InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Man en vrouw > Trouwen voor een prikkie

Trouwen voor een prikkie

Trouwen voor een prikkie Een trouwerij en alles wat daarbij komt kijken kan aardig in de papieren lopen, als je niet uitkijkt. Alles kost geld, en overal wordt er op jouw gemoed ingespeeld want "trouwen doe je maar één keer". En, "Het is toch een hele speciale dag voor een vrouw".Alles maar dan ook echt alles kost geld. Het bruidsboeket, de bloemen voor de bruidskinderen, de catering, de bedankkaarten, de huwelijksnacht, en ga zo maar door. Voor dat je het weet zit je serieus met de vrouw van je dromen te overleggen of je toch maar niet een lening af moet sluiten voor die bruiloft... Het kan ook anders. Het is mogelijk om "voor een prikkie" te trouwen en een dag te hebben die je nooit meer vergeet. Wat zou je kunnen doen:

Ga Schatten.

Schat hoeveel mensen jullie willen uitnodigen, en hoeveel mensen er op de receptie komen, en hoeveel mensen met het diner en hoeveel mensen er op het feest 's avonds komen. Als je ruwweg weet hoeveel mensen wanneer komen, dan kun je gaan rekenen. 50 mensen op een receptie (10, - p.p.), 25 mensen bij een diner (40, - p.p.), en een feest voor 150 mensen (15, - pp) kost al snel 4000 euro aan eten en drinken.

De hoeveelheid mensen is ook van invloed op de grootte van de zaal die je moet huren, de vraag of je van de grote of kleine trouwzaal gebruik kunt maken, en de hoeveelheid postzegels op de uitnodigingskaarten.

Gratis trouwen.

Gemeenten zijn verplicht om gratis huwelijksvoltrekkingen te sluiten. Informeer bij jouw gemeente ( of die van je partner, als jullie nog niet samen wonen) wat de tijden zijn in de gemeente voor een gratis huwelijksvoltrekking. De tijdstippen zijn ook afhankelijk van de grootte van de gemeente, als een gemeente meer dan 10.000 inwoners heeft, dan moeten zij 2 tijdstippen aanbieden.

Onderzoek

Onderzoek je sociale netwerk. Wat zijn de vaardigheden van de mensen die je kent. Informeer of tante Mies die altijd aan het bloemschikken is, een bruidsboeket wil maken, of de corsages. Als het haar te veel is om 30 corsages te maken, dan zou je ook kunnen informeren of zij de tafelstukken wil maken.

Als neef Jan bij een Citroên dealer werkt, dan zou je kunnen informeren of neef Jan jullie die dag zou willen rijden, in een mooie Citroên Xsara. Of in die bijzondere oldtimer die in de showroom staat. Nee, heb je, ja kun je krijgen.

Maak een planning.

Maak een uitgebreide planning, met doelen voor jezelf. Streef deze planning ook na en hou je daaraan.
Je zou kunnen denken aan: volgende week wil ik het gemeentehuis besproken hebben.
Aankomende vrijdag ga ik bellen naar tante Mies om haar te vragen of ze die bloemstukken wil maken.
Schrijf al deze details op, en verwerk ze in een planning. Op deze manier creëer je overzicht, en wordt je niet door ad-hoc beslissingen op kosten gejaagd.

Schrap.

Ga schrappen in dingen die "men" toch niet ziet.
  • Handgeborduurde pareltjes op je jurk? Schitterend. Denk je alleen echt dat er ook maar iemand is, die daar wakker van ligt? Dat er iemand is die 's avonds in bed tegen haar partner zegt: "Weet je Jaap, dat er geen handgeborduurde pareltjes op die jurk zaten, daar kan ik echt niet om slapen vannacht?"
  • Een spannend lingerie setje van 219, - omdat de stof ivoor kleurig is, en niet opvalt. Ook hiervoor geld, het wordt niet gemist. De bruidegom heeft aan het einde van de dag wel wat anders aan zijn hoofd als jouw lingerie. Die man is moe en afgedraaid, en vol met indrukken. Hij wil alleen nog maar geld tellen, en daarna slapen... Romantiek komt in de weken daarna.
  • Huur een trouwjurk voor jou of een pak voor hem. Ook hierbij geldt weer dat niemand de rekening ziet. Er is echt niemand die zijn aandacht niet bij de ceremonie kan houden omdat jij in een gehuurde jurk zit. En ook na 16 jaar praat niemand meer over het pak van de bruidegom.

En vergeet niet..
Huwelijken stranden niet omdat er gekeken is naar de kosten voor de bruiloft. Huwelijken stranden om andere redenen.Een huwelijk strand omdat er geen liefde en genegenheid meer is tussen de partners.
© 2009 - 2014 Sysnet, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
De kosten van een bruiloftDe kosten van een bruiloftHet is in zicht: de mooiste dag van je leven. De dag waarop je elkaar het ja-woord geeft. Nu moet je van alles regelen:…
Voorbereidingen trouwerij - de Joods orthodoxe wijzeHet kiezen van een datum voor de bruiloft is binnen de Joodse orthodoxie nogal een lastige aangelegenheid. De Joodse kal…
Marokkaanse huwelijkstraditiesMarokkaanse huwelijkstraditiesHet uithuwelijken is volgens de Marokkaanse wet al jaren verboden. Maar tot de bruiloft woont het paar niet in hetzelfde…
Italiaanse huwelijkstraditiesItaliaanse huwelijkstraditiesIn Italië zijn in de loop der jaren enorm veel verschillende tradities ontstaan. Maar welke huwelijkstradities er zijn,…
Bronnen en referenties
  • http://www.trouwtarieven.nl/gratis-trouwen/

Reageer op het artikel "Trouwen voor een prikkie"

Infoteur: Sysnet
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Man en vrouw
Schrijf mee!