InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat kost een gastouder?

Wat kost een gastouder?

Wat kost een gastouder? Je kunt een gastouder inhuren via een gastouderbureau. Gastouderschap is een alternatief voor kinderopvang in een kinderdagverblijf. Wat kost een gastouder? Wat zijn de voordelen en nadelen van gastouderschap? Wat zijn de kosten van gastouderschap per uur en welke kwaliteitseisen worden er aan gastouderschap gesteld?

Wat kost een gastouder?

De kosten voor gastouderopvang zijn afhankelijk van verschillende factoren. Als de opvang bij de gastouder thuis plaatsvindt, zal de vergoeding hoger zijn. De kosten voor eten en drinken moeten dan worden vergoed. Daarnaast is het salaris van de gastouder afhankelijk van het aantal uren opvang. Is de opvang in het weekend of s nachts? Wat is de leeftijd van het kind? Is er opvang nodig tijdens de schoolvakanties? Het aantal kinderen speelt daarnaast een rol. Als er meer kinderen tegelijkertijd worden opgevangen, staat daar een hogere vergoeding tegenover.

Overige kosten gastouderschap

Als je met een gastouder in zee wilt gaan, dan moet je als vraagouder inschrijven bij een gastouderbureau. Ook dit brengt kosten met zich mee. Als de gastouder zelf voor een gediplomeerd gastouder zorgt, dan vervallen de bemiddelingskosten. De vraagouder betaald inschrijfgeld. Daarnaast worden er koppelngskosten in rekening gebracht voor de geschikte match tussen vraagouder en gastouder.

Uurloon gastouder

De volgende uurlonen zijn gebruikelijk voor gastouders
  • Opvang bij gastouder thuis, per kind. Kinderen van 0 jaar tot en met basisschool: 4,36 per uur
  • Opvang bij vraagouder thuis, per uur. Ongeacht aantal en leeftijd kinderen. 10,66 (het bruto minimumuurloon inclusief 8% vakantietoeslag)

Extra kosten gastouderopvang

Bij extra kosten kan gedacht worden aan een vergoeding voor eten, drinken en luiers. De hoogte van de vergoeding wordt afgesproken op basis van de kostprijs.

Gastouder inhuren

Je kunt een gastouder invullen via een gastouderbureau. Dit kan ook een bekende zijn, zoals een opa, oma, zus of vriendin. Zij moeten echter wel over een geldig diploma beschikken. Het gastouderbureau beoordeelt de geldigheid van het diploma. De overheid betaald mee aan de kosten van gastouderopvang.

Voordelen & nadelen gastouderschap

Gastouderschap is een professionele vorm van kinderopvang. De overheid stelt kwalitetiseigen. De gemeente geeft de GGD de opdracht om gastouderbureaus te controleren. Als ouder kun je zelf tijden afspreken met de gastouder. Daarom is gastouderschap een flexibele vorm van kinderopvang. Je kind kan ook komen als hij of zij ziek is: je hoeft dan geen verlof op te nemen. Daarnaast is er meer persoonlijke aandacht voor het kind dan in een kinderdagverblijf.

De nadelen van gastouderschap is dat je afhankelijk bent van één persoon, al wordt er bij ziekte soms wel voor vervanging gezorgd. Als het kind het enige kind is dat de gastouder opvangt, is de kans aanwezig dat het minder sociale vaardigheden ontwikkelt.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Wat kost een gastouder?"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 04-09-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!