InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Mogelijkheden van een opleiding financieel management

Mogelijkheden van een opleiding financieel management

Mogelijkheden van een opleiding financieel management Het financieel management van een onderneming of organisatie is een van de belangrijke onderdelen die ondersteuning bieden aan het beleid dat men voor ogen heeft. Met een goede kennis van financieel management kunnen financiële beslissingen op een heldere wijze onderbouwd en gepresenteerd worden. Als met betrekking tot het financieel management onvoldoende inzicht bestaat, kan er gekozen worden voor het volgen van een opleiding financieel management.
In dit artikel zal er uitgebreide informatie worden verstrekt over de mogelijkheden met betrekking tot het volgen van een opleiding financieel management en wordt de inhoud van de opleiding besproken.

Informatie over de opleiding financieel management

De opleiding financieel management is toegankelijk voor een brede doelgroep en is vooral nuttig als men in de dagelijkse uitvoering te maken heeft met financieel management, maar er onvoldoende kennis is om op een juiste wijze daaraan invulling te geven. Er zijn diverse mogelijkheden om een opleiding financieel management te volgen, zodat de opleiding of cursus gekozen kan worden die aansluit bij de mogelijkheden. Denk hierbij aan de volgende punten:
  • De opleiding financieel management kan op locatie gevolgd worden, maar er kan ook op afstand, dus thuis, in eigen tempo gestudeerd worden door middel van het volgen van een opleiding financieel management via een zelfstudie.
  • Er zijn opleidingen die in enkele dagen tijd voldoende algemeen inzicht in financieel management geven, maar ook opleidingen die gedetailleerder zijn en meer tijd vergen.
  • Opleidingen op het gebied van financieel management zijn er op meerdere niveaus, zoals MBO-niveau, HBO-niveau en universitair niveau. Afhankelijk van uw behoefte, maar ook van uw vooropleiding en kennis die u al heeft, kunt u de voor u meest geschikte opleiding zoeken.

Inhoud van de opleiding financieel management

Tijdens de opleiding financieel management komen er diverse onderdelen aan de orde, zoals:
  • De regelgeving met betrekking tot de verschillende ondernemingsvormen en algemene informatie over kredieten en verzekeringen en ook zullen de jaarrekening en het op de juiste wijze leren interpreteren van de verlies- en winstrekening en de balans van de onderneming eveneens uitgebreid aan bod komen.
  • Ook zal er tijdens de training aandacht besteed worden aan het werken met Excel, zodat men leert om bijvoorbeeld financiële vragen te beantwoorden met behulp van Excel.
  • Om op een heldere wijze een presentatie te kunnen geven is niet alleen het inzicht in het financiële deel van belang maar ook de presentatie zelf, en daarom zal er ook aandacht besteed worden aan het werken met PowerPoint.
  • De belangrijkste vakken die aan de orde komen zijn financiering, vermogensbeheer, financieel management, statistiek en bedrijfswetgeving.

Kosten van een opleiding financieel management

Wanneer u vanwege uw functie of een toekomstige functie bij uw werkgever een opleiding of cursus financieel management moet volgen, dan zal deze in veel gevallen de kosten vergoeden. Bent u zelf verantwoordelijk voor het betalen van de kosten van deze opleiding, dan kunt u gebruik maken van de aftrek studiekosten bij de belastingaangifte.
© 2010 - 2017 Annika_schrijft, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Management opleidingen: Cursussen, trainingen en opleidingenMet een goede management opleiding ligt de wereld voor je open. Maar wie ziet er nog de bomen door het bos in de wildgro…
MBA opleiding van NCOINCOI biedt een MBA opleiding aan die twee jaar duurt. Deze opleiding kun je uitstekend naast je drukke baan volgen. De M…
Belang van financiele strategie voor ondernemingenBelang van financiele strategie voor ondernemingenElke onderneming heeft een doelstelling en om die doelstelling te bereiken, zal er onder meer een financiële strategie o…
HBO opleiding Management, Economie en Recht (MER)De opleiding Management, Economie en Recht (MER) is een HBO opleiding. Deze opleiding kun je op verschillende plaatsen i…
Integraal management in de overheid (publieke sector)In de publieke sector is integraal management een managementprincipe dat veelvuldig wordt toegepast. Verantwoordelijkhed…

Reageer op het artikel "Mogelijkheden van een opleiding financieel management"

Infoteur: Annika_schrijft
Laatste update: 18-04-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!