InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Spullen voor je baby; kinderwagen, Maxi Cosi en buggy

Spullen voor je baby; kinderwagen, Maxi Cosi en buggy

Spullen voor je baby; kinderwagen, Maxi Cosi en buggy Kinderwagens, maxi cosi's en buggy's zijn er tegenwoordig in allerlei soorten en maten. Veel ouders schaffen voor de geboorte van hun baby een handige combiwagen aan waar een kinderwagen, maxi cosi en een buggy op 'vastgeklikt' kunnen worden. In dit artikel krijg je alle informatie over kinderwagens, maxi cosi's en buggy's plus een aantal tips om kosten te besparen.

Keuze voor een goede kinderwagen, maxi cosi of buggy

Combiwagen

De aanschaf van een kinderwagen is soms een dure maar ook een goede investering. Vooral wanneer er bij de ouders een wens is om meerdere kinderen te krijgen is het belangrijk om een kinderwagen uit te kiezen die lange tijd mee kan gaan en die praktisch in gebruik is. Combiwagens zijn vandaag de dag erg populair. Ze worden meestal gekocht met alles erop en eraan; van maxi cosi tot regenscherm. Veel merken zoals Quinny, Musti of Bugaboo verkopen combiwagens in leuke kleuren en voorzien van allerlei handige snufjes. De keuze voor een bepaalde combiwagen kan het beste afhangen van het doel waarvoor de combiwagen gebruikt gaat worden. Natuurlijk moet de baby er goed in kunnen liggen en zitten en is het leuk als de combiwagen er mooi uitziet, maar ook dingen als het aantal wielen en felxibiliteit van de wagen zijn belangrijk. Bij de aanschaf van een combiwagen is het dan ook goed om na te denken over de volgende dingen:
  • Hoeveel wielen moet de wagen hebben? (vier wielen zijn iets stabieler terwijl drie wielen wendbaarder zijn)
  • Hoeveel mag de combiwagen kosten?
  • Hoe groot mag de combiwagen zijn? (past de wagen achter in de auto?)
  • Op welke plaatsen komt de wagen? (denk aan handrem, opbergruimte)
  • Hoe moet de wagen er ongeveer uitzien? (neutrale kleur of juist een felle kleur enz.)
Over het algemeen worden de meeste combiwagens van prima materialen gemaakt; lichtgewicht maar stevig profiel, regenbestendige textiel enzovoorts. Onderling verschillen combiwagens nog wel erg. Meestal krijg je voor meer geld ook echt een betere wagen, nagelaten dat er een aantal merken zijn die vanwege de naam gewoon erg duur zijn.

Maxi Cosi

Wanneer je een combiwagen koopt, kun je door middel van een adapter de maxi cosi op een onderstel bevestigen. Dit is zeer makkelijk. Overigens is Maxi Cosi gewoon een merknaam; je hebt bijvoorbeeld ook veel kinderwagens van het merk Maxi Cosi. Toch gebruiken veel mensen de term maxi cosi om een babystoeltje (voor in de auto) aan te duiden. Wie niet voor een combiwagen kiest heeft voldoende andere opties als het om autostoeltjes gaat. Maxi Cosi stoeltjes staan meestal voor kwaliteit en voldoen aan alle normen, maar ook andere autostoeltjes zijn als het goed is gekeurd. Een baby gebruikt een Maxi Cosi gedurende zijn eerste levensjaar vrij intensief; tijdens autoritjes bijvoorbeeld. Ouders gebruiken de Maxi Cosi vaak ook als overlapping tussen de periode van 5 maanden tot de maanden dat een baby kan zitten. Andere merken autostoeltjes zijn bijvoorbeeld Chicco of Recaro.

Buggy

Een nadeel van een combiwagen kan voor ouders zijn dat de buggy niet erg praktisch is. Het onderstel met daaraan de buggy bevestigd kan moeilijk inklapbaar zijn en is daardoor moeilijk mee te nemen. Vaak gebeurt het dan ook dat ouders de buggy van de combiwagen gebruiken voor lange wandelingen, en een goedkope buggy kopen die makkelijk in te klappen is en achter op de fiets meekan. Daarvoor is een buggydrager nodig. Overigens zijn de buggy's van combiwagens vaak wel van goede kwaliteit.

Waar koop je een goede kinderwagen, maxi cosi of buggy?

Combiwagens

Veel babyspeciaalzaken hebben regelmatig aanbiedingen van combiwagens. Het is handig om je eerst goed te oriënteren op combiwagens en vergeet ook niet dat er vaak een levertijd van een aantal weken en soms zelfs een aantal maanden op een combiwagen zit. Op het internet kun je eventueel ook combiwagens kopen; bijvoorbeeld op de site van babypark. Toch is het handig om een combiwagen gewoon in de winkel te kopen zodat je 'm kunt uitproberen en je makkelijk met de combiwagen terug naar de winkel kunt gaan wanneer er iets aan mankeert. Uit verschillende testen komt de EasyWalker Qtro van EasyWalker als beste uit de bus, op de voet gevolgd door MacLaren en Maxi-Cosi. Overigens worden combiwagens van de merken Quinny en Mutsi het beste verkocht: waarschijnlijk vanwege de prijs-kwaliteit verhouding. Een gemiddelde combiwagen kost rond de 500 euro, maar er is onder de combiwagens veel prijsverschil. Wie helemaal goedkoop een nieuwe combiwagen wil aanschaffen kan naar een outletstore gaan of een babydumpzaak. Daar zijn soms ook showmodellen te verkrijgen. Of je kunt nadenken over een tweedehandse combiwagen; die zijn goed te vinden op Marktplaats.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Spullen voor je baby; kinderwagen, Maxi Cosi en buggy"

Infoteur: Jolene1984
Gepubliceerd: 03-09-2009
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!