InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Wat zijn Deugden?

Wat zijn Deugden?

Wat zijn deugden? Naast waarden en normen kennen we nog een moreel uitgangspunt namelijk 'deugden'. De bekendste omschrijving is van MacIntyre(1984) hij omschrijft deugden als een bepaald soort menselijke eigenschappen of kwaliteiten.

Deugden worden omschreven met de volgende vijf kenmerken;

Het zijn gewenste eigenschappen en ze drukken een waarde uit die de moeite waar is na te streven.
  1. Ze komen tot uitdrukking in het handelen
  2. ze blijven duurzaam en blijvend, met andere woorden ze vormen een duurzaam, structureel fundament van de handelingen.
  3. ze zijn voortdurend aanwezig, maar worden alleen benut wanneer het nodig is.
  4. ze zijn door de persoon te beinvloeden.

Met het invloeden wordt bedoeld dat deugden ontwikkeld kunnen worden door bijvoorbeeld onderwijs of opvoeding. Daarnaast kunnen deugden een kwestie van karaktervorming zijn via een leerproces binnen bijvoorbeeld een organisatie.

Enkele voorbeelden van deugden zijn:

  • Eerlijkheid.
  • rechtvaardigheid.
  • moed
  • loyaliteit
  • humor.
  • creativiteit.

Morele deugden of intellectuele deugden.

Daarnaast kunnen we deugden onderscheiden in een morele deugden(karakterdeugden) of intellectuele deugden. Onder intellectuele deugden gaat het over kennis en vaardigheden. En onder morele deugden zijn goede karaktereigenscahppen van mensen, oftewel karaktereigenschappen die iemand tot een goed mens bestempelen.

Morele deugden lijken wat weg te hebben van waarden. Daarbij is het zo dat veel eigenschappen die we als morele deugd toekennen tevens al waarden worden gezien. het verschil is dat het morele deugdbegrip vooral verwijst naar de karakterontwikkeling die iemand moet hebben doorgemaakt om die waarden daadwerkelijk te realiseren.

Morele deugden zijn karaktereigenschappen die iemand tot een goed mens bestempelen of die mensen in staat stellen een 'goed leven' te leiden.
© 2011 - 2017 Skeepies, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen

Reageer op het artikel "Wat zijn Deugden?"

Reactie

Amos King, 06-04-2016 03:45 #1
Zuiver, heel goed uitgelegd. Ik ben totaal eens en zal later een uitgebreide mening over, "wat zijn deugden" geven.
Dank u wel.

Infoteur: Skeepies
Gepubliceerd: 18-06-2011
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Reacties: 1
Schrijf mee!