InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Au pair in huis nemen

Au pair in huis nemen

Een au pair in huis nemen: in Nederland is dit niet erg gebruikelijk, terwijl in België dit vaker voorkomt, met name tijdens de zomervakantie. Wat zijn de voordelen van een au pair? Wat kun je verwachten van een au pair, wat zijn de kosten en wat moet je allemaal regelen als je een au pair in huis wilt nemen? Welke eisen worden er gesteld aan een au pair en aan het gastgezin?

Wat is een au pair?

Een au pair is een jongere in de leeftijd van 18 t/m 25 jaar die u gedurende maximaal één jaar ondersteunt in het gezin. In ruil daarvoor ontvangt de au pair maandelijks zakgeld. Meestal komt een au pair uit een ander land. Een au pair is geen huishoudster of bediende, maar heeft de intentie om een vreemde taal of cultuur te leren kennen. Van het gastgezin wordt dan ook verwacht dat zij de integratie van de au pair bevorderen door haar mee te nemen naar sociale activiteiten.

Taken au pair

Het zorgen voor de kinderen is de belangrijkste taak van de au pair: het bereiden van simpele maaltijden, het naar school brengen en ophalen van de kinderen, spelen met de kinderen, ze helpen bij hun huiswerk etc. Daarnaast kan de au pair worden ingezet voor lichte huishoudelijke taken, zoals strijken, stofzuigen of de was ophangen.

Werktijden au pair

De au pair kan maximaal 8 uur per dag worden ingezet, maximaal 5 dagen per week, met een maximum van 30 uur per week. Daarnaast kan voor maximaal drie avonden per week een beroep worden gedaan op oppaswerkzaamheden. Qua vrije tijd heeft de au pair wekelijks minimaal twee vrije dagen en minstens één keer per maand een volledig weekend.

Eisen gastgezin au pair

Er worden bepaalde eisen gesteld aan het gastgezin dat een au pair in dienst neemt. De au pair moet over een eigen kamer beschikken en op het adres van de familie wonen en daar ingeschreven staan. De kosten voor eten en drinken komen voor rekening van het gastgezin. Het zakgeld bedraagt minimaal 300 per maand. Het gastgezin draagt zorg voor de medische en ziektekostenverzekering.

Eisen au pair

De au pair is minimaal 18 en maximaal 25 jaar oud. Ze spreekt de vreemde taal of volgt een talencursus om de taal onder de knie te krijgen. Of er eisen worden gesteld met betrekking tot werkervaring, hangt af van het eventueel au pair bemiddelingsbureau, dat ook aanvullende eisen kan stellen aan au pair.

Au pair in huis nemen

Je kunt op verschillende manieren een au pair in huis nemen. Zo zijn er een aantal bemiddelingsbureaus actief, die bemiddelen tussen het gastgezin en de au pair. Het voordeel van deze bemiddelingsbureaus is dat au pairs zorgvuldig worden gescreend. Zowel au pairs als gastgezinnen kunnen hun wensen en voorkeuren aangeven, zodat er een goede match ontstaat. Het nadeel is dat een bemiddelingsbureau bemiddelingskosten in rekening brengt, die variëren van 300 tot 700.

Je kunt als gastgezin je ook inschrijven op een (gratis) website, dat vraag en aanbod aan elkaar koppelt. Dit is met name geschikt als je op zoek bent naar een au pair voor een korte periode, zoals een zomer au pair.

Au pair in huis nemen: voordelen

Een au pair is een extra paar handen: zij neemt de zorg voor de kinderen gedeeltelijk op zich, kan bijspringen in het huishouden waar dat nodig is. Maar een au pair brengt vaak een andere cultuur met zich mee, waardoor je veel van elkaar leert.

Wat kost een au pair?

  • Zakgeld: 300
  • Bemiddelingskosten: 300 tot 700, afhankelijk van het bemiddelingsbureau, en eventueel administratiekosten
  • Verzekeringen: c.a. 100 per maand
  • Eten en drinken: 120 per maand

Au pair in huis nemen

Een au pair in huis nemen heeft als voordeel dat er werk uit handen wordt genomen. De au pair zorgt voor de kinderen en neemt eventueel licht huishoudelijke taken op zich. Een au pair is echter geen werknemer of bediende en is daarom geen alternatief voor een kinderjuffrouw of schoonmaakster. Het nadeel van het in huis nemen van een au pair, is dat het een inbreuk kan zijn op de privacy. Daarom is het van belang om duidelijke afspraken te maken en deze vast te leggen in een contract.
Gerelateerde artikelen
Alternatieven voor kinderopvangAlternatieven voor kinderopvangNu de overheid snijdt in de kinderopvangtoeslag en de kosten voor kinderopvang de pan uitrijzen, zoeken ouders naar alte…
Hoe word ik au pair in het buitenland?Vaak kiezen jongeren na hun middelbare schooltijd of studenten als onderdeel van hun studie ervoor om er even tussen uit…
Vakantiewerk in het buitenlandVakantiewerk in het buitenlandWil je vakantiewerk doen, maar heb je geen zin om in een fabriek productiewerk te doen of in een kas te werken? Ben je g…
Vakantiebaantjes, vakantiewerkDe zomervakantie is bijna begonnen. Het is heerlijk om vrij te zijn en om lekker op vakantie te gaan, maar je kunt de zo…
De leukste vakantiebanen in het buitenlandDe leukste vakantiebanen in het buitenlandVeel scholieren en studenten gaan in de zomervakantie op zoek naar een bijbaan om hun vakantie te kunnen bekostigen. Maa…
Bronnen en referenties
  • NAPO

Reageer op het artikel "Au pair in huis nemen"

Infoteur: Rebeccahoogers
Gepubliceerd: 21-07-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!