InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Vrijwilligerswerk in Afrika, noodzaak of nieuw toerisme?

Vrijwilligerswerk in Afrika, noodzaak of nieuw toerisme?

Vrijwilligerswerk in ontwikkelingslanden neemt toe aan populariteit. Van middelbare schoolverlaters tot professionals verlaten jaarlijks in grote getale Nederland om in een ontwikkelingsland ondersteuning te bieden. In deze landen worden we op het oog met open armen ontvangen. Het vrijwilligerswerk neemt toe, maar neemt de vraag ook daadwerkelijk toe?
Van lesgeven, verzorgen in een weeshuis tot verpleegkundige of arts in een ziekenhuis. Op ieder niveau kan vrijwilligerswerk gedaan worden in een ontwikkelingsland. Met de grootste ambities vertrekken duizenden vrijwilligers jaarlijks vanuit de gehele wereld richting een land in o.a. Afrika. Met allemaal één gemeenschappelijk doel, de wereld een stukje beter maken.

Idealen

In de eerste week blijkt vaak al dat de doelstelling te hoog gegrepen in. Het werk wat vele vrijwilligers uitvoeren is gecreëerd voor de vrijwilligers en daarnaast kan het werk uit handen nemen van de lokale bevolking. Daarnaast brengen vrijwilligers veel geld met zich mee, waardoor niet alle kinderen uit een weeshuis ook daadwerkelijk wees hoeven te zijn, maar het uit financieel oogpunt gunstiger blijkt voor ouders om hun kind hier onder te brengen. Is dit het ideaal waar vrijwilligers aan bij willen dragen?

Voluntarisme

Dit is de nieuwe term van het vrijwilligerswerk toerisme, reizen in combinatie met vrijwilligerswerk. Tientallen Nederlandse organisaties spelen hier op in door reizen aan te bieden met bouwstenen voor vrijwilligerswerk. Maar ook de ontwikkelingslanden spelen hierop in. Iedere school biedt mogelijkheden aan voor hulp zolang ze daar geld voor krijgen. Gastgezinnen worden betaald om vrijwilligers in huis te nemen en vrijwilligersorganisaties verdienen fors om al die vrijwilligers ergens onder te brengen en op te vangen. Vrijwilligerswerk is een economie, waarbij aan alle kanten wordt verdiend. Een enkeling daargelaten die echt iets weet te betekenen.

Afschaffen dan maar?

Stoppen met vrijwilligerswerk dan maar? Nee, ook daar ligt niet de oplossing. Vrijwilligerswerk kan daadwerkelijk wel iets te voegen aan de lokale economie. Echter, over het algemeen zijn dit niet de net afgestudeerde studenten. Vrijwilligersorganisaties zouden kritischer naar zichzelf moeten kijken en naar de bijdrage die zij, en de mensen die ze sturen, leveren. Wiens ontwikkeling staat voorop, die van het land of van de persoon die gaat? De meeste vrijwilligers leren een hoop over zichzelf, maar een ontwikkelingsland verder geholpen? Nee, daarvoor is de tijd en impact in de meeste gevallen te beperkt.
© 2012 - 2017 Jukito, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • Boek: En je ziet nog eens wat - Renske de Greef

Reageer op het artikel "Vrijwilligerswerk in Afrika, noodzaak of nieuw toerisme?"

Infoteur: Jukito
Gepubliceerd: 11-06-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!