InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Wat kost kinderopvang?

Wat kost kinderopvang?

Wat kost kinderopvang? Er zijn verschillende vormen van kinderopvang. U kunt onder andere, een oppas aan huis nemen, een creche inschakelen of een grootouder hiervoor vragen. De voor u beste keus is afhankelijk van vele factoren. Ook de kosten verschillen per soort opvang. De goedkoopst mogelijke manier is over het algemeen het inschakelen van opa’s en oma’s. Vroeger bleef de vrouw thuis voor de kinderen en de vader zorgde ervoor dat er geld binnenkwam. Dat is verleden tijd ook de vrouwen werken nu buitenshuis. Het is tegenwoordig eerder gebruikelijk dat beide ouders in ieder geval een paar uren per week werken. Helaas is het soms noodzakelijk om het huis te kunnen blijven betalen. Voor de periode dat de ouders werken moet er voor de kinderen een oplossing gevonden worden. Voor zeer jonge kinderen moet er zelfs fulltime opvang worden gevonden. Voor kinderen van 4 jaar en ouder gaat het om buitenschoolse opvang en opvang voor de vakanties.

Oppas aan huis

De subsidieregelingen van de overheid worden steeds slechter of zelfs afgeschaft. Voor het aanvragen van kinderopvangtoeslag, hebt u een rekening of offerte nodig van een kinderopvanginstelling. Oppas aan huis bestaat dus geen regeling voor vanuit de overheid. Vooral bij deze vorm van opvang is het dus van belang dat u gunstige afspraken kunt maken met uw oppas. De kosten zijn afhankelijk van de afspraken die u maakt met uw oppas, maar u moet rekenen op minimaal €3,50 per uur. Waarschijnlijk zal uw oppas hier niet tevreden mee zijn en zullen de bedragen oplopen tot €4 per uur. Voor twee kinderen lopen de kosten op tot €5 per uur. Verwacht u ook huishoudelijke klusjes van uw oppas, ga dan uit van een tarief van maximaal €10 per uur.

Professioneel kinderdagverblijf

Deze vorm van opvang richt zich met name op kinderen tot 4 jaar. Voor buitenschoolse opvang kunt u niet bij een kinderdagverblijf terecht. U maakt met een kinderdagverblijf vaste afspraken wanneer u uw kind brengt. Dit wordt gerekend in dagdelen, namelijk de ochtend en de middag. U spreekt af hoeveel dagdelen u wenst en op welke dagen. U kunt soms ook flexibele dagen afspreken, maar daardoor kunnen de kosten hoger liggen. De uurtarieven verschillen per kinderdagverblijf, maar de overheid heeft een maximum ingesteld van €6,10 per uur. De meeste kinderdagverblijven zitten tussen de €5 en €6 per uur. Het nadeel van een kinderdagverblijf is vaak dat u moet afrekenen over volledige dagdelen, ook al heeft u minder uren opvang nodig.

Buitenschoolse opvang

De buitenschoolse opvang (vaak afgekort tot BSO) vangt de schoolgaande kinderen op voordat school begint, tussen de middag en na school. De tarieven van de verschillende soorten opvang verschillen sterk. Sommige BSO’s rekenen toeslagen voor de opvang in de ochtend, andere berekenen hiervoor dezelfde tarieven. Ook voor de reiskosten van school naar de buitenschoolse opvang kan geld worden gevraagd. Het standaardtarief is voor 2009: €6,10.

Gastouder

Ouders en gastouders worden aan elkaar gekoppeld door een gastouderbureau. Hierdoor hebt u naast een uurtarief voor de gastouder vaak ook te maken met extra bemiddelingskosten. Het gastouderbureau moet er uiteraard ook aan verdienen. De kosten per uur variëren tussen de €3,75 en de €7,50. Ook hierbij is het weer sterk afhankelijk van de soort opvang.

Hoe vraagt u de kinderopvangtoeslag aan?

Kinderopvangtoeslag kunt u aanvragen bij de belastingdienst.

Zie ook:
Wat kost een baby?
© 2009 - 2014 Juul, gepubliceerd in Ouder en gezin (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat kost kinderopvang?"

Infoteur: Juul
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!