InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Filosofie > Waarom leven wij?

Waarom leven wij?

Waarom leven wij? Waarom leven wij? Het moet zowat de vraag zijn die men zich in een mensenleven het meest stelt. Zijn we op deze wereld met een doel is zijn we simpelweg een van de vele aspecten van de natuur, een speling van het lot? Er zijn ettelijke theorieën. Dit is er een van.

Hoe?

Een zoektocht naar een antwoord op de waarom vraag start in feite bij de hoe vraag. Hoe zijn we hier gekomen? Hoe is de wereld ontstaan? En meteen ontstaat de alom bekende tweestrijd tussen de religieuze scheppingsverhalen, de oerknal (big bang) theorie en de evolutietheorieën van Darwin. Met betrekking tot de scheppingsverhalen kunnen we – weliswaar zonder een standpunt in te nemen - een interessante gedachte op gang trekken: zowat elke definitie van religie spreekt over de verbondenheid die de mens zoekt tot een hogere macht. We zouden hieruit kunnen opmaken dat er zonder de mens geen religie en dus ook geen hogere macht kunnen bestaan. Hoe kan de mens dan geschapen geweest zijn door deze hogere macht?

Tijdmachines zijn een utopie, dus de hoe vraag beantwoorden is onmogelijk, er kan enkel over gediscussieerd worden vanuit het individu en de maatschappelijke omgeving waarin dit individu zich bevindt. Iemand die elke dag geconfronteerd wordt met de wetenschap of omringd is door wetenschappers zal eerder de Darwin-theorie voor waarheid aannemen, een geestelijke zal onherroepelijk het scheppingsverhaal steunen.

Individu en maatschappij

Uitsluitsel kunnen we dus niet geven, maar de zoektocht naar een antwoord op de hoe vraag heeft ons wel geleid naar de twee basisbegrippen om de waarom vraag te beantwoorden: individu en maatschappij. Elk individu vindt zijn plaats binnen een maatschappij. Merk op dat we het niet mogen hebben over de maatschappij, want er zijn er meerdere. Zelfs zij die “op de rand van de maatschappij” leven hebben hun eigen leefwereld. Die is vanuit een filosofisch standpunt evenwaardig aan de maatschappij van de welgestelden.

Waarom?

Elk individu is gedurende zijn levensweg op zoek naar enige betekenis en waarde binnen één of meerdere van die maatschappijen. Niemand wil geboren worden en weer heengaan zonder iets verwezenlijkt te hebben. Niemand leeft simpelweg om te ademen. We kunnen dus stellen dat we leven om onze leefwereld die – op welke manier dan ook – voor ons gecreëerd werd te laten evolueren.

Materieel

In de loop van de geschiedenis deed zich een verschuiving voor tussen de wil om de leefwereld in zijn globaliteit te doen evolueren en de wil om onze kracht als individu op te waarderen. Slechts een heel beperkt aantal mensen denkt tegenwoordig nog aan een globale verbetering, veelal primeert het individueel succes. Het leven wordt georganiseerd om zelf te evolueren in de richting van een maatschappij die beter is voor het individu. Arm wil rijk worden, onbekend wil bekend worden. Het materiële heeft de bovenhand genomen.

Het leven na de dood

Parallel met de lok naar erkenning en succes loopt een veel natuurlijker levensdoel: de drang om het eigen leven na de dood verder te zetten. En weer kunnen we een tweestrijd onderscheiden tussen een religieuze en een wetenschappelijke strekking. Een religieuze oplossing – zoals reïncarnatie of het bestaan van de hemel – is de meest toegankelijke, want ze vervangt een fysische last door een geestelijke. De last die de gedachte van de dood met zich meebrengt wordt als het ware weggeplukt uit de maatschappij.

Een andere, wetenschappelijke wijze om voort te leven na de dood is zorgen voor opvolging in de vorm van een bloedverwant. Toevallig – of niet?- is dit ook de manier om ervoor te zorgen dat de globale leefwereld, het geheel der maatschappijen los van het individu, blijft voortbestaan. Een drang vanuit dit individu heeft in dit geval een globaal doel als gevolg. De cirkel is rond.
© 2010 - 2017 Andyv, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Er is geen hard bewijs voor de evolutietheorieEr is geen hard bewijs voor de evolutietheorieIs het leven op onze planeet ontstaan door evolutie of door schepping van een hogere macht. Een vraag die ons zal bezigh…
Waarom de ziel van elk mens verschilt en we niet gelijk zijnWaarom wordt er gesproken over een Joodse en een niet-Joodse ziel? Waarom hebben mannen andere zielen dan vrouwen? Waaro…
Heeft het leven zin?Heeft het leven zin?Heeft het leven zin? Wat is de zin van het leven? Is ons bestaan nutteloos? Vragen die mensen zich al eeuwen hebben gest…
Averroës oftewel Ibn RuschdAverroës oftewel Ibn RuschdIbn Ruschd, die in het Westen bekendheid kreeg als Averroës, was een eminent geleerde in zijn tijd. Hij was op veel gebi…
Religie en biologie: een veelbewogen relatieReligie en biologie: een veelbewogen relatieToen Darwin in 1859 zijn boek The Origin of Species publiceerde, werd dit onmiddellijk een doelwit voor conservatieve re…

Reageer op het artikel "Waarom leven wij?"

Reacties

Jeff, 14-08-2016 15:31 #4
Ik denk een plausibele verklaring te hebben rondom ons bestaan. Het is op vele manieren te interpreteren; wetenschappelijk en spiritueel om er maar is 2 te noemen. Het idee leeft al heel lang bij me en komt telkens terug. Ik heb geen bewijs, maar kan je verklappen, dat ik bijv. herinneringen heb aan mijn geboorte. Lijkt me fantastisch hier met iemand over te brain stormen en/of een boek over te schrijven. Ik kan nergens de vinger exact op leggen, maar voel dat ik benader; wat misschien wel heel ver weg is. Ik denk n.l. dat wij in een lichaam leven en dus onderdeel zijn van een host(es). Of dat net zo'n fysieke verschijning is als wij, weet ik niet. Wij zouden de longen kunnen zijn of een hartkamer, maar misschien wel een milt of lever. Als je het expanderen met het heelal kunt vergelijken met bijv. celdeling kun je parallellen tegenkomen. Maar ook het vergroten van de hersencapaciteit kan hiervan bijv. een gevolg zijn. Externe gebeurtenissen, kunnen duiden op medicijngebruik van onze host en dat goed en kwaad vaak hand in hand gaan kun je weer vergelijken met goede en foute cellen. De rassen met rode en witte bloedlichaampjes en ga zo maar door. Zelfs als je deze visie niet deelt, is het de moeite van het vergelijken waard. Zo maar een kijk, groet Jeff

Frank, 08-08-2015 01:09 #3
Hey hey lieve mensen, ondanks dat het niet leuk is kan ik jullie vertellen dat er echt helemaal niks is nadat wij sterven. Dus niet maar wat dan? En hoe kan dat dan. Gewoon niks. Het leven is nog te jong om voort te blijven bestaan. Fijne avond nog

Petra, 13-11-2012 13:46 #2
Patricia, hoe moeten we dan leven op deze zondige aardbol? hoe dan God eren?

Patricia, 01-10-2010 22:49 #1
Wij leven op deze zondige aardbol om God te eren. :-)

Infoteur: Andyv
Gepubliceerd: 16-09-2010
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Filosofie
Reacties: 4
Schrijf mee!