InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > IPad Steve Jobs School: basisonderwijs vernieuwing of farce?

IPad Steve Jobs School: basisonderwijs vernieuwing of farce?

Op de basisschool staat een leerkracht voor elke klas. Nu nog wel, maar er zijn veranderingen op komst. Ook het basisonderwijs moet met zijn tijd mee, vindt opiniepeiler Maurice de Hond. Hij introduceert met zijn organisatie O4NT het Onderwijs voor een Nieuwe Tijd. Tien Steve Jobs scholen geven vanaf medio 2013 les via de iPad.

Een iPad voor ieder kind in het basisonderwijs

De wereld is in beweging. De afgelopen jaren nam het aantal gezinnen in Nederland met een of meer computers enorm toe. Inmiddels gevolgd door de komst van de tablet, veelal in de vorm van de iPad. Vier van de tien kinderen gebruiken tegenwoordig al regelmatig een tablet. Maar kinderen die thuis met de tablet in aanraking komen, krijgen op de basisschool nog steeds les van een leerkracht en leren grotendeels nog uit boeken.

Maurice de Hond, opiniepeiler en sociaal geograaf, vindt dat dat beter kan. En moderner. Hij lanceerde O4NT: het Onderwijs voor een Nieuwe Tijd. Deze organisatie stimuleert basisscholen tot belangrijke vernieuwingen in de lessituatie en de schoolcultuur. Zeg maar gerust een ware revolutie. De Hond is een van de initiatiefnemers, samen met:
  • Irene Fix: leerkracht basisonderwijs, gespecialiseerd in en ervaring met het jonge kind
  • Drs. Erik Verhulp: sociaal geograaf, docent Maatschappijleer, directeur en oprichter Digischool
  • Luc de Vries: onderwijskundige, bestuurder in het primair onderwijs

Hoe werkt de iPad school: variabel les wanneer je wilt

Variabele lestijden en lesdagen en een school die via de iPad altijd bereikbaar is: de Steve JobsSchool in een notendop. Elk kind krijgt een eigen iPad die ook mee naar huis mag. Daarmee kan het kind altijd bezig zijn met leren. Met de iPad kan het kind zichzelf trainen, kennis opzoeken, werkstukken maken. Maar ook: met klasgenootjes communiceren. Dat is interessant, want een kind in een gewone les communiceert voornamelijk met de leerkracht. Maurice is van mening dat dit een verrijking is voor het kind.

Leerkracht wordt coach

Niet alleen de manier van lesnemen voor het kind verandert enorm. Ook de rol van de leerkracht verschuift van een plek voor de klas naar een plek naast het kind. De leerkracht wordt veel meer een coach. De iPad neemt de centrale klassikale uitleg door de leerkracht grotendeels over, zo legt Monique van Zandwijk, directeur van deelnemende basisschool Digitalis, uit. Volgens O4NT werkt een coach veel breder dan een docent. Een coach stuurt, inspireert, motiveert, onderwijst en leert het kind leren. Aldus O4NT. Menig docent zal daar echter op reageren: "Dat doe ik ook!".

Flexibiliteit in lestijden en vakanties

Omdat kinderen zelf met de iPad aan de gang kunnen, verdwijnen de vaste lestijden, het vaste lokaal en de vaste leerkracht. De school opent zijn deuren van 7.30 tot 19.00 uur. Daarnaast heeft het kind 24 uur per dag, 7 dagen per week, toegang tot de leeromgeving. Daarmee zijn de digitale schooldeuren nooit dicht.

Vernieuwing in het onderwijs noodzakelijk

Een tablet is binnen de basisschoolmuren al lang geen nieuwigheid meer. Het plan van O4NT behelst echter meer dan het gebruik van de iPad op zich. De Steve JobsSchool heeft vier kenmerken:
  1. Elk talent wordt gekend:deze nieuwe manier van onderwijs houdt veel meer rekening met de individuele leerstijl van de leerling en kan daar ook veel beter op inspringen
  2. Combinatie van fysiek schoolgebouw en virtueel internet:leren kan altijd en overal, ook in de vakanties, leren wordt een lerende houding
  3. 21th century skills:het nieuwe onderwijs richt zich op vaardigheden uit de 21e eeuw: creativiteit, innovatief en kritisch denken, communicatie, samenwerking, leiderschap, sociale en motorische vaardigheden
  4. Community:individueel, maar ook gezamenlijk leren is de boodschap. Kinderen zijn verbonden via de community, bestaande uit ouders, school, instellingen, bedrijven e.a. De community versterkt de kwaliteit van het onderwijs. Ouders zijn actief partner en ervaringen worden breed gedeeld.

Prestaties meetbaar

De prestaties van het kind blijven belangrijk. Ook daar is al een app voor ontwikkeld: iDesk. Deze app meet de resultaten van het kind en houdt bij welke lessen gevolgd zijn, welke levels en niveaus behaald zijn. Maar ook vergelijkingen met resultaten van andere kinderen zijn mogelijk.

Grote verandering niet in een keer haalbaar

Tot zover lijken de plannen van O4NT mooi: modern en in aansluiting op de ontwikkeling in de wereld. Maar de noodzakelijke veranderingen zijn voor veel scholen nog veel te rigoureus, vindt Hans Blenkers, directeur van basisschool Het Kompas. Het zijn grootscheepse veranderingen van de organisatie en de schoolcultuur. Dat kan niet van het ene op het andere moment succesvol gebeuren, maar is een proces dat je gaandeweg moet ontwikkelen.

Simplistische vernieuwing door technologie zal falen

Docent Onderwijskunde Jeroen Janssen is nog kritischer. Hij ziet de voordelen van een school met flexibele openingstijden voor een ouder. Maar hij stelt vooral vraagtekens bij de nadruk op technologieën in de vorm van de iPad als uitgangspunt voor het onderwijs. Op Trouw.nl stelt hij dat een iPad geen roze pil is tegen leerproblemen. "Maar dat is wel wat de oprichters van de iPadschool suggereren: geef elk kind een iPad, zet er wat leuke en educatieve apps op en ziedaar: gemotiveerde leerlingen die als vanzelf leren!". Hij vindt het initiatief van een Steve JobsSchool een te simplistische vernieuwing van het onderwijs, die geen recht doet aan de kwaliteiten van leerkrachten, en misleidt ouders, schoolleiders en politici. Hij vreest dat er teveel tijd en geld gestoken gaan worden in deze vernieuwingen, wat ten koste gaat van de kwaliteit van het onderwijs.

Onderwijsinspectie: toestemming en beoordeling

Na de zomer beginnen zeker 10 scholen met het uitvoeren van de ideeën van O4NT in de vorm van Steve Jobs Scholen. De Onderwijsinspectie heeft groen licht gegeven. Na de start vindt nog wel een beoordeling plaats.

Verwachte toekomst: tablet wordt de basis

Voorstanders en tegenstanders ten beste: men verwacht wel degelijk dat het tablet straks de basis van het onderwijs wordt. Applicaties bieden dan het lesmateriaal aan, boeken en klassieke leerkrachten verdwijnen uit de leslokalen. Het basisonderwijs op de schop. Wordt de iPad als middel voor lesmateriaal een succes? En geeft de Steve Jobs School het overleden brein achter de iPad: Steve Jobs, de eer die hem toekomt? De toekomst zal het leren.
© 2013 - 2017 Drie, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Steve Jobs, de man achter het succesrijke Apple!Steve Jobs, de man die in maart 2011 nog het nieuwste snufje van Apple kwam voorstellen; de iPad 2. Hij staat aan de bas…
Mede-Apple oprichter Steve Jobs: wie was Steve Jobs?Steve Jobs richtte het Amerikaanse elektronicabedrijf Apple mee op. Steve Jobs stierf op 5 oktober aan de gevolgen van k…
Walter Isaacson: biograaf van Steve Jobs en EinsteinHet nieuws dat Steve Jobs is overleden kwam niet als een grote verrassing omdat de Apple oprichter al lang ziek was. Ied…
SteveJobsSchool  Luie hersenen door de computer?SteveJobsSchool Luie hersenen door de computer?Kinderen zitten vaak en lang achter de computer. De discussie over de slechte invloed van de computer op het brein van d…
Magier Steve JobsDe oprichter van Apple, Steve Jobs, is befaamd om de Mac, de iPhone en andere technologische noviteiten. Deze man is een…
Bronnen en referenties
  • http://www.o4nt.nl
  • Manifest O4NT
  • RTL4 nieuws
  • http://www.trouw.nl/tr/nl/5009/Archief/archief/article/detail/3240069/2012/04/13/Een-iPad-is-geen-roze-pil-tegen-leerproblemen.dhtml

Reageer op het artikel "IPad Steve Jobs School: basisonderwijs vernieuwing of farce?"

Infoteur: Drie
Laatste update: 23-04-2013
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!