InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Samen op vakantie, de pest voor je relatie?

Samen op vakantie, de pest voor je relatie?

Samen op vakantie, de pest voor je relatie? Ieder jaar in september is het weer zover. Je ziet mensen die je de hele zomer niet gezien hebt terug en ze zijn plotseling gescheiden. Op of net na de vakantie naar de zon hebben ze hun relatie verbroken. De vakantie heeft blijkbaar als relatietest gefungeerd en opgekropte spanningen zijn naar buiten gekomen. Wat gebeurd er dan met de relatie tijdens zo'n vakantie?

Vakantie, wat gebeurt er dan?

Het hele jaar door leven mensen wat langs elkaar heen. Wel samen een relatie maar binnen de relatie heeft ieder zijn eigen interesses, zijn eigen werk en zijn eigen vrienden. Natuurlijk zijn er ergernissen maar doordat je niet continue op elkaars lip zit sluit je je ervoor af. Dan komt de vakantie, en het begint al met de autorit. Uren achter elkaar samen in de auto. Hebben jullie nog wel een gespreksonderwerp of zit je naarstig te zoeken, want waar moet je het in vredesnaam over hebben. Je ergert je aan zijn rijstijl, hij ergert zich aan jouw gezeur en zo is de toon al gezet. Als je elkaar nog niet zo goed kent is dit het moment dat je zijn of hij jouw irritante karaktertrekjes ontdekt. Het is niet voor niets dat 25 % van de stelletjes die voor het eerst samen op vakantie gaan de relatie hierna verbreekt.

Ergernissen

Natuurlijk zijn er meer ergernissen op vakantie. Je zit de hele dag op elkaars lip, verschillen tussen jullie komen nu duidelijker naar voren. Je moet compromissen sluiten omdat jullie verschillende dingen leuk vinden.
Je gaat vaak weg met te hoog gespannen verwachtingen. Soms kom je problemen tegen die je niet verwacht had en je samen moet oplossen, maar als de basis goed is kom je daar wel uit zolang je maar samen praat. Het wordt vaak een probleem als de relatie thuis ook al niet zo soepel loopt.

Vooral niet doen op vakantie

Soms sparen met name vrouwen al hun ergernissen op om die tijdens de vakantie ineens te ventileren, met als achterliggende gedachte: “thuis loopt hij altijd weg, nu kan dat niet.” Dit is vragen om problemen en problemen in een scheefgegroeide relatie kan je beter thuis uitspreken en oplossen. Probeer van je vakantie te genieten en maak er geen huwelijkstherapie van.
Alles samen doen op vakantie is echt niet nodig. Iedereen is nu eenmaal anders. Wat is het grote probleem als jij op het strand wil gaan liggen en hij een duikcursus gaat doen? Je bent niet verplicht om elkaar bezig te houden. Alleen genieten is toch ook wel eens lekker? Geef elkaar de ruimte.

Na de vakantie

De vakantie is op wat ergernissen na goed gegaan en dan kom je weer thuis. Blijkt de vakantie toch veel duurder te zijn uitgevallen dan dat je eigenlijk begroot had. Dit is dan vaak ook reden voor een knallende ruzie. Het is nu eenmaal menselijk om een ander daar de schuld van te geven, maar eerlijk is eerlijk, je was er toch zelf bij. De vakantie is voor veel mensen ook de tijd geweest om na te denken. Ze willen meer of andere dingen in hun leven. In sommige gevallen is dat dan helaas reden tot het verbreken van de relatie. Zeker bij mensen van rond of tegen de vijftig speelt dit vaak een rol.

Samen op vakantie is een zaak van afstemmen en afspreken zeker als jullie qua interesses ver uit elkaar liggen, maar als je hier bij het bespreken van de vakantiebestemming al mee begint moet het helemaal goed komen met die vakantie en de relatie.
Gerelateerde artikelen
Tips bij een relatie verbreken/het uitmakenHet breken van relaties is net zo oud als het aangaan van relaties. Het zit in onze menselijke aard, wij blijven niet on…
Typische relatietestenTypische relatietestenWe houden wel van elkaar, maar horen we ook echt bij elkaar? Durven wij een relatie aan en kunnen wij een relatie aan. I…
De vakantieliefdeDe vakantietijd staat weer voor de deur en met de vakanties duikt ook de vakantieliefde op. Wie heeft er niet ooit zijn…
Partnerkeuze: een inleidingPartnerkeuze: een inleidingHet is altijd erg lastig om te bepalen of iemand geschikt of voor een relatie. Of sterker nog, voor een relatie met jóu!…
Bronnen en referenties
  • http://travel.blog.nl/tips-tricks/2007/05/20/de-vakantie-relatietest-hoe-blijf-je-bij-elkaar

Reageer op het artikel "Samen op vakantie, de pest voor je relatie?"

Infoteur: Katinka900
Laatste update: 27-11-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!