InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Spelen met een peuter

Spelen met een peuter

Spelen met een peuter Soms is het heel moeilijk om een driejarige de hele dag bezig te houden. Of ze zijn heel druk en vliegen door de kamer of ze hangen voor de t.v. en hebben nergens zin in. Waarom zou je op zon moment proberen ze ergens voor te interesseren? Het antwoord: omdat het goed is voor hun ontwikkeling. Probeer dus toch maar wat activiteiten in te bouwen zoals verven, met water spelen, helpen in de huishouden enz.
Natuurlijk is het niet erg om je peuter af en toe voor de t.v. te parkeren maar feit is dat kinderen veel te veel t.v. kijken en niet alleen uit gemakzucht van de ouders, soms willen de kinderen ook niets anders. Misschien is het dan goed die impasse te doorbreken en er rigoureus mee op te houden. Het kind mag naar één programma kijken overdag en daarmee basta. Verder gaat de t.v. gewoon uit en ja, in het begin zal hij gaan hangen en zich vervelen. Niets zo irritant als een kind dat zich verveelt maar het gaat over. Probeer hem in de tussentijd zoveel mogelijk te betrekken bij wat jij doet. Laat hem helpen met de was opvouwen (sokken uitzoeken), groente wassen, afstoffen en speelgoed opruimen. Uiteindelijk vindt hij zijn draai wel en komt hij zelf met iets aan.

Puzzelen

Waarom is het goed om je kind te stimuleren om een puzzel te maken? Het wordt gezien als een voorbereiding op het leren rekenen, het vergroot het ruimtelijk inzicht, je kind leert zich concentreren en door te zetten als het eventjes niet lukt. De meeste kinderen kan je wel even verleiden tot het maken van een puzzeltje, al zijn er natuurlijk ook kinderen die hier totaal niets aan vinden.

Kleien

Raar maar waar, ook hiermee leert je kind rekenen. Je kan een stuk klei verdelen in meerdere stukjes. Voeg je ze weer bij elkaar dan heb je toch weer dat ene stuk klei dus de hoeveelheid verandert niet. Het kneden en vormen van de klei bevordert de fijne motoriek.
Nog meer spelletjes die goed zijn voor de fijne motoriek: tekenen, kralen rijgen, verven (denk ook eens aan verf voor in bad, geeft niet zon troep en je kind krijgt toch de kans zich uit te leven).

Rollenspelen

Onmisbaar als peuter, vadertje en moedertje spelen, prinses en ridder. In deze fantasiespelen kunnen ze hun emoties en vooral hun angsten kwijt. Ze kunnen hun ouders nadoen of een vriendje en krijgen zo de kans om te ervaren hoe een ander zich zou kunnen voelen in die situatie.

De speeltuin en leren fietsen

Dit is allemaal uitstekend voor de ontwikkeling van de grove motoriek. Schommelen, wippen, klimmen, springen, hinkelen, hoepelen, huppelen en fietsen. Je kind kan het niet vaak genoeg proberen. Toch te nat buiten? Zet de radio wat harder en ga dansen.

Voorbereiding op het leren lezen

Boekjes voorlezen, rijmwoorden verzinnen, plaatjes in boeken of voorwerpen in je omgeving aanwijzen en benoemen. Vergeet ook de kleuren en de telwoorden niet.

Bouw en constructie speelgoed

Eindeloos torens bouwen en weer omgooien. Heeft dit ook een functie? Ja, ook dit is goed voor de fijne motoriek. Ze zijn creatief bezig en worden uitgedaagd tot nadenken. Verder bevordert het goede coördinatie tussen twee handen. Bovendien kan je ook hier de kleuren benoemen: Wil jij mij even die groen blok aangeven?

Water en zand

Behalve lekker kliederen leert dit een kind heel veel over de wereld om hem heen, vol, leeg, zand wordt stevig gecombineerd met water, drijven, zinken. En door te vullen en te gieten leren ze iets over meten en gewicht.

Liedjes zingen

Behalve dat het gewoon leuk is om liedjes te zingen samen met je peuter, stimuleer je zo zijn geheugen.

Gezelschapsspelletjes

Memory is zon spelletje wat favoriet is en blijft bij die kleintjes. Het is goed voor hun geheugen en vaak kunnen ze nog winnen ook. Domino of een simpel bordspel zijn nu ook goed te doen. Kinderen leren hiervan op hun beurt te wachten en zich te concentreren.

Baldadig

Soms is je kind baldadig en dan is er niets op tegen om wat baldadige spelletjes te doen: stoeien of blik gooien of ga lekker naar buiten en neem een bal mee. Dikke kans dat je kind een stuk rustiger binnen komt als hij lekker heeft kunnen uitrazen. Zo niet, dan wel even duidelijk maken dat het nu afgelopen is.

Veel plezier met je peuter!
Gerelateerde artikelen
Wat is een peuterWat is een peuterIn dit artikel staat de ontwikkeling van een peuter beschreven. De lichamelijke ontwikkeling, de cognitiever ontwikkelin…
Kenmerken van peutersKenmerken van peutersHier zijn de kenmerken van een peuter. we noemen de : - socialen kenmeren - geestelijke kenmerken - lichamelijke kenmerk…
Speelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongensSpeelgoed voor 2 tot 3 jaar - peuters: meisjes en jongensOp zoek naar speelgoed voor peuters van 2 tot 3 jaar, meisjes en jongens? Een peuter beschikt over tomeloze energie. Ze…
SPW: het maken van een doelgroepanalyseAls je de opleiding SPW doet, moet je op een bepaald moment een doelgroepanalyse maken. Hoe doe je dat? Hieronder vind j…

Reageer op het artikel "Spelen met een peuter"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 21-10-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!