InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Democratie en dictatuur

Democratie en dictatuur

Democratie en dictatuur Nederland wordt een democratie genoemd. Democratie is afgeleid van de Griekse woorden 'demos' (volk) en 'kratein' (regeren) en betekent letterlijk: de burgers regeren. Maar niet in elk land hebben burgers wat te zeggen. In sommige land hebben ze juist helemaal niets te zeggen. Dat is een dictatuur.

Democratie

Definitie
Democratie is een wijze van besluitvorming waarbij alle burgers stemrecht hebben. In een democratie heeft het volk rechten en plichten, ze zijn gelijk en hebben vrijheid. Ze mogen hun eigen leven zelf inrichten. De regering mag alleen die vrijheid van een burger alleen beperken, als die burger de vrijheid van andere burgers schaadt.

Soorten
Nederland is een indirecte of parlementaire democratie. Dat betekent dat de bevolking niet rechtstreeks is betrokken bij belangrijke overheidsbeslissingen, maa slechts indirect via een gekozen volksvertegenwoordiging: het parlement, de Eerste en Tweede Kamer. Zij beslissen volgens de meerderheid van stemmen. Dat noemen we een representatieve democratie.

Kenmerken
Kermerken van een parlementaire democratie zijn:
  1. Het volk wordt vertegenwoordigd door een volksvertegenwoordiging, het parlement
  2. De regering is verantwoording schuldig aan de volksvertegenwoordiging
  3. De parlementsleden kunnen door de burgers via vrije en geheime verkiezingen worden gekozen
  4. Besluitvorming vindt plaats bij meerderheid van stemmen
  5. Gelijkwaardigheid van alle burgers
  6. Algemeen kiesrecht: iedere burger heeft één stem
  7. Men houdt rekening met de rechten/belangen van minderheden
  8. Er is sprake van een rechtsstaat

Directe democratie
In een directe democratie beslissen de burgers rechtstreeks mee over alle belangrijke zaken. Omdat het onmogelijk is met alle menden van een heel land over allerlei problemen te vergaderen, wordt in de praktijk de bevolking alleen maar gehoord in enkele zeer belangrijke kwesties. Dat gebeurt via een volksraadpleging of referendum.

Dictatuur

Definitie
Dictatuur is een wijze van besluitvorming waarbij de burgers weinig tot niets in te brengen hebben. In een dictatuur heeft het volk voornamelijk plichten en weinig tot geen rechten, daardoor zijn burgers daar meer onderdanen. De macht is in handen van één persoon of een kleine groep mensen.
© 2008 - 2017 Judogirl, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Nederland: een parlementaire democratieNederland is een democratie. In een democratie heeft de bevolking zeggenschap over de overheid. Ook heeft Nederland een…
Democratie en politiek in NederlandDemocratie en politiek in NederlandIn Nederland hebben wij, net zoals de meeste landen in het Westen, als staatsvorm een democratie. Dit kan vrij vertaald…
Regeringsvormen: democratie, aristocratie, oligarchie, etcRegeringsvormen: democratie, aristocratie, oligarchie, etcDe geschiedenis heeft vele regeringsvormen gekend: democratie, aristocratie, oligarchie, theocratie en dictatuur, om enk…
Politiek voor dummies: Wat is democratie?In Nederland kennen we een democratie. Maar wat is een democratie nou precies? Waar komt het vandaan en wat verstaan we…
Democratie en politieke vertegenwoordigingHet begrip democratie en vertegenwoordiging worden hier uitgewerkt. De volgende onderwerpen worden belicht: definities v…

Reageer op het artikel "Democratie en dictatuur"

Reacties

Jolanda, 14-03-2014 16:40 #3
Ik had een vraag,
Wat is de invloed van dictatuur op de zorg? Hoe is het geregeld in deze landen qua verzekeringen en technologie
En wat is de invloed van democratie op de zorg? hoe is het geregeld en hoe is de technologie.
En wat is het duidelijke verschil tussen deze 2
Ik kan van beide eigelijk geen concrete informatie vinden en hoop dat iemand mij kan helpen.

Waarheid, 03-12-2013 21:03 #2
Echten democratie zoals het beschreven staat bestaat (nog) niet. De democratie waar wij in leven is een goed voorbeeld van schijn democratie. We leven in een dictatuur. We worden gemanupuleerd, een klein groepje mensen maken de echten regels. Die regels zijn aleen gunstig voor hun zelf niet voor de 99.99%. Waarscheinlijk zal ik voor gek uitgemaakt worden door de mensen, de mensen die mij begrijpen dat zijn de mensen die zich zelf verdedigen tegen manipulatie. Dat zijn de denkers.

Gegroet meden slaven!

Ja ik ben dyslecties, maar ik ben een denker.

Rinus, 16-10-2011 20:13 #1
Een semi-Dictatuur
Dictatuur is een wijze van besluitvorming waarbij burgers (uiteindelijk) weinig of niets hebben in te brengen. In een dictatuur hebben burgers (uiteindelijk) alleen maar te volgen en te buigen en daardoor zijn zij ondergeschikten. De macht is in handen van politici en een groot aantal instanties die uiteindelijk elkaar de bal toespelen en daarmee het ambtenaren-regentschap de handen boven het hoofd houden. Een stem uitbrengen of op je strepen staan kost je de kop.

Infoteur: Judogirl
Laatste update: 09-02-2008
Gepubliceerd: 22-01-2008
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 3
Schrijf mee!