InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Het Franse Vreemdelingenlegioen: huursoldaten met discipline

Het Franse Vreemdelingenlegioen: huursoldaten met discipline

Het Franse Vreemdelingenlegioen: huursoldaten met discipline Het is een zwaar getraind leger, maar was dat niet altijd. Het Legion Etrangere of het Vreemdelingenlegioen. Ooit gingen er alleen maar mensen in die verder nergens naartoe gingen. Nu is het een zeer gedisciplineerd en zwaar getraind leger dat vooral in het buitenland intervenieert. Zomaar even bij het vreemdelingenlegioen gaan is niet aan de orde. Bovendien is de selectie lood en lood zwaar.

Franse Vreemdelingenlegioen

In 2013 bestond het Franse Vreemdelingenlegioen precies 182 jaar. De Franse Koning Louis Phillip richtte het legioen op. Op 9 maart 1831 kwam hij met een wetsvoorstel en een dag later was het leger er al. Het legioen was er om het Franse leger te ondersteunen, de start daarvan lag in Algerije dat in die tijd een kolonie van Frankrijk was.

Tweede Vreemdelingenlegioen

In 1835 werd al het tweede regiment opgericht. Dat bestaat tegenwoordig uit 7699 mannen. Zij bekleden de volgende functies:
  • 413 officieren
  • 1741 onderofficieren
  • 5545 soldaten verdeeld over 11 verschillende regimenten

Wie zaten er in het Franse Vreemdelingenlegioen: moordenaars en criminelen

In het begin was het Franse Vreemdelingenlegioen echt een vergaarbak van mensen die niet wilden deugen. Moordenaars, bedelaars en criminelen meldden zich bij het leger. Ook buitenlanders die werk zochten of uit hun eigen land moesten verdwijnen, konden er in terecht. Zelfs als ze dat niet onder hu eigen naam deden. Tegenwoordig is dat niet meer het geval.

De mythe van het Vreemdelingenlegioen

Bijna iedereen kent de verhalen wel van het Vreemdelingenlegioen waarbij de meest vreemde mannen in den vreemde vechten. Schurken, bandieten en weglopers zouden bij het leger een goed onderkomen vinden. Toch is dat niet de realiteit. Tegenwoordig moet iedereen die bij het Vreemdelingenlegioen wil gaan werken aan kunnen tonen dat hij geen strafblad heeft.

Keiharde discipline

Omdat het Vreemdelingenlegioen wel een ratjetoe van mensen was, ook nog eens afkomstig van uiteenlopende landen, werd discipline het hoogste goed bij het legioen. Er heerst een keihard regime waar de leden aan moeten voldoen. Ook het feit dat mensen in het leger gingen, maar geen militaire achtergrond hadden, maakte dat dit nodig was. Verder is Frans de voertaal in het Leger.

Bikkelharde huursoldaten

De bikkelharde huursoldaten van het Franse vreemdelingenlegioen zijn daardoor buitengewoon gedisciplineerd en vormen een enorm getraind leger. De Fransen zetten dit leger in voor de zwaarste missies. In 2013 bijvoorbeeld ging het Vreemdelingenlegioen naar Mali waar Frankrijk op 11 januari in actie kwam om het zwakke Malinese leger te helpen tegen de Islamitische rebellen in het land. De Fransen vochten samen met diverse Afrikaanse landen.

Wie kan er in het Vreemdelingenlegioen?

Mannen en vrouwen van tussen de 17 en 40 jaar kunnen zich aanmelden voor het Vreemdelingenlegioen. Vrouwen kunnen wel bij het leger, maar spelen niet echt een rol. Zij zijn wel in sommige functies actief, maar zij dragen niet de traditionele insignes. De officieren zijn overigens allemaal Frans. De rest van het legioen bestaat uit mensen van zeer uiteenlopende nationaliteiten. De Legionairs zoals ze worden genoemd kunnen het maken tot de rang van majoor.

Waar zit het Vreemdelingenlegioen?

Het hoofdkwartier van het Vreemdelingenlegioen bevindt zich in Aubage, dat net buiten Marseille ligt. Mensen die in het leger willen, moeten zich daar ook aanmelden.

In het Vreemdelingenlegioen

Mannen die bij het Vreemdelingenlegioen gaan, hebben het niet eenvoudig. Bovendien kun je niet voor even tekenen. Legionairs tekenen voor minimaal 5 jaar. Daarna kan verlengd worden met 6 maanden, drie jaar of vijf jaar. Ook kunnen Legionairs de Franse nationaliteit krijgen.

Jan Cremer zat ook in het Vreemdelingenlegioen

De bekendste Nederlander die in het Vreemdelingenlegioen heeft gezeten is Jan Cremer, de schrijver. Hij ging er echter na 3 maanden weer vandoor als deserteur. Opmerkelijk is verder dat Jean-Marie Le Pen, de leider van het racistisch Front National bij het Legioen werkte als officier.

Legio Patria Nostra

In het Legioen hangt het aan elkaar van de tradities. Hieronder een aantal daarvan:
  • Het motto is Legio Patria Nostra. Dit betekent: Het Legioen is ons vaderland.
  • Het uniform kenmerkt zich onder andere door de witte kepi. Iedereen met een rang langer dan sergeant draagt deze kepi. Ook opvallend zijn de roodgroene epauletten en de brede band onder de gordelriem (le boudin wat bloedworst betekent). Deze boudin verwijst naar de wollen deken die elke legionair opgerold als een worst meedroeg. Het is tevens de naam van het lied en de mars van het legioen.

Het lage marstempo

Het Vreemdelingenlegioen heeft een laag marstempo. Dit is goed zichtbaar op de grote militaire parade op de Champs Elysee in Parijs op 14 juli. Andere legeronderdelen marcheren met 110 passen per minuut, terwijl het Vreemdelingenlegioen het op maar 88 passen per minuut houdt. Overigens heeft deze langzame gang wel een reden: Het komt van de operaties die in Noord-Afrika werden gehouden. Snel marcheren in de woestijnen is daar namelijk helemaal niet mogelijk.
Gerelateerde artikelen
Online tweedehands boeken kopen: De beste sitesOnline tweedehands boeken kopen: De beste sitesHoewel nieuwe boeken vrijwel overal verkrijgbaar zijn op internet, is het verkrijgen van boeken die niet meer uitgegeven…
Korps Commandotroepen: de elitetroepen met de groene baretIn maart 2012 bestond het Korps Commando 70 jaar. De mannen die deel uitmaakten van deze elitetroepen haalden hun groene…
De eenwording van DuitslandDe eenwording van DuitslandRond het jaar 1800 bestond het huidige Duitsland nog uit veel kleine staatjes. Bismarck, de minister-president van Pruis…
Kenau Simonsdochter HasselaerWie zich afvraagt waar de naam Kenau, voor een bazige vrouw of manwijf, vandaan komt, zal hier het antwoord vinden. Er i…
Red je in het Frans: een eerste gesprekjeRed je in het Frans: een eerste gesprekjeEnkele eenvoudige zinnen in het Frans. Een eerste gesprekje voeren in het Frans is eenvoudiger dan je denkt en deze paar…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Het Franse Vreemdelingenlegioen: huursoldaten met discipline"

Reacties

Jerrry, 17-01-2017 18:03 #5
@David

Je moet niet in dienst gaan treden voor de wereld wat er gaande is.Alles wat je hoort daar zit iets achter. Alles is een politiek spel, mensen die het daar niet mee eens zijn die zijn naïef en geloven alles wat er gezegd wordt. Kijk maar eens rond naar diverse bronnen.

Van den Berg, 04-10-2016 19:58 #4
Hallo hoe kan ik me aanmelden? Reactie infoteur, 06-10-2016
Werken bij het Vreemdelingenlegioen
De toelatingsvoorwaarden
- De selectie vindt uitsluitend plaats in Frankrijk. De reiskosten en eventuele kosten van een visum komen voor de rekening van de sollicitant,
- het Legioen is toegankelijk voor mannen van 17 tot 40 jaar (voor minderjarigen is een toestemmingsverklaring van de ouders vereist gewaarborgd door de Franse staat of een van de ambassades van Frankrijk),
- e sollicitant dient in het bezit te zijn van een geldig identiteitsbewijs,
- getrouwde mannen worden aangenomen en geregistreerd als vrijgezel,
- de toekomstige legionair moet over een goede lichamelijke gezondheid beschikken.
- voorafgaande kennis van de Franse taal is niet noodzakelijk: de legionair leert de taal in de praktijk.
De selectie
- De voorselectie vindt plaats op een van de informatie- of selectiebureaus van het Vreemdelingenlegioen. Voor Nederlandse kandidaten is Lille het dichtste bij, maar de voorselectie kan, indien de kandidaat dat wenst, ook plaatsvinden in Aubagne, Bordeaux, Lyon, Marseille, Metz, Nantes, Nice, Parijs, Perpignan, Reims, Rouen, Straatsburg of Toulouse,
- de daadwerkelijke selectie vindt plaats in Aubagne (dichtbij Marseille) en bestaat uit medische, psychologische en conditietesten,
- wanneer de kandidaat aangenomen wordt krijgt hij een contract voor 5 jaar, wat verlengbaar is met contracten van 6 maanden, drie jaar of vijf jaar.
De opleiding
- De basisopleiding duurt 4 maanden en wordt gevolgd bij het 4e Vreemdelingenregiment te Castelnaudary,
- na de opleiding wordt de legionair geplaatst bij een regiment of detachement van het Legioen.
Verdere informatie
Voor verdere informatie kunt u de meertalige website van het Vreemdelingenlegioen raadplegen: www.legion-recrute.com
U kunt ook bellen met de telefoonnummers 0033 1 49 74 50 65 (Frans en Engels) of
0033 3 88 61 53 33 (Frans en Duits)

David Six, 17-11-2015 19:57 #3
Beste,
sedert de laatste aanslagen voel ik me verplicht om mee te strijden voor onze vrijheid. ik kan niet aan de zijkant blijven staan en toekijken. Ik had gedacht aan Het Legioen. hoe kan ik dat het best aan boord leggen of kan ik praten met personen. met vriendelijke groeten;
David Reactie infoteur, 21-07-2016
Volgens deze pagina kun je je alleen aanmelden door naar een recruitcenter te gaan in Frankrijk en zo te kijken of je bij het Vreemdelingenlegioen kunt komen: http://foreignlegion.info/joining/#recruiting-centers

Bart Walsmann, 14-01-2015 02:29 #2
Waar kan ik als Belg mezelf aanmelden voor indiensttreding bij het legioen? Reactie infoteur, 14-01-2015
Werken bij het Vreemdelingenlegioen
De toelatingsvoorwaarden
De selectie
De opleiding
Verdere informatie
0033 3 88 61 53 33 (Frans en Duits)

Rende van de Kamp, 15-12-2013 16:40 #1
Enige fouten in het artikel:

De oprichting van het Vreemdelingenlegioen was om twee redenen: 1. een aantal van de grote massa buitenlandse vluchtelingen die destijds in Frankrijk verbleven opnemen en 2. deelnemen aan de verovering van Algerije die op dat moment op het punt stond aan te vangen.

Je hoeft tegenwoordig niet aan te kunnen tonen dat je geen strafblad hebt. Dat zoekt het Vreemdelingenlegioen zelf uit, desnoods met behulp van Europol of Interpol.

Het Franse leger zet niet per se het Legioen in voor de zwaarste missies. Ze worden ingezet voor missies die in hun bereik en mogelijkheden liggen. De operatie in Mali was een missie waaraan een aantal Franse regimenten deelnamen en er was tevens een aanwezigheid van enige eenheden van het Vreemdelingenlegioen.

Vrouwen kunnen zich niet aanmelden in het Legioen. Er zijn wel vrouwen uit andere Franse eenheden gedetacheerd bij het Legioen. Zij bekleden dan specialistische functies, nooit gevechtsfuncties. De eindrang die kan worden behaald door buitenlandse legionairs is luitenant-kolonel en niet majoor. Niet alle officieren zijn Fransman van geboorte. Een legionair kan officier worden, maar alleen nadat hij is genaturaliseerd.

Jan Cremer heeft geen drie maanden in het Legioen gediend. Hij werd al in de selectieprocedure afgekeurd. Hij is dus ook nooit gedeserteerd.

De brede band onder de koppelriem heet geen 'boudin', maar 'centuron bleu'. De 88-passen per minuut mars van het Legioen heeft een onduidelijke herkomst. In het Legioen weet men het niet zeker. Het is niet waarschijnlijk dat het iets heeft te maken met de operaties in Noord-Afrika. Het is waarschijnlijk een overblijfsel uit vroeger tijden toen ook andere eenheden een dergelijke langzame pas hadden. Het wordt ook alleen gebruikt voor parade en exercitie.

Infoteur: Singalees
Laatste update: 06-10-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Reacties: 5
Schrijf mee!