InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Emigreren naar Duitsland

Emigreren naar Duitsland

Veel Nederlanders willen naar Duitsland emigreren. Maar wat moet er allemaal geregeld worden om naar Duitsland te kunnen emigreren?

Redenen om naar Duitsland te emigreren

  • Meer kans op werk dan in Nederland
  • De Duitse snelwegen hebben geen snelheidslimiet
  • Autorijden is goedkoper
  • De huizen zijn er goedkoper dan in Nederland
  • De hypotheeklasten zijn lager
  • Zondag is een echte rustdag in Duitsland
  • De huizen zijn van betere kwaliteit
  • Er is veel meer bouwgrond beschikbaar dan in Nederland
  • Duitsland is veiliger
  • De belasting is er lager

Huis

In Duitse kranten staan veel meer huizen te koop dan in Nederlandse kranten. Dus koop eens Duitse krant en ga in die krant op zoek naar een huis. Je kunt ook eens bij een Duitse makelaar langs gaan, dit is eigenlijk de makkelijkste manier om een huis in Duitsland te kopen. De kosten voor een makelaar zijn in Duitsland wel veel hoger dan in Nederland. Er zijn ook veel Nederlandse makelaars actief in Duitsland, maar dit is niet de beste optie omdat zij niet veel van de Duitse woningmarkt afweten.

Gemeente

Als je een huis in Duitsland hebt gevonden moet je je uitschrijven bij je huidige gemeente in Nederland. Dit kun je doen vanaf 5 dagen voor je vertrek. Je kunt je in Nederland uitschrijven door naar het gemeentehuis te gaan of een schriftelijk verzoek tot uitschrijving in te dienen. Je moet je binnen 8 dagen na vestiging inschrijven bij je nieuwe gemeente in Duitsland.

Werken

Als Nederlander mag je gewoon in Duitsland gaan werken. In Duitsland spreken collega’s elkaar altijd aan met u.Duitsers houden werk en privé erg van elkaar gescheiden. Je merkt in het bedrijfsleven ook de hiërarchie. In de grote kranten worden veel vacatures aangeboden. Als je opzoek bent naar een baan in de buurt kun je beter in de regionale kranten kijken. Er zijn ook veel websites waar vacatures op staan. De salarissen in Duitsland zijn hoog.

Bankrekening

Het is erg handig om een Duitse bankrekening te openen . Zo kun je makkelijker het geldverkeer tussen jou en jouw Duitse werkgever regelen. Maar ook is het makkelijk voor als je de huur of de belasting moet betalen. De grootste banken in Duitsland zijn de Deutsche Bank en de Commerzbank. Als je een rekening opent moet je je identificeren en een bewijs van je woonplaats laten zien. De ABN Ambro Bank, de Rabobank en de ING Bank zijn ook actief in Duitsland.

Belasting

De belastingdienst heet in Duitsland de finanzämter. Elke deelstaat heeft een eigen belastingdienst. In Duitsland werkt men net als in Nederland ook met een belastingtabel. In deze tabel kun je aflezen hoeveel belasting je moet afdragen. Je bent verplicht om als Nederlander die in Duitsland woont belasting af te dragen aan de Duitse belastingdienst.

Duits leren

Als je naar Duitsland wilt emigreren is het verstandig om Duits te leren. Je kunt Duits leren door middel van een online cursus. Er zijn veel websites op internet die een online taalcursus Duits aanbieden. In Nederland zijn veel instituten die Duitse taalcursussen aanbieden.
© 2014 - 2017 Emilytje, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Emigreren naar Duitsland"

Infoteur: Emilytje
Gepubliceerd: 31-07-2014
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!