InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Jeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijden

Jeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijden

Jeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijden Wanneer je krap bij kas zit en van het minimum moet leven is het heel moeilijk om geld vrij te maken om je kinderen te kunnen laten sporten, terwijl sporten heel goed is voor de ontwikkeling van kinderen.

De ontwikkeling

Kinderen kunnen hun energie kwijt in het beoefenen van een sport, het is goed voor de motoriek en de ontwikkeling van het lichaam en het is goed voor de sociale contacten. Kinderen die het thuis niet breed hebben vallen vaak al buiten de boot doordat ze niet het nieuwste speelgoed hebben of de duurste merkkleding. Op een sportclub kunnen ze sociaal omgaan met leeftijdsgenootjes waar ze ook buiten de sportvereniging mee om kunnen gaan.

Het Jeugdsportfonds

In sommige gemeente is daar een oplossing voor, het Jeugdsportfonds. Het Jeugdsportfonds zorgt ervoor dat kansarmen kinderen toch kunnen sporten. Als je hiervoor in aanmerking komt zullen ze niet alleen de contributie betalen maar ook de nodige sportkleding of sportschoenen met een maximaal bedrag van 225 euro per jaar per kind.

Aanvragen van het Jeugdsportfonds:

Het aanvragen van het Jeugdsportfonds kan door ouders, kinderen, hulpverleners en de sportvereniging zelf. De leeftijdsgrens is 18 jaar en alleen kinderen uit gezinnen die zelf geen contributie kunnen betalen komen in aanmerking. Je kunt de aanvraag indienen via de website van het Jeugdsportfonds

De gemeentes die aangesloten zijn bij het Jeugdsportfonds zijn:

Lokale fondsen:

Noord – Holland:
  • Aalsmeer
  • Alkmaar
  • Amsterdam
  • Den-Helder
  • Haarlem
  • West-Friesland
  • Zaanstreek
  • Zandvoort

Zuid-Holland:
  • Alphen aan den rijn
  • Rotterdam

Noord-Brabant:
  • Tilburg
  • Eindhoven
  • ‘s- Hertogenbosch

Limburg:
Lokale fondsen:
  • Venlo
  • Limburg
  • Roermond
  • Venray
  • Heerlen

Gemeentes die aangesloten zijn bij het Jeugdsportfonds in Limburg:
  • Beesel
  • Bergen
  • Gennep
  • Horst A/D Maas
  • Leudal
  • Maasgouw
  • Maastricht
  • Nederweert
  • Peel en Maas
  • Sittard-Geleen
  • Stein
  • Valkenburg

Gelderland:
  • Arnhem
  • Nijmegen

Overijssel:
  • Zwolle
  • Hengelo/Borne

Is de gemeente niet aangesloten bij het Jeugdsportfonds?

Woon je in een andere plaats of gemeente en heb je ook het geld niet om je kind te laten sporten? Vaak hebben gemeentes zelf nog een optie om kinderen te laten sporten. Ga naar de website van de gemeente waar je woont en zoek naar de bijzondere bijstand. Daar kun je vaak een brochure downloaden waarin staat waarvoor je allemaal geld kunt krijgen m.b.t. de bijzondere bijstand. Hier is vaak het cultuur fonds in opgenomen en uit dat potje kan de gemeente de arme gezinnen helpen. Wel moet het gezin het bedrag eerst zelf betalen en dan de rekening indienen bij de gemeente. Kom je er niet uit, maak dan een afspraak met de gemeente en ga langs met al je gegevens m.b.t. je inkomen. De mensen bij de gemeente zoeken dan uit of je hiervoor in aanmerking komt. En ze kunnen je meteen helpen met het invullen van de papieren zodat de aanvraag snel geregeld kan zijn. Je zult hier alleen recht op hebben als je inkomen rond het bijstandsniveau is, of net iets daarboven.

Bijzondere bijstand

Als je in aanmerking komt voor de bijzondere bijstand, om je kind te laten sporten is het goed om de rest van de procedures eens goed door te lezen. De kans is groot dat je voor meer subsidies in aanmerking komt. Bijvoorbeeld voor schoolgeld of schoolboeken voor je kinderen. Of een bedrag als je wasmachine ermee stopt en je hebt zelf geen geld voor een nieuwe. Bijzondere bijstand is alleen aan te vragen voor mensen die moeten leven op bijstandsniveau of net iets daarboven.
© 2012 - 2014 Nice, gepubliceerd in Ouder en gezin (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • http://www.jeugdsportfonds.nl/

Reageer op het artikel "Jeugdsportfonds: kinderen laten sporten in moeilijke tijden"

Infoteur: Nice
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!