InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Wat drijft oudere vrouwen die met jonge mannen daten?

Wat drijft oudere vrouwen die met jonge mannen daten?

Oudere mannen die een relatie met een jonge vrouw aangaan: het is een al lang bekend fenomeen. Maar hoe zit het met oudere dames die een jonge man aan de haak slaan? Cougared.com hield in de tweede helft van 2009 een enquête waarin het fenomeen nader onderzocht werd en waaruit bleek dat het voor vele dames niet enkel om one-night-stands draait of louter seksueel gerichte relaties.

De uitgangspunten

Cougared.com is een site waarop ‘cougars’ (panters), rijpere dames, op zoek gaan naar jongere mannen voor een relatie. De dating site schreef een rapport over de standpunten, voorkeuren en het gedrag van deze moderne vrouwen, steunende op een enquête waarbij meer dan honderd vrouwen werden betrokken. Zij kregen een gedetailleerde vragenlijst voorgeschoteld betreffende de elementen die hun keuze bepalen. Daaruit bleek onder andere dat het fenomeen stilaan evolueert naar een soort van relatievorming die niet enkel meer is toegespitst op het seksuele.

Leeftijd en burgerlijke stand

Meer dan de helft van de cougars zijn ouder dan veertig en een kwart zelfs meer dan vijfig jaar oud. De jongste vrouwen zijn iets ouder dan dertig en worden ‘katjes’ genoemd (in het Engels ‘kittens’ van CITs, Cougars In Training, panters in opleiding). Zij maken zowat 13% uit van het totale aantal, terwijl 6% 60+‘ers is. Drie kwart is gescheiden of alleenwonend terwijl 15% nooit getrouwd is geweest. De overige panters zijn weduwe of zoeken iets extra’s naast hun huwelijk. Twee derde datete reeds geruime tijd jongere mannen. Voor hen is het een echte levensstijl geworden.

Leeftijdsverschil

Vrijwel de helft van de vrouwen geeft de voorkeur aan mannen tussen de 24 en 29 jaar. Jonger dan 24 is not done voor de meesten: op die leeftijd zijn de mannen, naar eigen zeggen, nog te zacht gekookte eitjes. De andere helft zit tussen de dertig en de veertig jaar.
 Het leeftijdsverschil situeert zich voor een kleine dertig procent op 10-15 jaar. Nog 30 procent vrouwen opteert voor een verschil dat van 15 tot 20 jaar oploopt. 11% had een relatie waarbij de man meer dan 20 jaar jonger was. Bij de overigen varieerde het verschil omdat ze met talloze mannen uitgingen.

Contactmogelijkheden en verloop

Het internet is het populairste medium langs waar er contacten gelegd worden, vooral langs dating sites of socialenetwerksites. Bars en nachtclubs waren voor 42% van de ondervraagde vrouwen de meest aangewezen plek om elkaar ‘in het echt’ te ontmoeten. Een kleine bedenking is wel dat de enquête op een site werd afgenomen wat een wezenlijke invloed op de resultaten moet hebben uitgeoefend.

Een derde vond haar gading op het werk terwijl iets meer dan een vierde op vrijetijdsactiviteiten (sportclubs en boekenleesclubs) kennismaakten. Andere ontmoetingsplaatsen waren in een winkel, op staat, op trein en bus of bij vrienden en familie.

De eerste date gebeurde het vaakst op restaurant voor een klassiek dinertje met zijn twee of in een bar of nachtclub, maar meestal werd niet naar een specifieke activiteit verwezen omdat het afhankelijk was van de kerel met wie ze afspraken. 
Op meer dan de helft van de afspraken werd de rekening gedeeld door de twee partijen, maar 4 op 10 dames vond dat de heer diende te betalen omdat dat nu eenmaal traditie is, terwijl slechts 8% van de vrijgevochten dames eraan hield zelf te betalen om hun playboy te verwennen.

Het waarom

Voor een kwart van de vrouwen was het simpelweg de positieve ingesteldheid die hen voor een jonge man deed zwichten. Iets meer (29%) dames werden ook aangetrokken door de betere seks die de jongere exemplaren hun boden. Precies één vijfde van de pantervrouwen voelde zich een heel stuk jonger worden in het gezelschap van een adonis. Andere reden voor hun eigenzinnige keuze waren de humor en party’s. 
De redenen waarom oudere dames ophielden mannen van hun leeftijd te daten waren uiteenlopend: meer dan de helft vond de emotionele bagage die oudere mannen meeslepen en hun sérieux te zwaarwegend.

Een tweede hoofdreden was hun luiheid en hun gebrek aan beweging en fysieke paraatheid. Daarenboven vonden cougars het de hoogste tijd om de rollen eens om te draaien en de oudere heren die aan jonge dames de voorkeur geven eindelijk een koekje van eigen deeg te geven.

Bedoeling

Bijna twee derde van de dames wenst een klassieke verhouding met een jongere man. De anderen zijn verdeeld in twee groepen: zij die geen verplichtingen wensen en zij die slechts een korte relatie nastreven. 

Op de vraag of een cougar het zou zien zitten om een een leven op te bouwen met een jonkie antwoordt niet minder dan 84% positief: daarvan ziet 62% het echt zitten terwijl 22% met het idee speelt. 9% zou het wel willen maar vindt het onrealistisch. Slechts 7% ziet ervan af en beschouwt zo’n soort van relatie enkel als een aangenaam tussendoortje, een spel. Een derde van de geënquêteerden ziet zich nooit nog met een man van hun leeftijd uitgaan, maar de overige twee derde laat dit open.
Gerelateerde artikelen
Cougardating is hotCougardating is hotIn de Verenigde Staten zijn oudere vrouwen die daten met jonge mannen al een tijdje in. Maar er is een evolutie in de ‘c…
Cougar: wat is een cougar?Cougar: wat is een cougar?Een cougar is een oudere vrouw met een veel jongere man. Madonna is er een voorbeeld van, maar ook Demi Moore die met As…
Hoe werkt daten in 2008?Hoe werkt daten in 2008?Vroeg of laat, zullen de meeste singles aan online dating doen, of tenminste zich zelf er op betrappen dat ze de profiel…
Vind de juiste dating websiteElke dag gaan er meer en meer mannen en vrouwen online in de hoop dat ze daar de liefde van hun leven gaan tegenkomen, o…

Reageer op het artikel "Wat drijft oudere vrouwen die met jonge mannen daten?"

Reacties

Anoniem, 08-08-2014 18:16 #4
Ik heb sinds kort een relatie met een 15 jaar jongere man. Ik ben 33 hij is 18.
We leerden elkaar kennen via een familielid van hem, en er was meteen een klik.
Ik heb hem duidelijk gezegd datb het niet makkelijk zal gaan worden. Mensen zullen oordelen, opmerkingen maken, en het niet begrijpen. Ze zullen hem voor gek verklaren (ik heb al grote kids) en mij ook. Maar hij houdt vol het er voor over te hebben en samen te willen zijn.
Ik heb ook totaal niet het gevoel met een veel jonger persoon te zijn, hij is erg verstandig voor zijn leeftijd, geen uitgaanstype ofzo, drinkt en rookt niet, en wil graag settelen.
Ik durfde eerst niet goed. Maar ik kan niets doen aan wat ik voel en wat hij voelt, en wil het toch zeker een kans geven.

Harry, 04-11-2012 21:57 #3
Ik heb (nog) geen relatie met een oudere dame gehad, zoek wel, maar kan niet vinden.
Wat mij drijft? Jongere vrouwen zijn in mijn ogen nog niet rijp, ik vind oudere vrouwen o.a. mooier. Ook hun houding (levenservaring) is beter, kortom ik ervaar het als zeer prettig.
Daar komt nog bij (niet onbelangrijk trouwens) dat oudere vrouwen zich veel meer durven laten gaan met sex. Ze zijn vaak veel geiler als jonge(re) vrouwen.

Peter, 22-03-2012 15:19 #2
Mijn vriendin is 28 jaar ouder dan ik. Ik ben 43 en zij 71 en qua liefde en warmte is het beter dan een jongere vrouw.

Trudy, 13-02-2012 00:21 #1
Wat maakt het uit of je man jonger is mijn man is 19 jonger. Wij hebben er helemaal geen erg in. Wij zijn happy. Tuurlijk hebben wel eens wat. Maar dat is normaal.

Infoteur: Vosje
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Reacties: 4
Schrijf mee!