InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > De feiten over wiet

De feiten over wiet

De feiten over wiet De werking van wiet op het lichaam kan allerlei effecten hebben. Het veranderd in de eerste plaats het bewustzijn. Wiet heeft ook een verdovende werking op het lichaam. Andere woorden die ook wel worden gebruikt voor wiet zijn marihuana of cannabis. Wiet is zeer bekend in Nederland. Hoewel het illegaal is om te bezitten mag men het wel onder speciale voorwaarden kweken. Wiet wordt in sommige gevallen ook gebruikt als medicatie.

Algemeen

Wiet wordt al duizenden jaren door de mens gebruikt. De eerste die zich bezig hielden met het kweken van wiet waren de Chinezen en de Taiwanezen. Het woord cannabis zelf komt van het Grieks. Het laat zien dat veel culturen invloed hebben gehad op deze plant. Vandaag de dag is wiet vooral bekend in Nederland. In bijna alle landen in de wereld is het verboden wiet te hebben of te kweken. In sommige landen is het wel toegestaan voor eigen gebruik. In Roemenië en Peru is het legaal. In Nederland is het alleen toegestaan te kopen op specifieke plaatsen die ervoor aangewezen zijn. Zwitserland blijft neutraal over dit onderwerp.

Hoewel het in veel landen verboden is, wordt het in veel landen toch geaccepteerd. In Cambodja bijvoorbeeld is het technisch illegaal. Toch zijn er veel restaurants die wiet gebruiken in bepaalde gerechten. Ook is het daar heel makkelijk verkrijgbaar. Ook als je daar rookt is de kans op arrestatie erg klein. Ook in Iran is het gebruiken van wiet legaal mits dit wordt gebruikt voor voedingsdoeleinden. Handelen en smokkelen van wiet is wereldwijd verboden.

Verschillende wietsoorten

Er bestaan een heleboel soorten wiet in de wereld. Sommige wietsoorten bevatten erg veel THC. Dit zorgt ervoor dat de gebruiker heel opgewekt wordt tijdens het gebruik. Andere soorten bevatten weer meer CBD. Deze stof zorgt ervoor dat de gebruiker heel sloom wordt. Andere effecten zijn zware benen en armen, moeheid en een ontspannen gevoel. THC geeft meer het tegenovergestelde van de stof CBD.

In Nederland zijn erg veel soorten wiet verkrijgbaar. Nederwiet is een van de bekendste wietsoorten. Niet alleen in Nederland maar in de hele wereld. Nederwiet is iets minder sterk dan andere soorten wiet. Dit is een in kas gekweekte wietsoort. Een meer bekende soort van Nederwiet is K2. Deze
wietsoort is zowel bekend in Nederland als België. Thaiwiet is een andere variëteit van wiet. Het is een tropische wietsoort van Thailand. De werking is erg sterk en de concentraties THC zijn erg hoog.
Andere bekende wietsoorten staan hieronder.
  • Purle haze
  • White widow
  • Skunk

Sommige wietplanten kunnen wel tot 6 meter hoog worden. Dit hangt af van het soort wietplant. Veel wietplanten verschillen ook van sterkte. De cannabis sativa bavat erg veel THC. Deze plant geeft een sterk opwekkende werking. Deze wietsoort komt vooral voor in warmere gebieden. De wietplant uit Afganistan daarentegen geeft een kalmerende werking. Casablanca is een van de sterkste hasj soorten op het moment verkrijgbaar. Hasj is nog lichtjes anders dan wiet maar heeft vrijwel dezelfde werking. Andere hasj soorten zijn charas en skuff.

Effecten van wiet op het lichaam

Hoewel veel gebruikers geen neveneffecten ervaren, is het gebruik van wiet niet zonder gevaar. Er zijn serieuze nadelen verbonden aan langdurig gebruik van wiet. Ook zijn er een aantal overwegend positieve bijwerkingen bij het gebruik ervan.

Negatieve bijwerkingen

  • Wiet is slecht voor de longen. Hoewel er veel over gediscussiëerd wordt. Bij het roken van wiet komt koolmonoxide vrij. Dit is slecht voor je hart- en bloedvaten.
  • Je kunt je moeilijker concentreren.
  • Geheugenverlies bij langdurig gebruik.
  • Kans op verslaving.
  • Verminderd je reactievermogen.
  • Erg kostelijk.

Positieve bijwerkingen

  • Verminderd tijdelijk de stress.
  • Geeft een gevoel van kalmte.
  • Geeft een ontspannen gevoel.
  • Euforisch en vrolijk.

Lees verder

© 2011 - 2017 Koningaap, het auteursrecht van dit artikel ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Van wiet afkickenVan wiet afkickenVan wiet afkicken is een wens die veel wietgebruikers op een gegeven moment gaan koesteren. Deze wens hoeft echter geen…
De geschiedenis van nederwietDe geschiedenis van nederwietNederwiet is marihuana die in Nederland verbouwd wordt voor recreatief gebruik. Het kan zowel binnen als buiten worden g…
Drugsgebruik: Hasj en WietDrugsgebruik: Hasj en WietHasj en wiet worden in Nederland veel gebruikt. Vooral pubers, die willen experimenteren hebben veel interesse in deze d…
Wiet voor medicinaal gebruikMomenteel is wiet in Nederland bij de apotheek verkrijgbaar. Deze wiet wordt onder toezicht van de overheid gekweekt. Al…
Bronnen en referenties

Reageer op het artikel "De feiten over wiet"

Reactie

Piet, 26-07-2013 18:02 #1
Als het intressant is concentreer je beter. Is het niet intressant concentreer je slechter.
Op het moment zelf is je korte termijn geheugen zo goed als weg maar achteraf is alles gewoon goed en dus ook geen afgestorven hersencellen dankzij alleen wiet. THC is een niet verslavend substantie maar dat betekent niet dat je niet verslaafd kunt raken. Doe research en kijk naar seriuze onderzoeken het liefst onahankelijk. Bij de voordelen staat ook nog wat foutjes maar ja. Het verschilt oom enorm per persoon

Groetjes…

Infoteur: Koningaap
Laatste update: 19-06-2017
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 1
Schrijf mee!