InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Internationaal > Beknopt landenoverzicht: Verenigde Staten van Amerika (V.S.)

Beknopt landenoverzicht: Verenigde Staten van Amerika (V.S.)

De V.S. staat voor de Verenigde Staten. Samen met Canada en Mexico liggen de V.S. op het continent Noord-Amerika. De V.S. bestaat uit 50 verschillende staten en een aantal eilandjes in de Pacifische Oceaan en de Caraïbische Zee. Washington is de hoofdstad van de Verenigde Staten van Amerika, zoals het land officieel heet. De V.S. zijn het op twee na grootste land ter wereld; alleen Canada en Rusland zijn groter. Qua bevolking zijn de V.S. ook het op twee na meest bevolkte land ter wereld, na India en China. In de V.S. leven naar schatting van het CIA factbook 313 miljoen mensen.
Amerikaanse vlagAmerikaanse vlag

Inhoud:

Het schilderij ''Spirit of the Frontier'', 1872, van John Gast. Je ziet pioniers trekken naar de westkust onder begeleiding van godin Columbia. De bizons, waarvan er vroeger miljoenen waren, worden verdreven. Tegenwoordig zijn er nog 30.000 bizons. / Bron: John Gast / Wikimedia CommonsHet schilderij ''Spirit of the Frontier'', 1872, van John Gast. Je ziet pioniers trekken naar de westkust onder begeleiding van godin Columbia. De bizons, waarvan er vroeger miljoenen waren, worden verdreven. Tegenwoordig zijn er nog 30.000 bizons. / Bron: John Gast / Wikimedia Commons

Columbia

Officieel is er, naast de 50 staten, een apart district in de V.S.; het district of Columbia waarin de hoofdstad Washington ligt. Dit district wordt vaak verward met de staat Washington. Daarom wordt de hoofdstad Washington DC genoemd, wat staat voor Washington, District of Columbia. Columbia is de oude naam van de Verenigde Staten. het is afgeleid van de ontdekker van de Amerika´s en het Caraïbische gebied Columbus. In de V.S. is Columbia in de geschiedenis regelmatig afgebeeld als een vrouwenfiguur, een soort godin. Dat is niet voor niets want de godin Columbia wordt gezien als de beschermheilige van de V.S. Het vrijheidsbeeld is een uitbeelding van Columbia.

Natuur V.S.

Aan de westkust van de V.S. ligt de Stille Oceaan en aan de oostkust de Atlantische Oceaan. De natuur van de V.S. is veelzijdig. De oostkust wordt gekenmerkt door een glooiend en weelderig begroeid heuvellandschap. Het midden van dit immense land is een grote halfwoestijn of woestijn. Op veel plekken groeiden hier vroeger bossen maar de Zweedse kolonialisten hebben hun kennis van de houtkap gebruikt om het grootste deel van de bossen van de V.S. weg te vagen. Aan de westkust zijn steile bergen. Het woestijnlandschap gaat er vrij plotseling over in een groen berglandschap.

Generaals in Irak / Bron: The U.S. Army / Wikimedia CommonsGeneraals in Irak / Bron: The U.S. Army / Wikimedia Commons

Armoede in de V.S.

De V.S. is een land met twee gezichten. Aan de ene kant is het een rijk land, een wereldmacht, maar aan de andere kant heerst er meer armoede dan in elk ander westers land. Volgens de USAtoday zijn 1 op de 8 Amerikanen, dat is 37 miljoen mensen, afhankelijk van de voedselbank. Het is daarmee het meest armoedige land van het westen. In de V.S. is er geen sociaal beleid. Als je werkeloos bent dan krijg je geen uitkering en moet je zwerven. In het meest gelukkige geval kun je van je opgespaarde geld een mobile home, een grote caravan kopen. De V.S. is bezaaid met woonwagenkampen waar werkelozen of mensen met een laag inkomen wonen.

Amerikaanse droom bleek zeepbel

De V.S. is lange tijd het land geweest waar je al je dromen zou kunnen waarmaken. Deze droom is als een zeepbel gespat nu directeurs van grote bedrijven zich consequent opstellen als geldgraaiers, de V.S. verworden zijn tot een oorlogszuchtig land en de financiële huishouding van de V.S. een grote puinhoop is dat er zelfs een kans is dat anno 2012 de V.S. binnen afzienbare tijd failliet moet worden verklaard. Het land staat aan de rand van de afgrond, maar probeert met ferme taal nog steeds poltieagent van de wereld te spelen. De V.S. zijn een grote karikatuur geworden. In de meeste landen lacht men Amerikanen uit om hun dwaze gedoe en het ergste voor Amerika is dat steeds meer Amerikanen hun eigen land uitlachen. De iconen van de V.S. zijn Coca Cola en McDonalds. Steeds meer mensen komen tot het inzicht dat ze zichzelf vergiftigen als ze producten van deze merken kopen. KFC(Kentucky Fried Chicken), Burger King en Pizzahut zijn merken van hetzelfde kaliber.

Basketbalteam van Amerikaanse veteranen / Bron: The U.S. Army / Wikimedia CommonsBasketbalteam van Amerikaanse veteranen / Bron: The U.S. Army / Wikimedia Commons

Misbruiken de V.S. hun macht?

De V.S. zijn een belangrijke speler in de internationale wereldpolitiek maar weerhouden belangrijke besluiten in de Verenigde Naties (V.N.) De V.N. heeft zijn hoofdkwartier in New York. Daarom wordt deze stad wel de hoofdstad van de wereld genoemd. De V.S. zijn bang hun macht te verliezen aan de V.N. Onafhankelijke buitenstaanders concluderen dat de V.S. zijn macht misbruikt. Zo wil de V.S. niet meedoen aan een internationale rechtbank die momenteel in Den Haag is gezeteld en door de V.N. goed is gekeurd. Omdat de V.S. dit Internationale Hof van Justitie niet erkent, kan ze niet aangeklaagd worden en heeft het land een vrijbrief om oorlogen overal ter wereld te beginnen, burgers te terroriseren en ongestraft oorlogsmisdaden te begaan zoals:
  • het oppakken en opsluiten van mensen in onder andere Guantanamo Bay,
  • het executeren van mensen via drones,
  • het vermoorden van mensen doordat Amerikaanse soldaten verkleed gaan als lokale ´terroristen´.
Dit laatste is in de oorlog in Irak gebeurd die in 2004 is begonnen onder valse voorwendselen. Allerlei inlichtingendiensten zouden bewijzen hebben dat Irak massavernietigingswapens had, maar deze bewijzen bestonden helemaal niet, zo bleek enkele jaren na de Irak oorlog, waarbij de gezamenlijke westerse legers onder aanvoering van de V.S. meer dan 2 miljoen mannen, vrouwen en kinderen heeft gedood. Voor de machtsmisbruik die Amerikaanse politici en legermensen herhaaldelijk plegen is nooit iemand bestraft.

Neo-kolonialisme van de V.S.

De V.S. is momenteel een wereldmacht en heeft in veel andere landen een vinger in de pap. De geheime diensten van de V.S. misdragen zich regelmatig door demonstraties, revoluties en regime-omwentelingen in andere landen in gang te zetten. Er wordt hierbij geheel voorbij gegaan aan democratische principes. Een andere misdaad van de V.S. is dat ze mensen buiten hun eigen land standrechtelijk executeren onder het voorwendsel dat ze terroristen zijn. Ieder mens verdient een eerlijk proces en iemand executeren is het werk een groep machtswellustelingen die democratische principes aan hun laars lappen. Een land dat democratische principes niet hanteert kan niet democratisch genoemd worden. De V.S. zijn een oligarchie en gebruiken een democratisch vernislaagje om de werkelijke machthebbers buiten het zicht te houden. Een oligarchie is een staatsvorm waarbij een handjevol mensen aan de macht zijn.

Atoombom op Hiroshima, de ergste oorlogsmisdaad ooit van de V.S. / Bron: SElephant / Wikimedia CommonsAtoombom op Hiroshima, de ergste oorlogsmisdaad ooit van de V.S. / Bron: SElephant / Wikimedia Commons

Zijn de V.S. democratisch?

Het woord democratie is weinig van toepassing op de V.S. Het is een propagandistisch gebruikt woord. Er zijn maar twee politieke partijen, omdat er een hoge kiesdrempel is kunnen kleine partijen nauwelijks ontstaan. De V.S. hebben het systeem van kiesmannen. Per staat wordt voor een aantal kiesmannen gekozen. De stemmen per staat voor de verliezende partij worden niet meegenomen bij de bepaling van het nationaal parlement en de president; deze stemmen worden a.h.w. weggegooid want alleen het aantal kiesmannen telt. Beide politieke partijen van de V.S. hadden in 2012 een propagandacampagne die meer dan 1 miljard euro kost. Met dit geld zijn ze in staat om mensen te bewegen voor hun te stemmen. Zulke bedragen rechtvaardigen de vraag of kiezers nog zelf over de vrijheid beschikken om tot hun stem te komen. Men wordt immers voortdurend beïnvloed door haat- en lastercampagnes en bovendien wordt de politieke discussie vernauwd tot een klein aantal onderwerpen waardoor men niet weet hoe de partijen m.b.t. de overige onderwerpen zullen handelen. In de V.S. is de opkomst bij een presidentsverkiezing rond de 50%; dat heeft te maken met het feit dat veel kiezers niet geregistreerd staan. Daardoor heeft, als er een nek-aan-race is, uiteindelijk maar 25% van de kiesgerechtigde bevolking op een president heeft gestemd, tenminste, er wordt vrijwel nooit uitgerekend hoeveel mensen voor een president hebben gestemd. In theorie kan het zijn dat een minderheid van de kiezers op een president heeft gestemd. De twee politieke partijen hebben er belang bij dat er geen derde, laat staan een vierde of vijfde partij komt. Daarom spelen ze elkaar de bal toe en gunnen ze elkaar om de zoveel jaar het presidentschap. Het kiessysteem is dusdanig ingericht dat het praktisch onmogelijk is dat een derde partij zich mengt in de race om het presidentschap.

Zwerver slaapt op straat in Cleveland / Bron: Pineapple XVI / Wikimedia CommonsZwerver slaapt op straat in Cleveland / Bron: Pineapple XVI / Wikimedia Commons

Is de V.S. een derde wereldland?

Wie door de V.S. rijdt zal merken dat sociaal gezien het land weinig onderdoet voor een derde wereldland. Er is erg veel troep op straat in de V.S. Overal liggen kapotte drankflessen en ander soort afval. Parken in New York worden niet schoon gemaakt omdat schoonmakers er niet durven komen. Je bent er je leven niet zeker. In New York kun je niet zomaar even naar een parkje gaan en is het voor toeristen alleen verstandig om naar het Central Park te gaan. Sommige buurten in deze grote stad zijn no go-areas zoals Harlem en ook delen van de Bronx en Queens. De V.S. is het land met de meeste beschietingen. Regelmatig schiet een leerling zijn medeleerlingen overhoop in dit land of vinden er anderssoortige beschietingen plaats. De V.S. zijn het meest onveilige westerse land ter wereld. Sommigen critici denken dat de vrijheid om wapens te hebben hier aan ten grondslag ligt. Maar in Canada mogen mensen ook wapens hebben en daar gebeurt veel minder vaak iets gewelddadigs dan in de V.S.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Confederations Cup Zuid Afrika 2009; Brazilië winnaarConfederations Cup Zuid Afrika 2009; Brazilië winnaarBrazilië is in 2009 wederom winnaar geworden van de Confederations Cup in Zuid Afrika. Het is voor de Brazilianen, die d…
Cuba Crisis (1962)Achteraf gezien was het ongetwijfeld de meest spannende gebeurtenis tijdens de Koude Oorlog; Amerikaanse en Russische sc…
De Verenigde Staten, 1890-1920  de Eerste WereldoorlogDe Verenigde Staten, 1890-1920 de Eerste WereldoorlogAan het eind van de negentiende eeuw kende Amerika geen echte buitenlandse politiek. Het beperkte zich tot een neutrale…
Wie is Uncle Sam? Het gezicht van de USA uitgelicht!Wie is Uncle Sam? Het gezicht van de USA uitgelicht!Wie is Uncle Sam? En wat heeft 'I want you for U.S. Army!' ermee te maken? Dat zullen wellicht vele mensen zich afvragen…
Het Amerikaanse politieke bestelHet Amerikaanse politieke bestelDe Amerikaanse politiek is geheel anders dan de Nederlandse politiek. Maar wat zijn nou de verschillen en de overeenkoms…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Beknopt landenoverzicht: Verenigde Staten van Amerika (V.S.)"

Infoteur: Tom008
Gepubliceerd: 19-12-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Internationaal
Schrijf mee!