InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Psychologie studeren: wat word je eigenlijk?

Psychologie studeren: wat word je eigenlijk?

Psychologie studeren: wat word je eigenlijk? Tja? Wat is dat eigenlijk, een psycholoog? Op een stoel zitten, je cliënt voor je op een lang rood gestoffeerde sofa waarbij jij alleen maar ja en nee knikt en af en toe een zinvol woordje uitkraamt om het gesprek niet ten einde te laten vallen? Doet een psycholoog dat? Het antwoord moge duidelijk zijn, maar, wat doet een psycholoog dan wel? Hier vind je de meest gangbare richtingen.

Psychologie studeren

Oké, dus je wilt psychologie studeren? Je vindt het leuk om te onderzoeken hoe en waarom een mens is zoals hij is. Een studie waarbij je heel veel boeken moet lezen, waar statistiek belangrijk is en diagnostische gesprekken gevoerd zullen worden. Hoe droog de stof soms ook is, je bent een doorzetter want je wilt nou eenmaal psycholoog worden.

A&O- psycholoog

De arbeid en organisatie psycholoog wordt ook wel een industrial and organizational psychologist genoemd. Deze tak van de psychologie richt zich vooral op het bedrijfsleven. Je moet denken aan personeelselectie (welke sollicitant is het meest geschikt?), loopbaanontwikkeling, training, coach, manager, mediator (als neutraal partij handelen tussen conflicterende partijen), counselor, beroepskeuze specialist of werkbegeleider. Om personeel te kunnen selecteren wordt er vaak gebruik gemaakt van statistische methoden. De arbeid en organisatiepsycholoog weet dus veel van dit gebied af.

Een A&O psycholoog word je door een specifieke richting te kiezen na je bachelor. Na je bachelor begint je master opleiding en hier kun je vakken kiezen die gerelateerd zijn aan bovenstaande functies. Deze master duurt vaak één jaar. Je hebt ook masters die twee jaar in beslag nemen.

GZ psycholoog

Na het afronden van de vier jarige universitaire studie psychologie, bachelor en master, kun je een post master gaan volgen. Een post master is dus een opleiding ná je master. Deze opleiding leidt je in twee jaar op tot gezondheidszorg psycholoog. Je volgt in deze twee jaren zowel een cursorisch deel als een praktijkdeel. Een gezondheidszorg psycholoog, ook wel gz- psycholoog genoemd, weet alles af van de diagnostiek met betrekking tot de cliënt. Vooral de (lichtere) psychologische problemen komen aan bod. Waar moet je dan aan denken?

  • Angstklachten (fobieën)
  • Onzekerheid
  • Obsessieve compulsieve stoornis (dwangmatig iets ‘’moeten’’ doen)
  • Psychotische stoornissen
  • Borderline stoornis (ook wel emotie regulatie stoornis genoemd)
  • Depressie
  • Burn out
  • Stress

Een gz-psycholoog word je niet zomaar! Als je na je vierjarige studie psychologie deze studie wilt volgen moet je goed je best doen. Excellente studenten of studenten met psychologisch relevante werkervaring maken meer kans om toegelaten te worden tot deze studie. Dit betekent dus dat deze studie geen lootstudie is. De commissie van de opleiding selecteert de meest geschikte kandidaten voor deze studie.

De opleiding tot gz-psycholoog kun je niet overal volgen! Er zijn speciaal geselecteerde plekken in Nederland waar je deze opleiding kunt volgen. Elk jaar zijn er ook altijd veel meer aanmeldingen dan er plek is. Er zijn studenten die jaren moeten wachten op een plek. De kosten voor deze opleiding is ook niet gering. Houd rekening met ongeveer 17.000 euro voor de gehele opleiding (twee jaren).

Na deze tweejarige studie kun je aan het werk als gezondheidszorg psycholoog. Werkplek voor dit type psycholoog vind je vooral in de geestelijke gezondheidszorg instellingen als eerstelijnspsycholoog. Je kunt na het behalen van je gz diploma ook verder studeren. Je kunt bijvoorbeeld toegelaten worden tot de studie klinische psychologie.

Psychotherapeut

Psychotherapeut word je ook niet zomaar. Ook deze opleiding is een selectieopleiding en wordt niet overal gegeven. Deze opleiding kun je na je master psychologie volgen en valt dus ook onder de noemer: postdoctorale opleiding. De opleiding (zowel cursorisch als praktijk) duurt na je master vier jaar. Je krijgt voor deze opleiding een aantal jaren vrijstelling als je al de opleiding tot gezondheidszorg psycholoog hebt. Er zijn in Nederland vijf instellingen waar je terecht kunt voor deze studie.

Een psychotherapeut maakt gebruik van de psychotherapie. Psychotherapie is een manier om problematiek bij de patiënt op te sporen. Deze problematiek zit vaak diep geworteld bij de patiënten die een psychotherapeut behandelt. We hebben het hier dan ook over de moeilijkere en zwaardere cases. Met deze opleiding kun je niet toegelaten worden tot de klinische psychologie. Hiervoor heb je een gezondheidszorg (GZ) diploma voor nodig.

Klinische psycholoog

De klinische psycholoog heeft al heel wat jaren gestudeerd! Na het behalen van de ‘’gz-titel’’ mag je deze opleiding volgen. Het is een opleiding van drie jaar waar ook een stage in zit verwerkt. De opleiding zit op geselecteerde plekken in Nederland.

Als klinisch psycholoog mag en kun je heel veel en zit je in de top. Een klinische psycholoog behandelt patiënten door middel van psychotherapie. Psychotherapeutische kennis wordt vooral gebruikt bij patiënten met langdurige klachten. Deze patiënten kunnen in principe ook door psychotherapeuten worden behandeld. Een klinische psycholoog daarentegen doet meer dan dat. Een klinische psycholoog heeft namelijk ook expertise op het gebied van complexe diagnostiek. Je zou dit kunnen opvatten als het behandelen van patiënten die extreem moeilijk zijn en psychopathologische klachten hebben.

Mag een klinische psycholoog medicijnen uitschrijven?

Nee. Een Nederlandse klinische psycholoog mag geen medicijnen voorschrijven aan zijn of haar cliënten. Een klinische psycholoog mag natuurlijk wel advies geven over gebruik van medicatie. In geval van medicatie wordt de huisarts vaak ingeschakeld. Deze mag wel medicijnen uitschrijven want is als medicus bevoegd. Het kan wel eens mis gaan bij deze methode. Huisartsen hebben vaak slechts oppervlakkige contacten met de cliënt/patiënt en zijn niet op de hoogte van alle ontwikkelingen met betrekking tot de casus. De kans op het verkeerd voorschrijven van psychofarmaca (het medicijn) wordt hierdoor vergroot. De vraag is natuurlijk of de klinische psycholoog dit zelf beter zou kunnen.

Psychiater?

Een psychiater heeft in beginselen geen psychologische studie gevolg maar een medische studie. Deze studie is geneeskunde en volg ja aan de universiteit. Na de zes jaren tot basisarts heeft deze zich gespecialiseerd in de psychiatrie. Deze specialisatie duurt zo’n vijf jaar. Een psychiater mag, in tegenstelling tot de gz-psycholoog, psychotherapeut en klinische psycholoog, medicijnen voorschrijven aan zijn of haar patiënten. Deze medicijnen werken vaak op de hersenen van de patiënt. De psychiater werkt ook met de zwaardere cases. In sommige delen van Amerika mogen klinische psychologen (clinical psychologist) wel medicijnen voorschrijven aan patiënten. Psychiaters zijn sceptische en vinden dat (klinische) psychologen dit niet kunnen en ook niet zouden mogen. Het tegendeel is echter bewezen. Klinische psychologen in Amerika boeken groot succes met deze nieuwe bevoegdheid.

Wie verdient nou wat?

Het valt niet precies te zeggen hoeveel iemand verdient in een specifiek gebied van de psychologie. De hoogte van het salaris hangt van verschillende aspecten af. Je moet bijvoorbeeld denken aan het aantal jaren werkervaring en aan de taken die iemand extra op zich neemt (managementtaken). Verder kan het salaris ook conjunctuur gevoelig zijn. Onderstaande bedragen geeft een globaal beeld. Het kan echter per bedrijf, per persoon en per functie aanzienlijk verschillen

  • A&O-psycholoog: € 2500 bruto per maand
  • GZ-psycholoog: € 3000 bruto per maand
  • Psychotherapeut: € 4000 bruto per maand
  • Klinische psycholoog: €4300 bruto per maand
  • Psychiater: €5500 bruto per maand

Wat is er nog meer?

Er zijn natuurlijk nog meer functies te noemen waar je terecht kunt als je een afgestudeerd psycholoog bent. Je moet bijvoorbeeld denken aan:

  • schoolpsycholoog
  • medische psycholoog
  • ontwikkelingspsycholoog
  • onderzoeker aan een universiteit
  • les geven op een hogeschool of universiteit
  • je eigen praktijk beginnen
  • seksuoloog
  • neuropsycholoog (onderzoeker)

Pff, wat een mogelijkheden en keuzes! Om het allemaal nog ingewikkelder te maken kun je tijdens je studie zelfs overschakelen naar studies als kunstmatige intelligentie of pedagogiek. Je kunt vaak dan instromen in het laatste traject, de master. Je moet het dan wel slim aanpakken want vaak zijn specifieke toelatingseisen nodig. Deze specifieke eisen (vakken eigenlijk) kun je vaak volgen in het derde jaar van je studie.

Zijn er nog vragen omtrent de inhoud van dit artikel? Stel ze gerust!
© 2009 - 2017 Kropslavinken, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Psychologie studeren, UniversiteitPsychologie studeren, wat is psychologie? Waar kun je het studeren? Wat voor beroep kan je ermee uitoefenen? Wil je psyc…
Psychologie: de universitaire opleidingIedereen vindt psychologie wel interessant. Iedereen is wel eens benieuwd waarom mensen doen wat ze doen, hoe ze dat ged…
Wat is psychologie?Psychologie is een veel besproken onderwerp de laatste jaren, maar wat houdt het nou eigenlijk in? Definitie: Psychologi…
Bronnen en referenties
  • www.psynip.nl

Reageer op het artikel "Psychologie studeren: wat word je eigenlijk?"

Reacties

Yvon, 23-06-2016 14:19 #31
Hoi Lau!

Ik zelf studeer ook psychologie (klinische), en met alleen een bachelordiploma kun je eigenlijk vrijwel niks. Dit omdat je nog geen basispsycholoog bent, hiervoor heb je echt een masterdiploma nodig! Dus oriënteer je bij een universiteit naar de mogelijkheden om in te stromen voor een master. Vaak zijn er echter wel voorwaarden aan verbonden tov van je bachelordiploma dus wellicht zou je nog wat extra bachelorvakken moeten volgen voor je aan een master kan beginnen.

Goodluck!

Lau, 27-05-2016 19:15 #30
Hallo,

ik heb op de universiteit van nijmegen klinische psychologie gestudeerd. Echter heb ik dat alleen tot en met mijn bachelor gedaan (3jaar psychologie dus). Heb dus een bachelor diploma, geen master. Iemand enig idee wat ik daarmee kan? Ik ben daarna naar de kunstacademie gegaan, en ben afgestudeerd. Maar wil weer terug naar de psychologie. Alleen heb ik geen idee waar ik moet beginnen en wat ik met mijn diploma kan. Iemand tips of ideeën? groetjes!

Anouk, 29-12-2015 20:15 #29
Ik ben nu al een tijdje bezig met wat ik wil gaan studeren en mijn keus is gevallen op psychologie. Ik wil dit echt heel graag en het lijkt me een hele gave studie. Ik wil graag na de bachelor een master neuropsychologie doen en dan neurpsycholoog worden. Alleen is het wel handig dat ik wiskunde B heb gekozen in mijn profiel. Is wiskunde A/C niet veel handiger?

Mare, 18-02-2015 19:42 #28
Hallo, heb je scheikunde of natuurkunde nodig voor (sport)psychologie?

Randell Moesnadi, 04-02-2015 23:43 #27
Hallo, dit artikel is heel informatief. Kan je ook in de sport als psycholoog functioneren?

Anneloes, 21-12-2014 15:19 #26
@eline
Gewoon lekker C doen! Heb ik ook gedaan. Je mist dan 1 mini onderdeel die Wiskkunde A leerlingen wel gehad hebben en dat ik prima te overzien. Het komt namelijk maar bij 2 vakken terug (allebei eerste jaar).

Eline, 15-05-2014 21:13 #25
Duidelijk artikel! Toch heb ik nog een vraag:
Kan ik beter (ivm statistiek) naar wiskunde-C switchen (ik zit nu in 4vwo) en dan het eerste jaar psychologie een wiskundecursus doen en zo de wiskundetoets vermijden, of toch wiskunde-A (waar ik toch best hard voor moet werken) blijven doen?
vr gr

Peter Paul, 21-03-2014 11:32 #24
Ik ben het met Joris (07-02-2014) eens, de vooruitzichten voor basispsychologen zijn momenteel zeer triest. Zelf ben ik nu met het tweede jaar van de opleiding tot gz-psycholoog bezig en terugkijkend heb ik erg veel geluk gehad met de timing van vacatures, andere medewerkers die vertrokken of een opleiding gingen volgen waardoor ik als basispsycholoog kon blijven werken etc. Op de universiteit wordt inderdaad veel te rooskleurig gesproken over de baanvooruitzichten binnen het klinische werkveld voor de afgestudeerde psycholoog. Zeker met de huidige herstructurering binnen de GGZ wordt de BIG-registratie veel belangrijker, wat voor basispsychologen ook slecht zal uitpakken. Maar: waar een wil is, is een weg! Het zal echter niet makkelijk zijn en er zijn talloze afgestudeerde psychologen die binnen een flexpool of een dergelijke setting verpleegkundige werkzaamheden uitvoeren tegen een zeer laag (soms geen) salaris. Om nog maar te zwijgen over zogenaamde "werkervaringsplekken"! Los van de vaak strenge toelating bij de gz-opleiding is het ook een financiële investering: momenteel ligt de opleidingsprijs rond de € 18.000. Vaak vergoedt de werkgever wel een deel, maar zeker niet alles.

Beimen Vellinga, 22-02-2014 22:37 #23
Mijn naam is Beimen Vellinga en hopelijk heb ik deze zomer mijn VWO-diploma behaalt. Het lijkt me te gek om de studie psychologie te volgen, en om vervolgens een sportpsycholoog te worden. Valt dit beroep onder de tak A&0-psycholoog? Zo nee, waar dan wel onder? Ook vraag ik me af hoe je dan precies zo'n sportpsycholoog wordt, want wat moet je doen na de master, en wat voor master is dit dan eigenlijk?

Joris, 07-02-2014 00:11 #22
Ik wil benadrukken, zelf basispsycholoog zijnde (met 10 jaar ervaring in de GGZ), dat de vooruitzichten op de arbeidsmarkt voor basispsychologen momenteel bijzonder slecht zijn. Alleen met uitzonderlijk veel ervaring word je uitgenodigd voor een sollicitatiegesprek en dan ook nog meestal op banen waar ze eigenlijk liever een gz-psycholoog (specialisatie van 2 jaar) willen hebben. Voor- en tijdens de studie psychologie wordt onterecht weergegeven dat de kansen op de arbeidsmarkt voor een psycholoog groot zijn, echter kan maar een klein deel doorstromen naar een post-master opleiding zoals de GZ. Als je graag met patiënten/cliënten wilt werken en een grotere kans op werk wilt hebben zou ik eerder voor de HBO opleiding SPV kiezen. Als je onderzoek wilt gaan doen of vastberaden GZ-psycholoog wilt worden is het de lastige route wel waard denk ik. Ik schrijf dit omdat ik veel collega's tussen wal en schip heb zien vallen met de opleiding psychologie, uiteindelijk zijn dit prima consultants, verpleegkundigen, uitzendmedewerkers, journalisten etc geworden maar vaak was dit niet hun eerste keus.

Job Logister, 06-02-2014 22:58 #21
Klopt het dat je via de universitaire studie "psychologie" alle kanten op kan in de paychologie? Als voorbeeld bijvoorbeeld de positieve psychologie of de toepassende paychologie?
Met vriendelijke groet Job Logister

Sandra, 06-01-2014 15:29 #20
Hoi Stef,

Om psycholoog in een gevangenis te worden zou je de opleiding forensische psychologie kunnen overwegen. Deze wordt sinds 2 jaar aangeboden in Maastricht en tevens in Tilburg. De selectiecriteria zijn wel zeer streng, in Maastricht worden er slechts 24 studenten per jaar toegelaten! Deze studie heb ik zelf gevolgd, dus voor meer vragen, mag je me best mailen. Ik moet er wel eerlijk bij zeggen, hoewel de opleiding zeer boeiend is, er geen droge boterham mee te verdienen valt, maar dat geldt voor alle psychologierichtingen.

Met vriendelijke groet,

Sandra

Lol, 31-12-2013 09:27 #19
Hey, Enorm leuk artikel! Maar ik vind het niet meer dan normaal dat psychiaters (veel) meer verdienen dan psychologen, zei hebben tenslotte 11 jaar gestudeerd terwijl een psycholoog (maar) ongeveer 5 jaar heeft gestudeerd, ik vind het dus meer dan normaal dat zei beter verdienen!

Stef, 25-11-2013 19:14 #18
Ik wil een psycholoog worden in een gevangenis, ik heb daar iets over gelezen; klinisch forensisch psycholoog, maar het is me nog niet echt duidelijk want het staat erg vaag op internet. dus hoe zit het daarmee?

Chris, 03-03-2013 23:09 #17
Waarom is deze informatie op belangrijke onderdelen onjuist? Ik doel dan op zowel hoe de opleiding tot klinisch psycholoog eruit ziet en op de VEEL te lage brutosalarisvoorbeelden.
Als GZ-psycholoog bv bruto tussen 4650 en net geen 5000 euro en klinisch psychologen zitten HEEL ruim daarboven (zelfs psychotherapeuten met schaal 70 is geen bruto 4300, maar…). Probeer de puntjes nog even op de i te zetten, want deze site wordt blijkbaar in 2013 gebruikt. Mvg, Chris

Jacqueline, 29-01-2013 15:22 #16
Ik wil later misschien psychologie studeren, maar ik weet niet goed voor welk soort psychologie of speciaalstudie ik welk profiel nodig heb ik ben namelijk niet goed in scheikunde of natuurkunde dus een NT of NG profiel ligt mij niet, daardoor heb ik ook geen biologie, is dit een vereiste? Reactie infoteur, 29-01-2013
Beste Jacqueline,

Leuk dat je interesse hebt in psychologie. Psychologie studeren op WO niveau (universiteit) verreist een vwo diploma. In principe geven alle profielen toegang maar houd er rekening mee dat die toegang in de toekomst kan veranderen. Tijdens de studie krijg je veel statistiek (wiskunde). Dit heb je nodig om als onderzoeker aan de slag te kunnen. Statistiek wordt door veel studenten als een zeer moeilijk onderwerp beschouwd. Ook als je helemaal geen onderzoeker wilt worden moet je statistiek volgen en halen. Zorg dus dat je op de middelbare school gevoel en kennis krijgt voor statistiek / wiskunde. Ik raad je met klem aan om het profiel N&G te volgen en het profiel C&M te vermijden! Met het N&G profiel kun je namelijk toegang krijgen tot de meeste studies aan de universiteit en dit profiel biedt tevens ook de beste voorbereiding tot de studie psychologie. Het vak biologie raad ik jou ook aan. Je krijgt tijdens de studie psychologie ook veel vakken waar biologische inzichten en kennis nodig is. Hoe eerder je kennis krijgt van biologie (hersenprocessen etc) hoe beter. Kennis van aardrijkskunde en geschiedenis is in verhouding zeer weinig van belang. Als laatste tip wil ik je meegeven om de Engelse taal zeer goed te leren! Engels is enorm belangrijk om de universiteit (net zo belangrijk als het Nederlands). Als je het Engels goed onder knie hebt, heb je al een voorsprong. Succes!

Jitske, 09-10-2012 17:09 #15
Ik wil heel graag psychologie studeren, daarna wil ik graag jongeren helpen met eetstoornissen ed. Wat voor studie word mij dan aangeraden?

Tessa, 15-08-2012 22:24 #14
Ik ben werkzaam als basis (neuro)psycholoog, en ook als basispsycholoog kan en mag je veel. Ligt er ook aan in welke sector je werkt. Het is dus niet zo dat je moet wachten tot je een GZ-opleiding kan gaan doen, en zonder ervaring zal dat ook nooit lukken. Het is wel als basispsycholoog moeilijk aan een baan te komen, maar hierin spelen je durf en doorzettingsvermogen een grote rol.
De GZ-opleiding is een postdoctorale opleiding, en is niet te vergelijken met een studie aan de universiteit. Het is ook bijna onmogelijk om gelijk na je afstuderen aan de GZ-opleiding te beginnen, en geloof me: dat wil je ook niet. Als net afgestudeerd psycholoog heb je nog heel veel te leren, en dan kan je beter een aantal jaar ervaring opdoen zodat je wat zekerder in je vak wordt. Maar goed, je solliciteert voor een GZ-opleidingsplek, in de praktijk komt het er vaak op neer dat je een jaar of 2 als basispsycholoog werkt en vervolgens de GZ-opleiding gaat doen bij de organisatie waar je al werkt, en anders bij een andere instelling. De organisatie waar je je werkt/gaat werken is als praktijkinstelling verbonden aan de GZ-opleiding, en je leert tijdens het werken. Je hebt dus ook gewoon het salaris van een (basis)psycholoog, en instelling betalen vaak iig een deel van de GZ-opleiding. Je werkt vaak 32u en hebt 1 dag per week cursorisch onderwijs. Zo kan je het geleerde toepassen in de praktijk, en heb je ook wekelijks supervisie van je werkbegeleidig/praktijkopleider. Na 2 jaar ben je dan GZ-psych en mag je je inschrijven in het BIG-register. Als GZ-psycholoog heb je geen supervisie meer nodig bij uitgaande rapporten en ben je in staat een uitgebreid scala van psychische stoornissen te behandelen. De hierboven gegeven informatie bevat mijns insziens veel niet helemaal juiste info, kijk anders eens op de site van het NIP (www.psynip.nl), op sites van universiteiten voor de studie psychologie, en op de site van het RINO voor info over de GZ-opleiding. Reactie infoteur, 16-08-2012
Beste,

Bedankt voor de toevoeging. Het wordt absoluut gewaardeerd.

Voor de lezers: mis je of ontbreekt er aanvullende informatie? Laat je bijdrage, net als Tessa, achter als reactie op dit artikel.

- Kropslavinken

Jee, 03-02-2012 13:04 #13
Ik moet eerlijk bekennen dat het me een beetje afschrikt wat ik nu allemaal lees. Vooral de studieduur, waarvan ik de indruk had dat het 3, 4 tot a 5 jaar was. De opleiding duurt tot 'gewone' psycholoog (bachelor + master) duurt ~4-5 jaar. Dan kan je aan het werk als basis psycholoog. Maar als je echt in het vak verder wil komen, moet je dus nog vele jaren doorstuderen? Ik had de indruk op opendagen, dat klinische psychologie na die bachelor + master bereikt kon worden, daar heb ik niks gehoord/gelezen over vele jaren die er nog bij komen. Als je gz-psycholoog wil worden en/of klinische psycholoog, wat moet ik me dan bij de opleiding voorstellen? Is dat tijdens je werk opgeleid worden of via het werk? Of half werk, half studie? Of gewoon aan een universiteit doorleren zonder baan daarnaast? Want als je alles erbij optelt, zie ik dit dan richting de 10+ jaar studie gaan, om over de kosten nog niet te spreken(vergoed of niet enzo). Niet dat het, het niet waard zou zijn hoor, maar vergeleken met andere studies(studieduur) schrikt het me eerlijk gezegd wel een beetje af.

Kevin, 07-01-2012 17:29 #12
Ben momenteel werkzaam als basispsycholoog in de GGZ en solliciteeer naar een GZ opleidingsplaats. Ik kan alleen maar zeggen dat een deel van de informatie op deze site (artikel en reacties) inhoudelijk onjuist is (info van E. doorgelaten).

Een paar onjuistheden:
Opleiding klinisch psycholoog is 4 jaar indien geen dispensaties.Voor opleidingen kijk op de site van het RINO. Om klinisch neuropsycholoog te worden moet je eerst de GZ opleiding hebben afgerond. De KNP opleiding is ongever gelijk aan de KP opleiding. Een psychiater is een arts gespecialiseerd in pathologisch gedrag. Hij onderzoekt dit voornamelijk vanuit een medische achtergrond. Dus niet als een klinisch psycholoog.

Je (kon) klinische psychologie studeren als master aan een universiteit. De verwarring die hierdoor kan ontstaan is dat men kan denken dat je klinisch psycholoog bent echter hiervoor zul je nog 6 jaar moeten studeren (2 jaar GZ, 4 jaar KP). Tegenwoordig worden er voor de master meestal andere namen gebruikt zoals gezondheidspsychologie.

Om van A&O in aanmerking te komen voor een GZ-plaats moet je je laten bijscholen. Je hebt een basis aantekening psychodiagnostiek nodig (BAPD en zult waarschijnlijk vakken uit de bachelor moeten inhalen en de master gezondheidspsychologie moeten afronden. Daarnaast is werkervaring in de GGZ e.d. een welkome bijdrage om tenminste een kans te maken op een GZ-plaats. Als basispsycholoog kun je ook in een forensische setting onder supervisie gaan werken. Het vervolg hierop is de GZ opleiding en tevens kun je daarna een profielopleiding forensische psychologie doen of/en de KP opleiding.

Mijn ervaring m.b.t. de arbeidskansen in de GGZ is dat het erg lastig kan zijn om als beginnend basispsycholoog aan werk te komen. Veel basispsychologen zoeken een werkervaringsplaats (onbetaald) om toch de nodige ervaring op te doen. Meestal moet je al ervaring hebben om een kans te maken op een betaalde baan. Indien je de GZ-opleiding hebt gedaan nemen je kansen op de arbeidsmarkt aanzienlijk toe. Meestal heb je dan zelfs een keuze waar en in welke setting je wilt werken. Reactie infoteur, 08-01-2012
Prima toevoeging!

- Kropslavinken

Rebecca, 28-12-2011 17:49 #11
Ik vind dit een erg nuttige pagina, maar zit nog wel met twee vragen. Als eerste: wat voor psycholoog ben je als je met gedetineerden aan de gang gaat? Als tweede: ik heb weleens iets gelezen over neuro-psychologen die dingen onderzochten over wat je taalgebruik bijvoorbeeld over je zegt. Ik neem aan dat je om dat te worden eerst psychologie moet studeren, vervolgens een opleiding voor neuroloog en moet er daarna nog iets worden gedaan of kan je dan aan de slag?
Alvast bedankt

Lieke, 19-10-2011 00:35 #10
Hoi! Zelf studeer ik A&O psychologie wat ik bijna heb afgerond (na 8 jaar…). Toch blijft de GZ kant mij nog altijd erg aantrekken. En ik vroeg mij af: is het lastig om alsnog de klinische kant op te gaan en welke opties heb ik om alsnog te switchen?
Groetjes, Lieke

E., 09-09-2011 20:08 #9
Ik zou graag een toevoeging willen geven op het artikel: De indruk wordt gewekt dat (GZ) psychologen alleen werkzaam zijn in de eerste lijn, maar er zijn ook zeer veel GZ psychologen werkzaam in de 2e (doorverwezen zorg) en 3e lijn (bijv. expertisecentra). Ook het onderscheid in zwaarte is niet altijd even correct; ik werk zelf al enige jaren als psycholoog in de forensische klinische setting en volg momenteel de opleiding tot GZ psycholoog. Binnen de forensische populatie zit veel complexe problematiek, welke ook door GZ-psychologen wordt behandeld. Wel is het zo dat klinisch psychologen inderdaad echte 'specialisten' zijn, die ook een deel management in hun opleiding hebben gehad. De minimale vereiste voor het stellen van een officiele diagnose een overigens een BIG registratie (registratie voor medische beroepen). Basispsychologen die zich hiermee bezig houden werken dan altijd onder supervisie van een GZ of Klinisch psycholoog (deze zijn BIG geregistreerd).
Overigens kan je na je universitaire opleiding tot psycholoog ook de postmaster opleiding tot (cognitief) gedragstherapeut volgen. Deze is iets korter dan de GZ-opleiding (dit komt deels in de GZ-opleiding terug), en daar kan je je in principe gewoon op inschrijven zonder voorselectie, echter je moet wel bij een instelling werken waarbij je de praktijk kan doen en die je willen opleiden. Je krijgt dan nog geen BIG registratie.
Verder worden de kosten voor de GZ opleiding zeker niet altijd volledig door de instelling betaald; dit is echt een uitzondering en inderdaad onder voorwaarden. Vaak betaald de instelling 25 tot 50% (maar ook dat onder voorwaarden).
Als laatste toevoeging wil ik ook meegeven dat een (GZ) psycholoog ook meer kan doen dan alleen behandelen en diagnostiek; ook het aansturen van een behandelteam en vormgeven van behandelmilieus in klinische settings kan onderdeel zijn van het werk.
Succes aan alle psychologen in spe, het is een boeiend vak. Reactie infoteur, 10-09-2011
Een uitstekende toevoeging. Bedankt dat je dit met ons allen hebt gedeeld!

Natascha, 29-08-2011 18:31 #8
Bedankt voor deze informatie! Erg duidelijk allemaal! Hebben jullie misschien ook informatie over de situatie op de arbeidsmarkt voor psychologen? Ik vind zowel A&O als GZ leuk. Weten jullie wat op dit moment meer gevraagd wordt? Alvast bedankt voor jullie antwoord! Reactie infoteur, 16-09-2011
Beste Natscha,

Psychologen zijn overal werkzaam, zoals je kunt lezen in het artikel. A&O psychologen kunnen snel werk vinden, maar soms ook minder snel. Denk bijvoorbeeld aan je woonplaats. In het noorden en zuiden van het land kan het moeilijker zijn om een baan te vinden (dit geldt tevens voor bijna elk denkbaar beroep). GZ-psycholgen zijn al in dienst bij een bedrijf en zijn vrijwel verzekerd van een baan, al is dat natuurlijk niet een gegeven. In het algemeen vinden psychologen, door hun ruime inzetbaarheid, snel een baan en zijn de vooruitzichten dus positief.

Roosmarijne, 02-07-2011 21:06 #7
Eerst wil ik even zeggen dat ik heel erg veel aan deze informatie heb, ik zit na de zomervakantie in 4 havo en ik weet al jaren dat ik psycholoog ga worden. Ik heb alleen een vraag, in een vorige site hadden ze het over een 'Sociaal-Psycholoog' weet u misschien wat dat is? Is dat hetzelfde als een GZ-psycholoog? En dan heb ik nog een vraag, is de GZ-psycholoog, de psycholoog die mensen dus helpt als hun partner zelfmoord heeft gepleegg, of moet je daarvoor nog gespecialiseerder zijn? Op die andere site stond, dat als ik 4 jaar hbo-psychologie heb gedaan, ik 1 of 2 jaar (afhankelijk van de cijfers) master psychologie weer kan doen, als ik die heb afgerond, kan ik dan GZ-psycholoog worden? Wat een vragen, ik hoor het hopelijk wel!

Roosmarijne, 02-07-2011 20:31 #6
Eerst wil ik even zeggen dat ik heel veel aan deze informatie heb, ik zit nu pas in 4 havo en weet nu al dat ik psychologie wil gaan studeren. Heb dus nog een lange weg te gaan als ik dit zo allemaal lees. Ik heb alleen een vraag, mijn vraag heeft niet echt betrekking op deze informatie maar ik ben gewoon benieuwd; wat is een sociaal psycholoog? Is dat echt iemand die bijvoorbeeld mensen helpt waarvan hun echtgenoot zelfmoord heeft gepleegt? Of is dat weer iemand anders? Zo iemand zou ik graag willen worden, maar welke studie is dat? Is een sociaal psycholoog dan niet hetzelfde als een GZ-psycholoog? Nou, ik hoor het wel. Ik ben benieuwd!

May, 25-05-2011 12:52 #5
Is een Psychiater nu een dokter of psycholoog? Onderzoekt een psychiater je dan als een dokter of is het als een psycholoog? Waar kunnen psychiaters dan werken? Reactie infoteur, 25-05-2011
Hallo May,

Een psychiater heeft een medische achtergrond. Een psychiater heeft dus (meestal) geneeskunde gestudeerd en is een dokter. Een psycholoog heeft doorgaans geen geneeskunde gestudeerd en is dus ook geen dokter. Een psychiater onderzoekt je als een klinische psycholoog. Dat komt bijvoorbeeld neer op gespreksvoering, hulp, sociaal advies en advies bij medicatie. Psychiaters werken op veel terreinen. Denk bijvoorbeeld aan de verslavingszorg.Je kunt dit in acht nemen: daar waar (klinische, GZ) psychologen werken, er ook psychiaters rondlopen.

M.v.g. Kropslavinken

Jill Baert, 24-05-2011 21:22 #4
In dit artikel staat de weg tot klinisch psycholoog min of meer uitgelegd als;
Eerst bachelor; 4 jaar
gz- psycholoog; 2 jaar
klinisch psycholoog; 3 jaar
Dus dat is in totaal 9 jaar. ik ben een aantal keer naar de UVT geweest, en daar (en op de site) heb ik hele andere informatie gekregen. Hierbij zou je klinischpsycholoog al kunnen worden naar bachelor; 3 jaar
dan master; psychologie en geestelijke gezondheid; 1/2 jaar
dat is in totaal 4 of 5 jaar. en je hoeft niet eerst GZ- psycholoog te zijn bij de UVT, voor zover ik begrijp. Dat is een heel verschil. Wat klopt er nu? Reactie infoteur, 24-05-2011
Beste Jill Baert,

Ik begrijp je verwarring! Er is niet altijd een eenduidig ''begrip'' van de term klinisch psycholoog. Een klinisch psycholoog zoals beschreven op de website van NIP (Nederlands Instituut voor Psychologen) geeft een goede en juiste beschrijving. Ik heb het voor je opgezocht:

http://www.psynip.nl/website/sectoren-en-secties/sector-gezondheidszorg/algemene-ziekenhuizen-paz

Je leest hier o.a. dat veel gezondheidszorg psychologen (GZ-psychologie) zich specialiseren tot klinisch psycholoog, werkzaam op de afdeling ''medische psychologie'' of ''klinische psychologie''.

M.v.g. Kropslavinken

Hannah, 10-05-2011 22:01 #3
"De kosten voor deze opleiding is ook niet gering. Houd rekening met ongeveer 17.000 euro voor de gehele opleiding (twee jaren)."

Voor zover ik heb vernomen betaal je deze kosten echt niet uit eigen zak. Als psychologie student is mij door meerdere mensen (waaronder een begeleider van deze opleiding) toch echt duidelijk gemaakt dat het bedrijf waarbij je in opleiding gaat deze bedragen betaald. Misschien wel handig om dit er bij te zetten, voordat er mensen worden afgeschrikt… Reactie infoteur, 11-05-2011
Bedankt voor de toevoeging! Echter is het wel zo dat het bedrag natuurlijk wel ergens vandaan moet komen. Als het bedrag door het bedrijf betaald wordt, zitten daar natuurlijk wel voorwaarden aan vast. Bijvoorbeeld: vroegtijdig stoppen met de opleiding heeft vaak consequenties. Feit blijft dat het bedrag (compensatiekosten) hoog is, maar daar krijg je natuurlijk wel heel wat voor terug!

Nog Een Vraag, 18-02-2011 07:53 #2
Bedankt voor deze duidelijke en informatieve uiteenzetting. Erg gewaardeerd! Nog een vraag: ik woon zelf in het buitenland (werk als expat in ontwikkelingslanden, niet altijd lang op 1 plek), en wil heel graag psychologie studeren, indien mogelijk met als specialisatie gezondheidspsychologie of psychotherapie, waarmee ik zowel in Nederland kan werken als in het buitenland. Zijn er mogelijkheden deze studies online te doen? Ik weet van het aanbod van OU, maar staat dat gelijk aan een psychologie opleiding aan een 'gewone' universiteit, of word dat toch als minder beschouwd? Als ik eventueel de opleiding aan andere unviersiteiten doe (bv in de US, of andere Europese landen), wordt dat dan in Nederland erkend? Ik hoor graag jullie advies. Heel hartelijk dank alvast voor de moeite! Erg gewaardeerd!

Reverse, 26-01-2011 18:58 #1
Als je een 'gewone' psycholoog (na de 4-jarige opleiding) vergelijkt met een psycholoog die een postmaster opleiding heeft gevolgd, dus bijv. een gz- of klinisch psycholoog is, wat betekent dit verschil dan in praktijk?
Betekent dit dat deze gewone psycholoog onder verantwoording valt van degene die langer heeft gestudeerd?
En wat betekent dit voor hun werkzaamheden?

Alvast erg bedankt voor de reactie! Reactie infoteur, 27-01-2011
Beste Reverse,

Een goede vraag! Een ''gewone'' psycholoog kan vele werkzaamheden uitoefenen ( bijvoorbeeld counseling). Het gaat hier echter wel om relatief ''makkelijke'' counseling. Zwaardere cases en/of speciale cases moeten door de specialist behandeld worden. De specialist kan in dit geval dus een klinisch psycholoog of een gezondheidszorg psycholoog zijn. Gz/klinische psychologie moet je zien als een verlenging van de gekozen richting die je maakt in de laatste jaren van de vierjarige opleiding psychologie. Je kunt vele richtingen kiezen, en elke richting kun je zien als een specialisatie van een onderdeel van de psychologie. Zo kun je bijvoorbeeld ook onderzoek gaan doen / sociale psychologie kiezen / arbeidspsycholoog worden e.d. Bij alle ''soorten of richtingen'' ben je na vier jaar psycholooog. Het hangt er dus heel erg vanaf welke richting je kiest en waar je dan vervolgens je werkplek krijgt. Een psycholoog kan op vele plekken ingezet worden! Praktisch gezien betekent dit dat de ''gewone psycholoog'' dus ingezet worden op plekken waar de specialist soms niet kan komen en vice versa.

Infoteur: Kropslavinken
Laatste update: 09-08-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Reacties: 31
Schrijf mee!