InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Gevaarlijkste landen ter wereld in 2016: top 10

Gevaarlijkste landen ter wereld in 2016: top 10

Gevaarlijkste landen ter wereld in 2016: top 10 De meest onveilige landen van de Wereld. Wat zijn nu eigenlijk de gevaarlijkste landen om in te wonen? In vergelijking met landen in Afrika hebben we het maar goed in Nederland. Jaarlijks gebeuren weer de meest afschuwelijke dingen. Maar waar komen deze gruweldaden het meest voor? Er verschijnen per jaar een aantal rapporten over de onveiligste of gevaarlijkste landen ter wereld. Laten we deze voor 2016 eens nader bekijken.

De gevaarlijkste landen van de Wereld

In welke landen kun je maar beter niet op vakantie gaan? Tenzij je natuurlijk een echte thrill seeker bent. Er zijn landen die tijdelijk gevaarlijk zijn en waar het Ministerie van Buitenlandse zaken tijdelijk en negatief reisadvies voor afgeeft. Vaak zullen deze landen overeenkomen met wat de gevaarlijkste landen in de wereld zijn, maar dat hoeft niet per se. Een aantal landen zijn zo reddeloos verloren dat ze maar hoog in de lijsten van meest gevaarlijke landen of onveiligste landen blijven scoren.

Elk jaar wordt door een aantal instanties onderzoek verricht naar de veiligheid in landen wereldwijd. Hierbij wordt niet zozeer alleen gekeken naar oorlogen of gewapend conflict, zoals natuurlijk in bepaalde brandhaarden veel sprake van is, maar ook naar zaken als gewelddadige misdaden, moorden, percentage gevangenen, kans op terroristische aanslagen en ook de samenleving's perceptie van criminaliteit. Oftewel, alle factoren die bijdragen aan het zijn van een veilig land. De Global Peace Index, verreweg de belangrijkste indicator van de veiligheid van landen in de wereld is gebaseerd op maar liefst 23 Factoren. Het onderzoek wordt verricht in de vorm van een samenwerking tussen de Economist Intelligence Unit, het Instituut van Veligheid en Vrede en een aantal deskundigen op het gebied van internationale veiligheid.

Top 10 Gevaarlijkste landen ter Wereld in 2016

De volgende top 10 heeft de GPI gebaseerd op informatie van de UN Office of Crime and Drugs, Uppsala Conflict Data Program, International Peace Research institute en het International Institute of research studies.

Niet erg verrassend stond Somalië lange tijd helemaal bovenaan als gevaarlijkste en onveiligste land. De overheid is nu al twintig jaar volledig de controle kwijt. Als er nog gesproken mag worden van een overheid. Natuurlijk is iedereen op de hoogte van de piraterij van de Somalische piraten. Maar ook binnenlands is het een broeinest van criminaliteit en potentieel terrorisme. Somalië zou omschreven kunnen worden als een 'failed state', waarmee het de internationale gemeenschap veel kopzorgen bezorgt. Ook door de UN is het uitgeroepen tot de 'most dangerous state'.

Maar de tijden zijn nu afgelopen twee jaar rap veranderd. Het zijn nu Syrie, Irak en Afghanistan en Afghanistan die als levensgevaarlijk worden beschouwd. Het verband met de IS (Islamtische Staat) is snel gelegd. Het Kalifaat en de toenemende strijd tussen alle fracties in die regio maken dat het deze landen rap in de lijst zijn geklommen. Maar natuurlijk maakte de burgeroorlog onder Assad de boel er ook niet beter op. Syrie stond in 2008 nog op de 88e plek - nu is het de onbetwiste nummer 1.

Noord-Korea staat op de lijst vanwege een verhoogd niveau van binnenlands geweld en brutaliteit, maar ook de spanningen met Zuid-Korea. Ook Bahrein is door binnenlandse protesten met 47 plekken gestegen, maar blijft voor nu buiten de top 10 van gevaarlijkste landen.

Naast het broeierige Midden-Oosten blijft regionaal het Afrikaans gebied zuidelijk van de Sahara nu al jaren het gevaarlijkste gebied met de meeste gevaarlijke landen. Instabiliteit blijft aanhouden en hoewel er wel lichte vooruitgang is, zal het nog decennia duren voordat de mensen in deze gebieden kunnen genieten van een normaal en veilig leven. Als het ooit zo ver komt.

Het veiligste gebied met de meeste veilige landen is nog steeds Europa, maar daar blijft de veiligheid ook afnemen. De aanslagen in Parijs en Brussel en de verdere terreurdreiging zullen dit verder laten dalen.

Volgens het GPI zijn de volgende 10 landen de meest gevaarlijk in de wereld in 2016:

Gevaarlijkste landen ter wereld 2016
  1. Syrië
  2. Irak
  3. Afghanistan
  4. Zuid-Soedan
  5. Centraal-Afrikaanse Republiek
  6. Somalië
  7. Soedan
  8. Democratische Republiek Congo
  9. Pakistan
  10. Noord-Korea

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Veiligste / onveiligste vliegmaatschappijen van 2013Een Duits onderzoeksbureau stelt ieder jaar een veiligheid ranglijst op van 's werelds grootste vliegmaatschappijen. In…
Top 5 gevaarlijkste vliegveldenWereldwijd zijn er vele gevaarlijke vliegvelden; te korte landingsbanen of gevaarlijke ligging. De 5 gevaarlijkste zijn…
De meest gevaarlijke steden in de wereldDe meest gevaarlijke steden in de wereldAls je zou denken dat Amsterdam een gevaarlijke stad is heb je het goed mis! Als je in 1 van de onderstaande steden bent…
Top 3 gevaarlijkste gevangenissen van de wereldElke gevangenis is een verschrikking, binnen de muren van een gevangenis houdt criminaliteit bijna altijd stand. Met nam…
Meest gevaarlijke vulkanen ter wereldVan de ruim 15.000 vulkanen op aarde zijn er 16 heel gevaarlijk. Wie of wat bepaald dat een vulkaan in aanmerking komt o…
Bronnen en referenties
  • http://economicsandpeace.org/wp-content/uploads/2015/06/Global-Peace-Index-Report-2015_0.pdf

Reageer op het artikel "Gevaarlijkste landen ter wereld in 2016: top 10"

Reacties

Wietske van Raalte, 08-12-2016 22:06 #5
Noord-Korea 10e gevaarlijkste land ter wereld? Ik geloof er niks van, je kan als buitenlander in Pyong Yang veilig rondlopen

Ron, 10-11-2016 13:29 #4
Ik mis venezuela in het lijstje, caracas is een van de gevaarlijkste steden in de wereld

Timm, 13-08-2016 09:37 #3
Voor mijn gevoel is Noord-Korea juist het gevaarlijkste land. Er hoeft maar een iemand tegen dictatuur te zijn en je wordt opgepakt. Je mag niet het land uit en ze blijven maar raketten afschieten. En geweld in eigen land bijv. verkrachtingen, moord en andere gruwelijke misdaden. Ook is het het minst democratische land ter wereld!

Aml, 13-10-2015 17:31 #2
Somalië is niet het gevaarlijkste land ter wereld

Sonja, 16-06-2012 00:07 #1
Vanwaar de 'creatieve' vertaling van (most of least) 'peaceful countries' naar "gevaarlijkste landen"? Er wordt nergens gesproken over (most of least) 'dangerous countries'. Heb je dat zelf verzonnen? Reactie infoteur, 16-06-2012
Ja dat heb ik eruit opgemaakt door de lijst omgekeerd te interpreteren. Heb ook een artikel over de veiligste landen. - Dit geeft ons wel een beeld van de landen waarin het niet zo veilig is. Ik heb de lijst ook gelegd naast andere informatie die beschikbaar is. Daarin werd wel gesproken over de gevaarlijkste landen ter wereld en kwam overeen met deze lijst.

Plus ik vond gevaarlijkste landen wat lekkerder bekken dan minst veilige landen.

Infoteur: Euromark
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 5
Schrijf mee!