InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > BRIC landen hebben de economische toekomst

BRIC landen hebben de economische toekomst

BRIC landen hebben de economische toekomst BRIC is de afkorting voor Brazilië, Rusland, India en China. Deze benaming voor deze 4 BRIC landen samen werd in 2001 voor het eerst genoemd door de Amerikaanse investeringsbank Goldman Sachs. Deze bank is er van overtuigd dat de BRIC landen zich in 2050 zich zo ontwikkeld hebben dat ze in de top 4 van meest dominerende economische wereldmachten staan.

Enorm potentieel op economisch gebied

De BRIC landen hebben volgens experts een enorm potentieel op economisch gebied. De landen zelf doen er overigens momenteel alles aan om dit potentieel ook uit te bouwen.

BRIC landen, BRICM landen, BRICS landen en BRICET landen

Naast BRIC landen zijn ook de BRICM landen, BRICS en BRICET landen opgeworpen als economische ontwikkellanden.
  • BRICM staat voor Brazilië, Rusland, India, China en Mexico
  • BRICS staat voor Brazilië, Rusland, India, China en Zuid-Afrika (South Africa))
  • BRICET staat voor Brazilië, Rusland, India, China, Oost-Europa (Eastern Europe) en Turkije

BRIC land Brazilië

In Brazilië wordt in 2009 keihard gewerkt aan de opbouw van dit economische imperium. Er worden grote infrastructurele werken opgezet en het land heeft ontdekt dat er nog olievoorraden liggen die veel geld op brengen. Het land voorziet niet alleen in de eigen behoefte van olie en oliegerelateerde producten, maar exporteert het ook. Dit zal het tot een grote olie-exporteur gaan maken. Het toonaangevende blad The Economist sprak eerder al uit dat Brazilië in 2050 de vijfde wereldeconomie zal zijn. De groei van Brazilië wordt door sommigen verklaard doordat het land al in 1994 was verwikkeld in een diepe bankencrisis. Sinds 1994 is de controle op de banken (na het omvallen van veel van hen) groot en dit vergroot de solvabiliteit. Mensen halen hun spaargeld dan ook niet meer van de banken, waarvan een groot deel overigens van de overheid is.

Groei van de BRIC landen

In de jaren voor 2009 groeiden de economieën van de BRIC landen erg hard. Hoewel Brazilië, Rusland, India en China in één adem worden genoemd, zijn er wel degelijk onderling grote verschillen. Zo gaat het in China veel beter dan in Rusland. Rusland liet aanvankelijk een enorme spurt zien, maar is in 2009 ook gehuld in een diepe recessie. Brazilië groeit wat gematigder. In 2003 liet het land een economische groei van 1,1 procent zien ten opzichte van 2001. In 2007 was dat cijfer al opgelopen tot 5,7 procent. In 2008 was er nog steeds groei van 5 procent te bespeuren, maar in 2009 had ook Brazilië te maken met achteruitgang van 0,7 procent. Dat is echter niet zon forse teruggang als vele andere landen doormaken door de crisis. Het Internationaal Monetair Fonds (IMF) verwacht dat Brazilië in 2010 weer te maken zal hebben met een groei van 3,5 procent, die de jaren daarna alleen nog maar weer groter zal worden.

Waarom groeien BRIC landen zo snel?

Hoewel de 4 BRIC landen enorm uit elkaar liggen en ook in veel opzichten helemaal niets gemeen hebben, zijn er ook overeenkomsten. Alle vier maken ze deel uit van de moderne, geglobaliseerde wereld. Daar komt bij dat ze een enorm grote bevolking kennen en dat arbeidspotentieel is één van de belangrijke factoren voor economische groei.

Wat moeten de BRIC landen doen om die enorme economische groei te realiseren?

  1. India krijgt het qua opleiding en scholing het moeilijkst om de economische groei ook daadwerkelijk te realiseren. In India krijgen namelijk alleen de rijken de kansen om zich te scholen. Zon 500 miljoen inwoners van India zijn nog nooit naar school geweest.
  2. Rusland zal de inflatie te lijfmoeten, is nog te afhankelijk van haar omzet die uit grondstoffen komt en moet dus nieuwe industrieën opzetten die daar niet van afhangen.
  3. In China moet vooral de corruptie bestreden worden. Bovendien is het nodig om van dit land een democratie te maken om alle radaren te kunnen laten lopen die economische groei nu eenmaal vraagt. Het is de vraag of het land dit kan bewerkstellingen.
  4. In Brazilië lijkt het het beste te gaan van alle 4 BRIC landen
.

Special over China, Chinezen en Chinezen in Nederland

In China wonen de meeste mensen ter wereld. Dit heeft de nodige gevolgen. Welke gevolgen dat zijn en hoe het land er economisch bijstaat is te lezen in de special over China. Maar in deze reeks artikelen ook de positie van Chinezen in Nederland. Lees er alles over in: China, Chinezen in China en in Nederland
Gerelateerde artikelen
Beleggen: BRIC- en Next Eleven landen in zwaar weer (2013)Beleggen: BRIC- en Next Eleven landen in zwaar weer (2013)De beurzen in de opkomende economieën BRIC- en Next Eleven landen stegen sinds 2008 erg hard omdat de voorzitter van het…
Beleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandBeleggen in grondstoffen: de rijkdom van RuslandTijdens een winterse koudegolf hoor je wel eens het nieuwsbericht dat "Rusland de gaskraan dichtdraait". De onrust die m…
BelastingparadijzenBelastingparadijzenEen belastingparadijs is een land of plaats waar men (op bepaalde gebieden) weinig tot geen belasting betaald. Maar hier…
Geld omrekenen: waar vind je de geldkoersen van het moment?Geld omrekenen: waar vind je de geldkoersen van het moment?De waarden van de munten van de landen gaan constant op en neer. Die waarden worden voortdurend bijgehouden in de wissel…
Beleggen in BRIC-landen: een belegging in BraziliëBeleggen in BRIC-landen: een belegging in BraziliëBeleggers die zich richten op groeilanden kiezen vaak voor het meest voor de hand liggende land, China. Toch is er een B…
Bronnen en referenties
  • Wikipedia
  • Business Compleet

Reageer op het artikel "BRIC landen hebben de economische toekomst"

Reactie

Houssam, 01-12-2013 13:43 #1
Hoi,

Ik hou een deel van mijn profielwerkstuk over de BRIC-Landen. Zou ik informatie die van toepassing komt in mijn werkstuk van dit artikel mogen gebruiken (in mijn eigen woorden uiteraard)? Reactie infoteur, 04-12-2013
Dat mag als je het profielwerkstuk verder niet op het internet zet of het verder over veel mensen verspreidt.

Infoteur: Singalees
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Reacties: 1
Schrijf mee!