InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Verblijfsvergunning voor Turkije (İkamet)

Verblijfsvergunning voor Turkije (İkamet)

Verblijfsvergunning voor Turkije (İkamet) Voordat u de douane in Turkije kunt passeren moet u, als u niet in het bezit bent van een Turks paspoort of een verblijfsvergunning, een toeristenvisum kopen. Daarmee mag u 90 dagen in Turkije verblijven. Wilt u langer in Turkije blijven dan zult een verblijfsvergunning moeten halen. U moet zich daarvoor ruim binnen die 90 dagen melden bij de Vreemdelingenpolitie (‘Yabancı police’ of ‘Emniyet Mudurlugu Yabancılar Subesi’). In eerste instantie krijgt u daar dan een visum voor 1 jaar.

De procedure

Om te beginnen meldt u zich bij de ‘Yabancı police’ of Vreemdelingenpolitie, waar u een formulier invult met de benodigde gegevens. U betaalt daar administratiekosten, ook wel ‘kosten voor het blauwe boekje’ genoemd. Daarna gaat u naar het belastingkantoor waar u leges betaalt die afhankelijk zijn van uw nationaliteit. Het betaalbewijs van deze leges levert u vervolgens weer in op het bureau van de Vreemdelingenpolitie. De verblijfsvergunning zult u daar dan na een week of twee kunnen ophalen, afhankelijk van de drukte op het bureau. Houdt u er rekening mee dat het bij het politiebureau en het belastingkantoor erg druk kan zijn, dat de werkwijze niet altijd klantvriendelijk is en dat wachttijden flink kunnen oplopen. Overigens kan een verblijfsvergunning ook worden aangevraagd bij de Turkse Consulaat in Rotterdam.

De kosten

In 2010 betaalde Nederlanders in Antalya 136 Turkse Lira (zo'n 80 Euro) administratiekosten op het bureau van de Vreemdelingenpolitie. Hoeveel u betaalt aan legeskosten bij het belastingkantoor hangt af van uw nationaliteit. In 2010 betaalde Nederlanders in Antalya 975,36 Turkse Lira (ongeveer 500 Euro). Onze Belgische zuiderburen betalen enkele tientjes en ook veel andere Europeanen betalen aanzienlijk minder dan Nederlanders.

Een verblijfsvergunning is voor Nederlanders dus een erg kostbare aangelegenheid. Voor andere Europeanen is dat vaak veel goedkoper. Dit heeft vooral politieke redenen. Het personeel van de Vreemdelingenpolitie spreekt meestal geen Engels. Het is dus aan te raden iemand mee te nemen die de taal spreekt en de weg kent. Spreek wel van te voren duidelijk een eventuele vergoeding af met deze bemiddelaar. Het is een eenvoudig klusje, maar er worden soms schrikbarende bedragen voor gevraagd.

Naast deze kosten zult u moeten aantonen dat u in uw eigen onderhoud kunt voorzien. U moet daarvoor een recent afschrift van uw bankrekening in Turkije laten zien. Voor de regio Alanya houdt men aan dat u minimaal 500 US Dollar per maand verblijf moet bezitten. Voor een verblijfsvergunning van een jaar moet het bedrag dus overeenkomen met minimaal de waarde van 6.000 US Dollar. Uiteraard mag dit een afschrift van een Euro- of een Turkse Lira-rekening zijn.

De kosten voor een verblijfsvergunning van een jaar bij het Turkse Consulaat in Rotterdam bedragen 846 Euro.

Wat moet u meenemen

  • Uw Nederlands paspoort of identiteitsbewijs met uw toeristenvisum;
  • Een belastingnummer of ‘vergi kimlik numerası’, kortweg ‘kimlik’. Zo'n kimlik kan een ieder eenvoudig krijgen bij het belastingkantoor in Turkije;
  • Een recent overzicht van uw bankrekening in Turkije met daarop een dusdanig saldo dat duidelijk is dat u in uw eigen onderhoud kunt voorzien;
  • Een kopie van de tapu van uw eigen woning of een kopie van het huurcontract van de woning;
  • 4 tot 8 pasfoto’s;

Het kan prettig zijn van de verschillende documenten vast kopieën te maken, zoals van het paspoort en het visum. Uiteraard zullen ze de originele documenten wel willen zien. Nederlanders die met een Turk of Turkse getrouwd zijn dienen daarnaast gegevens van hun partner aan te leveren. Als het langer verblijf in Turkije is bedoeld voor werk, studie of onderzoek moet hiervan schriftelijk bewijs worden meegeleverd. Hiervoor enige andere regels, welke te vinden zijn op de site van het Turkse Consulaat.

De verblijfsvergunning versus het toeristenvisum

Het toeristenvisum kost voor de Nederlander slechts 15 Euro. Het lijkt daardoor goedkoper om iedere drie maanden het land te verlaten, voor een bezoekje aan Grieks Cyprus of Griekenland zelf bijvoorbeeld. Met de huidige goedkope tickets kan het zelfs voordeliger zijn regelmatig terug te keren naar Nederland. De Turkse overheid wil echter deze goedkope mogelijkheid om langer dan 90 dagen in Turkije te verblijven binnenkort onmogelijk maken. Een buitenlander met een toeristenvisum kan vanaf dan per 180 dagen slechts maximaal 90 dagen in Turkije blijven. Dit staat dan vermeld op het visum dat u koopt bij de grens. Lees meer over het visum in: Visum voor Turkije.
Wilt u dus langer in het land verblijven of wilt u in de toekomst een werkvergunning dan is een verblijfsvergunning nodig. Maar ook bij het aanvragen van een vaste telefoon of internetverbinding via uw telefoonlijn hoort men u, volgens de regels, naar een verblijfsvergunning te vragen. Een groot voordeel ook van dit blauwe boekje is dat de, soms lange, rijen voor het visumloket kunnen worden vermeden. U kunt direct doorlopen naar de douane.

Verlenging

Voordat de eenjarige verblijfsvergunning is afgelopen zult u zich weer op het bureau van de Vreemdelingenpolitie moeten melden voor de verlenging van het document. De kosten hiervan zullen dan weer zo’n 500 Euro bedragen. Na drie jaar kan een document voor vijf jaar worden aangevraagd.
© 2010 - 2014 Samke, gepubliceerd in Internationaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Visum voor TurkijeVisum voor TurkijeHoe vraagt u een visum voor Turkije aan? Voor Turkije is dat heel eenvoudig, u reist naar het land en koopt het visum bi…
Nieuw visum voor Turkije uitgesteldNieuw visum voor Turkije uitgesteldPer 14 juli 2010 heeft Turkije, zonder enige waarschuwing vooraf, de visumregelgeving gewijzigd. In plaats van het oude…
Zuid-Europa, Europees TurkijeEuropees Turkije is het deel (4%) van Turkije dat in het continent Europa ligt. De overige 96% ligt op het continent Azi…
Kinderpardon - verblijfsvergunning voor kinderenKinderpardon - verblijfsvergunning voor kinderenDe Nederlandse overheid heeft voor asielzoekerskinderen die langer dan vijf jaar in Nederland wonen zonder verblijfsverg…
Turkije, het centrum van drie continentenTurkije, het centrum van drie continentenTurkije, een land met een bijzondere oriëntatie, het ligt nl juist tussen drie continenten, Europa, Azïe en Afrika. Hoe…
Bronnen en referenties
  • http://www.turkishconsulate.nl

Reageer op het artikel "Verblijfsvergunning voor Turkije (İkamet)"

Reacties

Henk, 16-07-2013 15:11 #8
Samen met mijn vrouw bezitten we een huis in Turkije! Ik heb een ikamet en reis met onze honden met de auto en mijn vrouw reist per vliegtuig! Hoelang mag mijn auto nu in Turkije blijven? Graag een zo spoedig mogelijk antwoord!

A. W. Odinga, 29-04-2013 09:25 #7
Het is mij onduidelijk wat er meegebracht moet worden aan documenten voor de verlenging van het İkamet. zijn dat weer dezelfde documenten als bij de eerste aanvraag?

H. Berends, 02-10-2011 15:43 #6
Mijn vrouw en ik krijgen 10 oktober 2011 een ikamet voor een half jaar. Er is zoveel verwarring over, maar dit is toch tevens ons visum voor een half jaar, welke ik weer kan verlengen? Wie kan ons hier duidelijkheid over verschaffen?

Sony, 07-09-2011 20:07 #5
Dit is erg oud nieuws klopt al lang niet meer, is een stuk goedkoper geworden.

Lisette, 25-07-2011 01:29 #4
Het is niet schandelijk hoeveel Turkije vraagt voor een verblijfsvergunning, als je het vergelijkt met hoe Nederland met Turkse migranten omgaat, misschien zal dat wel één van de redenen zijn.

Humaan, 25-05-2011 18:14 #3
Het is schandelijk dat Turkije zo'n vijandige houding heeft ten aanzien van Nederland en de Nederlanders die bereid zijn om langer in Turkije te verblijven en daar het gedurende verblijf ook nog geld besteedt welk ten goede komt voor de middenstanders!
Dat de Nederlandse autoriteiten hiertegen geen bezwaar hebben gemaakt en geëist dat het minimaal rechtgetrokken moet worden aan die va België, welk overigens ook een Benelux land is!

Spaargaren, 01-02-2011 16:25 #2
Ik wil internet voor mijn vacantiehuis in turkije. kan ik volstaan met eenmalig verblijfsvergunning aan te vragen en daarna gewoon driemaandelijkse visa (telefoonrekeningen automatisch af laten schrijven)?:-) Reactie infoteur, 13-03-2011
Beste meneer Spaargaren (Kees),

Het telefoon/internet-bedrijf moet bij uw inschrijving vragen om uw verblijfsvergunning. Er wordt niet steeds opnieuw gecontroleerd. In Turkijke veranderen regels wel regelmatig, en vaak heel spontaan. Het lijkt mij om praktische redenen echter niet logisch dat dat hier gebeurt.

Celal Caner, 18-10-2010 21:45 #1
?k ben getrouwd met een turkse burger( 10 jaar) elke jaar moet ik mijn ikamet verlengen (500 euro best veel)?k wil geen turkse paspoort maar misschien, weet iemand een andere oplossing.(een andere visum die niet zo duur is als de ikamet). Reactie infoteur, 19-10-2010
Dag Celal,
Als je geen Turks paspoort wil wordt het lastig. Als ik jou was zou ik eens op de verschillende fora kijken. Er zijn een aantal fora die zich specifiek richten op Turken en Turkse partners.

Infoteur: Samke
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 8
Schrijf mee!