InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Valentijn: vol verwachting klopt ons hart!

Valentijn: vol verwachting klopt ons hart!

Een kleine eeuw geleden verkocht Hallmark de eerste valentijnskaart. Tegenwoordig worden er wereldwijd vele miljoenen valentijnskaarten gegeven. Hoewel velen vinden dat Valentijnsdag niet meer dan een commerciële aangelegenheid is, worden liefdesbetuigingen op deze dag toch gretig in ontvangst genomen. In dit artikel een paar suggesties voor een passend Valentijn geschenk voor je (geheime) liefde of - bij gebrek daaraan - een verwennerijtje voor jezelf.

De heilige Valentinus

In Rome liet keizer Claudius in 270 A.D. de heilige Valentinus gevangennemen, omdat deze zijn christelijk geloof niet wilde verzaken. De legende is dat de heilige Valentinus verliefd werd op de dochter van de cipier. Dit meisje was blind, maar Valentinus gaf haar haar gezichtsvermogen weer terug. Voordat hij stierf schreef hij haar een afscheidsbrief, ondertekend met "Van je Valentijn". Op 15 februari werd van oudsher de Romeinse God Lupercus vereerd. Lupercus of Faunus was een oude natuurgod, die ook vruchtbaarheid schonk. De zogenaamde Lupercalia of vruchtbaarheidsfeesten werden gehouden in de grot Lupercal waar Remus en Romulus door een wolvin gevoed werden. Volgens overlevering tooiden de priesters die bij dit offerfeest betrokken waren zich met huiden van geofferde geiten en trokken zo de straat op. Wie getroffen werd door een zweepslag van zo'n priester, werd daardoor gezegend met vruchtbaarheid. Dit feest werd later gecombineerd met de herdenking van het martelaarschap van de heilige Valentinus op 14 februari. Het gebruik op dit feest was dat jonge vrouwen liefdesbrieven in een grote urn stopten, die er later door jongemannen werden uitgehaald. Dat gebruik bleef tot in de Middeleeuwen bestaan. Later trokken echter zowel meisjes als jongens een naam uit een schaal. De getrokken naam was je valentijn.

Niet altijd rozengeur en manenschijn

Valentijnsdag is niet voor iedereen even leuk. Misschien is net je verkering uit en denk je in je gebroken hart met weemoed terug aan die vorige Valentijnsdag die toch zo romantisch was. Bedenk dan dat de beste remedie tegen liefdesverdriet een nieuwe liefde is. Valentijnsdag is dan een ideaal jachtseizoen, want je bent natuurlijk niet de enige die hunkert naar wat romantiek. En als het niet lukt, ga je lekker shoppen om jezelf te verwennen. Het ligt bij mannen vast anders, maar men zegt dat vrouwen sowieso de voorkeur geven aan shoppen boven sex.

Het regent mannen

Al het goede komt van boven moet LUSH gedacht hebben bij de creatie van de showergel "It's raining men". En als het niet waar is dat Moeder Natuur het mannen laat regenen, wijken we uit naar het gezegde: "met honing vang je vliegen". Want de showergel zit vol honing voor lichaam en haar.

Valt er toch een man uit de lucht, dan kun je overwegen om samen te gaan badderen met de Love Birds zeep van LUSH (zie foto). De zeep ruikt naar jasmijn en vanille. Het kan ook zijn dat er in het verleden een man uit de lucht viel, die je nu niet meer kunt luchten of zien. Ga dan voor de Ex-Factor Bath Ballistic en pas Voedoe praktijken toe op het kleine kereltje. Verzuip hem in een heerlijk bad van ylang-ylang olie.

Toch feeling blue? Doe het dan ook goed. Laat je nagels ook een blauwtje lopen. Dat kan o.a. met Blue Lagoon, één van de kleuren uit het palet van de KOH Bright Collection, voorjaar 2011. Van de kleur alleen al kikker je een beetje op.

Het leukste cadeautje in het donker

Haha, dat ben je natuurlijk zelf! Maar een uitnodiging voor een romantische film kan daartoe een eerste aanzet zijn. Heeft je geliefde in spé gevoel voor humor? Nodig hem, of haar dan uit voor de animatiefilm Gnomeo & Juliet, een verhaal over twee tuinkabouters die in een burenruzie verwikkeld raken, terwijl ze net tot over hun oren verliefd zijn. Net als het beroemde liefdesduo van Shakespeare heeft ook dit liefdespaar veel obstakels te overwinnen. Of de eeuwige liefde gevonden wordt, kun je vanaf 16 februari 2011 bekijken in de Pathé theaters.

Verona in Love

Een lang weekend voor tortelduifjes kun je nergens beter doorbrengen dan in Verona, de stad van het beroemde liefdespaar Romeo & Juliet. In 2011 organiseert de stad Verona van 10 - 14 februari voor de 7e keer het event "Verona in Love". Voor bijzonderheden kijk op www.veronainlove.it.

Toepasselijke boeken

Wanneer je het Handboek voor de Kus van Lana Citron (uitgeverij Atlas) aan je geheime liefde stuurt, is dat bepaald geen subtiele hint. Een leuk cadeautje is het wel. Het boekje met een marsepeinkleurige omslag bevat allerlei wetenswaardigheden en leuke verhaaltjes over de kus. En nu maar hopen dat dit geschenk een boomerang effect heeft.

De man die het gemunt heeft op een vrouw die veel ouder is dan hijzelf en niet goed weet hoe een en ander aan de vork te prikken, raadplege het boek "Loflied op de rijpe vrouw" van Stephen Vizinczey, Lebowski Publishers. Als geschenk voor Valentijn kun je de dame in kwestie natuurlijk niet afschepen met een plastic armbandje of een zakje toffies. Dat moet echt beter kunnen.

Zelf geen ingeving voor een mooie liefdesbrief? Zeg het je geliefde dan met de woorden van beroemde mannen of vrouwen. Love Letters en Love Letters II , door Ursula Doyle / uitgeverij Truth & Dare, bevatten liefdesbrieven van beroemde figuren uit de geschiedenis. En waarom zou je die niet een goed woordje voor je laten doen?!
Gerelateerde artikelen
Valentijnsdag volgens deskundigenValentijnsdag wordt zeer verschillend ervaren: de een vind het grote, commerciële onzin, overgewaaid uit Amerika. De and…
Valentijnsdag verklaartValentijnsdag verklaartValentijnsdag wordt gevierd op 14 februari. Het is de dag waarop geliefden extra aandacht aan elkaar besteden. In het ja…
Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!Gedichten, kadotjes, bloemen en een boel liefde; Valentijn!Ieder jaar op 14 februari is het weer zover. Stellen verklaren hun liefde aan elkaar, het is Valentijnsdag. Vaak krijgen…
Leuke weetjes - Valentijn en ValentijnsdagLeuke weetjes - Valentijn en ValentijnsdagBen je op zoek naar leuke weetjes over Valentijn en Valentijnsdag? Wedden dat je met onze leuke wetenswaardigheden vast…
Valentijnsdag in AmerikaValentijnsdag in AmerikaLees hier alles over Valentijnsdag in Amerika. Valentijnsdag wordt ook in Amerika geviert en het heeft hier een vrij kor…
Bronnen en referenties
  • Handboek voor de Kus, Lana Citron Wikipedia

Reageer op het artikel "Valentijn: vol verwachting klopt ons hart!"

Infoteur: Plato
Gepubliceerd: 21-01-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!