InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Levensvisie > Joodse wijsheden: laat vrienden je feedback geven

Joodse wijsheden: laat vrienden je feedback geven

Joodse wijsheden: laat vrienden je feedback geven Om de waarde van je ideeën te toetsen is het noodzakelijk dat vrienden je rechtstreekse en eerlijke feedback geven. We hebben echte vrienden nodig om plannen, gevoelens en ambities te bediscussiëren. Een goede vriend zal luisteren naar de voors en tegens en je eerlijke feedback geven. Dit is vooral belangrijk bij het nemen van beslissingen. Onder veel vrienden zal je vele oplossingen vinden. De levensweg moet je niet alleen bewandelen, doe het met een vriend. Wat is de Joodse visie op feedback?

Het leveren van kritiek (feedback) is belangrijk in het Jodendom

Hou van kritiek

Rebbe Menachem Mendel Schneerson van de Joodse Chabad-beweging schrijft in zijn boek Hayom Yom (De taken van het leven aanpakken - 12 Sivan): "Mijn eerbiedige vader, de Rebbe [Rashab], schrijft in een brief: "Hou van kritiek, want het zal je op een echt hoog niveau plaatsen.""

Mini farbrengen

In een mini farbrengen (een Chassidische vreugdevolle bijeenkomst) zei Rebbe Schneerson: "Een eerlijke beoordeling van de gebreken van jezelf is uiteraard de eerste stap om ze te corrigeren. Dit is waar vrienden in beeld komen, kameraden die serieus betrokken zijn bij spirituele groei en die bereid zijn om elkaar te helpen. Zelfs een toevallige kennismaking kan onze brutale tekortkomingen opmerken. Alleen een echte vriend zal de subtiele gebreken in zijn karakter kunnen zien en bereid zijn om zijn opmerkingen over de tekortkomingen te delen die onze eigenliefde veilig kan verplaatsen buiten onze eigen gezichtslijn."

Kies je vrienden zorgvuldig uit

Vaak bepalen de omstandigheden wie je vrienden worden: buren, collega's, klasgenoten, etc. Maar je moet je wel afvragen of dit je vrienden zullen zijn over 20 jaar. Naar een goede vriend moet je volgens het Jodendom zoeken. Een vriend moet voor het leven zijn. Kies een vriend die zoekt naar waarheid en wiens doeleinden en waarden je respecteert. De definitie van vriendschap is loyaliteit. Dat betekent dat zelfs wanneer jullie paden de verschillende kant op gaan, jullie elkaar niet laten vallen. Jullie delen een identiteit, je weet dat hij aan jouw kant staat.

Je kunt beter met zijn tweeën zijn dan alleen zijn

In de Tenach (Prediker 4:9) staat: "Je kunt beter met zijn tweeën zijn dan alleen zijn, want - dat is zeker- samen zwoegen loont." Waarom? Omdat we meer objectief kunnen zijn over iemands anders fouten dan over onze eigen fouten. Jullie kunnen elkaar corrigeren. Met een ware vriend kan je het beste uit jezelf naar boven halen. De Joodse Bijbelcommentator Rashi geeft als commentaar bij Prediker 4:9: "Daarom zou een persoon zichzelf gezelschap moeten verwerven en een vrouw nemen, want zij hebben meer winst in hun moeite. Veel werk wordt gedaan door twee, die het individu niet alleen begint."

Maak geen ruzie - discussieer!

Volgens het Jodendom is het goed om met elkaar te discussiëren. Sta open voor nieuwe ideeën van anderen (zowel Joden als niet-Joden). Stel vragen. En analyseer de uitkomst. Wees niet bang fouten te maken. Discussieer met andersdenkenden over de vraag of God wel of niet bestaat. Met een goede discussie kan je vrienden maken, relaties verdiepen en groeien in wijsheid.

Gemeenschappelijke oplossingen

Een succesvolle discussie leidt tot een gemeenschappelijke conclusie. Dit betekent:
  • Ik ben bereid naar de ander te luisteren.
  • Ik wil de waarheid weten.
  • Ik zal het bewijs in ogenschouw nemen.
  • Ik ben bereid te veranderen, zelfs als het pijnlijk is.

Wees rechter, geen advocaat

De sleutel tot succes is om een rechter te zijn, geen advocaat. Een rechter is objectief en kan beide kanten wegen en de waarheid ontdekken.

Waarheid

De Talmoed (Kiddushin 30b) zegt: "De manier om te vertellen of een argument echt over de waarheid gaat, is wanneer beiden op het eind meer van elkaar houden." De Ethiek van de Vaderen (hoofdstuk 5:17) zegt het op deze wijze: "Elk geschil dat ter wille van de hemel is, is bestemd om te verdragen; Een die niet ter wille van de hemel is, is niet bestemd om te verdragen. Wat is een geschil dat ter wille van de hemel is? Het geschil tussen Hillel en Shamai. Wat is een geschil dat niet ter wille van de hemel is? Het geschil van Korach en zijn hele bedrijf." Het is niet makkelijk, maar het is de moeite waard.

Het najagen van de waarheid door het bestuderen van de Tora

In het Jodendom wordt de waarheid nagejaagd door het bestuderen van de Tora. Het beste is om Tora met een vriend te bestuderen. Het is een essentieel onderdeel van het vinden van de waarheid. Religieuze Joodse studenten studeren samen om elkaar te bekritiseren en vragen aan elkaar te stelen. Dat is waar het in de Torastudie om gaat. Kritiek leidt tot groei. Wanneer je grootsheid wilt bereiken is teamwork van belang. De landing op de maan, internet, burgerrechten, etc, zijn allemaal via teamwork ontstaan. Als je steeds gelijk krijgt bereik je weinig. Maar als je op je fouten wordt gewezen leer je de waarheid kennen.

Lees verder

© 2017 Etsel, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Feedback geven en ontvangenAls feedback op een goede manier gegeven en ontvangen wordt is het erg waardevol om in de toekomst beter met bepaalde si…
Het ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedbackHet ontvangen van feedback is lastiger dan het lijkt; vaak kan feedback (gevraagde of ongevraagde feedback) emoties opro…
Feedback geven, hoe doe je dat?Een feedbackgesprek houden kan emotioneel verlopen. Door deze feedbackregels te volgen breng je structuur aan in het ges…
Feedback geven en ontvangenFeedback is het terugkoppelen van informatie van de ene persoon naar de andere, waarmee duidelijk wordt gemaakt hoe de b…
Het geven van feedbackHet geven van feedbackHet geven van feedback door een leidinggevende lijkt makkelijker dan dat het is. Het geven van feedback kan veel vragen…
Bronnen en referenties
  • http://www.chabad.org/library/article_cdo/aid/682520/jewish/English-Text.htm
  • http://www.sefaria.org/Kiddushin.30b?lang=bi
  • http://www.chabad.org/therebbe/article_cdo/aid/3316542/jewish/12-Sivan.htm
  • Rashi

Reageer op het artikel "Joodse wijsheden: laat vrienden je feedback geven"

Infoteur: Etsel
Gepubliceerd: 29-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Levensvisie
Special: Joodse wijsheden
Schrijf mee!