InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Onderwijs > Maatwerkdiploma ook in Nederland?

Maatwerkdiploma ook in Nederland?

Maatwerkdiploma ook in Nederland? Bij het maatwerkdiploma kunnen leerlingen van de middelbare school examen doen op hun eigen niveau. In Nederland kan dit nog niet maar in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is dit heel normaal. Paul Rosenmöller is een warm voorstander van het maatwerkdiploma, hij pleit ervoor om de wet op dit punt aan te passen. Het plan moet grondig worden bekeken want er zitten nog heel wat haken en ogen aan.
Bron: Sebastiaan ter Burg, Jan Arkesteijn / Wikimedia CommonsBron: Sebastiaan ter Burg, Jan Arkesteijn / Wikimedia Commons

Wat is een maatwerkdiploma?

Bij een maatwerkdiploma kunnen leerlingen van de middelbare school op verschillende niveaus een examen afleggen voor hun diploma. In Nederland gebeurt dit niet maar in Groot-Brittannië en de Verenigde Staten is het normaal dat leerlingen op hun eigen niveau examen kunnen doen. In Nederland kunnen scholieren maar op één niveau hun diploma halen, dat is wettelijk zo vastgelegd. Door een maatwerkdiploma in te voeren kan de school beter inspelen op de talenten van leerlingen.

Paul Rosenmöller, voorzitter van de Raad voor het Voortgezet Onderwijs, is een groot voorstander van het maatwerkdiploma en wil dit het liefst op korte termijn invoeren. Hij doet een beroep op de politieke partijen om dit wettelijk mogelijk te maken.
“Het is toch niet meer van deze tijd dat je een diploma krijgt op het niveau van het vak waar je slecht in bent,” aldus Rosenmöller. Hij introduceert daarbij het begrip "ontschotting": het verwijderen van de schotten tussen vwo, havo en vmbo.

Voor het maatwerkdiploma is in Nederland een wetswijziging nodig

Vakken op verschillende niveaus volgen en daarin examen doen is nu niet mogelijk, maar in het voorgestelde systeem van Rosenmöller kan een kind zijn beste vakken op vwo-niveau doen en de vakken waar hij minder goed in is op havo- of vmbo-niveau. Eén diploma dus voor vakken op vmbo-, havo- en vwo-niveau. Rosenmöller wil maatwerk in het voortgezet onderwijs nog verder doorvoeren. Talentvolle leerlingen moeten de mogelijkheid krijgen om een versneld onderwijsprogramma te volgen: “Leerlingen moeten zich niet aan de structuur van de school aanpassen, maar de structuur van de school moet zich aan de leerling aanpassen.”

Positieve gevolgen maatwerkdiploma

  • leerlingen zullen minder vaak blijven zitten
  • de nadruk ligt op waar een leerling goed in is
  • slimme gymnasiasten kunnen in vijf jaar een diploma halen

Als leerlingen minder vaak blijven zitten kunnen ze snel hun diploma halen. Voor de scholen betekent dit minder druk omdat een school wordt afgerekend op het aantal zittenblijvers.
Voor de leerling betekent dit dat hij niet wordt afgerekend op zijn zwakke kanten en dat hij volop de kans krijgt om zijn talenten te ontwikkelen.

Mogelijke negatieve gevolgen maatwerkdiploma

  • leerlingen kunnen zich minder inzetten voor hun slechte vakken
  • gevolgen aansluiting van het voortgezet onderwijs op het vervolgonderwijs
  • iedere leerling moet een eigen rooster krijgen
  • kans op een maatschappelijke tweedeling

Nu is het nog zo dat hogescholen en universiteiten de diploma’s van alle scholen van het voortgezet onderwijs accepteren, de diploma´s zijn immers gelijk. Als dat straks niet meer het geval is, zou een deel van het hoger onderwijs ervoor kunnen kiezen om alleen de beste leerlingen toe te laten die over de volle breedte hoog scoren. Hierdoor kunnen er net zoals in Groot-Brittannië elitaire universiteiten ontstaan. De studenten van de "mindere" universiteiten zouden dan minder kansen krijgen op de arbeidsmarkt en ook minder makkelijk een topfunctie in het bedrijfsleven kunnen krijgen. Hierdoor kan een maatschappelijke tweedeling ontstaan.

Vragen voor de toekomst

  • hoe beoordeelt een werkgever/vervolgopleiding mensen?
  • wanneer haal je een diploma?
  • hoe zit het met de aansluiting op het vervolgonderwijs?

De Vereniging van Universiteiten vindt dat het voornaamste probleem met het voorstel van Rosenmöller is dat vwo-vakken voor een deel academische vorming bevatten. Die academische vorming bereidt leerlingen voor op het universitair onderwijs, havo-leerlingen krijgen die academische vorming niet.

Meer onderzoek is nodig

Staatssecretaris Dekker van Onderwijs neemt het voorstel van Rosenmöller in overweging. Dekker is groot voorstander van meer maatwerk in het voortgezet onderwijs. Zo staat er ook in zijn "Plan aanpak toptalenten" dat leerlingen vakken op een hoger niveau moeten kunnen volgen. Op enkele scholen loopt een proefproject volgens de methode van meer maatwerk. Maar de invoering van een maatwerksysteem voor alle leerlingen moet grondig worden onderzocht voordat de wet kan worden aangepast.

Voor de roostermakers van de scholen is de invoering van het Maatwerkdiploma een regelrechte ramp, zij moeten immers voor iedere leerling een eigen rooster maken.
© 2015 - 2017 Molleke, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Winterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingWinterspelen 2018 - Pyeongchang - programma CurlingTijdens de Olympische Winterspelen 2018 zullen 10 mannen en 10 vrouwen teams strijden om het goud. Op dit moment zijn no…
Paralympics 2008 - rolstoelbasketbal, zitvolleybal, voetbalParalympics 2008 - rolstoelbasketbal, zitvolleybal, voetbalNederland doet met verschillende competities mee bij de Paralympics 2008. Zo is er het dames rolstoelbasketbal team (dat…
WK softbal vrouwen: programma 2014Het WK softbal zal in 2014 voor het eerst plaats vinden in Europa. De eer is aan Haarlem om de ISF XIV World Championshi…
Olympische Spelen 2016: voetbal - programma, medaillesOlympische Spelen 2016: voetbal - programma, medaillesProgramma voetbal Olympische Spelen 2016. De voetbalwedstrijden tijdens de Olympische Spelen 2016 worden gehouden tussen…
Studeren in de Verenigde StatenDe Verenigde Staten is het land van de onbegrensde mogelijkheden. Het land trekt ieder jaar ongeveer 525.000 internation…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipartVectors / Pixabay
  • http://www.nationaleonderwijsgids.nl/voortgezet-onderwijs/nieuws/27015-rosenmoller-pleit-voor-diploma-op-maat-in-voortgezet-onderwijs.html
  • http://www.nrc.nl/nieuws/2015/03/26/leerlingen-moeten-diploma-op-maat-krijgen-met-vwo-en-vmbo-vakken/?utm_campaign=rss&utm_source=syndication
  • http://www.vosabb.nl/maatwerkdiploma-kan-leiden-tot-tweedeling/
  • https://nl.newshub.org/mixen-niveau-schoolvakken-goed-plan-maar-14208766.html
  • Afbeelding bron 1: Sebastiaan ter Burg, Jan Arkesteijn / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Maatwerkdiploma ook in Nederland?"

Infoteur: Molleke
Laatste update: 18-04-2016
Gepubliceerd: 28-03-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Onderwijs
Schrijf mee!