InfoNu.nl > Mens en Samenleving > Drugs > Wietpas; Cannabisclub 'De Zwarte Vinger'

Wietpas; Cannabisclub 'De Zwarte Vinger'

Wietpas; Cannabisclub 'De Zwarte Vinger' In de herfst van 2010 laait de discussie op of Nederland aan de wietpas moet. Een wietpas houdt in dat alleen Nederlanders wiet mogen kopen. De coffeeshop wordt dan in feite een besloten club. Deze maatregel zal ertoe leiden dat er straatdealers komen die hun praktijken richten op toeristen. Met name in Amsterdam en Maastricht zou er dan veel overlast gecreëerd worden, constateert burgemeester van Amsterdam, Eberhard van der Laan.

Inhoud:

Coffeeshoppionier steunt wietpas

Een Cannabisclub moet volgens Wernard Bruining (lijsttrekker GroenVrij!) de opvolger worden van de coffeeshop. Dhr Bruining heeft in 1973 de eerste coffeeshop in Amsterdam opgericht; de Mellow Yellow. Omdat het huidige kabinet van plan is om alle coffeeshops binnen een straal van 250 meter te sluiten, en tientallen shops in Amsterdam en daarbuiten bedreigd worden in hun voortbestaan, heeft hij het plan van de Cannabisclub opgeworpen als oplossing.

Wat is een cannabisclub?

Een vereniging met besloten karakter waar wiet verkocht wordt. In een cannabisclub mogen alleen mensen komen die lid zijn. Elke keer als een bezoeker de club inkomt wordt deze geregistreerd. In dit artikel neem ik de wenselijkheid van de cannabisclub onder de loep.

Scholieren

Iedereen kan lid worden van de club onder dezelfde voorwaarden als je nu in een shop wiet mag kopen. Wat dat betreft verandert er niets. De scholieren, waar het in eerste instantie om ging, mochten sowieso niet de coffeeshop in. Nu moeten ze ook buiten de deur van de club blijven. Daar verandert dus helemaal niets aan. Wernard Bruining impliceert met dit plan dat hij het eens is met het kabinet om elke coffeeshop binnen 250 meter van een school te sluiten. Het is zeer twijfelachtig of deze maatregel het beoogde doel bereikt; namelijk dat de Nederlandse jeugd minder zal gaan blowen. In feite zitten we nu in een situatie dat in Nederland de jeugd aanzienlijk minder soft drugs gebruikt dan in ons omringende landen. Dat komt juist door het coffeeshopbeleid; daardoor zijn er relatief weinig schooldealers in Nederland.

Lidmaatschap

In Amsterdam zijn al tientallen coffeeshops waar je lid van moet zijn om binnen te mogen zitten roken. Het idee van een lidmaatschap is dus helemaal niet nieuw. Vele coffeeshophouders geven klanten via de klantenkaart korting; na 10 keer kopen krijg je bij sommige zaken een zakje wiet gratis. Voor de shops is het een soort klantenbindingsmiddel. Bovendien kunnen de shops het door velen verfoeide anti-rookbeleid omzeilen. Een besloten club is geen publiek gebouw meer dus daar geldt de anti-rookwet niet. De cannabisclub heeft dus allang zijn intrede gedaan in Amsterdam alleen geeft Dhr Bruining er een nieuwe naam aan.

Geen oplossing voor geen probleem

Het blijft vreemd dat wiet door het CDA als gevaarlijk voor de jeugd wordt gezien terwijl iedereen ziet of in de media leest dat alcohol het grote probleem binnen de jeugd is geworden in de laatste jaren. Cafés die pal naast een school staan mogen daar blijven. Er hoeven geen alcoholclubs te komen om kinderen tegen de gevaren van deze vloeibare hard drug te beschermen. Door voorstander te zijn van een cannabisclub erken je dat wiet slchter is dan alcohol wat wetenschappelijk gezien totaal onjuist is. Een cannabisclub is maatschappelijk gezien een vreemd verschijnsel; het biedt geen oplossing voor geen probleem; de Nederlandse jeugd blowt namelijk niet zoveel als in andere landen waar wiet illegaal is.

Vingerafdruk

De cannabisclub zou moeten worden beveiligd doordat iedereen zijn vingerafdruk afgeeft. Dat betekent dat als er ooit een politieonderzoek moet worden gedaan bij een cannabisclublid de forensische rechercheurs alle vingerafdrukken nagaan van die club. Ook al heb je maar één keer iets gekocht; door de politie word je bestempeld als cannabisgebruiker. Een vrije samenleving wordt gekenmerkt doordat je anoniem je door de maatschappij kunt bewegen zonder de ogen van big brother op je gericht te voelen. De invoering van de cannabisclub zou een stapje dichter zijn op de weg naar dictatuur.

Mediwiet

De cannabisclub heeft zijn oorsprong in de V.S. En Canada. Daar is wiet illegaal maar wordt wiet wel geaccepteerd als alternatief medicijn; mediwiet. Overigens is dit woord ook door Wernard Bruining bedacht. Wiet is bijvoorbeeld een pijnstiller voor mensen met ernstige ziektes als Leukemie. Patiënten roken in de club hun wiet op omdat de pharmaceutische industrie er nog steeds niet in is geslaagd pijnstillers te ontwerpen zonder schadelijke bijwerkingen. Deze clubs zijn uiteraard een uitkomst voor de patiënten die ook nog eens lotgenoten zijn. Deze cannabisclubs zijn ontstaan vanuit een heel ander uitgangspunt dan de genietende hashroker in een coffeeshop. Het is maar zeer de vraag of iemand die even wiet wil halen zin heeft om zijn id te tonen en vingerafdruk te laten maken voordat hij naar binnen kan.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De wietpas: wat is een wietpas?De wietpas: wat is een wietpas?Het is de bedoeling om in 2012 een wietpas in Nederland in te voeren. Met de wietpas moet de overlast worden beperkt van…
Wiet voor medicinaal gebruikMomenteel is wiet in Nederland bij de apotheek verkrijgbaar. Deze wiet wordt onder toezicht van de overheid gekweekt. Al…
Medische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet vergoed door Achmea in basispakketMedische wiet die mensen gebruiken bij bijvoorbeeld chronische pijn of kanker wordt vanaf 1 januari 2012 door Achmea ver…
Mediwiet en wietolie voor chronisch ziekenMediwiet en wietolie voor chronisch ziekenMediwiet wordt gebruikt voor mensen die heel veel pijn hebben en of chronisch ziek zijn. Wim Anker van het beroemde advo…
Coffeeshop: Feiten en cijfersCoffeeshops zijn locaties waar op legale wijze cannabis verkocht mag worden. Nederland telt vele coffeeshops, met name i…
Bronnen en referenties
  • http://images.google.nl/imgres?imgurl=http://theontarion.on.ca/articles/images/wFlag---No-Question.jpg&imgrefurl=http://theontarion.ca/viewarticle.php%3Fid_pag%3D2270&usg=__B0R1U0TRK5uhPwcO1KH5CC7qJdY=&h=300&w=600&sz=8&hl=nl&start=35&um=1&tbnid=CmzeN8yv80XqsM:&tbnh=68&tbnw=135&prev=/images%3Fq%3Dcannabisclub%26ndsp%3D20%26hl%3Dnl%26sa%3DN%26start%3D20%26um%3D1
  • http://www.cannabisclub.ca/cc/wordpress/
  • http://www.verkiezingsprogramma.info/content/view/78/32/
  • http://www.spitsnieuws.nl/archives/binnenland/2009/03/coffeeshop_wordt_cannabisclub.html
  • http://www.trouw.nl/nieuws/nederland/article3305187.ece/Twijfels_Van_der_Laan_over_wietpas.html

Reageer op het artikel "Wietpas; Cannabisclub 'De Zwarte Vinger'"

Infoteur: Tom008
Laatste update: 14-05-2012
Rubriek: Mens en Samenleving
Subrubriek: Drugs
Schrijf mee!