InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Beste landen om in te wonen 2016 top 20

Beste landen om in te wonen 2016 top 20

Beste landen om in te wonen 2016 top 20 Wat zijn de beste landen om te wonen in 2016? En welk land is het beste in om te leven? Hier kunt u een top 20 lijst vinden. Noorwegen staat nu al tijden bovenaan. Volgens het VN-Ontwikkelingsprogramma (UNDP) Human Development Index lijst (HDI) doet Nederland het ook zeker niet slecht en is het op vier na beste land om in te wonen van de wereld. Laten we nu de lijst en het rapport eens nader bekijken.

Beste landen om in te wonen rapport - conclusies

Zeer recentelijk staat de teller op 7 Miljard mensen in de wereld. Helaas is de welvaart en de levensstandaard tussen deze mensen ernstig ongelijk verdeeld. Zo zijn er veel landen die nog steeds in pure armoede leven. Toch was dit jaar het VN-Ontwikkelingsprogramma (UNDP) gematigd positief over de positie van de armste landen in de wereld. Ze hebben een redelijke vooruitgang gemeten. Een andere conclusie die werd getrokken was dat de Westerse landen goed moeten na gaan denken over het ontwikkelen van een duurzame levensstijl. Als hier geen verandering in komt, is de kans groot dat het Westen op de lange termijn in de problemen komt. Een ander erg interessant onderdeel van het 'Human Development Report' is het jaarlijkse overzicht van de beste landen om in te wonen in de wereld.

De maatstaven van het Human Development index - criteria voor het beste wonen in een land

Het HDI rapport kijkt niet alleen naar het algemeen welvaartspeil, maar ook naar criteria als onderwijs, levensverwachting en geletterdheid. Het hoofddoel van het rapport is het dichter bij elkaar brengen van de verschillen in de wereld. Zo is de gemiddelde levensverwachting in Nederland 80, terwijl dat in veel Afrikaanse landen maar tot 50 reikt. Het vaststellen van de beste landen is slechts iets dat wij interessant vinden en is daarom ook niet wat de Verenigde Naties het belangrijkst vind. Niettemin levert het voor ons leuke weetjes op.

Nederland in de lijst

Nederland stond 2 jaar geleden nog op nummer 3, daarna op nummer 4 en nu in 2016 op nummer 5. Nederland heeft natuurlijk ten opzichte van de omringende landen een vrij sterke en stabiele positie weten te behouden ten tijde van de economische crisis. Daarnaast staan andere vrijheden en gelijkheden bij ons hoog in het vaandel. Zo is onze acceptatie van homoseksuelen (nog steeds ondanks huidige klachten van homo getreiter op straat) een groot goed. Ook zijn we het op 2 na meest gelijke landen tussen mannen en vrouwen in de wereld. We moeten alleen Zweden voor ons dulden.

Noorwegen als beste land om in te wonen

Noorwegen staat nu al jaren op nummer 1 Het is de onbetwiste titelhouder als het aankomt op welvaart en de levenstandaard. Naast dat het een rijk land is, heeft het veel goede voorzieningen en hebben de mensen een erg goede leefomgeving met voldoende natuur in de nabijheid. Ook heeft het een goede onderwijs en gezondsheidszorg, oftewel alle ingrediënten voor een prettig land om in te wonen. Ook Australië doet het nu al jaren goed met een stabiele nummer 2 positie. Ook in het 2016 rapport staat Noorwegen weer bovenaan.

Afrika - Slechtste landen om in te wonen

Alle 15 landen die onderaan staan zijn Afrikaanse landen. Hier wil je echt niet wonen. Van deze landen is de Democratische Republiek Congo er het slechts aan toe. Ondanks dat de UNDP dus vooruitgang heeft kunnen meten, blijft de armoede en waarschijnlijkheid op oorlog in deze gebieden aanhouden.

Update: Beste landen om te wonen in 2016

Het nieuwe human development rapport is in maart 2016 door de Verenigde Naties uitgebracht. De informatie is veelal gebaseerd op ontwikkelingen in 2015. Hier is de nieuwe lijst.
  1. Noorwegen
  2. Australië
  3. Zwitserland
  4. Denemarken
  5. Nederland
  6. Duitsland
  7. Ierland
  8. De Verenigde Staten
  9. Canada
  10. Nieuw Zeeland
  11. Singapore
  12. Hong Kong
  13. Liechtenstein
  14. Zweden
  15. Verenigd Koninkrijk
  16. IJsland
  17. Zuid-Korea
  18. Israël
  19. Luxemburg
  20. Japan

Voor andere interessante weetjes en feiten over alle landen in de wereld kunt u ook terecht bij mijn special over ontwikkelingen in 2016. Zoals de rijkste mensen en landen in 2016 in: Feiten en Weetjes over de wereld

Lees verder

Gerelateerde artikelen
EK kwalificatie 2016 Groep H - Loting en programmaEK kwalificatie 2016 Groep H - Loting en programmaTijdens de kwalificaties voor het Europees Kampioenschap 2016 in Frankrijk zullen de nummers 1 en 2 + de beste nummer 3…
Play-offs kwalificatie EK 2016 in FrankrijkPlay-offs kwalificatie EK 2016 in FrankrijkHet Europees Kampioenschap voetbal wordt in 2016 in Frankrijk gehouden. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het…
WK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep EWK voetbal 2014: Kwalificatie Europa Groep EVan de 53 deelnemende Europese landen aan de kwalificatie voor het Wereldkampioenschap voetbal 2014 zullen er uiteindeli…
Studeren in NoorwegenNoorwegen is een van de welvarendste landen ter wereld. Het onderwijs in Noorwegen in gratis. Maar de levensonderhoudsko…
Waar wonen de miljonairsWaar wonen de miljonairsIn vrijwel alle gemeenten in Nederland wonen miljonairs. Via de website van Quote kunt u de rijkste inwoner van uw gemee…
Bronnen en referenties
  • http://hdr.undp.org/sites/default/files/2015_human_development_report.pdf

Reageer op het artikel "Beste landen om in te wonen 2016 top 20"

Reacties

Theo, 31-07-2016 15:25 #3
Je zou verwachten dat men globaal een balans maakt, veiligheid, gezondheid, onderwijs, werkgelegenheid, economie, infrastructuur en belangrijkste belastingen, mogelijkheid ondernemen, corruptie, stabiliteit. De opgegeven lijst lijst lijkt mij vogelpik te zijn.Welke factoren tellen hier? Waar is België?

Grace, 01-02-2015 22:36 #2
Grappig dat het Verenigd Koninkrijk niet in de lijst voorkomt, terwijl de gezondheidszorg daar gratis is.

Jbc1320, 26-01-2015 09:56 #1
Hallo, hebben jullie ook een samenvatting van de populairste landen van de eu, waarin aangegeven word waar de mensen het gelukkigst zijn?

Infoteur: Euromark
Laatste update: 14-04-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Lijsten over Nederland
Reacties: 3
Schrijf mee!