InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Meest populaire kindernamen 2009

Meest populaire kindernamen 2009

Meest populaire kindernamen 2009 Begin januari 2010 heeft de SVB ze weer bekend gemaakt: de populairste namen die ouders hun kind gaven in 2009. Daan en Emma blijken de namen te zijn die het meest populair zijn. Al twee jaar is Daan favoriet, maar Emma is een nieuwkomer, ze stond vorig jaar nog op de vijfde plaats. Ook Sem en Lotte blijven populair. Niet veel veranderd dus, wellicht ligt dit aan het feit dat het voor veel ouders moeilijk is een geschikte naam te vinden voor hun kind en ze toch kiezen voor een bekende naam.

Welke naam?

Een naam vinden voor hun baby is voor aanstaande ouders een lastige zaak. Klinkt het met de achternaam, wordt er vernoemd naar (groot)ouders en wat vinden we zelf eigenlijk echt mooi? Vaak vindt de één een naam prachtig en de ander afschuwelijk.
Je voornaam is een belangrijke onderdeel van je identiteit, je presenteert jezelf met je naam. Het is dan ook belangrijk dat een naam goed bij je past. Vroeger was het makkelijker, dan werd een pasgeboren zoon of dochter standaard vernoemd naar een familielid. Tegenwoordig gebeurt dit nog maar weinig, vaak alleen nog als doopnaam.

Veel ouders kiezen toch voor een naam die bij henzelf past. Bij namen als Jeffrey en Mitchel horen andere ouders dan bijvoorbeeld bij Floriaan of Olivier. Ook de betekenis van een naam kan een grote rol spelen. De oorsprong van een naam komt vaak uit de Germaanse, Latijnse, Griekse of Hebreeuwse taal. De laatste tijd kiezen ouders ook meer voor een naam met een direct te herkennen betekenis, zoals Zon of Storm.

Top 20 kindernamen

Een hulp bij het zoeken naar een geschikte naam is de top 20 lijst van de populairste kindernamen van de SVB. De Sociale Verzekerings Bank beschikt over deze gegevens omdat deze instelling de kinderbijslag uitkeert. Daarbij wordt de voornaam van het kind vrijgegeven.

De namen die het meest zijn gegeven in 2009 zijn:

Jongensnamen

  • 1. Daan
  • 2. Sem
  • 3. Lucas
  • 4. Ruben
  • 5. Jayden
  • 6. Thomas
  • 7. Tim
  • 8. Milan
  • 9. Lars
  • 10. Jesse
  • 11. Thijs
  • 12. Finn
  • 13. Stijn
  • 14. Bram
  • 15. Luuk
  • 16. Levi
  • 17. Sven
  • 18. Julian
  • 19. Noah
  • 20. Max

Meisjesnamen

  • 1. Emma
  • 2. Sophie
  • 3. Julia
  • 4. Lieke
  • 5. Lotte
  • 6. Sanne
  • 7. Lisa
  • 8. Eva
  • 9. Anna
  • 10. Noa
  • 11. Tess
  • 12. Fleur
  • 13. Anne
  • 14. Sara
  • 15. Isa
  • 16. Jasmijn
  • 17. Femke
  • 18. Roos
  • 19. Lynn
  • 20. Maud

Opvalllend is de naam Noa(h), die op beide lijsten voorkomt. Het is tevens de enige nieuwkomer bij de jongensnamen in vergelijking met de lijsten van de afgelopen drie jaar. Er is dus weinig veranderd. Bij de meisjesnamen is Lynn een nieuwe naam op de lijst. Ook hier wordt er wel gewisseld, maar blijven de populaire namen dezelfde als vorig jaar.

Ontwikkeling

Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.svb.nl

Reageer op het artikel "Meest populaire kindernamen 2009"

Infoteur: Nicolette
Laatste update: 10-02-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!