InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) augustus 2014

Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) augustus 2014

Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh)  augustus 2014 Islamitische (IS, ISIS of Daesh) is en soennitische terreurbeweging die in Irak en Syrië een kalifaat uitroept en dat langzaam wil uitbreiden. IS is sinds 2003 actief en in 2014 leert de wereld de kwaadaardige kant van de beweging kennen. Op 29 juni 2014 werd de Islamitische Staat uitgeroepen en sindsdien is IS bezig met een opmars. Abu Bakr al-Baghdadi is de kalief, de opvolger van Mohammed. Alle moslims wereldwijd moeten deze kalief erkennen, stelt de organisatie. IS wordt beschouwd als een terroristische organisatie en de internationale coalitie van Westerse landen helpt Irak en Syrië met de bestrijding ervan.

Syrië en Irak

Kalifaat

Sinds het uitroepen van het kalifaat rukken IS-milities op in Syrië en Irak. Ze hebben het ondermeer gemund op sjiieten en Jezidi's en eisen dat de gevangen overstappen op het soennitisch geloof van de IS. Wie dat niet doet riskeert de dood. Er is sprake van etnische zuiveringen. Jezidi's worden de bergen van het Sinjar-gebergte in gejaagd. Ook Armeniërs worden op de vlucht gedreven.

Augustus 2014

De strijders van de Islamitische Staat zijn - in juni gestart - in augustus 2014 bezig met een opmars. Grote delen van Syrië en Irak zijn al ingenomen en religieuze minderheden moeten het vege lijf redden en op de vlucht slaan. Tienduizenden Jezidi's zoeken hun toevlucht in de bergen van het Sinjar-gebergte en ook christenen proberen massaal elders een heenkomen te zoeken. Begin augustus worden de steden Zumar, Sinjar en Qaraqosh veroverd. Jezidi's zitten aanvankelijk op de berg zonder water en voedsel, tot er voedseldroppings beginnen.

In het gebied dat IS beheerst wordt een strenge vorm van de sharia ingevoerd met verstikkende islamitische leefregels.
In de tweede week van augustus 2014 heeft IS ook de Mosul-dam ingenomen. Daarmee hebben ze een belangrijke water- en energievoorzieningen in handen. Ook hebben ze de goedgetrainde Koerdische peshmergmilities weten terug te drijven.
Op 10 augustus laat Amerika de eerste bommen vallen op IS-stellingen.

15 - 16 augustus 2014

Op 15 augustus vallen IS-strijders het dorp Kocho in Noord-Irak aan. Daar hebben ze meer dan tachtig Jezidi mannen afgeslacht. De Jezidi krijgen de keus tussen bekering tot de Islam of de de consequenties onder ogen zien. Dat betekent de dood voor de mannen en gevangenneming van de vrouwen en kinderen.

In de nacht van 15 op 16 augustus vallen de Amerikanen de IS-stellingen mij de Mosul-dam aan. IS kan, nu het de dam in handen heeft, gebieden en steden onder water zetten of van het water en elektriciteit afsluiten. De Mosul-dam is dus van enorm strategisch belang. Amerikanen gooien met straaljagers bommen af. De peshmerga, Koerdische strijders, zouden een grondoffensief voorbereiden. Amerikanen zullen, zo het in augustus lijkt, niet met de laarzen op de grond komen. De luchtaanvallen helpen de peshmerga. Inmiddels heeft de Veiligheidsraad van de Verenigde Naties op 14 augustus ingestemd met sancties tegen IS.

15 augustus 2014

EU-ministers hebben op 15 augustus 2014 met elkaar afgesproken dat EU-landen wapens aan de Koerden mogen leveren in de strijd tegen de radicale moslimbeweging. Frankrijk en Groot-Brittannië hebben al militaire steun toegezegd. Nederland heeft op dat gebied nog geen concreet plan, maar houdt de mogelijkheid van wapenleverantie open. Er kleven wel risico's aan het leveren van wapens en munitie: ze kunnen in verkeerde handen vallen. Irak in handen laten vallen van IS is nog gevaarlijker, is de algemene opinie. Wapenleveranties van EU-landen moeten binnen de regels van de nationale wetten gebeuren en de Iraakse autoriteiten moeten er mee instemmen. Dat zijn de voorwaarden die de EU-ministers hebben afgesproken.

17 augustus 2014

De Koerden heroveren met hulp van Amerikaanse bombardementen de Mosul-dam.

19 augustus 2014
Op 19 augustus onthoofden leden van IS de Amerikaanse fotojournalist en oorlogsverslaggever James Foley. Ze zetten de onthoofding op YouTube, als boodschap aan Amerika. Het is een vergelding voor de bombardementen op IS stellingen in Irak. De boodschap van president Barack Obama aan IS, als antwoord, is dat Amerika zijn mensen beschermen. Obama noemt IS een 'kankergezwel.' Verontrustend is dat de beul van Foley een Brits accent heeft. Het filmpje lijkt daarmee een uitnodiging te zijn aan westerse moslims om zich aan te sluiten bij IS.

24 augustus 2014

In het weekend van 24 augustus hebben strijders van IS een grote militaire vliegbasis in het noordoosten van Syrië ingenomen. Daarbij zijn vele honderden militairen omgekomen. IS beschikt na deze verovering over helikopters, tanks en artillerie. Die stonden, inclusief munitie, op de vliegbasis opgeslagen. IS maakt zich dagelijks schuldig maakt aan misdaden tegen de menselijkheid door te moorden, mensen te dwingen over te gaan naar het IS-geloof, vrouwen gevangen te nemen en te verhandelen als seksslaven, heilige plaatsen en cultuurhistorisch erfgoed te vernietigen of te stelen en verhandelen.

1 september

De gruwelijke strijd gaat in september verder.

Legenda
A. Mosoeldam
B. Sinjar gebergte
C. Mosoel
D. Rake

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Islamitische Staat (IS, ISIS, Daesh)  november 2014Islamitische Staat (IS, ISIS, Daesh) november 2014Islamitische Staat belegert de Syrische stad Kobani al de hele maand oktober. Vanaf de Turkse grens is te zien hoe hevig…
Jezidi's of Yezidi  het PauwenvolkJezidi's of Yezidi het PauwenvolkJezidi's zijn aanhangers van een geloofsovertuiging die elementen heeft van ondermeer het zoroastrisme, ontstaan in het…
Islamitische Staat (IS, ISIS, Daesh) in 2014Islamitische Staat (IS, ISIS, Daesh) in 2014Islamitische Staat, de terreurbeweging die wordt aangeduid met de letters IS, uit te spreken als 'Ie Es', heeft een grot…
Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh)  juni 2016Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) juni 2016Elitetroepen van het Iraakse leger zijn in mei een offensief begonnen om de stad Fallujah te heroveren op IS. Dat was in…
Het verhaal achter ISISVandaag de dag horen wij op het nieuws, of lezen wij in de kranten steeds meer over het Midden-Oosten. De laatste tijd i…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Nerika / Wikimedia Commons
  • http://www.elsevier.nl/Buitenland/blogs/2014/6/Waarom-sjiieten-en-soennieten-elkaar-naar-het-leven-staan-1545693W/
  • Leewarder Courant 12 augustus 2014/ 16 augustus 2014/ 15 september 2014
  • http://nos.nl/artikel/2011002-we-hebben-echt-alles-achter-ons-gelaten.html geradpleegd op 29 december 2014

Reageer op het artikel "Islamitische Staat (IS - ISIS - Daesh) augustus 2014"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 02-08-2016
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Special: Islamitische Staat
Schrijf mee!