InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Gevaarlijkste landen ter wereld in 2011/2012: top 10

Gevaarlijkste landen ter wereld in 2011/2012: top 10

Gevaarlijkste landen ter wereld in 2011/2012: top 10 De meest onveilige landen van de Wereld. Wat zijn nu eigenlijk de gevaarlijkste landen om in te wonen? In vergelijking met landen in Afrika hebben we het maar goed in Nederland. Jaarlijks gebeuren weer de meest afschuwelijke dingen. Maar waar komen deze gruweldaden het meest voor? Er verschijnen per jaar een aantal rapporten over de onveiligste of gevaarlijkste landen ter wereld. Laten we deze voor 2011 en 2012 eens nader bekijken.

De gevaarlijkste landen van de Wereld

In welke landen kun je maar beter niet op vakantie gaan? Tenzij je natuurlijk een echte thrill seeker bent. Er zijn landen die tijdelijk gevaarlijk zijn en waar het Ministerie van Buitenlandse zaken tijdelijk en negatief reisadvies voor afgeeft. Vaak zullen deze landen overeenkomen met wat de gevaarlijkste landen in de wereld zijn, maar dat hoeft niet per se. Een aantal landen zijn zo reddeloos verloren dat ze maar hoog in de lijsten van meest gevaarlijke landen of onveiligste landen blijven scoren.

Elk jaar wordt door een aantal instanties onderzoek verricht naar de veiligheid in landen wereldwijd. Hierbij wordt niet zozeer alleen gekeken naar oorlogen of gewapend conflict, zoals natuurlijk in bepaalde brandhaarden veel sprake van is, maar ook naar zaken als gewelddadige misdaden, moorden, percentage gevangenen, kans op terroristische aanslagen en ook de samenleving's perceptie van criminaliteit. Oftewel, alle factoren die bijdragen aan het zijn van een veilig land. De Global Peace Index, verreweg de belangrijkste indicator van de veiligheid van landen in de wereld is gebaseerd op maar liefst 23 Factoren. Het onderzoek wordt verricht in de vorm van een samenwerking tussen de Economist Intelligence Unit, het Instituut van Veligheid en Vrede en een aantal deskundigen op het gebied van internationale veiligheid.

Top 10 Gevaarlijkste landen ter Wereld

De volgende top 10 heeft de GPI gebaseerd op informatie van de UN Office of Crime and Drugs, Uppsala Conflict Data Program, International Peace Research institute en het International Institute of research studies.

Niet erg verrassend eindigt Somalië helemaal bovenaan als gevaarlijkste en onveiligste land. De overheid is nu al twintig jaar volledig de controle kwijt. Als er nog gesproken mag worden van een overheid. Natuurlijk is iedereen op de hoogte van de piraterij van de Somalische piraten. Maar ook binnenlands is het een broeinest van criminaliteit en potentieel terrorisme. Somalië zou omschreven kunnen worden als een 'failed state', waarmee het de internationale gemeenschap veel kopzorgen bezorgt. Ook door de UN is het uitgeroepen tot de 'most dangerous state'.

Zoals uit de top 10 blijkt zijn niet alleen landen vertegenwoordigt die in oorlog verkeren. Zo scoort ook Rusland nu al jaren erg hoog. Het is slachtoffer geweest van een aantal terroristische aanslagen en de kans op meer aanslagen is aanzienlijk. Ook de afscheiding conflicten met Dagestan en Ingushetia zijn goed voor verhoogde onveiligheid. Toch heeft Rusland wel vooruitgang geboekt onder President Medvedev. Ook de ietwat verbeterde relaties met Georgië zorgen voor progressie. Helaas is het nu duidelijk dat Poetin heel rap weer terug zal komen aan de macht.

Noord-Korea en Libië zijn de grote stijgers in de lijst. In een jaar tijd is Libië 83 plaatsen gestegen, waar Noord-Korea 6 posities opschoof naar boven. Libië is nu officieel bevrijd verklaard, maar het is nog maar wachten hoe de veiligheid van het land zich gaat ontwikkelen. Noord-Korea heeft dit jaar een grote stijging doorgemaakt vanwege een verhoogd niveau van binnenlands geweld en brutaliteit, maar ook de spanningen met Zuid-Korea. Ook Bahrein is door binnenlandse protesten met 47 plekken gestegen, maar blijft voor nu buiten de top 10 van gevaarlijkste landen.

Regionaal is het Afrikaans gebied zuidelijk van de Sahara nu al jaren met stip het gevaarlijkste gebied met de meeste gevaarlijke landen. Instabiliteit blijft aanhouden en hoewel er wel lichte vooruitgang is, zal het nog decennia duren voordat de mensen in deze gebieden kunnen genieten van een normaal en veilig leven. Als het ooit zo ver komt. Het veiligste gebied met de meeste veilige landen is nog steeds Europa, maar ook daar is nu voor het tweede jaar op een rij de veiligheid afgenomen.

Volgens het GPI zijn de volgende 10 landen de meest gevaarlijk in de wereld in 2012 en 2011:

Gevaarlijkste landen ter wereld 2012
  1. Somalie
  2. Afghanistan
  3. Soedan
  4. Irak
  5. Democratische Republiek van Congo
  6. Rusland
  7. Noord-Korea
  8. Centraal-Afrikaanse republiek
  9. Israel
  10. Pakistan

Top 10 gevaarlijkste landen
  1. Somalië
  2. Irak
  3. Sudan (Soedan)
  4. Afghanistan
  5. Noord-Korea
  6. Democratische Republiek van Congo
  7. Rusland
  8. Pakistan
  9. Israël
  10. Centraal-Afrikaanse Republiek
  11. Libië
GPI 2011

Andere interessante lijsten

Voor andere interessante weetjes en feiten over alle landen in de wereld kunt u ook terecht bij mijn special Feiten en Weetjes over de wereld.

Lees verder

© 2011 - 2014 Euromark, gepubliceerd in Internationaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Autovakantie naar het buitenland: attributen autoAutovakantie naar het buitenland: attributen autoIn het buitenland gelden andere regels. Sommige attributen voor in de auto zijn in het buitenland verplicht. Gaat u op a…
Top 5 gevaarlijkste vliegveldenTop 5 gevaarlijkste vliegveldenWereldwijd zijn er vele gevaarlijke vliegvelden; te korte landingsbanen of gevaarlijke ligging. De 5 gevaarlijkste zijn…
De meest gevaarlijke steden in de wereldDe meest gevaarlijke steden in de wereldAls je zou denken dat Amsterdam een gevaarlijke stad is heb je het goed mis! Als je in 1 van de onderstaande steden bent…
Top 3 gevaarlijkste gevangenissen van de wereldTop 3 gevaarlijkste gevangenissen van de wereldElke gevangenis is een verschrikking, binnen de muren van een gevangenis houdt criminaliteit bijna altijd stand. Met nam…
Meest gevaarlijke vulkanen ter wereldMeest gevaarlijke vulkanen ter wereldVan de ruim 15.000 vulkanen op aarde zijn er 16 heel gevaarlijk. Wie of wat bepaald dat een vulkaan in aanmerking komt o…
Bronnen en referenties
  • http://www.visionofhumanity.org/wp-content/uploads/PDF/2011/2011%20GPI%20Results%20Report.pdf

Reageer op het artikel "Gevaarlijkste landen ter wereld in 2011/2012: top 10"

Reactie

Sonja, 16-06-2012 00:07 #1
Vanwaar de 'creatieve' vertaling van (most of least) 'peaceful countries' naar "gevaarlijkste landen"? Er wordt nergens gesproken over (most of least) 'dangerous countries'. Heb je dat zelf verzonnen? Reactie infoteur, 16-06-2012
Ja dat heb ik eruit opgemaakt door de lijst omgekeerd te interpreteren. Heb ook een artikel over de veiligste landen. - Dit geeft ons wel een beeld van de landen waarin het niet zo veilig is. Ik heb de lijst ook gelegd naast andere informatie die beschikbaar is. Daarin werd wel gesproken over de gevaarlijkste landen ter wereld en kwam overeen met deze lijst.

Plus ik vond gevaarlijkste landen wat lekkerder bekken dan minst veilige landen.

Infoteur: Euromark
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!