InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Politiek > Lijst met landen met een dictatuur. Dictators aan de macht

Lijst met landen met een dictatuur. Dictators aan de macht

Lijst met landen met een dictatuur. Dictators aan de macht Overzicht van alle landen waar een dictatuur is. Een dictator lijkt niet meer van deze tijd, als we terugkijken in de geschiedenis was de wereld overspoeld met dat soort machthebbers. Toch zijn er vandaag de dag nog erg veel dictaturen of landen met een alleenheerser aan de macht. Wat opmerkelijk is, het zijn er zelfs meer en meer. Een overzicht van al deze landen in de hele wereld. In dit artikel:

Moammar al-Qadhafi, voormalig dictator van Libië.

Wat is een dictatuur?

Een dictatuur is regeringsvorm van een land, hierbij ligt de macht in handen van één persoon of een erg kleine groep mensen. Een dictatuur heeft al dan niet een regering die beslissingen neemt die tegen de wetgeving van het land indruisen. Een veel voorkomende reden waarom een dictatuur aanvaardt wordt door de inwoners van het land is omdat dat land voorheen nooit een echte democratie geweest is. Dat komt omdat deze landen in vroegere tijden bijvoorbeeld in handen waren van een machtige koning of kolonies waren van Westerse Landen. In een land waar een dictatuur ten onder wordt gehaald is het dan ook erg moeilijk om een gewone democratie in te voeren. Dictaturen nemen het over het algemeen ook niet zo nauw met de algemene mensenrechten van de bevolking. Ironisch genoeg is het echter in de meeste gevallen wel de bevolking die zelf achter de dictatuur stond, bijvoorbeeld na een revolutie ter onttroning van een voorgaande machthebber.

Blaise Compaoré, dictator van Burkina Faso.

Wat is een dictator of alleenheerser?

Een dictator of alleenheerser is de persoon die aan het hoofd van de dictatuur staat. Hoewel dat wel algemeen wordt aangenomen, heeft deze persoon zichzelf niet altijd benoemd. In vele gevallen werd hij of zij democratisch verkozen waarna die persoon zichzelf alle macht in handen gaf. Er bestaan echter ook voorbeelden waarbij het volk expliciet gekozen heeft voor een dictator. Het is echter maar de vraag of de stemgerechtigden het besef hadden dat ze voor een dictator kozen. Een andere manier waarop bepaalde dictators aan de macht gekomen zijn is door een staatsgreep te plegen en de voorgaande leider aan de kant te schuiven.

Hoe komt een dictator aan de macht?

Een dictator kan op verschillende manieren aan de macht komen. Wanneer ze niet verkozen worden kan dat bijvoorbeeld door een staatsgreep te plegen. Dat kan een opperbevelhebber van het leger zijn die de steun krijgt van het leger om de huidige
Kim Jong-un, sinds 2011 de leider van Noord-Korea.
machtshebber te onttronen. Een niet verkozene machthebber kan bijvoorbeeld ook een koning zijn die zichzelf boven het parlement verheft. Dictators kunnen echter ook verkozen worden. Al is het over het algemeen zo dat wanneer de verkiezingen van start gaan er nog geen sprake is van een potentiële dictator. In de meeste gevallen is het ook zo dat een dictator de macht kan grijpen doordat een land reeds een wankel parlementair of justitioneel beleid heeft. Een dictatuur laat zich ook kenmerken doordat de machthebbende de oppositie illegaal maakt of ze zelfs vermoordt om zo alle concurrentie uit te sluiten.

Hoe blijft een dictator aan de macht?

Een dictator blijft aan de macht door zichzelf het recht te geven om dat te doen. Zo wordt de grondwet bijvoorbeeld veranderd zodat bijvoorbeeld bepaalde politieke tegenstanders plots illegaal zijn. Er bestaan ook voorbeelden van dictators die na hun aanstelling alle grondwetten ongeldig maken en zichzelf verheven tot rechtgevende macht. In geen van deze gevallen is er echter veel kans om de dictator te onttronen aangezien die steeds meer en meer regeltjes uitvindt om zichzelf aan de macht te houden.

Lijst met dictaturen en dictators vandaag

LandDictatorSindsOpmerking
AlgerijeAbdelaziz Bouteflika1999Werd al driemaal herkozen door de bevolking.
AngolaJosé Eduardo dos Santos1979Werd al enkele keren herkozen doordat het de enige toegestane partij was.
Azerbeidzjanİlham Əliyev2003Werd ondanks internationale kritiek verkozen en aangesteld als president.
Burkina FasoBlaise Compaoré1987Pleegde een staatsgreep in 1987. Voerde meerpartijenstelsel in in de jaren 1990, maar een opposities blijft weinig kans maken.
ChinaHu Jintao2002Machthebber met harde hand door het parlement aangesteld werd. Wel zeldzaam, heeft een einde van zijn machtstermijn (2013).
Centraal-AfrikaFrançois Bozizé2003Pleegde een staatsgreep en won in 2005 in verdachte omstandigheden de verkiezingen.
CubaRaúl Castro2008Werd democratisch verkozen in een communistisch regime.
EritreaIsaias Afewerki1993Werd na de onafhankelijkheid in 1991 democratisch verkozen maar verhief zichzelf tot opperbevelhebber.
Equatoriaal-GuineaTeodoro Obiang Nguema Mbasogo1979Pleegde een staatsgreep op een barbaars regime en verwierp alle wetten nadien. Sindsdien is er weinig sprake van oppositie.
GabonAli Bongo Ondimba2009Werd democratisch verkozen.
Guinee Lansana Conté1984Pleegde een staatsgreep om alzo president te worden. Stief in 2008.
GuineeMoussa Dadis Camara2008Bevelhebber van het leger die zichzelf tot machthebber uitriep na de dood van Conté (zie hierboven).
IranMahmoud Ahmadinejad2005Werd democratisch verkozen in 2005, de herverkiezing in 2009 was echter zeer corrupt.
IrakSaddam Hoessein1979Eigende zich de macht toe na het aftreden van de voormalige machtshebber. Werd gevangengenomen in 2003 en geëxecuteerd in 2006.
JemenAli Abdullah Saleh1999Werd meerdere malen verkozen als president. In 2013 macht overgedragen aan eigen zoon waardoor dictatuur voortduurt.
KameroenPaul Biya1982Volgde in 1982 de aftredende president op als interim-president maar werd in 1984 door zijn partij verheven tot president.
LaosKhamtai Siphandon1998Voorvechter van de revolutie die van Laos een éénpartijstaat maakte. Werd niet herkozen door zijn partij in 2006.
LaosChoummaly Sayasone2006Werd door zijn partij verkozen als president. Opvolger van Khamtai Siphandon (zie hierboven).
LibiëMoammar al-Qadhafi1969Pleegde een staatsgreep waardoor hij machthebber van Libië werd. Werd in 2011 tijdens de revolutie vermoord.
MaldivenMaumoon Abdul Gayoom1978Is meerdere malen herkozen. Hij was echter de enige kandidaat die goedgekeurd werd door het parlement.
MyanmarThan Shwe1992Werd hoofd van de regering in 1992 door de terugtrekking van de voormalige president. In 2011 werd een nieuwe grondwet gestemd waardoor het militaire bestuur van Shwe ten val kwam.
Noord-KoreaKim Jong-un2011Volgde zijn vader op na diens dood in 2011.
OezbekistanIslom Karimov1991Eerste president na onafhankelijkheid van Oezbekistan in 1991. Werd meerdere malen herkozen.
RwandaPaul Kagame2000Pleegde een staatsgreep en zetten de voormalig president af.
SoedanOmar al-Bashir1989Pleegde als militair leider een staatsgreep en werd meermaals herkozen.
SyriëBashar al-Assad2000Volgde zijn vader op na diens dood. Is ook meermaals herkozen, echter zonder tegenkandidaten.
TanzaniaJakaya Kikwete2005Won de presidentsverkiezingen democratisch.
TsjaadIdriss Déby1990Verving de voormalige president na de burgeroorlog. Werd meermaals herverkozen, al gaan er stemmen op dat dat niet altijd even democratisch was.
TurkmedistanGurbanguly Berdimuhammedow2007Werd democratisch verkozen door het volk en meermaals herkozen. Of de stemmingen altijd even correct verliepen is echter maar de vraag.
Wit-RuslandAleksandr Loekasjenko1994Werd democratisch verkozen. Nadien werd de grondwet echter aangepast waardoor hij 'legaal' langer zou kunnen regeren en meer macht kreeg.
ZimbabweRobert Mugabe1987Verving de voormalige president door verkiezingen. Hief de verplichtte regel op die een bepaald aantal blanken het toeliet om in het parlement te zetelen.

Er bestaan natuurlijk nog heel wat meer dictators, al dan niet erkend door de Verenigde Naties. Feit is dat velen van hen een zo goed mogelijk buitenlands beleid hebben zodat er zo weinig mogelijk beschuldigingen zijn van de internationale gemeenschap. Een voorbeeld daarvan is de Russische Federatie. Daar heeft Vladimir Poetin een sluw systeem uitgewerkt om onbeperkt aan de macht te blijven.

Einde van dictaturen in de 21e eeuw.

In de 21e eeuw zijn heel wat dictaturen ten val gekomen. Oorsprong daarvan was de Jasmijnrevolutie die zijn oorsprong had in Tunesië. Later volgden ook landen als Egypte, Jemen, Jordanië, Marokko en Libië. Lees meer over deze revolutie in de artikelen 'Wat is de Arabische Revolutie? Opstand in Tunesië, Libië,..' en 'Odyssey Dawn, de oorlog in Libië tegen Kadhafi in 2011'.

Lees verder

© 2012 - 2014 Harrys, gepubliceerd in Politiek (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Tsahal - het Israëlisch leger: de administratieve afdelingDe administratieve afdeling van het Israëlische leger bestaat uit verschillende onderdelen: de militaire advocatuur, het…
Napoleon BonaparteDit is een kleine samenvatting over wat napoleon allemaal heeft gedaan en hoe zijn leven is verlopen.
Dictator: dictators Hitler, Mussolini, Napoleon, Caesar e.aDictator: dictators Hitler, Mussolini, Napoleon, Caesar e.aNapoleon, Hitler, Mussolini, Stalin, Caesar en Ceausescu: wie deze namen hoort, denkt al gauw aan het begrip 'dictator'.…
Nostradamus en LibiëNostradamus en LibiëDe burgeroorlogsituatie in Libië smeekt bijna om een onderzoek hierover in de profetiën van Michiel Nostradamus, de prof…
Ehud Barak, Israëls meest gedecoreerde soldaatEhud Barak, Israëls meest gedecoreerde soldaatVoordat Ehud Barak de Israëlische politieke arena betreedt (hij is een paar jaar minister-president en nu is hij ministe…
Bronnen en referenties
  • http://en.wikipedia.org/wiki/Dictator

Reageer op het artikel "Lijst met landen met een dictatuur. Dictators aan de macht"

Infoteur: Harrys
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Politiek
Schrijf mee!