InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een kinderfeestje - Knutselen met foam clay

Een kinderfeestje - Knutselen met foam clay

Een kinderfeestje - Knutselen met foam clay Foam Clay is een zelf hardende klei met schuimbolletjes waarmee je voorwerpen van bijv. hout, papier-maché, MDF, glas of piepschuim kunt versieren. De klei plakt niet aan de handen, geeft niet af en is geschikt voor kinderen vanaf drie jaar. De kinderen kunnen hun eigen fantasie gebruiken bij het knutselen en hebben hier weinig hulp bij nodig. Foam Clay is heel geschikt om mee te knutselen op een kinderfeestje.

Foam Clay

Foam Clay is een zelf hardende klei waarin kleine schuimbolletjes zitten. Met deze klei kun je voorwerpen van papier-maché, hout, piepschuim, MDF, terracotta en glas versieren. De klei is licht, plakt niet aan de handen, is gemakkelijk te verwerken en ook geschikt voor jonge kinderen. (vanaf drie jaar) Foam clay is daarom heel geschikt om mee te knutselen op een kinderfeestje. Van de overgebleven klei kunnen de kinderen zelf iets maken zoals een hanger, of kralen voor aan een ketting, of kleine balletjes, die stuiteren als je ze op de grond gooit. Foam clay is verkrijgbaar in verschillende kleuren bijv. neon, metallic, huidskleuren en standaardkleuren.

Kwaliteit

Echte Foam Clay is veilig, kleurecht, vlekt niet en is schoon te verwerken. Pas dus op met goedkope Foam Clay! Dit heeft niet dezelfde eigenschappen als de echte Foam Clay.

Silk Clay

Deze klei is ook zelf hardend, licht, gemakkelijk te kneden, maar er zitten geen balletjes in. Kinderen spelen graag met deze zachte, gemakkelijk te modelleren klei. Silk Clay is ook geschikt voor jonge kinderen, vanaf drie jaar. Het product is uitgebreid getest en veilig. Kleien met silk Clay stimuleert de ontwikkeling van de cognitieve vaardigheden. (het opnemen en verwerken van kennis) Daarnaast stimuleert het de creativiteit van het kind.

Papier-maché

Voorwerpen van papier-maché, waarbij een grotere oppervlakte moet worden bewerkt, zoals de notitieblokken kunnen kromtrekken wanneer ze volledig met Foam Clay worden versierd. Laat de kinderen eerst met figuurtjes van rubber foam de kaft (gelijkmatig verdelen) versieren en verwerk de Foam Clay er daarna tussen. De kaft blijft dan mooi recht.

Het gebruik

  • Was de handen voor het knutselen en droog ze goed af.
  • Kneed de klei voor het gebruik, de lijm en schuimballetjes moeten goed worden vermengd. Dit voorkomt kleurverschil.
  • Versier de voorwerpen met Foam Clay. De verschillende kleuren klei kunnen ook met elkaar worden vermengd.
  • Breng een zo dun mogelijk laagje klei aan op het voorwerp, maar de ondergrond mag niet meer te zien zijn.
  • Als er na het knutselen nog klei over is, verpak deze dan luchtdicht door de potjes goed af te sluiten en op de kop weg te zetten, om uitdrogen te voorkomen. Als de klei toch wat te droog is geworden kun je er een paar druppels water aan toe voegen en het goed kneden.
  • De droogtijd van de versierde voorwerpen is ongeveer drie dagen, bij een dikkere laag klei duurt het langer.
  • Na het kleien kunnen de voorwerpen verder worden versierd met kraaltjes of pailletten. Op de plek waar je de versiering wilt aanbrengen maak je een heel klein bolletje en daar plak je de kraaltjes of pailletten op vast.
  • Neem voldoende tijd voor het knutselwerkje, reken hier zeker een uur voor.
Gerelateerde artikelen
Kinderfeestje - knutselen met ballonnenKinderfeestje - knutselen met ballonnenMet ballonnen kun je de leukste dingen doen. Wil je de kinderen hier graag eens een (mid)dagje mee laten knutselen tijde…
Hoe kan je kinderklei weer kneedbaar maken?Hoe kan je kinderklei weer kneedbaar maken?Play-Doh is kinderklei waar kinderen leuke dingen van kunnen maken. Het is verkrijgbaar in verschillende felle kleuren e…
Knutselen met peuters: rijgenRijgen is een pittig klusje voor peuters en eigenlijk niet geschikt voor de jongste onder hen. Kinderen beleven er wel e…
Hoe maak je papier-maché - papierpulpHoe maak je papier-maché - papierpulpVolg je fantasie en maak figuren of objecten van papier-maché uit papierpulp. Werken met papier-maché geeft snel resulta…
Knutselen met Play-Doh en andere kinderkleiKnutselen met Play-Doh en andere kinderkleiBoetseerklei is oorspronkelijk een natuurproduct waar je veel van kunt maken. Klei is uitermate geschikt om mee te boets…

Reageer op het artikel "Een kinderfeestje - Knutselen met foam clay"

Infoteur: Liza
Laatste update: 24-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Schrijf mee!