InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Het Persoonsgebonden Budget, PGB

Het Persoonsgebonden Budget, PGB

Het Persoonsgebonden Budget, PGB Af en toe hoor je het woord PGB of persoonsgebonden budget ergens vallen. Maar wat is het persoonsgebonden budget nou eigenlijk? Wanneer heb je hier recht op? En wat kun je er nou eigenlijk mee doen? In dit artikel meer over het persoonsgebonden budget en voor wie het is.

Wat is een persoonsgebonden budget?

Het persoonsgebonden budget is voor mensen die door een ziekte, handicap of ouderdom hulp nodig hebben. Dit kan verschillen van een begeleider voor een kind met autisme, tot een oudere die hulp in de huishouding nodig heeft. Deze mensen krijgen een geldbedrag waarvoor zij zelf zorg, hulp in de huishouding of begeleiding kunnen krijgen. Op deze manier kan iedereen de zorg kiezen die bij hem of haar past.

Voor wie is het persoonsgebonden budget?

Wanneer iemand langdurig ziek is, een handicap heeft of op hoge leeftijd is heeft hij of zij recht op een pgb. Deze kan aangevraag worden voor verpleging, persoonlijke verzorging, begeleiding, tijdelijk verblijf zoals een logeeropvang of voor vervoer. Ook kan een pgb aangevraagd worden voor hulp in de huishouding en voor hulpmiddelen in huis zoals een rolstoel. De voorwaarde is dat het gaat om een voorziening die iemand voor langere tijd kan gebruiken. Wanneer iemand in een instelling zoals een ziekenhuis verblijft, heeft hij of zijn geen recht op een pgb.

Hoe kunt u een persoonsgebonden budget krijgen?

Een persoonsgebonden budget word aangevraag voor zorg uit de Algemene Wet Bijzondere Ziektekosten (AWBZ) en de Wet Maatschappelijke Ondersteuning (WMO). Er zijn zijn twee soorten pgb namelijk pgb voor AWBZ - voorzieningen en pgb voor WMO- voorzieningen. Pgb voor AWBZ- voorzieningen is voor verzorging, verpleging en begeleiding. Het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ) bepaalt welke zorg er nodig is, en voor hoelang dat nodig is. Het besluit dat het CIZ maakt word doorgestuurd naar een zorgkantoor. Dit zorgkantoor bepaalt welk bedrag aan pgb er word gegeven en voor hoelang dit geldt. De pgb voor WMO- voorzieningen is voor hulp in de huishouding, hulmiddelen in huis en woonvoorzieningen. In dit geval bepaalt de gemeente of er een pgb word gegeven. De gemeente betaalt dus ook de pgb.

Wat bepaalt in welke zorgfunctie iemand terecht komt?

In welke zorgfunctie iemand terecht komt en welk bedrag hij of zij krijgt hangt af van de leeftijd van de zorgvrager, de mate van de handicap, de benodigde intelligentie van een zorgaanbieder en de verhouding van de draagkracht en draaglast in het gezin.

Wat zijn de voordelen van een pgb?

Er zijn verschillende voordelen van het hebben van een pgb. Bijvoorbeeld dat je met een pgb zelf de mensen uit kan zoeken waarmee het klikt. Ook blijf je baas in je eigen huis en kun je zelf afspraken maken en financieën regelen. Je bent dus erg vrij in het kiezen van de hulpverlener en de afspraken die je hiermee maakt.

Wat zij de nadelen van een pgb?

De wachtlijsten voor het krijgen van een pgb zijn erg lang. Ook zijn er veel verschillende instanties die hulpverleners aanbieden waardoor het maken van een keuze lastig kan zijn.

Belangrijk nieuws rond het bgb:

Door de enorme wachtlijsten en de vele mensen die pgb nodig hebben is het geld dat besteed kan worden aan pgb bijna op. Hierdoor word het pgb dat te besteden is in 2011 met 4.5 procent ingekort. Dat betekent dat zorghouders minder geld te besteden hebben en misschien wel hulp tekort komen. Belangenverenigingen strijden op dit moment tegen het nieuwe plan.
© 2010 - 2014 Geanne1992, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Wat is het pgb; Persoonsgebonden budget?Een pgb is een persoonsgebonden budget. Dit is een subsidie van de regering waarmee een verzekerde zijn eigen zorg kan i…
De marktordening van het Persoonsgebonden budget uit de WMODe marktordening van het Persoonsgebonden budget uit de WMOOver het persoonsgebonden budget van de WMO zijn veel vragen klachten. Maar wie is nu eigenlijk verantwoordelijk voor de…
Pgb in 2013 en 2014: de veranderingenPgb in 2013 en 2014: de veranderingenHet persoonsgebonden budget (pgb) verandert in 2013 behoorlijk. In 2014 zijn er nog veel meer wijzigingen die vooral men…
Wat is autisme?Wat is autisme?Autisme is een ernstige ontwikkelingsstoornis. autistische kinderen en volwassenen hebben problemen op psychisch,sociaal…
Bronnen en referenties
  • http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/persoonsgebonden-budget
  • http://www.zoekpgbzorg.nl/pgb/pgb-aanvraag.html
  • http://www.thuiszorgnieuws.nl/onrust-wachtlijst-pgb-houdt-aan/?utm_source=feedburner&utm_medium=feed&utm_campaign=Feed%3A+thuiszorgnieuws%2FVQIB+%28nieuws+over+thuiszorg+%26+begeleiding%29
  • http://www.anitavandenboogaard.nl/html/autisme_persoonsgebonden_budget.php

Reageer op het artikel "Het Persoonsgebonden Budget, PGB"

Infoteur: Geanne1992
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!