InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Wat is ODD en CD?

Wat is ODD en CD?

Wat is ODD en CD? ODD is een afkorting van oppositional defiant disorder dit betekent oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. CD is een afkorting van Conduct Disorders dit betekent antisociale gedragsstoornissen.Deze gedragsstoornissen worden samen (DBD, Disruptive Behavior Disorder genoemd, dit betekent disruptieve stoornissen. ODD komt bij 3,2% en CD bij 2% van de kinderen voor.

ODD

ODD oppositional defiant disorder dit betekent oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. De oorzaak van ODD is een combinatie van opvoeding en aanleg. kinderen met ODD hebben naast hun ODD vaak ook ADHD, leer en taalproblemen en deprisiviteit.

Wanneer spreken we van agressieve gedragsstoornissen?
Hiervan kunnen we pas sprek als het kind ernstige negatieve gedragingen vertoond die sterker dan gemiddeld voor komen. deze gedragingen worden niet veroorzaakt door hun omgeving en moeten al een langere tijd aanwezig zijn. Kinderen met ODD vertonen extreem tegendraads gedrag en houden zich niet aan de regels van volwassenen. Ze zijn heel vijandig en negatief en hebben de neiging steeds over van alles in discussie te gaan. Andere kenmerken van ODD zijn geen geduld op kunnen brengen, snel kwaad worden, zich gauw beledigd voelen en anderen de schuld geven van de eigen fouten en hun wangedrag. Kinderen met ODD vertonen deze gedragsafwijkingen niet alleen bij vlagen maar voortdurend. Kinderen en jongeren met ODD zijn moeilijk in de opvoeding, ongehoorzaam en in verzet, maar feitelijk gewelddadig gedrag is niet aan de orde.

Wat kun je aan deze gedragsstoornis doen?
Met behulp van gedragstherapie is veel aan deze stoornis te doen. Een goede begeleiding van de ouders is hierbij erg belangrijk. Ouders moeten leren hoe zij met hun kind om moeten gaan en hoe zij positief gedrag bij hun kind kunnen activeren, bevorden en stimuleren. Het kind moet leren sociaal vaardiger te worden.

Combinatie van ODD en ADHD

Voor kinderen met een combinatie van ODD en ADHD hebben wordt vaak methylfenidaat (Ritalin en Concerta) voorgeschreven. Ook met het medicijn atomexetine (Stattera) worden goede resultaten bereikt. Deze medicijnen maken het kind rustiger en zorgen ervoor dat de hersenen prikkels van buitenaf beter verwerken.

Kinderen met ODD moeten op zo jong mogelijke leeftijd worden behandeld. Hoe langer het wangedrag duurt, hoe moeilijker het wordt om er iets aan te veranderen.

CD Conduct Disorders dit betekent antisociale gedragsstoornissen

Bij een antisociale gedragsstoornis (CD) heeft de persoon een gebrek aan respect voor de rechten en gevoelens van anderen.
© 2007 - 2014 Annie, gepubliceerd in Pedagogiek (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Behandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetBehandel ADHD op de natuurlijke manier met een ADHD dieetIndien je op zoek bent naar een alternatieve behandeling tegen ADHD, kun je overwegen om het voedingspatroon enigszins a…
Bijwerkingen RitalinBijwerkingen RitalinHet medicijn Ritalin wordt vaak voorgeschreven bij gedragsstoornissen, zoals ADHD. Ritalen heeft een aantal bijwerkingen…
ODD - oppositioneel opstandige gedragsstoornisODD; Oppositional Defiant Disorder, oftewel een oppositioneel-opstandige gedragsstoornis. Een opstandige-gedragsstoornis…
Omega-3 vetzuur tegen aandachtsstoornissen bij kinderenOmega-3 vetzuur tegen aandachtsstoornissen bij kinderenAandachtsstoornissen bij kinderen. Tot voor kort een even groot taboe als een sterk onderschat probleem. Vandaag meer en…

Reageer op het artikel "Wat is ODD en CD?"

Reacties

Anita, 21-07-2014 11:49 #10
Ik ben moeder van 4 kinderen waarvan de oudste zoon (20) ADHD- Pddnos heeft en dochter van 18 kampt met Borderline problematiek. Daarnaast zijn we met onze tweeling van 6 jaar druk in onderzoeken. En daarnaast heeft mijn man ook ADHD Pdd-Nos, dus het botst nogal eens in huis. Mijn zoontje heeft ADHD en mogelijke Pdd-nos, maar ik vermoed dat er meer aan de hand is en vind in dit artikel heel veel kenmerken en tips die ik mee kan nemen in verdere onderzoek. De leerkracht had het over Tourette, maar als ik hier van ODD lees, vind ik ons kind daar meer in terug en ook wat betreft de medicatie die aangeraden word vanwege de ADHD, heeft mijn zoon ook Ritalin gehad, maar daar sloeg hij compleet van door en nu zijn we bezig met Dexamfetamine en dat gaat beter alleen vertoont mijn zoon nu veel schuttingtaal gebruik en grensoverschrijdend gedrag (Sexueel getint). Nu bezig met homeopathie, maar dat is ook een giga zoektocht. Ik heb dit artikel uitgeprint en ga dit voor leggen aan de psychiater en onze thuisbegeleidster. Hartelijk dank voor de informatie, hier kunnen we verder mee puzzelen.

Petra, 16-05-2013 11:25 #9
Hallo
ik heb een kleinzoon met adha pdd nos en odd. zou graag willen weten hoe deze jongen geholpen kan worden. en wie kan mij meer vertellen over. Karakter in Oosterbeek of daar de juiste hulp voor het kind is.

Laura, 10-10-2011 15:20 #8
Mijn dochter smstje mij een paar maanden geleden met "mam, ik lees net iets op internet over odd/cd en het lijkt wel ofdat ze het over mijn broer hebben!". Inderdaad dacht ik toen ik erover ben gaan lezen en opzoeken en wat erg dat er geen goede hulpverlening is. Mijn zoon is gediagnostiseerd op ADHD, allang geleden toen hij 7 jaar was, hij is nu 26 en loopt nu overal op vast waar je maar op vast kan lopen, hij schaamt zich en zit tot over zijn oren in de problemen, durft zich niet meer buiten te vertonen. Met zijn gedrag wat hij laat zien is het moeilijk om met hem om te gaan, maar ik weet dat hij het diep in zijn hart ook zo niet wil. Ieder mens verdient het om geholpen te worden. Voor iemand die diabeet is, is het niet zo moeilijk raden als hij/zij raar gedrag gaat vertonen als zijn bloedsuikerspiegel in de war is. Maar wat voor iemand die niet eens weet waar zijn gedrag vandaan komt?

Bert, 30-08-2010 20:36 #7
Hallo, ik ben achttien en heb zelf ODD en ik wil ouders hoop geven door te melden dat het met name na de puberteit sterk af kan nemen. Ironisch genoeg ben ik zelf begonnen met een opleiding als sociaal pedagogisch hulpverlener dus ik zal er in de toekomst nog zeker mee te maken krijgen.

Veronica, 23-03-2010 16:12 #6
Hallo, Mijn dochter is nu bijna 18 en komt nu ze in de maatschappij te werken komt steeds meer problemen tegen door haar ODD. 12 jaar geleden werd er ODD bij haar geconstateerd en was er niet meer dan alleen wat vak literatuur van. Er was toen erg weinig tot niets over bekent en dus ook geen begeleiding voor ons ouders. Ze werd naar het Boddaert gestuurd omdat ze niet wisten wat ze met haar aan moesten. Wij hebben haar daar zelf weer weg gehaald omdat zij er alleen maar op achteruit ging, ze nam verkeerd gedrag van de andere kinderen over. Het RIAGG heeft zich daarop terug getrokken en we moesten het maar uitzoeken. Een mevrouw van het MEE is toen nog een paar keer langs geweest maar wist ook niet wat ze nou bij ons moest doen, wij als ouders communiceerde correct met elkaar… Zo zijn we van het kasje naar de muur gestuurd en nu ze dan zover is voor een baan komen we dus weer met de symptomen van het ODD te zitten. Wat zou het toch fijn zijn als er begeleiding en steun zou komen voor ouders en kind die dit hebben. Er is inmiddels al wel wat meer informatie over te vinden maar het blijft behelpen. Voor kinderen en jongeren met ADHD is veel meer hulp te vinden.

Nijn-Petra, 05-12-2009 06:41 #5
Hallo, ben een moeder van 39 met een dochter van 15 waarbij adhd en odd is vastgesteld door een kinderpsychiater.
Dit is ondertussen al 2 jaar geleden maar ben nu op zoek naar ouders die ervaringen met me willen delen…

groetjes petra

M. Crosby, 08-07-2009 12:40 #4
Intersant, mijn dochter vertoont verschijnselen van CD. Nooit van gehoord!

Miranda, 14-08-2008 19:13 #3
Ls, ik ben moeder van 5 kids. Mijn oudste zoon heeft pdd nos in niet z'n erge vorm en reageerd goed op de retalyn. Mijn middelste zoon van 6 haalt echt het bloed onder mijn nagels, hij scheld me uit voor rotte vis, hij pakt alles wat hij maar wil, ook spullen van zijn oudere broer die dus pddnos heeft af endergelijke. Ik word er gek van langzamerhand. We zijn nu gestart bij de GGZ en hebben gelukkig al een tijdje een goede ambulante begelijder :-p

Kenneth, 20-12-2007 08:52 #2
Ben bezig met het maken van een presentatie voor mijn studie, heb relavant materiaal dat ik kan gebruiken? Eventueel boek verwijzingen en dergelijke.
MVg, Kenneth

Nathalia (infoteur), 12-12-2007 09:22 #1
Mooi artikel. Mijn zoontje vertoont soortgelijk gedrag zoals je beschrijft onder ODD/ADD. Ik hier nog niet eerder van gehoord en ben blij dat ik dit nu gelezen heb.

Infoteur: Annie
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 10
Schrijf mee!