InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Tips tegen eenzaamheid

Tips tegen eenzaamheid

Tips tegen eenzaamheid Veel mensen voelen zich eenzaam, hoewel dat vaak helemaal niet nodig is. Eenzaamheid kan ontzettend vervelend zijn en het voelt vooral alsof er geen einde aan zal komen. Hoe kun je omgaan met eenzaamheid? Hoe kun je je minder eenzaam voelen? Wat zijn tips tegen eenzaamheid, zodat je je weer wat gelukkiger en fijner voelt?

Eenzaam

Mensen kunnen zich eenzaam voelen, ook wanneer ze niet alleen zijn. Zelfs mensen met een partner of een berg vrienden kunnen last hebben van eenzaamheid. Wanneer je je eenzaam voelt, heb je het gevoel alsof je alleen bent, en er niemand in je omgeving is die voor je klaarstaat. Je hebt het gevoel alsof je jezelf niet kunt vermaken. Wat valt er allemaal te doen tegen deze vervelende gevoelens?

Zie eenzaamheid onder ogen

Een van de beste manieren om met eenzaamheid om te gaan is het probleem onder ogen zien. Houd bijvoorbeeld een dagboek bij, zodat je een goed beeld krijgt van de eenzaamheid waar je mee te maken hebt. Zo kun je namelijk uitvinden wanneer je vooral last hebt van je eenzaamheid en ontdek je wat je moeilijke momenten zijn. Sommige mensen hebben bijvoorbeeld last van eenzaamheid in de avonden, of wanneer ze iets specifieks doen, zoals een film kijken. Door een beter beeld te krijgen van je eenzaamheid is het makkelijker je problemen te relativeren.

Tijdsindeling wanneer je eenzaam bent

Als je eenzaam bent kan het raadzaam zijn om je tijd anders in te delen. Wanneer je weet op welke momenten je eenzaam bent, kun je hier wat tegen doen. Zo kun je de moeilijke momenten beter indelen. Ga bijvoorbeeld nar een cursus, of bezoek vrienden op de momenten die zwaar voor je zijn. Probeer een soort planning te maken, waarbij je tijd heb voor nieuwe hobby’s en vrienden, zodat je minder tijd hebt om je eenzaam te voelen. Hierdoor heb je meer afleiding en is het veel gemakkelijker om met je gevoelens om te gaan.

Ontwikkel nieuwe interesses

Mensen voelen zich vaak eenzaam omdat ze veel thuis zitten. Probeer daarom nieuwe interesses te ontwikkelen. Wanneer je thuis zit, zul je jezelf niet ontwikkelen en kan het steeds moeilijker zijn om uit de cirkel van eenzame gevoelens te komen. Doe daarom dingen die niet vanzelfsprekend zijn. Ga eens naar de sportschool, meld je aan voor een cursus, ga mee als je vrienden ergens heen gaan, ontwikkel jezelf. Je kunt zelfs op vakantie gaan waar alleen maar mensen meegaan die ook alleen reizen. Het is niet gemakkelijk om de eenzame gevoelens zomaar te vergeten, maar juist door nieuwe dingen te proberen kun je je toch wat minder eenzaam voelen.

Stel piekermomenten uit

Dit klinkt makkelijker dan gezegd, maar helpt wel degelijk: stel je piekermomenten uit. Vaak voel je je eenzaam, wanneer je aan het piekeren bent. Het is onmogelijk om helemaal niet te piekeren, dus zorg dat je een vast moment op de dag hebt waarop je mag piekeren. Wanneer je toch buiten dit moment begint te doemdenken, moet je streng voor jezelf zijn en zeggen dat je pas later mag piekeren. Kies dit piekermoment bij voorkeur ergens overdag. Vlak voor het slapengaan is niet goed voor de nachtrust.

Winterdepressie

Veel mensen voelen zich tijdens de wintermaanden extra eenzaam. Als je last hebt van een winterdepressie, dan kan het raadzaam zijn hier contact over op te nemen met je huisarts. Lichttherapie of medicatie kan in dit geval helpen.
Gerelateerde artikelen
Oorzaken eenzaamheidOorzaken eenzaamheidWat zijn de oorzaken van eenzaamheid? En wat is het verschil tussen eenzaamheid en alleen zijn? Worden we meer eenzaam d…
Moderne mythen rond eenzaamheidModerne mythen rond eenzaamheidEenzaamheid is een onderwerp dat sinds 2010 steeds vaker in de media opduikt. Er zou een groei zijn in het aantal 'eenza…
Eenzaamheid, een hot item tegenwoordigEenzaamheid, een hot item tegenwoordigJe hoort steeds vaker dat mensen eenzaam zijn, waarbij de mens zeker niet alleen hoeft te zijn. Alleen of eenzaam is nat…
Eenzaamheid, rouwrand van de samenlevingTien procent van alle Nederlanders lijdt sterk aan eenzaamheid. Dit komt erop neer dat iedere straat mensen kent die zic…
Eenzaamheid, wat nu?Eenzaamheid, wat nu?Eenzaamheid of je eenzaam voelen, komt veel voor. Een op de drie mensen in Nederland voelt zich regelmatig (of zelfs hee…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "Tips tegen eenzaamheid"

Reacties

Dinah Andersen, 02-01-2017 17:30 #4
''Neem contact op met je huisarts''. OK, en dàn? Wat denkt u zal die doen? Tijd om te luisteren hebben ze al niet, geneesmiddelen voorschrijven: in een handomdraai! Foldertjes toesteken. Overal van het kastje naar de muur, want niemand heeft zin om ècht te luisteren! Er is geen oplossing, ik heb al alles geprobeerd. Het is voor een groot deel de maatschappij die niet functioneert, die mensen uitsluit omdat: te oud, niet voldoen aan bepaalde wensen van de maatschappij, anders zijn, te oud en ga zo maar door. De bevolking veroudert maar men laat de mensen stikken. Mensen zonder familie kunnen helemààl nergens terecht. Zeker niet als men een intellectueel persoon is en de onvervulde behoefte naar kwaliteitsaanspraak er al zo lang niet is. Men kwijnt weg achter het scherm, YouTube of dvd's, afgewisseld met een eenzame wandeling omdat men zich forceert toch te bewegen. Depressie, waar men niet meer uit geraakt. Kerst en nieuwjaar terug alleen doorgebracht want niemand heeft tijd. Een partner onmogelijk om te vinden, alleen foute mannen, de rest komt niet. En ja hoor, het is allemaal mijn eigen schuld. Zo hoeft men niet meer naar de persoon die het moeilijk heeft om te kijken, laat staan begrijpen.

Jos, 19-01-2016 08:12 #3
Ik ben zins een jaar aan het onderzoeken wie ik nu eigenlijk ben. Daar ben ik bepaald niet vrolijk van geworden. Tot nu toe ben ik tot de conclusie gekomen dat last heb van bindingsangst, verlatingsangst. En heb al jaren last van het alleen zijn. En toch heb ik een druk bestaan.alleen in de winter is het wat minder druk, om die reden den je eerder geneigd om te denken van wie ben ik eigenlijk. En wat heb ik meegemaakt. Ook heb ik kans gezien om mijn verleden te vergeten, het ging blijkbaar wel goed met mij. een dik jaar terug werd mij gezegd ik moest mijn leven maar eens op papier zetten. Conclusie. Het is niet goed gegaan.

Linda, 30-10-2014 22:38 #2
@Suzan
Vervelend dat je je zo eenzaam voelt, ik heb hetzelfde gehad op jouw leeftijd. Ik ben een sociaal persoon, maar toch voelde ik me nooit helemaal ergens bij passen of begrepen. Een aantal jaar geleden ben ik christen geworden heb Jezus leren kennen door de bijbel te lezen, te bidden en naar de kerk te gaan. Dit heeft me enorm geholpen de leegte in mijn hart te vullen. Ik probeerde die leegte te vullen met kleren shoppen of vriendjes of uitgaan, maar de leegte bleef. Zoek eens een goede evangelische of pinksterkerk en geef God een kans om vervulling in je hart en leven te brengen. Ook heb ik in de kerk oprechte vriendschap gekregen waardoor ik me minder eenzaam ben gaan voelen. God ziet jou en Hij zal je nooit verlaten als jij Hem in je hart vraagt. Ik hoop dat je er iets aan hebt. Groetjes

Suzan, 29-10-2014 23:28 #1
Hallo ik ben een meisje van 16 jaar en ik voel me echt heel eenzaam en leeg van binnen.
İk heb wel vrienden op school maar buiten school heb ik daar echt geen contact mee ik heb dus echt niemand om mee te praten. İk ben ook heel slecht in vrienden maken. Kunnen jullie mij aub helpen?

Infoteur: Writingsuus
Laatste update: 23-07-2015
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Reacties: 4
Schrijf mee!