InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Terrorisme: wie of wat is Al Qaida?

Terrorisme: wie of wat is Al Qaida?

Terrorisme: wie of wat is Al Qaida? Al Qaida is niet alleen de bekendste maar ook de meest mysterieuze terroristische groep ter wereld. Al meer dan tien jaar wordt de naam van deze terroristische groep verbonden met de meest meedogenloze aanslagen. Al Qaida is een groep die extremer en gewelddadiger lijkt toe te slaan dan alle andere ooit tevoren.

Ontstaan van Al Qaida

Algemeen wordt aangenomen dat Al Qaida ontstaan is uit een groep islamitische strijders uit de Afghaanse oorlog. In die oorlog (1979-1989) woedde er een hevige strijd tussen de communistische regering, gesteund door de Sovjet-Unie, en een groep islamitisch geïnspireerde verzetsstrijders, "moedjaheddin" genoemd. De "moedjaheddin" of heilige strijders werden toen gesteund door de Verenigde Staten, die overal ter wereld groepen steunden in hun strijd tegen het communisme. De communistische regering kreeg de moedjaheddin maar niet klein en moest uiteindelijk het onderspit delven.

De overwinning op een regime dat door een wereldmacht als de Sovjet-Unie gesteund werd, bracht een zekere Osama Bin Laden op ideeën. Hij wilde de islamitische basisidee van de verzetsstrijders voortzetten en de strijd aanbinden met de westerse wereld in het algemeen en de Verenigde Staten in het bijzonder.

Doelstelling van Al Qaida

Al Qaida (of Al Qaeda) betekent letterlijk: basis, fundament. De beweging heeft de ambitie om de islam als fundament van de maatschappij te installeren. In hoeverre Al Qaida de islam wil verspreiden over de wereld is nog niet helemaal duidelijk. Zo wordt er onder meer gedacht dat Al Qaida de westerse wereld volledig wil vernietigen; andere bronnen vermelden dat de groep een islamitisch wereldrijk wil stichten.

Zeker is wel dat de beweging zich in de eerste plaats richt op de landen waar de islam al een belangrijke godsdienst is. Daar is immers al een basis om de invloed van de islam te versterken en de invloed van het westen te ontmoedigen. De ultieme doelstelling van Al Qaida is om in die landen de zogenaamde sharia in te voeren, dit is een wetgeving die volledig op de islam is gebaseerd. Al Qaida is tegen de westerse invloed van het kapitalisme omdat dit systeem volgens hen strijdig is met de invoering van de sharia.

Organisatie van Al Qaida

Ook over de organisatie van Al Qaida zijn er uiteenlopende bronnen. Volgens sommigen is Osama Bin Laden een dictatoriaal leider van een strakke, gecentraliseerde organisatie. Anderen spreken van een wijd vertakt netwerk, waarvan de cellen losstaan van mekaar en onafhankelijk in actie komen. Die cellen zouden wel met mekaar gemeen hebben dat ze geloven in hetzelfde doel, nl. de verspreiding van de islam als fundament van de maatschappij.
In deze situatie is het moeilijker voor een regering om de terroristen te bestrijden, vermits de verschillende cellen mekaar niet kennen en mekaar dus ook niet kunnen verraden. Zo blijft de hele organisatie een vaag, mysterieus karakter hebben.

Ook over de leden van Al Qaida is niet veel geweten. Men gaat ervan uit dat Osama Bin Laden de leider van de organisatie is, en dat hij bijgestaan wordt door een beperkte groep van co-leiders, zoals Ayman al-Zawahiri, Mustafa Setmariam Nasar, Abu Mustafa al-Yazid en Abu Hamza.

Aanslagen van Al Qaida

Al Qaida heeft grote bekendheid verworven met de aanslagen van 11 september 2001 in de Verenigde Staten. Toen werden op dezelfde dag vier vliegtuigen gekaapt door zelfmoordterroristen. De aanslagen veroorzaakten grote paniek in de Verenigde Staten en verstoorden danig het luchtverkeer in de hele wereld. De kapers lieten twee vliegtuigen te pletter vliegen op het World Trade Center in New York en een ander op het Pentagon in Washington. Een vierde vliegtuig stortte neer in het Amerikaanse binnenland. Duizenden mensen kwamen om het leven.

Andere aanslagen die worden toegeschreven aan Al Qaida:
  • Bomaanslag met bestelwagen op het World Trade Center in New York (1993)
  • Bomaanslag op Amerikaanse militairen in Saudi-Arabië (1996)
  • Moord op toeristen in Luxor, Egypte (1997)
  • Bomaanslagen op Amerikaanse ambassades in Nairobi, Kenia en Dar es Salaam, Tanzania (1998)
  • Aanslag op Amerikaanse marineschip USS Cole in de haven van Aden, Jemen (2000)
  • Bomaanslagen in Istanbul, Turkije (2003)
  • Bomaanslagen op treinstations in Madrid (2004)
  • Bomaanslag op de metro in Londen (2005)
  • Aanslag in Algiers, Algerije (2007)

Lees verder

© 2009 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Internationaal (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Osama Bin Laden: biografie en terroristische activiteitenOsama Bin Laden is afkomstig uit een grote en tevens rijke familie. Osama Bin Laden werd berucht na de tragische aanslag…
Al Qaida en Osama Bin LadenOp 23 december probeerde een nigeriaan een aanslag te plegen op een vliegtuig dat van schiphol naar Detroit vloog. Hij h…
Terrorisme wereldwijdTerrorisme wereldwijdTerrorisme is een veelbesproken onderwerp geworden de laatste jaren. Vooral door de aanslagen op 11 september 2001 in de…
Belangrijkste aanslagen van Al-QaedaBelangrijkste aanslagen van Al-QaedaOp 1 mei 2011 werd bekend gemaakt door Obama, dat Osama Bin Laden, de grote Meesterbrein achter de aanslagen van 11 sept…
Het leven van OsamaDe meest besproken man van het afgelopen decennium, maar slechts een select groepje mensen heeft hem GEsproken. Wie is h…

Reageer op het artikel "Terrorisme: wie of wat is Al Qaida?"

Infoteur: Verdanov
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Terrorisme
Schrijf mee!