InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Opleiding en beroep > Werken over de grens in Duitsland: haken en ogen

Werken over de grens in Duitsland: haken en ogen

Werken over de grens in Duitsland: haken en ogen Talloze bedrijven net over de grens zitten dringend verlegen om Nederlandse werknemers. Maar die lopen doorgaans niet echt warm voor een Duits avontuur. Want wie in Duitsland werkt betaalt over het inkomen dat hij daar verdient immers in Duitsland belasting. En doorgaans is men in dat geval ook in Duitsland sociaal verzekerd. Werken over de grens in Duitsland kan soms aantrekkelijk zijn, maar lang niet elke Nederlandse grensarbeider zal er financieel echt beter van worden. Een vergelijking begin 2017 wees uit, dat het netto besteedbaar inkomen aanzienlijk lager kon uitvallen dan in Nederland. Bewindslieden van het kabinet Rutte II suggereerden wel eens dat de lonen in Duitsland niet veel verschillen met die in ons land, maar accountants en belastingadviseurs nuanceren die beweringen. Evenals in ons land hangt het netto-inkomen erg samen met de persoonlijke omstandigheden. Kwestie van maatwerk dus. De verschillen in netto-beloning kunnen als gevolg daarvan erg groot zijn.

Soms netto duizenden euro's jaarlijks minder te besteden

Met name ongehuwden zonder kinderen, met een modaal inkomen en een hoge hypotheek, komen er bekaaid vanaf. In de regel hebben zij jaarlijks netto duizenden euro's minder te besteden dan hun collega’s in Nederland. Gehuwden daarentegen met een kinderrijk gezin en wonend in een huurhuis, zijn niet meer belasting verschuldigd dan in ons land. Bovendien zijn er voordelen in de vorm van een gunstige kinderbijslagregeling en betaald ouderschapsverlof. De kinderbijslag in Duitsland bedraagt maandelijks 192 euro voor het eerste en tweede kind, 198 euro voor het derde kind en 224 euro voor een vierde en volgend kind. Voor studerende kinderen loopt de kinderbijslag zelfs door tot hun 25ste levensjaar.

Het grenswerkproject van minister Asscher

Werklozen worden door het kabinet Rutte II aangemoedigd om ook eens naar vacatures in het naburige buitenland te kijken. Zo stelde minister Asscher van SZW 10 miljoen euro beschikbaar voor een ‘grenswerkproject’ om op die manier zo’n 800 werkzoekenden uit de grensregio's aan een baan bij de buren te helpen. Maar de beloning, de belastingdruk en de sociale zekerheid, het zijn allemaal zaken die zich in Duitsland doorgaans op een lager niveau bevinden dan in ons land. Bovendien kan de erkenning van diploma's een belemmering zijn, evenals de taal en cultuurverschillen. Maar wat Nederlanders vaak nog het meeste afschrikt aan een baan bij onze oosterburen, is het gemis aan hypotheekrenteaftrek.

Praktische problemen bij werken in Duitsland

Er zijn voorbeelden te over van werknemers die door schade en schande wijs zijn geworden. Potentiële grensarbeiders doen er daarom goed aan om vooraf gedegen advies in te winnen. Dat is altijd beter dan zaken achteraf te moeten repareren. Ter illustratie:
  • een samenlevingscontract heeft arbeidstechnisch gezien in Duitsland geen status. Daardoor worden grensarbeiders volgens een hogere belastingschijf belast dan in ons land;
  • en de grensarbeider die in Nederland een eigen huis wil kopen, krijgt van zijn bank aanmerkelijk minder hypotheek omdat het hoofdinkomen in het buitenland wordt verdiend. Daardoor kan hij geen aanspraak maken op hypotheekrenteaftrek. Dat probleem kan overigens worden omzeild met een in Nederland werkende partner;
  • feit is ook dat veel Duitse werkgevers geen of slechts weinig reiskosten vergoeden;
  • en een bedrijfspensioenregeling zoals we die in Nederland kennen, ontbreekt ook in Duitsland. Een aanvullend pensioen moet je zelf regelen (én betalen);
  • in Duitsland ben je niet verzekerd tegen arbeidsongeschiktheid. Het is te hopen dat er niets gebeurt.

Compensatieregeling

Overigens geldt er vanaf 1 januari 2016 voor de financiële nadelen die voortvloeien uit het gemis aan hypotheekrenteaftrek, een compensatieregeling. Die compensatieregeling moet verhinderen dat er sprake is van rechtsongelijkheid bij Nederlandse burgers en kan door in Duitsland werkende Nederlandse burgers expliciet worden aangevraagd in de aangifte voor de inkomstenbelasting.

Ziekte en pensioen

Als een werknemer in Duitsland ziek wordt, dan moet zijn werkgever zijn loon 30 dagen doorbetalen (in ons land 104 weken!). Daarna ontvangt hij gedurende 72 weken een uitkering uit de zogenaamde 'Krankenkasse'. Die uitkering bedraagt 70 procent van het laatste nettoloon. En door het belastingverdrag tussen Nederland en Duitsland is men daar op termijn in Nederland ook nog eens loonbelasting over verschuldigd. Maar er is ook een positieve kant: de bijdragen voor de Duitse 'Krankenkasse' zijn weliswaar hoog, maar daarvoor krijg je wel betere vergoedingen (tandarts, geen eigen risico) en goede, snel toegankelijke specialistische zorg.

Pensioen

In Duitsland bouwt men met de AOW vergelijkbare pensioenrechten op bij de wettelijke 'Rentenversicherung'. Maar die pensioenrechten bouw je pas na 5 jaar werken in Duitsland op. Werk je er dus minder dan 5 jaar, dan verlies je AOW-geld. In tegenstelling tot de Nederlandse AOW, die in beginsel voor iedereen gelijk is, is die in Duitsland afhankelijk van het loon. En zoals hierboven al aangegeven, een aanvullende bedrijfspensioenregeling kent men in Duitsland niet.
© 2017 Bonafide, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Pensioenbreuk: oorzaken pensioenbreukEen pensioenbreuk ontstaat als u van pensioenfonds of pensioenverzekeraar verandert. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als u…
Levensloop: met vervroegd pensioen gaanLevensloop: met vervroegd pensioen gaanDe overheid maakt de regeling waardoor mensen met vervroegd pensioen kunnen aantrekkelijker. Bij het zogeheten deeltijdp…
Hypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandHypotheek Duitse bank afsluiten in NederlandU wilt een Duitse hypotheek in Nederland afsluiten? Een goedkope hypotheek in Duitsland afsluiten was in 2012 en 2013 al…
Hoe bouw je pensioen op en hoe hoog is dat?Veel mensen hebben wel een pensioen, maar hebben geen idee hoeveel ze krijgen als ze daadwerkelijk kunnen stoppen met we…
Afschaffen hypotheekrenteaftrekAls je een hypotheek hebt afgesloten (bijvoorbeeld bij de aankoop of het onderhoud van een woning), mag je de kosten en…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PeteLinforth / Pixabay
  • Bijdrage Dagblad De Limburger van zaterdag 25 februari 2017 "Winnaars en verliezers grensarbeid"

Reageer op het artikel "Werken over de grens in Duitsland: haken en ogen"

Infoteur: Bonafide
Laatste update: 04-03-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Schrijf mee!