InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Hittegolf India mei 2015

Hittegolf India mei 2015

In India heeft er eind mei 2015 een hittegolf plaatsgevonden die honderden mensen het leven heeft gekost. De temperaturen stegen tot wel 48 graden Celsius. Het dodental stond op 2.200 op 31 mei 2015. Wanneer spreek je van een hittegolf? Wat kun je doen als er een hittegolf in aantocht is? Wat voor klimaat heeft India?

Wanneer spreekt men van een hittegolf?

Volgens het KNMI is er heel wat nodig om te spreken van een echte hittegolf. Twee warme dagen zijn niet voldoende om te spreken van een hittegolf. In Nederland is er sprake van als de maximumtemperatuur in De Bilt tenminste vijf dagen elke dag 25 graden of hoger is. Men spreekt van een hittegolf als er minstens vijf zomerse dagen achter elkaar zijn, waarvan drie tropisch en tropisch betekent 30 graden of hoger.

Hittegolf in India

In India heeft er in de maand mei van het jaar 2015 een hittegolf plaatsgevonden. Op veel plekken was het warmer dan 45 graden Celsius, sommige plekken bereikten zelfs het record van wel 48 graden Celsius. Het is een van de vijf de dodelijkste hittegolven in twintig jaar en zelfs van de geschiedenis. Er zijn meer dan 2000 mensen om het leven gekomen. De maanden mei en juni zijn doorgaans het heetst in India, toch was deze hittegolf extreem. Denk hierbij aan wegsmeltend asfalt, stervende dieren en verschroeide gewassen. Meestal verbetert de situatie met extreem heet weer als de moessonregens aantreden, die meestal in de eerste week van juni zijn aantocht doet.

Doden

De meeste doden zijn gevallen door zonnesteken in het oosten, in de provincies Talenga en Andhra Prades. Op zaterdag 24-05-2015 vielen er wel 135 doden, dit is opgelopen tot wel 500 doden op 25-05-2015 en 2200 op 31-05-2015 en het aantal bleef stijgen. Het zwaarst getroffen is de zuidelijke deelstaat Andhra Predesh, waar 1636 mensen bezweken door de extreme warmte. De hittegolf is een van de vijf dodelijkste uit de geschiedenis, schrijft The Times of India. India werd slechts één keer eerder getroffen door een hittegolf die nog meer levens eiste: In 1998 stierven 2541 mensen door extreme warmte.

Klimaat van India

India kent zeven klimaatzones volgens de klimaatclassificatie van Köppen-Geiger. Er zijn grote verschillen te vinden in de geografie, mede door de ligging. Het westen en noordwesten hebben een woestijnklimaat of steppeklimaat, dit steppeklimaat komt ook voor in het zuiden. Het noorden en noordoosten hebben een Chinaklimaat dat overgaat in een hooggebergte klimaat. Grote delen van het zuiden en oosten kennen ook het tropische savanneklimaat en langs de westkust is er sprake van een moessonklimaat. In de periode mei tot en met september is er grote kans op overstromingen en veel regen.

Vier seizoenen in India

In januari en februari is er een vrij korte winter, en vanaf maart stijgt de temperatuur snel. De zomer is in India al vroeg, de temperatuur stijgt al snel tot ongeveer dertig graden Celsius tot wel veertig graden Celsius in het binnenland. Afhankelijk van waar je in India bent, duurt de zomer ongeveer van maart tot en met mei/juni. Begin juni breekt in India de moessonperiode aan, deze duurt tot en met september. Dan breekt er rustig overgangsweer aan naar de korte winter toe.

Hittegolf en kwetsbare groepen

Een hittegolf is geen pretje. Vooral kwetsbare groepen als ouderen, mensen met een chronische aandoening en kinderen kunnen er gezondheidsklachten van krijgen. Een hittegolf kan leiden tot verschillende klachten als misselijkheid, hoofdpijn en duizeligheid. Daarnaast kun je last krijgen van jeuk en huiduitslag. Vanuit de overheid in Nederland is er een Nationale Hitteplan. In dit plan staan tips om om te gaan met de hitte. De dodelijkste hittegolf ooit vond in 2003 plaats in Europa, toen stierven 71.310 mensen door de hoge temperaturen, volgens The Times of India.

Tips

Belangrijke tips tijdens een hittegolf zijn het zorgen voor genoeg drinken en verkoeling:
  • Drink elke dag twee liter water.
  • Het beste kun je tussen twaalf en vier uur niet buiten komen.
  • Zorg ervoor dat je genoeg vitamines binnenkrijgt, eet groente en fruit.
  • Zoek verkoeling.
  • Smeer je goed in!
  • Daarbij is het ook belangrijk dat het fris en koel is in huis, ook in je slaapkamer. Gebruik een airco of ventilator.

Lees verder

© 2015 - 2017 Ince, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Bronnen en referenties
  • www.klimaatinfo.nl
  • www.knmi.nl
  • www.destentor.nl

Reageer op het artikel "Hittegolf India mei 2015"

Infoteur: Ince
Gepubliceerd: 20-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!