InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Ouder en gezin > Een sweet sixteen party organiseren: tips en tricks

Een sweet sixteen party organiseren: tips en tricks

Een sweet sixteen party organiseren: tips en tricks Een feestje organiseren voor kleine kinderen is een heel gedoe maar meestal wordt het wel heel leuk omdat kleine kinderen heel enthousiast en snel tevreden zijn. Een feestje organiseren voor tieners en pubers is al heel wat moeilijker. Kinderen van 14, 15 jaar hou je niet meer zoet met zakdoekje leggen of tik tak boem. Wanneer ze dan 16 worden, beginnen ze vaak te zagen voor een sweet sixteen party. Wat is het, wat kan je allemaal doen en hoe organiseer je zo iets? Een aantal ideetjes en tips voor een leuke sweet sixteen party.
Een feestje organiseren voor kleine kinderen is niet eenvoudig en hier rust alles op de ouders. Maar kleine kinderen zijn snel tevreden en merken het niet eens als er eens wat fout loopt. Snotneusjes schoon vegen en kleine brandjes blussen is het enige wat je hier zal moeten doen. Bij een sweet sixteen party liggen de kaarten anders! De ouders moeten het feest organiseren en in goede banen leiden maar de tieners hebben heel wat in de pap te brokken en zijn meestal niet snel tevreden.

Wat is een sweet sixteen party?

Het fenomeen komt overgewaaid uit Amerika. Zestienjarige geven er een feestje met veel glitter en glamour. Er worden dure kleren gekocht, dure cadeaus en men komt op het feestje aan in een limo. Zo extreem moet het niet allemaal, maar steeds meer zestienjarigen willen ook hier een leuk feestje geven, hun eerste echte party. Aan de ouders dus om zo'n sweet sixteen party te organiseren, met de nodige discretie.

Waar houden we het feestje?

Je hebt geen plaats thuis en geen geld om een zaal te huren

Dan kan je het groepje vrienden meenemen om iets te gaan doen buitenshuis. Enkele voorbeelden: naar de bioscoop, gaan bowlen, gaan paintballen, gaan zwemmen, gaan schaatsen, etc.

Een feestje thuis

Het feestje gebeurt bij je thuis. De jongeren kunnen dansen, chilaxen, een filmpje kijken, spelletjes spelen... Zorg voor duidelijke afspraken: wat mag en wat kan niet, waar mogen de jongeren komen en waar niet, etc.

Het feestje gebeurt op verplaatsing

Je kan hiervoor allerlei zaaltjes huren. Denk maar aan een parochiezaal, een clublokaal, een scoutslokaal, etc. Voor leden wordt meestal wel een prijsje gemaakt. Ook hier concrete afspraken: wat mag en wat mag niet, wie ruimt achteraf op, etc.

Uitnodigingen

Geen papieren uitnodigingen meer, dat is voor kleine kinderen. Om cool te zijn, gebeurt de uitnodiging via Facebook. Vergeet vooral niet te vermelden: de datum en de plaats van het feestje, het begin- en het einduur, een telefoonnummer waarop je bereikbaar bent en eventueel de dresscode en een cadeautip. Let er wel goed voor op dat het geen project X wordt, waarbij plots zo'n 1000 mensen voor je deur staan! Je kan op de uitnodiging ook vermelden dat er bijvoorbeeld geen alcohol zal geschonken worden en of er ouderlijk toezicht is of niet.

Wat moet je allemaal voorzien?

  • een zaaltje of genoeg plaats in huis. Denk er aan om breekbare of kostbare voorwerpen in veiligheid te brengen.
  • muziek
  • films
  • eten
  • snacks
  • snoep
  • spelletjes: gezelschapsspelen of WII-spelletjes (in dit geval TV en WII-console voorzien)
  • een quiz. Dit vergt wel enige voorbereiding, maar je kan eventueel ook de vragen van gezelschapsspelen als Trivial Pursuit gebruiken.
  • een speurtocht. Ook hier best wat voorbereiding nodig.

Ouders aanwezig of ouders weg?

Dit zal van je puber afhangen. Wat gaan ze juist doen? Zijn ze te vertrouwen? Gaan ze gewoon een filmpje zien, wordt er gedanst, moet er eten voorzien worden, etc. De jongeren zullen vaak graag zelf een beetje hun zin doen zonder al te veel toezicht, maar zullen toch ook graag hebben dat hun ouders voor het eten zorgen en onvoorziene problemen oplossen. Misschien een compromis: de ouders zijn discreet aanwezig en houden een oogje in het zeil van op afstand. Jongeren van die leeftijd zijn erg gevoelig en willen niet voor schut gezet worden voor hun vrienden door gek doende ouders. Let op dat je zelf niet te veel de tiener gaat uithangen.

Hoe ontvang je de gasten?

Zestien jaar is de leeftijd waarop je in theorie nog geen alcohol mag drinken. Hou het dus sober, want het moet geen zuippartij worden. Denk daarom aan alcoholvrije drankjes of leuk gekleurde alcoholvrije cocktails. Zet de verschillende drankjes in mooie glazen op een plateau en zet hier iemand mee aan de ingang van de zaal. Voorzie ook schaaltjes met chips, nootjes en andere snacks op de verschillende tafels. Eventueel kan je ook op elk tafeltje een kaarsje of een bloemetje zetten. Hou ook een tafel vrij om de cadeaus op te zetten.

Wat kan je allemaal doen op een sweet sixteen party?

Voor jongens

Een coole speurtocht, een partijtje voetbal al of niet in het donker, een film, muziek, spelletjes op de WII, gezelschapsspelen, kaartspelen.

Voor meisjes

Leuk voor meisjes is om een heuse make-up avond te organiseren. Nodig een professional uit en laat de meiden genieten van een heuse nagelstyling, gezichtsmassagesessie en schminkadvies. Daarbij nog wat leuke muziek en dansgelegenheid en het wordt een leuke giechelavond.
Te duur? Dan kan je ook dansen, quizzen, naar een (romantisch) filmpje kijken, muziek beluisteren, gezellig kletsen, etc.

Voor een gemengde groep

Een speurtocht, een film, spelletjes op de Wii (just dance en just sing bijvoorbeeld), gezelschapsspelen (UNO, Jungle Speed, Pictionnary op groot bord, Trivial Pursuit,...), een quiz, dansen, een wedstrijdje Limbo, etc.

Welk eten kan je allemaal serveren?

Denk voor het eten aan coole en eenvoudige dingen:
  • hamburgers, eventueel met sla, tomaat en komkommer
  • hotdogs, eventueel met zuurkool
  • croque monsieur / tosti
  • een grote pot spaghetti
  • een lekkere maaltijdsoep
  • pannenkoeken of poffertjes
  • appelbollen
  • taarten en (zelfgebakken) cakes

Foto's nemen

Zestienjarigen houden hier meestal niet van, maar tracht toch een aantal leuke foto's te nemen. Een groepsfoto met alle aanwezigen bijvoorbeeld of een aantal foto's genomen op onverwachte momenten. Een toffe herinnering voor later of voor een album. Als zoon-of dochterlief de foto's dan later ook nog eens op Facebook kan zetten om ze te delen met de vrienden, zullen ze je toch wel dankbaar zijn.

Een andere mogelijkheid is om de camera door te geven tijdens de avond. Vraag aan de jongeren zelf om foto's van elkaar te trekken, dan is de drempel misschien lager dan wanneer een wildvreemde mama of papa de foto's staat te trekken.

Een aantal groepsspelen

Raden maar

Maak op voorhand een aantal kaartjes met namen van leerkrachten, titels van films, songtitels, namen van zangers, namen van vrienden, etc. Doe ze in een doos. Stel twee teams samen. Een persoon van team 1 gaat naar voor en trekt een kaartje. Die persoon tracht wat op het kaartje staat zo goed mogelijk uit te beelden. Zet een zandloper of een kookwekker. Is de tijd verlopen en heeft team 1 het niet gevonden, dan mag team 2 nog een poging doen om het te zeggen. Het team dat het raadt, wint een punt. Ga verder tot de doos leeg is.

Pictionary

Maak op voorhand kaartjes met een aantal zaken, landen, dieren, spreekwoorden, etc. op. Doe de kaartjes in een doos. Het verdere verloop van het spel is hetzelfde als hierboven. Een persoon van team 1 probeert door middel van tekeningen op een bord of op een groot blad de anderen te laten raden wat er op het kaartje staat.

Ballonnen stuktrappen

Bereid ballonnen voor met een touwtje rond. Iedereen bindt een ballon rond zijn enkel. Zet nu een liedje op. Iedereen tracht zo veel mogelijk ballonnen van zijn tegenstanders stuk te trappen en zijn eigen ballon te beschermen. Wie op het einde van het liedje zijn ballon nog over heeft, wint.

Stoelendans met een plusje

Iedereen gaat op een stoel zitten. Iemand staat in het midden en zegt de opdrachten. De opdrachten kunnen bijvoorbeeld zijn: iedereen met een zus schuift twee plaatsen op, iedereen met blond haar schuift zeven plaatsen op, iedereen met iets rood aan schuift drie plaatsen op, etc. Kom je terecht op een stoel waar nog iemand zit, dan moet je op die persoon zijn schoot gaan zitten. Bij de volgende opdracht moet je dan met twee opschuiven wanneer de opdracht toepasselijk is op wie onderaan zit. Lachen geblazen!

Vuur maken

Wat het ook wel altijd doet, is een vuurtje maken. Heb je veel plaats, dan kan je een echt kampvuur maken. Heb je minder plaats, gebruik dan vuurkorven. Rond het vuur kunnen enge verhalen verteld worden, kan gitaar gespeeld worden of kunnen marshmallows of worstjes gegeten worden. Sfeer verzekerd!

Muziek

Zorg voor een gezonde mix van muziek. Het is niet omdat de ene gek is van een bepaalde stijl, dat de anderen daar ook graag op dansen. Meng dus zo veel mogelijk de stijlen en doe er ook een paar klassiekers tussen zoals de Bamba, de Macarena, de Ketchup song, etc. Test ook je geluidsinstallatie op voorhand. Sneu als je installatie juist op dat moment niet werkt omdat je een kabeltje vergeten bent of er toch iets defect is!

Alcohol en drugs

Zelfs al schenk je zelf geen drank, toch zullen jongeren vaak heel geslepen zijn en toch hun eigen alcohol meebrengen. In rugzakken of handtassen verbergen ze kleine flesjes drank die ze dan mengen met cola of andere frisdranken. Veel kan je daar niet aan doen, want je kan toch moeilijk een tassencontrole houden wanneer de kids binnenkomen. Ook wanneer ze even naar buiten gaan om een fris luchtje te happen, is dit meestal niet onschuldig, maar wordt er al wel eens een jointje doorgegeven. Opletten, zelf geen alcohol in de buurt laten staan en strenge afspraken maken met je tieners op voorhand is zeker de boodschap!

Lees verder

© 2012 - 2017 Mapa, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Sweet Sixteen Birthday PartyIn de Verenigde Staten vieren jongeren (meestal meisjes) van welgestelde ouders vaak zeer uitbundig dat ze zestien jaar…
Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Hoe start je een moeilijk gesprek met je puber?Opvoeden, hoe begin je een moeilijk gesprek met je puber kind? Hoe begin je als ouder over gevoelige onderwerpen zoals d…
Vijf simpele sausjes voor bij het avondetenVijf simpele sausjes voor bij het avondetenIn Nederland zijn we niet gewend zelf sausjes te maken bij het eten. Vroeger werd voornamelijk jus gebruikt om het avond…
Halloween feest en party ideetjesHalloween feest en party ideetjesBij een Halloween feest horen een akelige sfeer, een monsterachtige decoratie, griezelige muziek, bizar eten en huiverin…
Sweet Basil seeds Gedroogde zaden van de Thaise BasilicumHet kruid Basilicum (Ocimum basilicum) kennen de meeste van ons wel. Voor culinaire toepassingen wordt het blad van Basi…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Een sweet sixteen party organiseren: tips en tricks"

Plaats een reactie, vraag of opmerking bij dit artikel. Reacties moeten voldoen aan de huisregels van InfoNu.
Meld mij aan voor de tweewekelijkse InfoNu nieuwsbrief
Reacties

Melanie, 23-03-2014 07:58 #4
Ik wordt over een kleine maand 16 alleen weet ik nog niet wat ik wil doen. De dingen die hier boven staan lijken mij niet iets om echt te onthouden voor een 16e verjaardag. Heeft iemd misschien leuke ideeen om mij een beetje op weg te helpen om er toch wat van te kunnen maken Reactie infoteur, 23-03-2014
Tips en reacties steeds welkom!

Iedereen is verschillend en niet iedereen vindt hetzelfde tof, dus hebben jullie suggesties, laat maar horen!

Mapa

Nigel, 28-10-2013 12:14 #3
Wat een saaie sweet 16 wordt hierboven geschreven. alsvolgt ging mijn sweet 16 van een half jaar geleden (kan je misschien wat leuks uithalen):
iedereen een uitnodiging via fb gestuurd (maar zo ingesteld dat ze GEEN anderen kunnen uitnodigen) en e.v.t. via sms en whatsapp.
een week-halve week van te voren huis vol zetten met chips, bittergarnituur en alcohol vrije cocktails (dit omdat grotendeels van mijn vrienden nog geen 16 was) en bier (met en zonder alcohol).
Het feest werd in mijn tuin gehouden en mijn broertje draaide muziek (dat is het voordeel als jezelf en je broertje dj zijn :)
Er stond een trampoline in de tuin waar door de jongeren gebruik werd van gemaakt en voor de rest was t vooral chillen praten en dansen.
Er waren uiteindelijk iets van 30-35 jongeren aanwezig (50 uitgenodigd)

Achteraf had ik meer drank gewild en zonder ouders (die waren er nu wel bij) maar ja daar gingen me ouders niet meer akkoord. Reactie infoteur, 03-11-2013
Klinkt inderdaad nice. Niet echt spectaculair, maar wel gezellig.

Bedankt voor de reactie.

Reinier, 04-09-2013 20:58 #2
Op de vraag hoe mijn zoon van 15 zijn sweet 16 party zou willen organiseren zei hij: "locatie Ibiza, aan het strand, DJ Armin van B, voorgereden in een limo, champagne gezellig feest met alle vrienden en vriendinnen aan het strand.

Ibiza, Armin en champagne vraagt misschien voor alternatieve keuzes maar de boodschap lijkt mij duidelijk, bovenstaand omschrijving zijn we op zijn 9e of 10de mee gestopt. Reactie infoteur, 05-09-2013
Mijn zoon zijn beste sweet sixteen party was bij een vriend thuis die een groot zwembad had. Met de nodige drank er bij. Ok, maar niet iedereen heeft een groot zwembad thuis en niet alle ouders zijn even happy als zoon of dochter stomdronken thuiskomt. En dan moeten er alternatieven gezocht worden…

Bert, 25-08-2013 19:36 #1
Hallo wakker worden. Dit zijn activiteiten voor een kinderfeestje. Wellicht verstandig om nog even te googelen naar wat kinderen van 16 bezig houdt. Reactie infoteur, 29-08-2013
Drank, het andere geslacht en andere experimenten. Dit artikel is bedoeld om ouders ideeën en een leidraad te geven. De rest vullen de kids zelf in… Aan de ouders om te beslissen of ze het toelaten of niet…

Infoteur: Mapa
Laatste update: 23-09-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Ouder en gezin
Special: Tienerfeesten
Bronnen en referenties: 1
Reacties: 4
Schrijf mee!