InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Pedagogiek > Wat zijn Interventies?

Wat zijn Interventies?

Wat zijn interventies, wanneer gebruiken we interveties, door wie worden interventies bewust gebruikt. Interventies maken je bewust van je eigen handelen. Je leert als hulpverlener je eigen vaardigheden in de omgang met de client te ontwikkelen. Daarnaast biedt je clienten ook interventies aan. Hiermee hebben ze de mogelijkheid hun situatie positief te veranderen.

Wat zijn interventies?

Interventies zijn methoden en technieken die je gebruikt om het gedrag van de client te veranderen en hun omstandigheden te beinvloeden. Dit heeft als doel om de kwaliteit van het leven van de client /samenleving te veranderen.

Voor wie zijn interventies?

Voor hulpverlenende personen.

De stap voor stap methode: (Transactionele benadering)

Deze methode bestaat uit 4 stappen. Aan de hand van deze 4 stappen kun je de client begeleiden. je volgt dan de stap voor stap methode. Deze methode valt binnen de methode van pedagogische adviseren.

Het doel van de stap voor stap methode is om lichte pedagogische problemen verhelderen

Bijvoorbeeld je hebt een kind die niet wil slapen, hoe leer je je kind s'avonds te gaan slapen zonder dat je de hele avond bezig bent hem naar bed te brengen.
Concreet: in het gesprek probeer je een duidelijk beeld te krijgen, van wat er aan de hand, hoe er mee omgegaan wordt en wanneer het probleem zich afspeelt. je sluit af met een samenvatting.

De volgende stap is het samen met de ouder inzicht verwerven in de opvoedingssituatie

Bijvoorbeeld het kind slaapt niet alleen in de kamer maar samen met zijn broertje. Wat voor gevolgen kan dat hebben voor het wel of niet slapen gaan van het kind.
Concreet: Wat voor Inzicht heb je in de situatie gekregen, welke factoren hangen mogelijk samen met de situatie.
Je sluit af door samen met de ouder te besluiten in welke categorie het probleem het meest thuishoort.

De volgende stap is het probleem vertalen in 1 of meer aangrijpingspunten voor verder handelen.

Bijvoorbeeld het kind appart leggen om te slapen.
Conreet: Nu ga je Handelen, je verwijst of zoekt naar haalbare mogelijkheden om verbeteringen in de situatie aan te brengen in de categorie van afspraak.

Als laatste stap Evalueer je het effect van deze handelswijze.

Bijvoorbeeld het kind is s'avonds wel rustiger, maar wil nog steeds niet slapen, een oorzaak kan zijn dat hij alleen bang is in het donker. hoe los je dit probleem dan op.
Concreet: Je evalueert de gemaakte afspraken en kijkt of er verandering berijkt zijn.

Voorbeelden

Voorbeelden van interventies die je in het gesprek en binnen de stap voor stap methode kan toepassen zijn:

Hummen

  • Wat: Kleine aanmoediging geven (vrouwen) en goedkeuring (mannen).
  • Hoe: Door te hummen of te knikken.
  • Waarom: Het geeft de cliënt erkenning van belang van wat hij zegt. Je laat zo merken dat je de cliënt volgt en dat je er bij bent.
  • Wanneer: Dit verschilt. Mannen vatten hummen eerder op als een instemming met de inhoud van wat ze zeggen, terwijl het voor vrouwen een kleine aanmoediging is om door te praten (‘ik luister, vertel door’).

Voorbeeld:
Man: “ik vind dat we het maar goed hebben samen’.
Vrouw: hmm (man hoort: ‘dat vindt ik ook’, vrouw bedoelt: ‘vertel verder’)

Open/gesloten vragen stellen

  • Wat: Open/gesloten zijn manieren van vragen om meer specifieke of juist meer informatie over het onderwerp te weten te komen
  • Hoe: Ik stel een open vraag om een onderwerp breder uit te lichten, een gesloten vraag om zeer specifieke informatie over een (deel)onderwerp te verkrijgen.
  • Waarom: Om meer te weten te komen over datgene wat je weten wilt. Je kunt open vragen stellen door meer diepgang in een gesprek te krijgen.
  • Wanneer: Wanneer ik meer (specifieke/brede) info wil weten over het onderwerp.

Voorbeeld:
Cliënt: ‘ik vind het heel vervelend dat ik die examens niet gehaald heb en het maakt me enorm onzeker.’
Socail worker:
Gesloten vragen: ‘heb je dit vaker?’
Open vragen:’ hoe maakt het je onzeker. Wordt je vaker onzeker wanneer je dingen niet behalen kan’‘wat is het dat je onzeker maakt?’,‘wat bedoel je met vervelend? Op welke manier ben je onzeker? Wat bedoel je met onzeker? Waarom maakt het je onzeker?
© 2007 - 2017 Annie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De GVO-cyclus en het ASE modelDe GVO-cyclus en het ASE modelGezondheidsvoorlichting- en opvoeding (GVO) is een onderdeel van het vakgebied van verpleegkundigen. Een belangrijke met…
GezondheidsvoorlichtingGVO staat voor gezondheidsvoorlichting- en opvoeding. Gezondheidsvoorlichting is een belangrijk onderdeel van de gezondh…
Personeelsplanning en PersoneelsbehoefteBij het maken van een personeelsplanning en het bepalen van de behoefte aan personeel komt heel wat bij kijken, in dit a…
Stromingen binnen de pedagogiekStromingen binnen de pedagogiekBinnen de pedagogiek kennen we meerdere stromingen. De stromingen bestaan uit een aantal theoriën. Het is aan de pedagoo…
Het verpleegkundig procesHet verpleegkundig proces is een proces waarin de verpleegkundige aan de hand van problemen een interventie in gang zal…

Reageer op het artikel "Wat zijn Interventies?"

Reactie

Ria Wijnhoven, 24-09-2009 14:00 #1
Graag heb ik informatie over 'n manier van vragen stellen. Open en gesloten vragen.
Heb u misschien een suggestie voor 'n boek of 'n artikel?

Vriendelijke groet,

Ria Wijnhoven

Infoteur: Annie
Gepubliceerd: 04-12-2007
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Pedagogiek
Reacties: 1
Schrijf mee!