Verpakking: verschillende invalshoeken

Verpakking: verschillende invalshoeken Verpakkingen, klassiek omschreven als het beschermingsmiddel voor producten en wat achteraf kan weggegooid worden, is een te éénzijdige betekenis ervan. Verpakkingen vervullen ook een rol als versiering, bijvoorbeeld als inpakpapier voor een cadeautje. Het bezit ook een etalerende eigenschap, bijvoorbeeld hoe een optreden in de media tot in de perfectie 'verpakt'was.

Verpakking in productieproces

Functioneel duidt op het praktische, op een verpakking die goed meegaat en efficiënt is in het productie- en eindproces. In een magazijn worden er bv. verschillende soorten dozen gebruikt om een goed efficiënt te verpakken. Naast de verpakking waarin zich een product al bevindt, worden ze nog eens extra verpakt in dozen om de productie ervan mogelijk te maken. Tevens omvat de verpakking zelf een duidelijke boodschap over wat we binnenin de verpakking kunnen vinden. Melk dat zich in een karton bevindt is enkel 'zeker' melk omdat het er ook op vermeld staat. Hoe stom het ook mag klinken: wie in een winkel staat zonder mededeling over welk product het gaat, zal zonder de verpakking te kunnen opendoen niet weten wat er in de verpakking zat. Verpakking is in die zin niet alleen het omhulsel waarbinnen het product zich bevindt, maar omvat dus ook een duidelijke boodschap om functioneel te zijn.

Verpakking als versiering

Als we denken aan een verpakking als versiering kunnen we meteen aan het inpakpapier van een cadeautje denken. Het gaat een stap verder dan de functionaliteit van de verpakking, meer richting de rol van het versieren van iets, want er komt nog een extra uiterlijk laagje over. Een sterkere laatste verpakking van iets is dan onmogelijk. De manier hoe de verpakking wordt aangebracht aan het cadeautje, geldt als de ultieme poging om het gegeven product in zijn aantrekkelijkheid compleet te maken. De nieuwsgierigheid over 'wat er toch in het cadeautje zit' is dus ook iets wat de verpakking met zich meebrengt.

Verpakking als etalering

Hetgeen we met het blote oog waarnemen, is maar een zeer klein deeltje van waar het kunnen ontwikkelen en uitbouwen van deze verpakking eigenlijk begon. Een jongen dat een mooie auto in een speelgoedwinkel ziet liggen, is verkocht door de mooie vorm, kleuren en aantrekkelijkheid ervan. Hoe het product wordt geëtaleerd maakt, net zoals in de reclame een imposante indruk. Een indruk van 'dit wil ik hebben', of er wordt ten stelligste op ingespeeld. De veel langere weg die dit product heeft afgelegd, wordt zeker als kind meteen vergeten. De vele arbeiders die aan elk onderdeeltje van een auto hebben gewerkt, de weg die de verschillende autootjes tezamen in verschillende dozen in het magazijn hebben afgelegd, om uiteindelijk strak geëtaleerd te worden in de winkel, weerspiegelt hoe we de maatschappij vooral aanschouwen: geëtaleerd, aanschouwend en zoveel mogelijk afgewerkt.

In de media

Als we denken aan een optreden van een bekende ster in de media, kunnen we meteen zeggen dat dat optreden wel goed verpakt was. Tot in het extreme zelfs, met als doel het optreden zeer aangenaam, glamoureus en aantrekkelijk te maken voor het publiek. De manier hoe aan het optreden vorm werd gegeven kunnen we dus ook omschrijven als de verpakking. De verpakking heeft dan niet meer enkel betrekking op individuele elementen zoals bv. de kledij, de make-up, de podiumbouw, de sfeerlichten, maar op het totaalconcept. Dit maakt van hetgeen in de media verschijnt telkens weer iets speciaal en op die manier lijkt het allemachtig.
© 2011 - 2024 Brunos, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming is vermenigvuldiging verboden. Per 2021 gaat InfoNu verder als archief, artikelen worden nog maar beperkt geactualiseerd.
Gerelateerde artikelen
Fashioncheque: verpakkingen en variantenFashioncheque: verpakkingen en variantenDe Fashioncheque wint snel aan populariteit en is bij steeds meer winkels in Nederland te besteden. Het is dan ook één v…
Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Waarom en hoe social media te gebruiken door bedrijven?Social media biedt organisaties de mogelijkheid om op een ideale manier (goedkoop, snel, gebruiksvriendelijk, groot bere…
Minder verpakkingen verspillenMinder verpakkingen verspillenVrijwel alle producten die tegenwoordig gekocht worden door consumenten zijn verpakt in plastic, glas, papier of een and…

Wordt een sterker persoon, denk positiefWordt een sterker persoon, denk positiefSoms zit alles je tegen. Je valt van de ene ellende in de ander. Het is moeilijk positief te blijven als het je niet mee…
Tips tegen eenzaamheidTips tegen eenzaamheidVeel mensen voelen zich eenzaam, hoewel dat vaak helemaal niet nodig is. Eenzaamheid kan ontzettend vervelend zijn en he…
Bronnen en referenties
Brunos (127 artikelen)
Laatste update: 25-04-2020
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Bronnen en referenties: 1
Per 2021 gaat InfoNu verder als archief. Het grote aanbod van artikelen blijft beschikbaar maar er worden geen nieuwe artikelen meer gepubliceerd en nog maar beperkt geactualiseerd, daardoor kunnen artikelen op bepaalde punten verouderd zijn. Reacties plaatsen bij artikelen is niet meer mogelijk.