InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Geniet er van om single te zijn

Geniet er van om single te zijn

Geniet er van om single te zijn Geniet van het feit dat je single bent. Nederland kent 2,4 miljoen singles, en alhoewel de maatschappij het samengaan van mensen in een relatie vaak nog ziet als de norm, kiezen steeds meer mensen er bewust voor om zonder partner door het leven te gaan. Het zonder partner door het leven gaan heeft voor veel mensen als voordeel dat ze zelf hun keuzes kunnen bepalen, daarnaast betekend het niet hebben van een vaste partner niet dat er geen plaats is voor vriendschappen.

Negeer de reacties

In een op stellen ingerichte samenleving, loop je op tegen mensen die zich afvragen waarom je single bent, alsof het ultieme doel in het leven is om je te koppelen aan een ander mens en je vast te klampen aan dat ideaal alsof je leven ervan afhangt. Ze kunnen zelfs stellen dat er iets "mis" is met je als single. Zet je schrap tegen dit soort onwetendheid. Realiseer je dat je jezelf hiervoor niet hoeft te verdedigen, en dat het zelfs onbeleefd is om de keuze van het al dan niet hebben van een relatie van iemand aan te vallen. Zeg gewoon: "Ik geef er de voorkeur aan om single te zijn" en verander van onderwerp of geef fijntjes aan dat van de huishoudens in Nederland meer dan 1/3 uit éénpersoonshuishoudingen bestaat.

Richt je op vriendschap

Single zijn hoeft niet gelijk te staan aan eenzaamheid. Wanneer je alleen bent, heb je meer tijd om je met een verscheidenheid van dingen bezig te houden, die allemaal de mogelijkheid bieden om nieuwe vriendschappen op te doen. Zelfs als je meer introvert bent, kan dit een uitstekende mogelijkheid zijn om je extraverte kant te ontwikkelen. Maar de sociale types kunnen ook worstelen met eenzaamheid. Maak er een prioriteit van in je leven om betekenisvolle vriendschappen aan te gaan en de bestaande vriendschappen uit te bouwen.

Geniet van je vrijheid

Iedereen heeft wel radicale kleine fantasieën ... en de kans om iemand tegen te komen die dezelfde fantasie heeft is niet onwaarschijnlijk. Dus waar wacht je nog op? Zoek een aantal mensen die hetzelfde idee hebben, of ga er gewoon alleen voor, en je zult gelijkgestemde mensen tegenkomen op je weg er naar toe.

Geniet van de afwezigheid van compromissen

Een klassieke relatie wordt gedicteert door het compromis, opofferingen zijn essentieel binnen een gezonde relatie. Als je al eens in een relatie hebt gezeten, dan weet je hoeveel dingen je moest opgeven om die relatie te laten werken. Of misschien ben je dat vergeten, omdat je gericht bent op de dingen die je mist. Indien dat zo is, dan is dit een goed moment om die focus te verschuiven. Als je van nature een sloddervos bent, is het dan niet geweldig om al je spullen te laten liggen, zonder dat iemand er wat van zegt? Als je meer van orde en netheid houdt, is het dan niet heerlijk om alles te organiseren, en alles weer aan te treffen op de manier waarop je het had achtergelaten? Is het niet lekker om te kunnen koken en eten en genieten van voedsel waar een partner de neus voor op zou halen? Is het niet fijn om spontaan uit te gaan, zonder dat je je af moet vragen of je partner zou kunnen of moeten worden uitgenodigd? Een relatie kan veel goede dingen toe te voegen aan je leven, maar het voegt ook een zekere starheid toe, dus neem de tijd om je huidige flexibiliteit te waarderen.

Koester de opwinding

Binnen relaties bestaat vaak de neiging om alles te plannen bijvoorbeeld, je kunt niet zomaar een baan aanvaarden aan de andere kant van het land, zonder dat het rechtstreeks gevolgen heeft voor de andere partner. En in het algemeen, als je in een relatie zit is dat iets voor de lange termijn, vaak heb je het met elkaar over zaken die de verre toekomst betreffen. Maar als je single bent, dan ligt de toekomst volledig open. Vandaag zit je achter je bureau, en over een jaar ben je misschien op vakantie in een exotisch oord. Op dit moment ben je single, maar morgen kun je misschien je zielsverwant ontmoeten. Wie weet? Fantaseer. Wees spontaan. Geniet!
© 2011 - 2017 Cric2010, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Darts: 501 uitgooien - lijst van finishes (checkouts)Wie wel eens een potje darts (vanaf 501 naar 0 punten) heeft gespeeld, weet dat er niets zo moeilijk is als het onder dr…
Single hypotheek: woning kopen als alleenstaandeSingle hypotheek: woning kopen als alleenstaandeAls alleenstaande is niet makkelijk om een woning te kopen en te financieren met een hypotheek. De meeste hypotheekvorme…
De bewuste singleDe bewuste singleBestaat ‘de bewuste single’? Ongetwijfeld als je het tegen een aantal singles zegt. Immers, zij hebben bewust gekozen vo…
Als single op reis: wat is het aanbod van singlereizen?Als single op reis: wat is het aanbod van singlereizen?Het is niet altijd vanzelfsprekend om als single op reis te gaan: je bent altijd alleen en je hebt niemand om tegen te p…
De bewuste single heeft een leuk levenDe bewuste single heeft een leuk levenVoor veel mensen met een geloof is het gezin de hoeksteen van de samenleving en datgene wat je moet realiseren. Voor wee…

Reageer op het artikel "Geniet er van om single te zijn"

Reactie

Albert, 29-05-2012 12:21 #1
Helaas zal het aantal singles in de komende jaren flink stijgen. Maar waardoor komt dit nu?
Niet door de economische vrijheid zoals men elkaar graag doet geloven. Er is namelijk iets veel dieper aan de gang sinds het begin van de jaren 1800. Iets was heel hard toeslaat in de westerse maatschappij en waar men gelukkig (!) nu in de Amerika zich van bewust beging toe worden.

Nu wat is er dan echt aan de hand? Sociale verarming van onze jeugd. Even een paar feiten op een rijtje. Door de geschiedenis heen leefde mensen in groepen van 40 tot 150 personen, de meeste hiervan familie. Rond 1500 leefden in Europa mensen in groepen van rond de 20 personen. Rond 1850 waren er dat nog maar 10. Rond 1960 nog maar 5 personen. Het gevolg hiervan is dat velen van onze kinderen sociaal gehandicapt opgroeien.

Komen de kreten, ‘Ik begrijp haar niet, ’ of ‘Ik snap mannen niet, ’ U niet bekend voor? De reden van die opmerkingen komt doordat onze jeugd steeds minder de kans krijgt om als jonge, meisje het andere geslacht echt te leren kennen. Komt U dit niet bekend voor? ‘Jongens zijn kinderachtig, ’ ‘meisjes spelen met poppen.’ In veel landen waar men niet de luxe heeft van oneindig speelgoed en spelletjes, zijn kinderen vaker op elkaar aangewezen en zullen daarom sociaal veel meer met elkaar om gaan, ook jongens en meisjes. Hier gebeurt dit meestal op scholen, maar we heel beperkt. De meeste aandacht daar is nodig voor de lessen en niet elkaar!

Ik durf te beweren dat vele van onze singles liever een partner hadden dan alleen verder gaan door het leven. Immers de mens is een sociaal dier, geen single dier. Een mens kan alleen niet overleven in de natuur. Wij hebben elkaar nodig, zo zijn we geëvolueerd.

Een paar andere feiten. Een persoon geboren in 1905 had 1% kans om een ernstige depressie te krijgen voor hun vijfenzeventigste jaar. 6% van de geboren mensen had een ernstige depressie voor hun vierentwintigste. Onderzoeken hebben uitgewezen dat ernstige depressies onder tieners zijn toegenomen met een vergroting factor van tien in de laatste decennia. Het aantal wisselingen van partner en echtscheidingen neemt alleen maar toe.

Nee, velen zijn niet single omdat ze er voor kiezen. Ze zijn het gemaakt door onze maatschappij. Nu zul je vast denken, ach zo erg is dat toch niet? Misschien nog niet voor Nederland. Maar laten we nu eens kijken naar Japan, in 2011 was het aantal singles 31, 5% en gezinnen van twee personen 27, 9% beide groepen samen is dat 59, 4% van de totale Japanse bevolking. Geen wonder dat her geboorte cijfer in Japan is nu ongeveer 0.7%. Verwacht wordt dat, dat als deze trend zich zo voort zet, dat de Japanse bevolking zal van 127 miljoen naar 95 miljoen voor 2050. Economisch gezien een zware klap voor Japan en waarschijnlijk zal die trend zich dan na 2050 voorzetten. Maar denk niet dat Japan een uitzondering is. In de verenigde staten zijn er nu 5 miljoen singles in de leeftijdsgroep 18 tot 34 jaar, dat is 10x zoveel als in 1960. Alleen al tussen 2010 en nu zijn daar 1 miljoen bij gekomen.
Maar ja wat zeur ik nu? Ze zijn toch allemaal vrijwillig single omdat ze dit zo cool vinden? Lekker alleen, eenzaam, financieel ongebonden. De vraag is, vinden ze het wel zo cool?

Het leren begrijpen van het andere geslacht. Het ermee leren omgaan door onze kinderen ontbreekt in onze maatschappij. Zolang we onze jeugd die kansen blijven ontnemen, wordt het er niet beter op. De mens is nu eenmaal een sociaal dier en heeft elkaar nodig. Single zijn is misschien leuk voor een paar. Maar de meeste singles kiezen er niet voor, zij zijn het product van onze consumptie maatschappij.

Niet echt iets om van te genieten.

Infoteur: Cric2010
Gepubliceerd: 14-12-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 1
Schrijf mee!