Irritaties op het werk: hoe los je dit op?

Irritante collega’s, heb jij die ook? Vast wel. Jullie liggen elkaar niet, contact verloopt niet soepeltjes en wat jullie ook tegen elkaar zeggen, jouw nekharen gaan al overeind staan wanneer jullie elkaar ’s ochtends een goedemorgen wensen. Omdat jullie elkaar nodig hebben op het werk, is deze wederzijdse minachting zo handig. Hoewel jullie al eens hebben geprobeerd te bespreken wat nou precies zo leidt tot irritatie, heeft dit niet mogen baten en loopt de irritatie aardig op. Hoe zou je dit kunnen oplossen?

Vind de irritante eigenschap

Allereerst is het goed om stil te staan wat je nou precies zo irritant vindt aan die ander. Waarschijnlijk is dit niet zo moeilijk te beantwoorden. Het kan zijn dat de ander zich nogal passief gedraagt: niet vaak eens initiatief neemt, zich afwachtend opstelt en bovenal altijd eerst kijkt wat anderen doen.

Waar komt dit precies vandaan?

Daarna ga je kijken vanuit welke positieve eigenschap deze passiviteit is ontstaan, dus als je teveel hebt van die bepaalde goede eigenschap, krijg je passief gedrag. Voorbeelden zouden kunnen zijn dat je collega heel geduldig is, of heel zorgvuldig waardoor hij of zij eindeloos kan zoeken naar oplossingen voor bepaalde vraagstukken. Teveel geduld of te zorgvuldig kan leiden tot passiviteit.

Als je er achter bent gekomen wat jou precies zo irriteert en uit welke positieve eigenschap van je collega dit zou kunnen voortkomen, ga je eens achterhalen welke positieve eigenschap van jouzelf achter deze irritatie schuilt. Waarom irriteer jij je zo aan passiviteit? De positieve tegenovergestelde eigenschap van passiviteit is daadkracht. Waarschijnlijk is dat dus één van jouw sterke eigenschappen, wat wel handig is als je leiding moet geven!

Waar schiet jij zelf tekort?

Als je er achter bent wat jouw positieve eigenschap is wat het tegengestelde is van waar je collega tekort schiet in jouw ogen, ga je opzoek naar wat er gebeurt als jij doorschiet in jouw eigenschap. Teveel daadkracht leidt tot drammerigheid of veel pushen om iets gedaan te krijgen. En dat is waarschijnlijk precies wat jij doet als jij je irriteert aan je passieve collega. Je reageert op zijn of haar passiviteit door steeds frequenter te gaan vragen of iets al af is. Dit kan verkeerd overkomen bij je collega omdat dit het gedrag is wat zijn of haar irritaties aanwakkert.

Dit analyseren van positieve en negatieve eigenschappen van mensen die uiteindelijk leiden tot irritatie kan worden bijgestaan door een model dat 'kernkwadranten' heet. Het is bedacht door Daniel Ofman en het geeft op een gemakkelijke en inzichtelijke wijze weer wat je kwaliteiten, valkuilen, uitdagingen en allergieën zijn.

Hoe draai je het om?

Jij zou kunnen oefenen met het iets inperken van je drammerigheid, zodat je je collega iets meer de ruimte geeft. Hierbij oefen je iets wat wellicht een minder sterke kant van je is (waar je collega meer aanleg voorheeft) en dat is je geduld. Als je vervolgens met je collega bespreekt wat hem of haar zo irriteert aan jou, is de kans groot dat hij of zij zegt dat jij nogal drammerig kan zijn en dat dit werkt als een rode lap op een stier. Je raadt het misschien al: de ander zou kunnen proberen iets daadkrachtiger te zijn. Je kunt dit samen bespreken en waarschijnlijk heeft je collega ook al wel eens eerder te horen gekregen dat hij of zij iets daadkrachtiger zou mogen zijn.

Een fijne samenwerking

Het is handig om te weten welke positieve eigenschap (in dit voorbeeld: geduld) ligt ten grondslag ligt aan jouw irritatie. Waar jij iets te weinig van hebt, heeft je collega een overschot aan. Het houdt in dat jij veel kan opsteken van waar jij tekort schiet en dat is voor je collega niet anders. Het zou mooi zijn als jullie dit konden bespreken, van elkaar konden leren en er uiteindelijk samen beter van zouden kunnen worden. En hopelijk leidt dit weer tot een betere samenwerking.
© 2014 - 2024 Peterma, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Ergernissen op kantoorErgernissen op kantoorAls we ons bedenken hoeveel tijd we in verhouding op de werkvloer doorbrengen, is het niet vreemd dat we ons ontzettend…
Huilen en emoties op je werkHuilen op kantoor, heb jij het wel eens gedaan? Moet het kunnen: huilen op je werk? Je tranen en je emoties tonen op je…
Werk: omgaan met kritiekWerk: omgaan met kritiekHoe ga jij om met kritiek op je werk? Schiet jij in de stress als je kritiek ontvangt? Waarom kan je slecht omgaan met k…
De grootste ergernissen op het werkDe grootste ergernissen op het werkWerknemers die voortdurend met andere collega’s moeten samen werken kunnen het beamen: samen werken is niet altijd even…

Verbale agressie op de werkvloerVerbale agressie op de werkvloerVerbale agressie komt op de werkvloer vaker voor dan men zou denken. Een hoge werkdruk en stress zijn vaak een bepalende…
Hoe blijf je enthousiast over je werk?Er is volop aandacht voor mensen die helemaal ophouden met functioneren op het werk, er helemaal geen enthousiasme meer…
Bronnen en referenties
  • http://patrickschriel.nl/2012/06/20/kernkwaliteiten-en-kernkwadranten-voorbeelden-lijst/
  • http://www.intermediair.nl/carriere/werk-en-leven/gezondheid-stress-burnout/ergernis-op-het-werk-wat-zeggen-de-experts-erover
Peterma (14 artikelen)
Gepubliceerd: 07-11-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Opleiding en beroep
Bronnen en referenties: 2
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.