InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > De poppenkast: (Grote) Stokpoppen maken

De poppenkast: (Grote) Stokpoppen maken

De poppenkast: (Grote) Stokpoppen maken Stokpoppen knutselen op de basisschool of op een kinderfeestje; kleuters kunnen ze zelf al maken en hanteren. Het eerste poppenspel is vaak een terleurstelling voor jonge kinderen, omdat ze de techniek van het handpoppenspel nog niet beheersen. De moeite die het ze kost om het hoofd van de pop rechtop te houden, om de goede vingers in die poppenhandjes te krijgen; ze komen aan spelen vaak helemaal niet toe. Om plezier in poppenspel te krijgen, is een zelfgemaakte stokpop een leuk alternatief!

De primitieve stokpop in de poppenkast.

De stokpop in zijn meest eenvoudige vorm is waarschijnlijk de oude pollepel. De kinderen lijmen er bijvoorbeeld twee plastic doppen op als ogen, een kraal wordt de neus en met een dikke stift tekenen ze de mond. Stukjes wol knippen en erop plakken als haar, een paar oren van karton en misschien een hoedje? Op dezelfde manier zijn stokpoppen te maken van afwaskwasten, verfkwasten en lepels in allerlei soorten en maten. Het resultaat is vaak heel grappig en ze hebben het helemaal zelf gedaan.

Grote stokpoppen knutselen op een kinderfeestje.

Het allermooiste voor een kind is waarschijnlijk de stokpop die zo groot is als hij/zij zelf! De stok kan naast het kind op de grond staan en met één hand worden vastgehouden. Een lange tak dus, of een latje en twee kartonnen bordjes/ twee ronde schijven van stevig karton. Om het nog mooier te maken is een lap stof natuurlijk prachtig. En een gat in de stof, zodat het kind met één hand de stok vast kan houden en met de andere kan spelen, alsof de pop een echte hand heeft.

  • Een gezicht plakken of tekenen op een van de ronde schijven karton
  • Haren en/of een hoedje plakken op de andere schijf karton
  • De stof in het midden over de stok leggen
  • De twee schijven karton aan weerszijden van het latje/de stok bevestigen (lijm/spijkertjes)
  • Een hand omtrekken, uitknippen en aan één kant van de stof vastnieten/lijmen/naaien
  • Een gat knippen aan de andere kant, waar het kind zijn hand door kan steken

Groente-Fruit stokpoppen in de poppenkast.

Stokpoppen voor tijdelijk speelplezier en een gezond hapje achteraf. Prik eerst een servetje (in het midden) en daarna een appel op een vork; met kopspelden of coctailprikkertjes kunnen er schijfjes wortel als ogen worden opgeprikt, een half schijfje komkommer als mond en een halve druif als neus. Om het af te maken; een halve tomaat als hoedje. Als de kinderen jong zijn, vraagt deze pop wel wat hulp van een volwassene.

Puur-natuur-stokpoppen knutselen met kleuters.

Zo kan er ook van een boomtak en een aardappel, biet of ui, een prachtige stokpop worden gemaakt. (Een gat in de 'kop' maken met een appelboortje) De kinderen kunnen blaadjes/dopjes/veertjes/takjes zoeken en die er met (halve) coctailprikkertjes inprikken. Een jute lapje over de stok, voordat de kop erop komt en de 'puur natuur stokpop' is klaar.

Het stokpoppenspel thuis of op de basisschool.

En dan het spelen! Jonge kinderen zijn vaak gemakkelijk op gang te helpen met een paar vragen of opmerkingen, gericht aan de stokpop zelf natuurlijk. Al gauw komt er een gesprekje op gang; de pop blijkt een naam te hebben, een eigen stem en voor je het weet heeft hij al hobby`s, wensen en allerlei eigenaardigheden. Als je de pop dan in contact brengt met die van een ander kind, kan het poppenspel echt beginnen.

Lees verder

© 2009 - 2014 Elas, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Startpagina Elas.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "De poppenkast: (Grote) Stokpoppen maken"

Infoteur: Elas
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Special: Poppenkast
Schrijf mee!