InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > GHB, een gevaarlijke partydrug

GHB, een gevaarlijke partydrug

GHB, een gevaarlijke partydrug GHB komt regelmatig in het nieuws. Mensen met GHB-vergiftiging in het ziekenhuis belanden, maar ook omdat GHB als bedwelmmiddel gebruikt zou worden om seks te hebben. Maar GHB is vooral een partydrug dat vrijwillig gebruikt wordt in het uitgaansleven. Het grootste gevaar ligt in de dosering: de grens tussen een aangename dosering en een dosering waarbij je in coma kan raken is klein. GHB, dat staat voor GammaHydroxyButyrate, is namelijk van oorsprong een narcose middel.
GHB is een partydrug, een gevaarlijk soort. Partydrugs zijn drugs die gebruikt worden in het uitgaansleven, dit begrip verandert continu. Vroeger werd er ook heroïne gebruikt in het uitgaansleven en kon je het dus een partydrug noemen. Nu wordt er bijna geen heroïne meer gebruikt in het uitgaansleven.

GHB wordt momenteel een partydrug genoemd, net als XTC, cocaïne, speed en LSD. GHB wordt soms verkocht als vloeibare XTC, maar GHB is iets heel anders.

GHB als medicijn

GHB werd in de jaren zestig ontdekt door de Franse onderzoeker Henri Laborit, die zelfs ooit kandidaat was voor de Nobelprijs. Het is in eerste instantie een narcosemiddel, maar al snel worden er andere toepassingen ontdekt. GHB werd ook gebruikt als slaapmiddel en als antidepressivum. Het werd zelfs door bodybuilders gebuikt, omdat het helpt bij de opbouw van spierweefsel.

GHB is een stof die van nature in de hersenen voorkomt en wordt daarom volledig afgebroken door onze stofwisselingsprocessen. Vijf uur na het gebruik van GHB is het niet meer aantoonbaar in urine.

In 2007 gebruikte 2 tot 4 procent van het uitgaanspubliek GHB. Het middel staat bekend als goedkoop en lustopwekkend. Ook zou je er vrolijk van worden en er geen kater aan overhouden. Maar de drug staat ook bekend als date rape drug, verslavend en gevaarlijk.

Dosering

Je kunt GHB drinken en slikken. Het kan ook gespoten worden, maar dit komt in Nederland bijna niet voor. De werking van GHB hangt heel erg af van de dosering. Een dosis bij volwassenen ligt meestal tussen de 0,5 en 1,5 gram.

Werking

GHB heeft een verdovende werking op het centrale zenuwstelsel. Bij 0,5 tot 1,5 gram werkt GHB ongeveer hetzelfde als alcohol. Je wordt vrolijk, remmingen en angsten verdwijnen, je wordt praterig en je raakt opgewonden.

Soms zijn er ook bij deze dosering onaangename effecten zoals duizeligheid, misselijkheid, geheugenverlies en het plotseling in slaap vallen.

Effect

De dosering ligt erg nauw en gaat daarom ook regelmatig mis. De dosis is erg moeilijk te bepalen; de ene keer zit er meer GHB in een flesje dan een andere keer.

De reactie op GHB verschilt ook heel erg per individu. Dat heeft te maken met je lichaamsgewicht of je snel of langzaam verteerd en of je lever goed werkt. Het effect van GHB hangt dus ook af van de psychische en fysieke gesteldheid van degen die het slikt.

Overdosis

Bij een dosering van 2 gram kan de gebruiker in een diepe slaap vallen, waaruit hij moeilijk wakker te maken is gedurende een aantal uren.

Bij een dosis van meer dan 2 gram kun je bewusteloos raken en ernstige ademhalingsproblemen krijgen.Het kan zelfs zo erg zijn dat je stikt. Namelijk als iemand braakt, kan de maaginhoud in de longen komen, waardoor diegene stikt.

Andere mogelijke gevolgen van overdosering: hersenbloeding, hartstilstand en organen die het begeven.

Niet combineren

De omgeving, waarin je gebruikt, is erg belangrijk. Je moet erg oppassen met hitte. GHB mag je absoluut niet combineren met alcohol of andere drugs.

Veel incidenten kunnen worden verklaard door onverantwoordelijk gebruik. In 1996 kwam GHB voor het eerst groot in het nieuws. Een aantal dronken mensen hadden op Koninginnedag een ampul GHB leeggedronken en raakten in coma.

Legaal / illegaal

Tot 7 mei 1996 was GHB verkrijgbaar in smartshops als legale chemische drug. Maar na het incident een week daarvoor op Koninginnedag, heeft de Inspectie voor de Gezondheidszorg de verkoop van GBH verboden op grond van de Wet op de Geneesmiddelenvoorziening.

Het nadeel is met GHB, net als andere partydrugs als XTC dat zodra het verboden werd het middel het illegale circuit in ging. Hierdoor heb je een veel grotere kans dat je slechte rommel krijgt in plaats van zuivere GHB.

Vergiftiging

Tussen 2004 en 2009 is het aantal mensen met een ghb-vergiftiging dat in een ziekenhuis geholpen moest worden verviervoudigd. In 2009 belanden 1200 Nederlanders op de Spoedeisende Hulp na het gebruik van GHB. Zo'n 40 procent moest worden opgenomen en de helft van hen belandde op de intensive care.

De meeste opnames zijn in het weekend, wanneer de uitgaansdrug het meest gebruikt wordt. 69 procent is man. Iets meer dan de helft is tussen de 20 en 29 jaar. 14 procent is tussen de 15 en 19 jaar, 22 procent is tussen de 30 en 39 jaar.

Het gaat vooral mis door GHB te combineren met alcohol (34 procent) en met andere drugs (18 procent).

Date rape drug

GHB komt ook regelmatig in opspraak, vanwege de werking op de seksualiteit. Je remmingen verdwijnen en je raakt opgewonden. Het middel zou door sommige mensen gebruikt worden om stiekem in een drankje te gooien om zo het meisje of de jongen die daarvan drinkt makkelijk in bed te krijgen. Kortom GHB kreeg het etiketje date rape drug opgeplakt.

Harald Wychgel, voorlichter van het Trimbos-instituut en wetenschappelijk medeweker van de Drugs infolijn, ontkracht dit meteen: “GHB is zout, bremzout. Als je dat in een drankje gooit, dan proef je het. Als je dat in een drankje gooit als je al tien biertjes op hebt, dan merk je het wellicht niet. Maar dan ben je toch al niet meer zo aanspreekbaar.”

Partydrugs

Er zijn verschillende middelen belangrijk in het uitgaansleven. Het begint ongeveer op veertienjarige leeftijd met het gebruik van alcohol en tabak. Gemiddeld een jaar later wordt er kennisgemaakt met marihuana. Op ongeveer achttienjarige leftijd komen XTC, cocaïne, speed, LSD en paddestoelen in beeld.

XTC

XTC en speed, ook bekend als amfetamine, worden op grote feesten het meest gebruikt. In Nederland is XTC de meest gebruikte partydrug. In 1985 werd het voor het eerst in Nederland gesignaleerd. In november 1988 worden in Nederland XTC en aanverwante stoffen strafbaar gesteld. Toch vindt de echt doorbraak in de jaren negentig plaats, tegelijkertijd met de opkomst van grote houseparty’s.

Gebruik

Het belangrijkste motief om partydrugs voor het eerst te gebruiken is nieuwsgierigheid. Met XTC wordt gemiddeld voor het eerst begonnen op zeventienjarige leeftijd. Toch is het percentage XTC gebruikers het grootst bij 21 tot 24-jarigen.

Het grootste deel van deze groep heeft ook een vriendenkring waarin bijna iedereen partydrugs gebruikt. Mannen gebruiken over het algemeen meer drugs dan vrouwen, ook al worden de verschillen steeds kleiner. Partydrugsgebruikers zijn overwegend blanke, mannelijke jongvolwassen met verschillende sociale achtergronden.
© 2007 - 2014 Jour, gepubliceerd in Drugs (Mens en Samenleving) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Waarom gebruiken mensen drugsBijna iedereen is wel eens in aanraking gekomen met drugs, al is het niet cannabis (de meest gebruikte drug in Nederland…
Invloed van drugs op de seksualiteitInvloed van drugs op de seksualiteitDrugs hebben een invloed op de seksualiteit. Soms wordt het seksuele verlangen verlengt, ervaart men een intenser orgasm…
De populairste drugsDe populairste drugsDrugs heb je in verschillende soorten en maten. Je hebt drugs waar je zwaar verslaafd aan kan raken en drugs die niet zo…
Krokodil, verwoestende drug in RuslandKrokodil, verwoestende drug in RuslandKrokodil is een goedkope drug die enorm populair is geworden in Rusland. De drug wordt niet gekocht maar zelf gemaakt ui…
De verschillende soort werkingen en inname van drugsVeel mensen hebben in hun leven wel eens cannabis gebruikt, of zijn op een andere manier een keer in aanraking gekomen m…

Reageer op het artikel "GHB, een gevaarlijke partydrug"

Reacties

Simon, 01-10-2014 09:59 #49
Meneer Johannes

Ik weet niet zo goed wat u met deze reactie wilt bereiken. Waarom zou u in hemelsnaam drugs in een positief daglicht willen zetten, zelfs als het bij u goed uitpakt vind ik dat vrij egoïstisch en ondoordacht. Ik ben zelf 21 jaar maar ik heb nog nooit gezien dat iemand er ook maar iets mee gewonnen heeft. Als u denkt dat het een inspirerende visie geeft valt dat nog al mee u beleeft het misschien meer zo maar meestal is het pure onzin wat inspirerend lijkt. Ik heb genoeg mensen hun intresses en passie zien verliezen aan wiet roken. Ik heb mensen out zien gaan op GHB en vertel me niet dat dat inspirerend is misschien hooguit wat rustgevend. En u heeft dit al een tijd geleden geplaatst ik ben erg benieuwd of u al verslaafd bent aan GHB aangezien u zei dat u alle vormen van drugs gebruikte behalve heroine en cocaine. Want dit is geen pretje om te hebben je kunt er geen ritme mee houden het is vreselijk voor de mensen om je heen en als je denkt dat dat erg is eraf komen is een hel. Ik zou gewoon stoppen voor uw vrouw en uw kind want vroeg of laat loopt dit uit de hand en zult u ze er pijn mee doen. En u was destijds 32 u zegt dat u scans normaal waren maar er is een hoop wat de scan niet ziet ik ben benieuwd hoe oud je met deze leefstijl nog denkt te worden. Wat de instanties betreft wanneer dit nodig is is het niet zomaar, voor een drugsgebruiker toegeeft dat hij/zij verslaafd is is het al zo goed als te laat. En je kunt niet eeuwig in zo'n verblijf zitten het kost geld niet alleen voor de gebruiker maar voor de totale zorg. Ik heb 1 tip over drugs begin er niet aan want de volgende keer dat het je aangeboden word zul je geen nee zeggen en voor je het weet ben je verslaafd. Ik schut het niet uit mijn mouw het is vreselijk om een familielid verslaafd te hebben. Het is liegen stelen gebruiken ongelukken veroorzaken suicide neiging en schuldig voelen en opnieuw en opnieuw en opnieuw.

Met vriendelijke groet,
Simon Kreijger

Evert, 16-03-2014 11:59 #48
#Johannes

Nou Johannes, ik kan je op dit moment nog onder de noemer levensgenieter plaatsen.
Waarschijnlijk gaat je alles voor de wind, maar is je leven dan zo saai dat je geestverruimende en ontremmende middelen
nodig hebt om de nodige jeu er aan toe te voegen? Die inspirerende visie die had je naar alle waarschijnlijkheid toch al.
Ik zou wel eens willen weten wat je zou doen, wanneer er een kink in de kabel kwam en alles ineens niet zo vanzelfsprekend zou zijn.

GrtZ Evert

Johannes, 25-02-2013 04:53 #47
Waarom lees ik hier alleen maar spookverhalen en negatieve kanten van allerlei soorten drugs? Ik gebruik al jaren bijna elke soort drugs (behalve crack en heroïne) en ik kan niet anders zeggen dat het een verrijking op mijn leven is. Het heeft mij op veel punten anders tegen het leven aan laten kijken wat mij verschrikkelijk heeft geholpen. Ik gebruik bijna elke week en alleen in het weekend, mocht ik daar tijd en zin in hebben en ik kan me niet heugen dat ik ooit op het punt heb gestaan dat ik 'ja' moest antwoorden op de vraag of ik verslaafd was. Drugs is een toevoeging op het leven die je een inspirerende visie geeft over bijna alle vraagstukken van het leven. Daar moet je de tijd voor nemen en niet dagelijks zo veel mogelijk naar binnen werken. Je eet toch ook alleen wanneer je honger hebt, toch ook niet op elk moment dat je je kaken kan bewegen. Verslaafden van wat dan ook zijn niet sterk genoeg om met deze wonderbaarlijke middelen om te gaan. Dat is jammer, want zij kunnen het niet ervaren zoals ik en misschien ook u. Deze mensen leven met het gebrek geen mate te kunnen houden en dat hebben ze uiteindelijk met alles. Gelukkig dat Nederland een fatsoenlijk sociaal vangnet heeft voor deze personen om ze te helpen. Wel wil ik alle bezorgde ouders meegeven dat u controle heeft over uw kind en niet andersom en mocht dat niet zo zijn, dan zijn er genoeg instanties en gespecialiseerde klinieken die u hiermee kunnen helpen, voor alles is tevens een oplossing

Ik hoor u al denken terwijl u dit leest, van deze beste man zal weinig terecht gekomen zijn, een voorbeeld zoals het niet moet. In alle blijdschap kan ik u mededelen dat het met mij helemaal goed zit, ik geniet, leer, wordt geïnspireerd en gefascineerd door bijna alle vormen van drugs. Ik ontglip over twee uurtjes mijn bed met een fantastische vrouw naast me, ga mijn krantje lezen, lekker ontbijten, thuis maximaal vier uurtjes werken, buiten de deur lunchen en dan in de middag wat tijd met mijn dochter doorbrengen. Ik ga zes keer per jaar op vakantie, veel weekendjes weg, Range Rover onder mijn kont en een riante villa in Aerdenhout met drie auto's voor de deur. Het mooie van het verhaal is dat ik bijna 32 wordt en alles zelf eerlijk heb bereikt.

Hoe zou u mij omschrijven? Drugsgebruiker, junk of gewoon een succesvolle levensgenieter.

Niet om uw ogen uit te steken, puur om aan te geven dat drugs ook best gelukkig kan brengen. Ik hoop dat vele dit zien als een leerproces hoe het ook kan en dat niet alleen de negatieve kanten worden benadrukt.

Laatste feitje: ik laat jaarlijks een Total Body Scan doen en na 10 jaar werkt alles nog naar behoren en doet het niet onder voor een leeftijdgenoot

Marcel, 04-11-2012 23:48 #46
Is het opeen of andere manier nog aan te tonen dat het gebruikt is?

Loco, 15-10-2012 15:31 #45
Heb nu 3 dagen geleden een fles ghb gratis gekregen, was er erg nieuwsgierig naar, normaal blow ik eigenlijk alleen maar en ik was altijd tegen hard drugs maar nu gebruik ik het toch sinds 3 dagen…
Het is een erg goed gevoel maar ik ben zo bang om eraan verslaafd te worden. Me ex was er erg verslaafd aan en is ermee gestopt en ik heb veel mensen ernaar aan de klote zien gaan maar ik weet verder geen dealer en ik heb nog maar een beetje over dus na dit flesje… ga ik lekker weer stoppen en een jointje kopen!

John, 05-08-2012 13:27 #44
Ik ben 2 jaar verslaafd geweest en heb een psychose gehad waarbij ik een overval heb gepleegd, gelukkig kwam ik er goed vanaf. maar nu ben ik wederom verslaafd, ik woog 100kg en weeg nu 80kg das wel een pluspunt maar heb nu wel vaker pijn op de borst. dus met andere woorden: Afblijven!

Liz, 28-07-2012 19:01 #43
'Ik heb een zoon van 28 die dat ghb gebruikt. Ben er erg bang van. Ik zie die lijdensweg en steeds zegt hij mam ik gebruik niks hoe kom je erbij. Nu heb ik zijn kluisje leeg gehaald stiekem ghb verwisseld voor water. Het is verschrikkelijk je eigen kind die hel door te zien gaan.'
Een GHB verslaving is ernstig en mag alleen onder begeleiding afgebouwd worden omdat het afkicken misschien nog wel gevaarlijker is dan het gebruik. Dus inruilen voor water is geen goed idee. Integendeel. Zie hem zo ver te krijgen dat hij hulp accepteert van een afkickkliniek. Sterkte!

Sv, 01-05-2012 22:25 #42
Bij mij is er gister ook GHB in mijn drinken gedaan, en ik heb daar helemaal niets van geproefd! Ik vind het ook onzin dat mensen zeggen dat het een smoesje is om te zeggen dat er iets in je drinken is gedaan terwijl je het zelf hebt gebruikt. Ik heb namelijk een paar jaar onder toezicht van een cardioloog gezeten vanwege hartritme stoornis, dus ik haal het al helemaal niet in mijn hoofd om drugs te gaan gebruiken! Mensen die zoiets in je drinken doen denken niet na, je weet nooit de medische achtergrond van diegene, ik ben out gegaan en heb met erge hartritme stoornissen gelegen, en voel me nu een dag later nog enorm beroerd… Hoe dit heeft kunnen gebeuren is me nog steeds een raadsel ik neem namelijk geen drinken aan van vreemden en houd mijn drankje altijd vast.

Als je drugs wil gebruiken prima! maar ga het niet bij andere mensen opdringen door het ongewenst toe te dienen!

Sus, 01-05-2012 15:46 #41
Ik lees heel veel hier indien gebruik door verstandige mensen… nou een verstandig mens weet dat je van drugs af moet blijven… ongelofelijk dat mensen kunnen denken dat voor hun een uitzondering is.dat zij wel sterk genoeg zijn om er verstandig mee om te gaan… een verstandig mens weet dat.Het is gif.maar.ook ik ken een puder waarvan dit spul in het drankje werd gegooid… een "klein"meisje die geen nog geen idee had hoe wijn moest smaken… als je 15 bent wil je dat proberen.Ook zij dacht mits het maar bij 1 blijft kan het geen kwaad.En onder toezicht van haar vriendinnen die het drankje geweigerd hadden.afgevoerd door ambulance. Op die leeftijd ben je nog lerende maar heb je altijd van die lullo's die daar misbruik van maken…
Je zal maar iemand treffen met een zwak hart, astma, of een lever ziekte etc.

Geertjehebels, 15-04-2012 23:54 #40
Ik heb een zoon van 28 die dat ghb gebruikt. Ben er erg bang van. Ik zie die lijdensweg en steeds zegt hij mam ik gebruik niks hoe kom je erbij. Nu heb ik zijn kluisje leeg gehaald stiekem ghb verwisseld voor water. Het is verschrikkelijk je eigen kind die hel door te zien gaan.

Carla, 13-04-2012 12:26 #39
Het is altijd een ander die verslavingsgevoelig is. Jou overkomt dat niet, alles onder controle. Maar wat als het je wel overkomt? Hoe dan verder? Afkicken van GHB, prima gelukt. Slaapproblemen blijvend? Angststoornissen blijvend? Concentratiestoornissen blijvend? Zelfs de specialisten weten het niet. Niemand kan je tot nu toe helpen. Toch maar weer gaan gebruiken, je hoofd is niet te houden. Nog een keertje de kliniek in. Weer gelukt. Nu gaan we er echt voor. Een half jaar later, nog steeds deze problemen. Geen studie, geen werk, geen inkomen meer. Ziekte wordt niet erkent. Je bent een watje! Succes met je toekomst als je wil gaan gebruiken.

Julia, 20-12-2011 09:38 #38
Beste mensen ik heb afgelopen zaterdag bij DIRTY DUTCH iemand bijna dood zien gaan op GHB, was niet meer aanspreekbaar, viel om en had een dikke sliert met kwijl uit zijn mond hangen.Hij zag eruit alsof hij dood aaan het gaan was, werkelijk geen c-o-n-t-a-c-t mee te krijgen.
Verder ken ik een moeder van 3 kinderen die met GHB op in bad gegaan is, en zij is verdronken, na het outgaan kopje onder, en uren later pas dood gevonden door iemand.
wees gewaarschuwd. Ik ben zelf iemand die volop van expirimenteren houd, maar na wat ik zaterdag gezien heb, zal ik nooit GHB meer nemen. Laten andere mensen zich maar lekker voor schut zetten, geef mij maar een xtc op een feest, stukken minder bij effecten met een pilletje.

Bart-Jan, 14-09-2011 16:56 #37
Wat een uiteenlopende reacties. Ik ben net als veel van mijn leetijdsgenoten (20-25) nieuwsgierig aangelegd. Het probleem ligt voor mij bij de gebruiker en zijn zelfkennis. Je kunt in verslaafd raken aan koffie, aan tabak en drugs. Het principe verandert niet, je ratio is de overhand verloren en je lichaam bepaalt nu je handelingen. Vanzelsprekend heeft de ene verslaving(drugs) ernstigere gevolgen voor je lichaam dan andere (koffie) verslavingen. Toch hoef je niet verslaafd te raken, dit heet vaak te maken met overmoedigheid en kan zo dus ook iedereen (helaas) overkomen. Ik gebruik zelf ook af en toe wat (hierop hoef ik geen commentaar, ik ben goed opgevoed en minstens zo goed opgeleid.) en ken de risico's. Ik kan dan ook tegen mijzelf zeggen dat ik niet vaker dan 1x per 6 weken wat gebruik. De dag dat ik dat niet meer kan ben ik verslaafd en zal ik pas kunnen stoppen zodra ik dat zelf ECHT wil.
Daarom zeg ik maak afspraken met jezelf en hou je er aan, lukt dit je niet (meer) stop direct of ben zo eerlijk naar jezelf om hulp te zoeken (of spreek dit af met een vriend.)

(ik begrijp dat dit niet altijd kan, omdat sommige drugs een verslavende werking hebben vanaf moment 1. Als je net zo dom bent als ik en besluit om soms drugs te doen, lees je heel goed in en zoek iemand die het ooit al gedaan heeft!)

Verder: 'Het zijn de knappen die de verleiding van het duister kunnen weerstaan, niet zij die er onderzoek naar doen.'

Margreet, 06-09-2011 11:42 #36
Verschrikkelijke rotzooi, mijn zoon was verslaafd, je kunt zonder hulp er niet van afkomen…
Begin er nooit aan, hij heeft wel zo, n spijt en de afkickverschijnselen zijn verschrikkelijk. Ik heb het zelf van dichtbij mee gezien. Ze krijgen angsten durven niet meer alleen te zijn, last van de spieren, niet aanspreekbaar enz… het is gewoon een afbijtmiddel voor verf!

, 04-08-2011 11:07 #35
Wie zegt dat GHB niet verslavend is, dat is het wel. ken genoeg mensen die niet meer naar feesten kunnen zonder GHB te hebben gehad. jammer dat er niet bij staat wat de bijwerkingen op langere duur zijn. en als je zegt dat je het MOET proeven? onzin ik hoef nooit geen drugs uit te proberen maar het is me wel overkomen. en nee niets gemerkt.

Kenner, 01-06-2011 15:52 #34
Mensen die beweren dat er GHB in hun drankje is gedaan lullen maar wat, waarschijnlijk gewoon een keer willen proberen en is fout gegaan en ja wat zeg je dan…

het is gewoonweg TE smerig om ongemerkt weg te krijgen. geloof me

Gekkie, 23-03-2011 18:00 #33
GHB ja vet gevoel ben zelf verslavings gevoelig maar GHB is geen drug die ik elke dag wil gebruiken kan ook niet als je een sociaal leven heb en werk heb. Het is wel waar een beetje te veel en je doet dingen waar je je de rest van je leven voor schaamt dus gebruik verstandig of niet LIEFS.

Marco Jansen, 13-03-2011 12:44 #32
Erg interressant. Ik lees helaas niks over wat voor invloed heeft op sociaal gedrag op den lange duur. Mijn zoon gebruikt ook ghb en cocaine. hij is erg gesloten en de puisten schieten uit zijn lijf. Het is jammer om te zien dat mensen steeds meer en andere drugs nodig hebben om "plezier" en of aandacht te krijgen/hebben.

M., 28-01-2011 20:36 #31
Ik gebruik zelf ook af en toe GHB, Ik gebruik het op goede wijze en noteer de tijden wanneer ik neem en neem altijd pas 2 uur later. Ghb is gevaarlijk ja, maar als je het goed doseert en er niets bij drinkt is er niets aan de hand. Als je het neemt lees er dan eerst genoeg informatie over, en wees er verstandig mee, nooit bijnemen als je niets voelt! Verder vind het effect super :) en zo af en toe kan geen kwaad.

Anne, 26-01-2011 09:05 #30
Wat ik niet begrijp is dat er enerzijds zo angstig en lackoniek wordt gereageerd. Alle drugs, van simpele drank tot harddrugs, zijn er niet om je beter te maken. Dat b.v. endorfine in je lichaam aangemaakt wordt en dat je het kunt toegediend krijgen zijn echt twee verschillende dingen. Zij die lackoniek reageren en angsthazen uitlachen, zij hebben echt de grens nog niet bereikt. Vroeger rookte ik ook marihuana en vertelde mijzelf dat zodra ik er 'last' van kreeg er mee zou stoppen. Dat gebeurde op een bepaald moment en heb alles wat ik aan marihuana weggegeven. Jaren later zat er iemand bij mij en rookte een joint, waarop ik hem vroeg ook een trekje, om te kijken of het nog werkte. En hetzelfde vervelende gevoel kwam vrijwel direct terug.
Ik wil hiermee zeggen dat het ene lichaam niet hetzelfde is als het andere. Als jij die makkelijk gebruikt je grens nog niet hebt gevonden, is dit niet aanleiding om anderen over de streep te trekken of dit als lacherig af te wimpelen. Zij die na lichtelijke aanraking van ghb o.i.d. een blackout kregen, hebben een hele lage tolerantie drempel, en dat is duidelijk geworden. Zij moeten deze drug absoluut laten liggen, hun lichaam heeft dit erg duidelijk laten merken.
Respecteer een ander en drogeer niemand, ook als je denkt dat zoiets kan, nee, je leest hier hoe een minimale hoeveelheid een extreme reactie tot gevolg kan hebben. Hierdoor is deze drug dus illegaal geworden, gebrek aan kennis, zowel menselijke als wetenschappelijk.

Iemand, 05-12-2010 23:57 #29
Ik heb gisteren fijn een nacht doorgebracht in het ziekenhuis.
Iemand heeft dus ook wat in mijn drankje gedaan en heb niets gemerkt (was niet meer nuchter).
Laatste wat ik nog weet is dat ik het raar vond smaken en nieuw biertje bestelde.
eerste wat ik weer wist is dat er 7 doktoren om mij heen stonden.

Leuk op zon manier uitgaan… auhm.

Meisje, 15-11-2010 11:04 #28
Ja ik ging dus bij een aardige vriend op de koffie.ik die altijd zo onzettend nuchter is, ik hou veel van mijn eigen man.moet ik erbij zeggen… ik ben dus helemaal uit de kleren gegeaan en heb dus onzettend hard geneukt met die vriend, is (was )ook een vriend van mijn man.ik voelde me dus helemaal anders en ging helemaal los.ik was onzettend geil en wilde maar een ding.ik schaam me nu heel erg.ik snap er dus helemaal niets meer van.ik denk dus ook dat hij gewoon iets in mijn drinken gedaan heeft, ik was door de koffie (ahhuuuumm) heel vrolijk ja, ik was daarna heel erg moe.
ik vind het gewoon op een verkrachting lijken maar ik stemde wel toe, ik blijf het zeggen ik snap er niets van.
ergste vind ik het voor mijn lieve man die nog steeds van niets weet.ik durf het gewoon niet te vertellen.
maar ik proefde ook niets ik kreeg wel een paar zoute tucjes van hem bij de koffie, michien snap ik dan de cloe, omdat ghb ook zout smaakt volgens sommige mensen.ik vind het wel heel gemeen van die vriend,
verdrietig meisje.

Messemar, 10-11-2010 16:17 #27
Ik ben een moeder van een 18 jarige aan GHB verslaafde dochter. Ik zie hier heel veel verschillende reacties. Zelfs dat GHB niet zoveel kwaad kan. Ik schrik daarvan. Wij leven al 2 jaar in een enorme hel en angst. Mijn dochter is opgenomen geweest (eerst Detox daarna verslavingskliniek) maar eenmaal thuis blijft het psychish enorm zwaar, waardoor ze constant weer terugvalt en binnen korte tijd lichamelijk ook niet meer buiten kan. Ze wil wel stoppen, geeft ze dagelijks aan, maar het lukt gewoon niet. De afkickverschijnelen zijn een ware hel. Ze kan niet meer functioneren, slapen zonder, enz… Wij zijn ieder moment als ze weg is zo bang dat er een politie voor de deur staat dat ze in coma is geraakt of erger. Iedere keer gaat ze out. Komt ook regelmatig thuis met blauwe plekken waarvan ze geen idee heeft hoe ze er aan komt. Ook misbruik is veelvuldig in het spel geweest. Zelfs als ze hier ooit vanaf komt vragen we ons af hoe ze ooit met al die ervaringen verder kan. GHB is niet onschuldig, maar ongelooflijk gevaarlijke rotzooi die je leven en dat van de mensen om je heen kapot maakt.
Begin er nooit aan. En de mensen op deze site die hier zo makkelijk over praten pffffffffffffff ongelooflijk geen woorden voor. Ik mag hopen dat jullie zelf nooit een aan GHB verslaafd kind krijgen, want dan piep je wel anders.

Maaike, 12-10-2010 23:19 #26
Tuurlijk GHB is verslavend, en het kan fout gaan als je een zwak persoon hebt. Maar ik gebruik ook wel is GHB en vind het super! Zolang je maar goed doseert is er niets aan het handje, en zolang je het niet combineert met alcohol gaat het ook goed, en ghb met andere drugs kan niet zoveel kwaad. Tenzij je natuurlijk veels te veel neemt, maar 1 pilletje met een gtje erachteraan kan geen kwaad. Zolang je je grenzen kent en het bij af en toe houd, kan het niet veel kwaad. Mensen maken zich veels te druk.

Renz, 03-10-2010 10:21 #25
Ik ben werkzaam op een intensive care. Wij zien over de afgelopen jaren een explosieve toename van GHB-gebruikers, die bij ons belanden. Hetzij vanwege een overdosis, of vanwege een psychose door verslaving. Hierdoor durf ik wel te zeggen dat GHB een van de gevaarlijker drugssoorten is. Wat veel mensen niet weten, is dat je niet alleen comateus kunt raken, maar dat je ook kunt stoppen met ademen. Vrijwel iedere patient die bij ons opgenomen wordt, wordt aan de kunstmatige beademing gelegd, met alle mogelijke complicaties van dien. Ik vraag me serieus af wat gevaarlijker is, XTC of GHB. En als je er eenmaal verslaafd aan bent. Bijna niet van af te komen. Kijk er dus mee uit!

Kevin de Bruin, 24-09-2010 16:33 #24
Eerst was er gezeik met Methylone (Explosion) ook vloeibaar in buisjes. Nu met GHB. En je hoort niks meer over Explosion, ook GHB waait weer over. Ik hoop alleen niet dat het zover komt als in de VS dat men van allerlei chemishe schoonmaakmiddelen een potje cristmal med gaat lopen stoken. Zolang dat niet komt dan valt het nog mee anders gaan mensen gewoon kapot net zoals de herione golf in de jaren 80 in NL.

Henk, 22-08-2010 02:50 #23
Gisteren is de jongen die 3 huizen verderop woond overleden. Zijn moeder vond hem dood in bed. Hij is 24 jaar geworden en was verslaaft aan de GHB. Een jaar of wat geleden is hij al een keer met spoed naar het ziekenhuis gebracht wegens een overdosis.
Toen scheelde het niet veel of hij was er in gebleven. Nu had hij weer een feestje het was een feest te veel. Hij was enigst kind waar zijn moeder heel veel moeite voor heeft gedaan om hem op de wereld te zetten. Laat dit een waarschuwing zijn voor een ieder die lichtzinnig over die rotzooi denkt want je speelt met je leven.

Melvin, 14-08-2010 12:48 #22
Haha

Ik moet een beetje lachen van de verhaaltjes hier.
Als je GHB niet proeft, Is er echt iets mis met je smaakpapillen!
Ik gebruik zelf wel eens GHB, als er iets smerig is, is het GHB wel! (HEEEEL ZOUTT)
Wanneer ik t neem heb ik zelfs braakneigingen soms.

Kinderen die moeten opgehaald worden in t ziekenhuis door hun ouders gaan natuurlijk vertellen dat ze het zelf niet hebben genomen!

Als je GHB goed doseert is het prachtig! lekker dronken zonder kater de volgende dag!
Als je teveel neemt ga je slapen ja. Eigen schuld dikke bult en welterusten.

Bartelehiem, 31-07-2010 12:54 #21
Ik heb me verbaasd over de toon die dit artikel met zich meebrengt. Er wordt informatief over de gevaren verteld, maar wel fanatiek gesproken over dat dat zou komen door onverantwoordelijk gebruik. Daarnaast merk ik de schrijver absoluut niet blij is met het etiket "Date-rape-drug" die aan GHB wordt gehangen. De schrijver verwijst dan ook direct naar mastermind Harald Wychgel van de drugs infolijn opdat je het meteen zou proeven in je drankje en dat je na tien bier toch al niet meer aanspreekbaar zou zijn… Werd voor deze tekst niet kort verteld over de vele doden die verklaard konden worden door de combinatie met alcohol!?

Ik ben werkzaam in een afkickkliniek en wil mensen echt oprecht waarschuwen voor deze drug. Wanneer men verslaafd raakt aan dit middel is het bijna onmogelijk om je hierop te behandelen! Zoals hierboven beschreven is het maar minimaal aantoonbaar in urine en als een gebruiker niet eerlijk is over zijn of haar terugvallen in het middel kunnen we vanuit een afdeling niets voor je kunnen betekenen. Reactie infoteur, 31-07-2010
Het artikel is geschreven om mensen zo objectief mogelijk te informeren. Ik spreek zeker niet fanatiek over dat alle GHB-gevallen komen door onverantwoordelijk gebruik. Maar ik wil wel alle kanten belichten door bijvoorbeeld ook Harald Wychgel van het Trimbos instituut aan het woord te laten, wel degelijk een autoriteit op dit gebied.

Dat u liever ziet dat ik GHB tot de grond afbrand, is duidelijk gezien uw achtergrond. Natuurlijk goed dat u mensen wilt waarschuwen. Daar is dit artikel ook deels voor bedoeld. Ik geef objectief informatie en anderen reageren op het artikel door het vertellen van hun eigen ervaring (subjectieve informatie). Het lijkt mij belangrijk dat er open en eerlijk informatie over gegeven wordt. Laat dan iedereen maar zelf beslissen.

Xtraymon, 20-07-2010 19:09 #20
Tuurlijk is het lullig voor mensen die slachtoffer zijn geworden van GHB in slechte dosering grondstoffen, of GHB gemixt met andere chemische substantie's. Je word er immers goed ziek van. Echter heb je een glas waarin bijvoorbeeld vruchtensap zit (en dit smaakt al sterk) dan proef je onheroeppelijk of er wat zouts inzit. Dat kan op GHB duiden. Zit er in je glas een alcohol houdend drankje, dan proef je dit uiteraard ook maar heb je wel te maken met 2 verdovende stoffen en kan de GHB even wat harder aantikken dan 'normaal'. Nu zit er 5 uur lang GHB in je systeem, alvorens 4cc GHB ingenomen te hebben. Ligt die dosering hoger (ga ik even van het uiterste uit > 1 glas = 20cc) dan ga je aan pure GHB nog niet dood, want na 8 uur is het weer verdwenen.

Ik heb wel eens (in een financieel slechte tijd) gehoopt dat ze GHB of GBL in mijn drankje stopten en liep bewust rondjes door de discotheek in afwachting! Mocht je ermee te maken krijgen dat iemand out is gegaan leg hem/haar dan vlak en languit neer met het hoofd op een handdoek waar het gezicht iets naar boven helt (dus de handoek ondersteunend in de nek), dit gaat in de meeste gevallen het overgeven tegen (… en voor de sadisten onder ons >>> zorg dat een hand in een bakje heet water ligt krijg je mooie rozijn-handjes van en zal tot urineverlies leiden!)

Monique van der Woude, 14-07-2010 18:50 #19
Vrouw van dertig
ik heb dus twee keer iets raars mee gemaakt, eerste keer met uitgaan in de dezelfde kroeg, ik had in totaal zes drankjes op een rose biertje in de middag en in de avond vijf rose, toen gingen we even wat eten en voor dat ik het wist ben ik ook out gegaan, en met ambulance thuis gebracht, en heb ik liggen ijlen op de bank, en de tweede keer zelfde kroeg drie rose op toen cola werd niet lekker op de wc overgegeven en weer out gegaan een heel raar gevoel in je hoofd, je bent er wel maar toch ook niet, ben nu dus eigenlijk wel benieuwd wat het nu geweest kan zijn dacht dus aan ghb maar dat moet je dus proeven en dat heb ik dus niet.heb me nog door een neuroloog laten nakijken alles was in orde dus denk echt dat ze iets on mijn drankje hebben gedaan maar wat?

Useyourbrain, 08-07-2010 16:08 #18
GHB is een Darwin-award drug. Indien gebruikt door verstandige mensen, die met een 2ml spuitje doseren en netjes de stopwatch zetten, is het vrijwel de ideale drug: totaal ongevaarlijk, snel uitgewerkt, weinig kans op een kater, GOED DOSEERBAAR! en dus erg veilig. Zo niet, kun je het zien als een indicatie-staafje voor idioten en ongecontroleerde mensen. Mensen die uit de losse hand doseren "een scheutje, een dopje" en na 10 minuten denken dat het een uur geleden was etc., die eindigen vroeg of laat op de eerste hulp. Toevallig zijn dit ook de mensen die na 1 liter wodka worden opgenomen met alcoholvergiftiging, of krap 52 kilo wegen maar wel 13 pillen slikken. Er is een naam voor deze mensen, namelijk "idioten". Gelukkig voor ons loopt het af en toe verkeerd af, zodat ze kans maken op een Darwin Award, voor het zelfstandig voorkomen van verdere verspreiding van hun inferieure genen in de menselijke gene-pool.
Wie ooit GHB genuttigd heeft weet dat het gebruik van GHB als "rape-drug" ook echt een fabeltje is. De smaak is ZO sterk en vies, als je dat niet merkt moet je om te beginnen al enorm dronken zijn. Dat doe je meestal zelf, en dus val je weer in de categorie hierboven. Idiots. They give GHB a bad name.

Yvonne, 03-11-2009 08:20 #17
@ Bob
Je vindt het nogal grappig dat mensen bijna dood gaan. Ongelofelijk zeg.
Mijn dochter ging dit weekend ook out. En geloof me, haar leven hing ook aan een zijden draadje. Hyperventilatie en zware abneus. Oftewel ademstilstand met grote tussenpauzes.Daarna comateuse toestand. Heeft ruim 9 uur geduurd voordat ze weer back to earth was.
Iedere klootzak die dit bij een ander in zijn drinken doet moeten ze zeer zwaar straffen.
En Jordy, jij tript maar lekker met je spuitje GHB. Je bent niet wijs man.

Chillibyte, 07-08-2009 00:00 #16
Ik was een van de mensen die op Koninginnedag is out gegaan als gevolg van GHB. Ik kocht het bij een smartshop in Rotterdam, het was toen nog legaal verkrijgbaar. Met een blikje bier in de hand, wist ik veel, vroeg ik of ik het zo kon innemen. Een minuut of 20 later ging ik out. Ik werd een paar uur later wakker in het ziekenhuis aan de hartbewaking. Bizarre gewaarwording. Een vriend van mij lag een kamer verder, ook outgegaan, maar die had wel iets meer op dan alleen GHB. In de kranten stond daarna dat 6 mensen onwel waren geworden en in een lichte coma waren geraakt. Dus pas op, je weet de dosering niet, en met 1 blikje bier kan je dus bewusteloos raken, terwijl ik in die tijd best wel wat "gewend" was (…). Mijn advies, niet doen. Hou het bij iets waar je de controle over kan houden, je weet immers de dosering niet. Ik heb het daarna uiteraard nooit meer gedaan, het is naar aanleiding daarvan ook verboden op grond van de Geneesmiddelenwet. De Smartshop waar ik het had gekocht moest ook de deuren sluiten.

Lobke, 15-07-2009 19:55 #15
Hallo ik ben Lobke Smits.14 jaar. En ik wou even zeggen dat ik het zelf mee had gemaakt afgelopen zaterdag hadden ze het bij mij ook in het drinken gedaan. Ik was 8 uurtjes niet aanspreekbaar. En in de familie zit migrene, maar het zat bij mij wel in de genen maar ik had er nooit last van. Maar dankzij deze drugs heb ik voortaan last van migrene. Want we zijn er nog extra voor naar het ziekenhuis gegaan.

Jordi, 10-07-2009 12:52 #14
Geloof de berichten in de media niet! GHB is een van de veiligste genotsmiddelen om te nemen. Ten eerste je lichaam breekt het compleet af en ten tweede is het bewezen dat het goed voor je lichaam en geest is (mits je het in mate inneemt en goed doseren). Net zoals elke drugs kun je het beste goed doseren en ten alle tijde opschrijven.
Waar de term rape drugs vandaan komt is mij volkomen duister. Ik word geiler van een glas alcohol dan 4 ml ghb. Lijkt me een stunt van de overheid om het in kwaad daglicht te brengen. Zoals bekend is alcohol de grootste boosdoener en kun je het gebruik van alcohol vergelijken met het nemen van heroïne. Mensen die afkicken van opiaten of alcohol hebben ook de grootste moeite ermee! Conclusie; goed doseren met spuitje en opschrijven en gewoon lekker thuis nemen op de bank.

Corry, 02-07-2009 13:32 #13
Nou, mijn zoon was wel op het nippertje na dood, heeft op de i.c. gelegen. Niet door eigen gebruik maar het is in zijn bier gedaan. Vieze rottroep is het, anders kan ik het niet zeggen.

Bob, 24-06-2009 16:30 #12
Grappig om al die verhalen te lezen van mensen die "bijna op het randje van de dood zaten". Wat een bullshit zeg. Wil je jezelf doodmaken met GHB dan moet je toch echt een vol glas van een 1:1 mengsel met water drinken. Alsof je 3 grote slokken zeewater inneemt.Het is ook onmogelijk om 660mg GHB binnen te krijgen (LD50 waarde = 1100mg / kg en zoals ik al zei, een vol glas zeer zout zeewater) dus dat je op sterven na dood lag: onzin!

Anders raak je alleen bewusteloos en lijkt het voor buitenstaanders misschien dat je dood bent maar het menselijk lichaam kan veel verdragen. 2 dagen out lijkt me ook sterk overdreven aangezien GHB in hoge toxische levels in het ziekenhuis neutraal kan worden gemaakt. Oftewel je overlijdt in de eerste 10 - 8 uur, of je overleeft het, en 2 dagen out van GHB lig je dus niet want dan hadden ze je in het ziekenhuis wel behandeld. Jammer dus dat er clowns zijn die sterke verhalen nog meer opblazen waardoor fatsoenlijkke voorlichting weer wordt overschaduwd door dit soort onzin verhalen.

Hierboven in het artikel staat ook dat er in recente jaren gemiddeld 30 personen in het ziekenhuis komen door overdosisgebruik met partydrugs, niet alleen GHB maar ook XTC en amfetamine, veel verhalen hier onder zijn dus onzin.

En wat ook vaak is dat meisjes de schuld geven om zo hun eigen drugsgebruik te camoufleren; 2 jaar geleden was er een meisje op een schoolfeest wat Spaanse jongens ervan beschuldigde GHB in haar drankje gedaan te hebben waardoor ze out ging en in het ziekenhuis terecht kwam. 3 weken later kwam de waarheid: het meisje had zelf veel te veel gedronken en daarna flink geblowed.

Het wordt wel de rape-drug genoemd, maar de verhalen hieronder laten daar niets van blijken, wel drogeren maar niet verkracht, lijkt me raar dan, als je toch 45 min out bent heb je kans genoeg lijkt me.

I rest my case

Desiree, 16-06-2009 13:27 #11
Enkele weken geleden is het mij ook overkomen. Ik was met een stel collega's tijdens een bedrijsuitje 's avonds in Arnhem nog lekker napraten aan het dansen. (glas rode wijn op de tafel gezet) Ik ben op een gegeven moment naar de wc gegaan en daarna geheel van de wereld geweest. Heb in mijn broek geplast, enkele keren overgegeven en in slaap/coma gevallen. Na ong. 3 kwartier hebben collega's mij gevonden en hebben mij uiteindelijk naar buiten gebracht. Ben door collega in taxi naar huis gebracht en volgende morgen geheel de kluts kwijt. Ik had zo'n leuke avond is zo klote geeindligd: trein gemist, taxi € 160,00, dood ziek, fiets is gestolen en een boze en ongeruste echtgenoot. Wie en waarom doet nu zo iets. Ik heb nu nog meer zorgen bij het uitgangsleven van mijn kinderen. Over GHB moet echt meer gewaarschuwd worden. Het effect is heel groot. Ik heb er geen zaak van gemaakt, spijtig, deze mensen moeten zwaar gestraft worden. Ik kijk nu heel goed uit en vertrouw niemand meer!

Remco, 26-05-2009 17:50 #10
Nou girly dan weet ik niet wat jij gehad hebt als je al zoveel gehad hebt dat je 2 dagen plat gelegen hebt dan moet je het in je drankje wel geproeft hebben dan was t gewoon niet te zuipen lijkt mij vin t al nie lekker als ik een normale tjop neem gr

Girly, 24-02-2009 23:58 #9
Beste mensen,

Afgelopen weekend is er ook bij mij GHB in mijn drank gedaan. Inderdaad, ik proefde wat zouts, maar nooit geassocieerd met GHB.
Na ongeveer tien minuten voelde ik me niet lekker, ben naar buiten gegaan ( ik was op een feest) en ben op het toilet volledig out gegaan.
Ambulance erbij, en de hele reutemeteut. Heerlijk, dat iemand dat in je drank doet. (not)
Ik kon niet meer lopen, en in mijn hoofd wist ik nog wel redelijk wat ik wou, maar ik kon het niet. Ben heel veel van het verhaal kwijt.
De volgende ochtend, toen ik wakker werd, bleek dat ik twee dagen weg was geweest. Heb op het randje van de dood gelegen. En dan denk je dat je een gezellig avondje uitgaat.

Ik vind het heel belangrijk dat mensen ook gewaarschuwd worden voor de gevaren van ghb. Het is niet alleen een onschadelijke drug.
Het maakt echt meer kapot dan je denkt!

Bvso, 14-02-2009 04:47 #8
Ghb geeft ook agressief gedrag en stemverheffing. klopt dit?
graag antwoord Reactie infoteur, 14-02-2009
GHB kan agressief gedrag veroorzaken, stemverheffing heb ik nog niet eerder gelezen. Maar wellicht is dat een uiting van het agresssieve gedrag.

Ron, 28-12-2008 19:10 #7
Wat lullig om de groningerhivzaak te gebruiken, het suggereert dat homo's met hiv ghb zouden gebruiken om anderen te besmetten.Totaal misplaatst.
Tja Ilona je kan de ghb wel de schuld geven maar jij bent gewoon stom geweest om zoveel in te nemen.Als je na 1 inname loopt de kotsen dan neem je later toch niet weer in.Ook handig om je van te voren goed te laten informeren hoe je ghb verantwoord kan gebruiken. Reactie infoteur, 28-12-2008
Sorry Ron, zo heb ik het niet bedoeld. Ik wilde er alleen mee aangeven dat GHB wel eens negatief in het nieuws komt, ook toen in Groningen. Het was niet mijn bedoeling te generaliseren

Ilona, 09-11-2008 23:40 #6
Ik heb een keer ghb gebruikt men vriend bood me dat aan om het te proberen ik begon om half 10 smorgens nam ik 1 potje ik voelde me al niet lekker eb lope kosten en zo 2 uur later neem ik er nog een en savonds heb ik wel 6 potjes op en toen viel ik out ik heb 8 uur in coma gelegen men hartslag was nog maar 36 ik werd wakker men kleren waren kappot geknipt had allemaal van die stikkers opmen lijf zitten en had een ademhaals kapje op en ik wist helemal niets meer ik wist niet waar ik was ik wist men adres niet meer waar ik woonde ik was totaal alles kwijt ik heb me nog nooit zo klote gevoeld ben er goed ziek van geweest had dood kunne zijn ik neem die troep echt nooit meer

Gijs, 02-10-2008 12:58 #5
Weet iemand hoelang na gebruik van GHB, de stof in het bloed te achterhalen is?

Snobbie, 21-04-2008 21:43 #4
Hmm ja ik kan iig vertellen dat ghb heeel vaak ten onrechte als de boosdoener word aangewezen. Als je verder geen andere dingen op hebt en je neemt iets teveel dan val je in slaap. Maar daarna is er eigelijk weinig aan de hand. Als je 3 dagen ziek word of zo iets als shirley zegt dan is er hoogstwaarschijnlijk iets anders in je drankje gegooid. Sowieso is het onmogelijk om een overdosis ghb in je drankje niet te proeven want het is gewoon zwaar zout en ranzig. Als je zwaar veel gezope heb dan werke je slaappapillen wel een stuk minder goed dus dan zou et kunnen maar dan lig je binne heel snel heel hard te kotsen en heel diep te slapen. Bovendien zijn er heel veel andere goedjes wat je in je drinken kan gooien waar je niks van proeft en gegarandeerd out van gaat. Valium is bijvoorbeeld relatief ook makkelijk te krijgen en als jij iemand bent die er voor gaat om meijses in kroegen te drogeren en te verkrachten lijkt me dat toch wat praktischer want je proeft er niks van en zon kotsbende om je heen zal ook wel niet zo iemands bedoeling zijn. Verder word ook vaak gezegd dat er ketamine in drankjes word gegooid dit is ook een goedje waar maar heel weinig van nodig is om je heeeeel ver heen te krijgen dus dat je ook niet merken als je dat binnenkrijgt. Maarja ghb staat nou eenmaal bekent als 'die rape drug' dus als iemand iets in ze drankje heeft gekrege roept iedereen automatisch ghb. En erger nog het gebeurt ook echt heel vaak dat jonge meisjes en jonges zelfs teveel drugs neme en op de ehbo belande ofzo en dan bang zijn dat de buitenwereld het te wete krijgt en dan is het natuurlijk heel makkelijk om te zegge dat je iets in je drankje heb gehad. De kans dat je in een kroeg of ergens anders iets in je drankje krijgt is er natuurlijk altijd je moet ook goed oplette en als je der bang voor bent moet je ook geen drankjes aan neme van mense die je niet kent en die ook niemand van je vriende kenne. Maar ik denk dat je in de stad meer kans heb om een flinke klap voor je kop te krijge dan dat er zoiets gebeurt. En mensen die er niks van wete moete echt es ff hun mond gaan houden over al die ghb spookverhale want als je ghb op een normale manier gebruikt en niet overdoseerd is het een van de minst schadelijke drugs die er zijn. Je wil niet wete hoevaak ik van mense hoor die elk weekend coke pep pille zuipe alles doen en dan hore ze dat iemand ghb gebruikt en kome ze met de meest bizarre onzin aan over hoe chemisch en slecht en bl bla bla bla. Het feit dat het van nature al in je lichaam voorkomt zegt iig dat je lichaam prima bestand is om de stof aan te kunnen en dat kan je niet zegge van die teringzooi die hun dan wel allemaal gebruiken.

Meisje, 07-04-2008 12:49 #3
Dit weekend dacht iemand zo grappig te zijn om GHB in mijn drankje te stoppen. Ik wist hiet niets vanaf. Gelukkig ging ik al vroeger naar huis dan dat ik normaal naar huis zou gaan omdat mijn vriendinnen moesten werken. Maar eenmaal in de auto en thuis ging het helemaal fout. Ik heb 5uur out geweest en heb tot 10 uur 's avonds de volgende dag overgegeven!

Ik dacht serieus dat ik dood ging… Ik heb me nog nooit zo slecht gevoeld, het vervelende is dat ze bij het ziekenhuis er niets aan kunnen doen, je moet gewoon veel water drinken zeggen ze. Nou zodra je een slokje neemt dan komt het er net zo hard weer uit!

Het is nu alweer 3 dagen geleden maar ik ben er nog steeds ziek van. Dus het is GEEN leuk grapje om bij iemand GHB in zijn of haar drinken te doen! Echt ik raad het niemand aan!

Sjaak, 26-03-2008 02:06 #2
Ik denk dat er in combinatie met de ghb teveel speed, xtc, mdma er bij in gegooit is. van teveel speed, mdma, xtc ga je idd spastisch van doen, maar advies. stop ermee

Shirley, 11-02-2008 14:11 #1
Hallo, mijn vriend en ik hebben dit weekend van iemand een drankje gekregen waarvan we dachten dat ie te vertrouwen was, met GHB, zei hij. Het effect daarvan weten we, maar ik ben nog nooit zo geschrokken van wat er met mijn vriend gebeurde. Hij leek 2 of 3 uur echt op een zwaar geestelijk en lichamelijk gehandicapt jongetje. Hij liep spastisch en zijn hele uitdrukking op zijn gezicht was anders. Onherkenbaar.

Ik weet dat als je teveel ghb hebt dat je dan out gaat, maar dat is ie niet geweest, zelfs s'avonds kon ie niet slapen. Ik dus ook niet, ik heb toen wij bij die mensen waren zoveel moeite moeten doen om nog helder na te kunnen denken, want ook ik voelde me niet goed, maar waarschijnlijk omdat ik erg allert op mijn vriend werd en de boel niet meer vertrouwde ben ik bij kunnen blijven. Wie weet wat er was gebeurd, wil er niet aan denken. Wij hebben wel vaker GHB gebruikt, en in slaapvallen is ons beiden eenmaal overkomen, maar dit?

Ik ben internet al aan het afzoeken op deze reactie van hem. Misschien dat u hier ooit iets over heeft gehoord? Het zit me totaal niet lekker en ik ben er al 2 dagen ondersteboven van.

Shirley

Infoteur: Jour
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Reacties: 49
Schrijf mee!