdstukI_Paragraaf3_ArtikelI14
  • http://www.elsevier.nl/nederland/achtergrond/2017/02/31-partijen-willen-deelnemen-aan-verkiezingen-hoe-nu-verder-444672/
  • http://www.tubantia.nl/algemeen/binnenland/28-partijen-mogen-meedoen-aan-verkiezingen-1.6880339
  • Volkskrant woensdag 15 februari 2017
  • Afbeelding bron 1: Rhodes / Flickr

Reageer op het artikel "Verkiezingen 2017: op welke partijen kan er gestemd worden?"

Infoteur: Tekstschrijvert
Laatste update: 15-02-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!